Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.555.2024.1.MSO
Interpretacja indywidualna w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Dnia 12 lipca 2024 r. została zawarta umowa o dofinansowanie na realizację projektu pn.: „(…)” nr: (…). W ramach naboru nr (…) w ramach Priorytetu (…) (typ projektu (…) programu Fundusze Europejskie dla (…).
Celem projektu jest stworzenie systemu doradztwa sprzyjającego osiągnięciu neutralności klimatycznej w Powiecie (…) oraz przygotowującego społeczność lokalną do przystosowania się do zmian klimatu.
Powyższy cel jest zgodny z (…), tj. wspieranie przystosowania się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego. Przyczyniając się do realizacji celu globalnego UE dot. osiągnięcia neutralności klimatycznej do (…) r. Powiat (…) podejmuje działania sprzyjające podniesieniu świadomości ekologicznej mieszkańców (…) gmin w zakresie neutralności klimatycznej.
Utworzony w Powiecie (…) w ramach ww. projektu system doradztwa opierać się będzie na propagowaniu i edukacji w zakresie racjonalnego korzystania z zasobów środowiskowych, ochrony i przeciwdziałania skutkom występujących zmian klimatycznych i ekstremalnych zjawisk pogodowych, w tym doradztwo dotyczące racjonalnego gospodarowania wodą i podnoszenie świadomości dotyczącej potrzeby ograniczenia odpływu wody opadowej oraz jej magazynowania oraz wdrożenia gospodarki obiegu zamkniętego (…) a nawet w przygotowaniu dokumentów planistycznych dot. neutralności klimatycznej.
System doradztwa obejmować będzie zarówno stacjonarny punkt doradztwa zlokalizowany w siedzibie Starostwa (…) jak również punkt mobilny (działając w oparciu o harmonogram wizyt w gminach powiatu). Punkt doradztwa klimatycznego w Powiecie (…) powstanie w okresie do (…) miesięcy od rozpoczęcia realizacji projektu.
Ww. usługi doradcze dot. neutralności klimatycznej skierowane będą do szerokiego grona interesariuszy, w tym w szczególności: mieszkańców, rolników, przedsiębiorców, spółdzielni mieszkaniowych oraz jednostek sektora finansów publicznych, w tym gmin.
Do zadań projektu należeć będzie:
1.Zatrudnienie 2 osób na pełen etat na stanowisku doradczym,
2.Udział doradców w szkoleniach/warsztatach szkoleniowych w zakresie neutralności klimatycznej,
3.Podróże służbowe związane z mobilnym punktem doradztwa,
4.Opracowanie i wydanie poradników dla przedsiębiorców i mieszkańców,
5.Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży oraz przedsiębiorców i rolników. Organizacja warsztatu dla przedstawicieli JST.
6.Organizacja i przeprowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnej dot. neutralności klimatycznej,
7.Utworzenie strony/podstrony internetowej dot. neutralności klimatycznej poświęconej doradztwu i edukacji
8. Promocja i zarządzanie projektem w ramach kosztów pośrednich.
Dzięki zastosowaniu różnorodnych metod i narzędzi partycypacyjnych w projekcie wypracowane zostaną rozwiązania społecznie akceptowane i odpowiadające na ich potrzeby. Budowanie świadomości społecznej w zakresie neutralności klimatycznej prowadzone będzie w oparciu o organizowanie szkoleń/warsztatów oraz udzielanie indywidualnych konsultacji, jak również poprzez wykorzystanie mediów lokalnych lub informacji w przestrzeni publicznej. Do budowania świadomości ekologicznej mieszkańców posłuży kampania obejmująca elementy programu edukacyjnego propagującego nowe wzorce postępowania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej. Projekt obejmuje utworzenie punktów mobilnych doradztwa w tym możliwość uczestnictwa doradcy w wydarzeniach cyklicznych i okazjonalnych organizowanych na obszarze powiatu.
W ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej do zadań kosztowych zaliczono:
1.opracowanie projektu kampanii (zakres, grafika, slogany kampanii)
2.gadżety informacyjno-edukacyjne wykonane z tworzyw z recyklingu lub biodegradowalnych
3.koszt informacji w przestrzeni publicznej (plakaty, artykuł)
4.konferencja w ramach kampanii promocyjno-edukacyjnej – koszt cateringu dla uczestników ((...) os.)
W ramach działań informacyjno-promocyjnych zostanie zakupiona i zamontowana tablica informacyjno-promocyjna.
Powiat (…) będzie występować na fakturach jako nabywca towarów i usług nabywanych na potrzeby prawidłowej realizacji projektu.
Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Realizacja projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Powiat (...) będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Powiatu (…) w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W przedmiotowej sprawie Powiat nie będzie spełniał tego warunku ponieważ realizacja zadania nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Zatem Powiat (…) nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją omawianego projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT” w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
‒podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
‒towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z wniosku wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzają Państwo realizować projekt pn.: „(…)”. Celem projektu jest stworzenie systemu doradztwa sprzyjającego osiągnięciu neutralności klimatycznej w Powiecie (…) oraz przygotowującego społeczność lokalną do przystosowania się do zmian klimatu. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Będą Państwo występowali na fakturach jako nabywca towarów i usług nabywanych na potrzeby prawidłowej realizacji projektu.
Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z realizacją projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.
Jak wynika z opisu sprawy, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Również realizacja projektu nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1.z zastosowaniem art. 119a;
2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.