Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.527.2024.2.KD

Opodatkowanie przychodów z najmu mieszkania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 28 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodów z najmu mieszkania. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi ne wezwanie - pismem z 24 sierpnia 2024 r. (wpływ 28 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Posiada Pani mieszkanie o powierzchni 41,57 m2 składające się z 1 pokoju, kuchni, łazienki, przedpokoju, jest to Pani własność. Obecnie nie mieszka Pani w tym mieszkaniu i od lutego 2024 r. wynajmuje je Pani przez portal ... przez część roku od wiosny do jesieni ze względu na wysokie koszty ogrzewania.

Poza tym mieszkaniem jest Pani współwłaścicielką w 50% razem z ojcem innego mieszkania o powierzchni 50 m2, które zamierzają Państwo wynajmować od lipca 2024 r., również przez część roku od wiosny do jesieni przez portal ....

Wynajem prowadzi Pani w ramach najmu prywatnego, nie w ramach działalności gospodarczej i ten od lipca również zamierza Pani prowadzić w ten sam sposób.

Wynajmem zajmuje się Pani osobiście, nie zatrudnia żadnych pracowników i nie korzysta z firm usługowych. W ramach najmu zapewnia Pani wynajmującym: czystą pościel, ręczniki, środki czystości, niektóre artykuły spożywcze (herbata, kawa, sól, cukier, pieprz, ocet). Poza tym do użytku klientów jest zastawa stołowa, sztućce, naczynia kuchenne, ekspres do kawy, toster, lodówka, kuchenka dwupalnikowa, czajnik. Mieszkanie sprząta Pani osobiście. Nie świadczy Pani i w przyszłości nie zamierza świadczyć innych usług, np. gastronomicznych i rozrywkowych. Klucze wynajmujący odbiera pod domem, umawiając się z Panią na konkretną godzinę. Po wymeldowaniu klient wrzuca klucze do skrzynki na listy.

Najem od lipca będzie prowadzony w ten sam sposób.

Natomiast ... umieszcza ogłoszenia o wynajmie Pani mieszkania na swojej stronie internetowej, pobiera opłaty za wynajem i wpłaca na Pani konto pomniejszając o opłaty, transakcje i prowizje. Wyłącznym miejscem oferty Pani najmu jest ... i tak samo będzie w odniesieniu do najmu od lipca.

Poza najmem prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie gospodarki odpadami od października 2023 r.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że najem, który Pani prowadzi, dotychczas opodatkowuje Pani podatkiem ryczałtowym, jako najem prywatny i ten, który rozpoczęła Pani od sierpnia 2024 r. (planowała Pani od lipca) też opodatkuje Pani ryczałem, jako najem prywatny. Przychody z najmu, który prowadzi Pani od lutego 2024 r. i tego od lipca 2024 r. (faktycznie zaczęła Pani ten nowy najem od sierpnia) zalicza Pani do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Traktuje Pani ten najem jako najem prywatny. Prowadzi Pani najem bez zgłoszenia do CEiDG, natomiast za pośrednictwem .... Zarówno z tytułu najmu od lutego 2024 r., jak i od lipca 2024 r., zalicza Pani przychody do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uważa Pani, że nie prowadzi Pani najmu w sposób określony w art. 5a pkt 6 ustawy. Aczkolwiek nie jest w ustawie jasno określone co to znaczy prowadzić działalność w sposób zorganizowany. Jeżeli chodzi o okresy najmu, zrobiła Pani zastrzeżenie w ..., że najem nie może przekraczać 30 dni. Z dotychczasowego doświadczenia wynika, że okresy najmu mieszkania wynoszą od 1 dnia do 7 lub 10 dni i na takie okresy najmu ma Pani zamiar wynajmować lokale w przyszłości. Działa Pani i będzie działała we własnym imieniu i na własny rachunek, w sposób niezależny od innych podmiotów. Wszystkie sprawy związane z najmem rodzą prawa i obowiązki wyłącznie dla Pani.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przychody z najmu, który prowadzi Pani od lutego 2024 r. i od lipca 2024 r. mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w ramach najmu prywatnego?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że najem, który prowadzi obecnie i ten od lipca jest najmem prywatnym, który jest określony w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest to najmem prowadzony w ramach działalności gospodarczej, gdyż nie posiada jej wszystkich cech.

Działalność gospodarcza, zgodnie z definicją określoną w art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oznacza działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są przychody określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6, tj.:

·pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3), oraz

·najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Jak widać z ww. przepisów, działalnością gospodarczą jest działalność, która nie jest zaliczona do innych źródeł przychodów.

Aby daną działalność uznać za działalność gospodarczą musi ona być prowadzona we własnym imieniu i łącznie spełniać warunki:

·celu zarobkowego,

·ciągłości,

·zorganizowanego charakteru.

O zorganizowaniu mogą świadczyć (chociaż nie są decydujące) takie niektóre czynności, jak na przykład: wyodrębnienie pewnych składników materialnych lub niematerialnych służących danej działalności, dopełnienie obowiązków formalnych w zakresie zarejestrowania przedsiębiorcy, współpraca z podmiotami profesjonalnymi, świadczenie dodatkowych usług.

W uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego podjętej w składzie siedmiu sędziów z 24 maja 2021 r. sygn.. akt II FPS 1/21 wskazano: „To zatem podatnik decyduje o tym, czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem. (...)

Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła - najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” - do przychodów z działalności gospodarczej.”

Najem nie jest podejmowany w sposób zorganizowany i ciągły, ale okazjonalny,

·nie zatrudnia Pani do tego pracowników,

·dochody z niego służą pokryciu kosztów utrzymania tego lokalu,

·posiada Pani inne źródło dochodów,

zatem taki sporadyczny najem nie może być traktowany jak działalność gospodarcza.

Obecnie prowadzi Pani najem krótkoterminowy, przede wszystkim, aby pokryć koszty związane z nabyciem i utrzymaniem mieszkań, nie z chęci zysku. W przyszłości myśli Pani o najmie długoterminowym w odniesieniu do jednego i drugiego mieszkania.

Stosownie natomiast do treści art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane zostały w przepisach ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Ostatnio interpretacje Krajowej Informacji Skarbowej wskazują, że najem krótkoterminowy jest najmem prywatnym, nie działalnością gospodarczą.

Reasumując uważa Pani, że najem, który Pani prowadzi i ten od lipca nie jest najmem prowadzonym w ramach działalności gospodarczej, tylko najmem prywatnym zaliczonym do źródła przychodów na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowanym ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, że według Pani, prowadzony przez Panią najem za pośrednictwem ..., może Pani opodatkować podatkiem ryczałtowym od przychodów ewidencjonowanych jako najem prywatny, gdyż nie zalicza Pani przychodów z tego najmu do przychodów z działalności gospodarczej i składniki majątkowe związane z najmem nie są majątkiem związanym z działalnością gospodarczą.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

-pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);

-najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

 – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Ponadto, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z tych przepisów wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy podstawowe warunki, tj.:

·zaistnienie przesłanek pozytywnych, o których mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalających na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,

·brak wystąpienia przesłanek negatywnych z art. 5b ust. 1 tej ustawy, oraz

·wykluczenie, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przepis ten koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącym źródła przychodów, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika zatem, że najem dla celów podatkowych może być traktowany jako pozarolnicza działalność gospodarcza lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 omawianej ustawy podatkowej.

Umowa najmu została zdefiniowana w art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zgodnie z którym:

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Stronami umowy najmu są wynajmujący oraz najemca. Do zawarcia umowy najmu dochodzi wówczas, gdy strony uzgodnią istotne jej składniki, do jakich należą przedmiot najmu i czynsz. Na podstawie umowy najmu najemca uzyskuje prawo do używania cudzej rzeczy w zamian za zapłatę czynszu.

Tak więc podatnicy mogą osiągać przychody z najmu niestanowiącego przedmiotu pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i z najmu w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W obydwu przypadkach przychód jest osiągnięty na podstawie tego samego rodzaju stosunku cywilnoprawnego łączącego strony, jakim jest umowa najmu.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzam, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy). W przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, wynajmowanie tego składnika zaliczane jest do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do uchwały NSA z 24 maja 2021 r. sygn. akt II FPS 1/21:

To zatem podatnik decyduje o tym, czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem. (...)

Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła – najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” – do przychodów z działalności gospodarczej.

Przychody z najmu zaliczane są zatem bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że przedmiot najmu stanowi składnik majątkowy związany z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Stosownie do art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągane przez podatnika ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 1 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”.

Według art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Jednocześnie zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Ponadto zgodnie z treścią art. 195 ustawy Kodeks cywilny:

Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).

W myśl natomiast art. 206 Kodeksu cywilnego,

Każdy ze współwłaścicieli jest uprawniony do współposiadania rzeczy wspólnej oraz do korzystania z niej w takim zakresie, jaki daje się pogodzić ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych współwłaścicieli.

Art. 207 ww. Kodeksu stanowi, że

Pożytki i inne przychody z rzeczy wspólnej przypadają współwłaścicielom w stosunku do wielkości udziałów; w takim samym stosunku współwłaściciele ponoszą wydatki i ciężary związane z rzeczą wspólną.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że posiada Pani mieszkanie o powierzchni 41,57 m2 składające się z 1 pokoju, kuchni, łazienki, przedpokoju, jest to Pani własność. Obecnie nie mieszka Pani w tym mieszkaniu i od lutego 2024 r. wynajmuje je Pani przez portal ... przez część roku od wiosny do jesieni ze względu na wysokie koszty ogrzewania. Poza tym mieszkaniem jest Pani współwłaścicielką w 50% razem z ojcem innego mieszkania o powierzchni 50 m2, które zamierzają Państwo wynajmować od lipca 2024 r., również przez część roku od wiosny do jesieni przez portal .... Wynajem prowadzi Pani w ramach najmu prywatnego, nie w ramach działalności gospodarczej i ten od lipca również zamierza Pani prowadzić w ten sam sposób. Wynajmem zajmuje się Pani osobiście, nie zatrudnia żadnych pracowników i nie korzysta z firm usługowych. W ramach najmu zapewnia Pani wynajmującym: czystą pościel, ręczniki, środki czystości, niektóre artykuły spożywcze (herbata, kawa, sól, cukier, pieprz, ocet). Poza tym do użytku klientów jest zastawa stołowa, sztućce, naczynia kuchenne, ekspres do kawy, toster, lodówka, kuchenka dwupalnikowa, czajnik. Mieszkanie sprząta Pani osobiście. Nie świadczy Pani i w przyszłości nie zamierza świadczyć innych usług, np. gastronomicznych i rozrywkowych. Najem od lipca będzie prowadzony w ten sam sposób. Natomiast ... umieszcza ogłoszenia o wynajmie Pani mieszkania na swojej stronie internetowej, pobiera opłaty za wynajem i wpłaca na Pani konto, pomniejszając o opłaty, transakcje i prowizje. Wyłącznym miejscem oferty Pani najmu jest ... i tak samo będzie w odniesieniu do najmu od lipca. Poza najmem prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie gospodarki odpadami od października 2023 r. Najem, który Pani prowadzi, dotychczas opodatkowuje Pani podatkiem ryczałtowym jako najem prywatny i ten, który rozpoczęła Pani od sierpnia 2024 r. (planowała Pani od lipca) też opodatkuje Pani ryczałem jako najem prywatny. Przychody z najmu, który prowadzi Pani od lutego 2024 r. i tego od lipca 2024 r. (faktycznie zaczęła Pani ten nowy najem od sierpnia) zalicza Pani do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Traktuje Pani ten najem jako najem prywatny. Prowadzi Pani najem bez zgłoszenia do CEiDG, natomiast za pośrednictwem .... Przychody z najmu od lutego 2024 r., jak i od lipca 2024 r. zalicza Pani do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uważa Pani, że nie prowadzi Pani najmu w sposób określony w art. 5a pkt 6 ustawy. Jeżeli chodzi o okresy najmu, zrobiła Pani zastrzeżenie w ..., że najem nie może przekraczać 30 dni. Działa Pani i będzie działała we własnym imieniu i na własny rachunek, w sposób niezależny od innych podmiotów. Wszystkie sprawy związane z najmem rodzą prawa i obowiązki wyłącznie dla Pani.

Na podstawie zaprezentowanych przepisów prawa podatkowego oraz opisu sprawy, stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Panią przychody z tytułu najmu obu mieszkań kwalifikują się do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody osiągnięte z tytułu wynajmu obu mieszkań, na zasadach najmu prywatnego należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 2 ust. 1a w zw. z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, stanowisko Pani, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będą zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jednocześnie wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ponieważ stroną wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest Pani, wyjaśniam, że ta interpretacja nie wywołuje skutków podatkowych dla Pani ojca, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.

W odniesieniu do stwierdzenia, że:

Ostatnio interpretacje Krajowej Informacji Skarbowej wskazują, że najem krótkoterminowy jest najmem prywatnym, nie działalnością gospodarczą,

zaznaczam, że interpretacje wydane są w indywidualnych sprawach konkretnych podmiotów w przedstawionych tam stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00