Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.399.2024.1.BS
Czy spółka prawidłowo postępuje pomniejszając podatek od dywidendy jako iloczyn procentowego udziału komplementariusza w zyskach spółki komandytowej i podatku należnego (wykazanego w pozycji 146 deklaracji CIT-8 wersja 33 – „Suma należnego podatku”) a nie podatku po odliczeniach (po doliczeniu podatku zapłaconego w Belgii) z pozycji 148 deklaracji CIT-8 (33) – „Podatek należny po odliczeniach za rok podatkowy”.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy spółka prawidłowo postępuje pomniejszając podatek od dywidendy jako iloczyn procentowego udziału komplementariusza w zyskach spółki komandytowej i podatku należnego (wykazanego w pozycji 146 deklaracji CIT-8 wersja 33 – „Suma należnego podatku”) a nie podatku po odliczeniach (po doliczeniu podatku zapłaconego w Belgii) z pozycji 148 deklaracji CIT-8 (33) – „Podatek należny po odliczeniach za rok podatkowy”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa posiadająca siedzibę na terytorium Polski prowadzi działalność sklasyfikowaną jako 33.15.Z - wykonuje remonty i naprawy statków głównie w portach w Belgii. W Polsce podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) od całości swoich dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy - art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: „ustawa o CIT”).
Z dniem 1 stycznia 2022 r. spółka została zarejestrowana dla celów podatkowych w Belgii (powstał zakład podatkowy). W związku z powstaniem zakładu spółka jest zobowiązana do zapłaty belgijskiego podatku dochodowego od dochodów spółki uzyskanego na terytorium tego kraju. W konsekwencji dochód spółki pochodzący z zakładu zagranicznego podlega opodatkowaniu zarówno na terytorium Belgii, jak i w Polsce. W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 2004 r. nr 211. poz. 2139 ze zm.).
W związku z wejściem w życie postanowień Konwencji MLI, w polsko-belgijskiej konwencji uległa zmianie metoda unikania podwójnego opodatkowania z metody wyłączenia z progresją na metodę proporcjonalnego odliczenia (art. 23 ust. 2 lit. a tej konwencji został zastąpiony przez art. 5 ust. 6 Konwencji MLI).
Na gruncie ustawy o CIT kwestię odliczenia podatku zapłaconego za granicą reguluje art. 20 ust. 1 ustawy o CIT. W myśl tego przepisu w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) uzyskane poza terytorium Polski łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Polski. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.
Stosownie do art. 22b ustawy o CIT, zwolnienia i odliczenia wynikające m.in. z art. 20 ust. 1 ustawy o CIT stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z:
- umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub
- innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej,
której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.
Polska i Belgia mogą wymieniać się informacjami w sprawach podatkowych na podstawie art. 26 konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania. Spółka jest więc uprawniona do zastosowania odliczenia wynikającego z art. 20 ust. 1 ustawy o CIT.
Zagraniczne przychody i koszty uzyskania tych przychodów należy ująć w zeznaniu CIT-8. w części D (Ustalenie dochodu/straty), natomiast podlegający odliczeniu od podatku podatek zapłacony za granicą trzeba wykazać w CIT-8/O, w części E (Zwolnienia, zaniechania, obniżki i odliczenia od podatku), w wierszu oznaczonym jako „Odliczenia od podatku zgodnie z art. 20 ustawy” oraz w deklaracji CIT-8 w pozycji „Odliczenia od podatku”.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa corocznie wypłaca komandytariuszom oraz komplementariuszowi zgromadzony zysk. Przy wypłacie zysków komplementariuszowi (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) zastosowanie znajduje art. 22 ust. 1a i 1b ustawy o CIT. W myśl tych przepisów płatnik przy ustalaniu wysokości 19% zryczałtowanego podatku od przychodów z udziału w zyskach osób prawnych uzyskanych przez komplementariusza pomniejsza ten podatek o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zyskach spółki komandytowej i podatku należnego od dochodu tej spółki za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany. Kwota pomniejszenia nie może przekroczyć kwoty obliczonego zryczałtowanego podatku.
Pytanie
Czy spółka prawidłowo postępuje pomniejszając podatek od dywidendy jako iloczyn procentowego udziału komplementariusza w zyskach spółki komandytowej i podatku należnego (wykazanego w pozycji 146 deklaracji CIT-8 wersja 33 – „Suma należnego podatku”) a nie podatku po odliczeniach (po doliczeniu podatku zapłaconego w Belgii) z pozycji 148 deklaracji CIT-8 (33) – „Podatek należny po odliczeniach za rok podatkowy”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z artykułem 22 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 15 lutego 1995 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) zryczałtowany podatek od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany. Kwota pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1a, nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z ust. 1.
Ustawodawca precyzyjnie wskazał iż chodzi o podatek należny od dochodu spółki obliczony zgodnie z art. 19 ustawy o CIT (wykazany w pozycji 146 deklaracji CIT-8 (33)) nie zaś o podatek należny po dokonanych odliczeniach (wykazany w pozycji 148 deklaracji CIT-8 (33)).
Dla spółki zobowiązaniem podatkowym jest łączny podatek zapłacony zarówno w kraju jak i za granicą. Kwota podatku należnego wykazana w pozycji 146 deklaracji CIT-8 jest równocześnie zaprezentowana w tej samej kwocie w sporządzanym przez spółkę sprawozdaniu finansowym w rachunku zysków i strat w pozycji „podatek dochodowy”.
Podobne stanowisko w sprawie zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odpowiadając na jedno z pytań postawionych przez spółkę (0114-KDIP2-2.4010.70.2023.1.SP) i uznając, iż do obliczenia pomniejszenia zryczałtowanego podatku dochodowego wykorzystuje się pozycję z deklaracji CIT – „Suma należnego podatku”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1995 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT:
Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.
Zgodnie z art. 4a pkt 19 ustawy o CIT:
Ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych - oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w art. 1 ust. 3.
Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Zgodnie z art. 22 ust. 1a ustawy o CIT:
Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.
Stosownie do art. 22 ust. 1b ustawy o CIT:
Kwota pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1a, nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z ust. 1.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy spółka prawidłowo postępuje pomniejszając podatek od dywidendy jako iloczyn procentowego udziału komplementariusza w zyskach spółki komandytowej i podatku należnego (wykazanego w pozycji 146 deklaracji CIT-8 wersja 33 – „Suma należnego podatku”) a nie podatku po odliczeniach (po doliczeniu podatku zapłaconego w Belgii) z pozycji 148 deklaracji CIT-8 (33) – „Podatek należny po odliczeniach za rok podatkowy”.
Odnosząc się do powyższej wątpliwości wskazać należy, że zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów komplementariusza z tytułu udziału w zysku spółki komandytowej podlega zgodnie z treścią art. 22 ust. 1a ww. ustawy pomniejszeniu wyłącznie o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.
W art. 22 ust. 1a ustawy o CIT, mowa jest o podatku należnym za rok podatkowy spółki komandytowej, obliczonym wg art. 19 ustawy o CIT, a więc podatek wynoszący 19% lub 9% podstawy opodatkowania, który wykazuje się w poz. 143 zeznania CIT-8(33) „Podatek należny według stawki 19%, obliczony od podstawy z poz. 139” oraz poz. 144 „Podatek należny według stawki 9%, obliczony od podstawy z poz. 140” (a więc na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT). Natomiast sumę należnego podatku wykazuje się w poz. 146 zeznania CIT-8(33) i tą właśnie kwotę należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu zryczałtowanego podatku na podstawie art. 22 ust. 1a ustawy o CIT.
Tym samym zgodnie z art. 22 ust. 1a ustawy o CIT, zryczałtowany podatek od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki winni Państwo pomniejszyć o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i kwotę podatku należnego od dochodu tej Spółki wykazanego w zeznaniu CIT-8 wersja 33 w poz. 146.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).