Postanowienie NSA z dnia 13 sierpnia 2024 r., sygn. I OSK 1392/24
Dnia 13 sierpnia 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rudnicka po rozpoznaniu w dniu 13 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. sp. z o.o. z/s w L. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 maja 2024 r., sygn. akt II SA/Po 252/24 odrzucającego skargę K. sp. z o.o. z/s w L. na uchwałę Zarządu Powiatu Leszczyńskiego z dnia 20 marca 2024 r., nr 626/2024 w przedmiocie rozpatrzenia skargi na czynności Komisji Przetargowej związane z przeprowadzeniem przetargu postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu postanowieniem z dnia 16 maja 2024 r., sygn. akt II SA/Po 252/24, po rozpoznaniu skargi [...] sp. z o.o. z/s w L. na uchwałę Zarządu Powiatu L. z dnia 20 marca 2024 r., nr 626/2024, w przedmiocie rozpatrzenia skargi na czynności Komisji Przetargowej związane z przeprowadzeniem przetargu, w pkt 1. odrzucił skargę, w pkt 2. zwrócił [...] sp. z o.o. z siedzibą w L. kwotę 300 zł uiszczoną tytułem wpisu od skargi.
W ocenie Sądu niniejsza sprawa nie należy do właściwości sądów administracyjnych, jako że dotyczy skargi na czynność o charakterze cywilnoprawnym, w związku z czym poprawność przebiegu przetargu powinna zostać oceniona przez sąd cywilny.
Sąd wskazał, że nieruchomość stanowiąca własność Powiatu L. była przedmiotem przetargu ustnego nieograniczonego. Podkreślił, że czynności związane z przeprowadzeniem przetargu wykonuje komisja przetargowa – na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. nr 207 poz. 2108 ze zm. – dalej "rozporządzenie"). Dalej, przytaczając przepisy ww. rozporządzenia Sąd nie podzielił odosobnionego poglądu, że rozstrzygnięcie organów administracji publicznej w tym zakresie podlega kontroli sądów administracyjnych.