Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.276.2024.4.ASZ
Skutki podatkowe zamiany nieruchomości.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy zamiany nieruchomości:
-w części dotyczącej dostawy nieruchomości opodatkowanej podatkiem od towarów i usług − jest nieprawidłowe,
-w części dotyczącej dostawy nieruchomości nieopodatkowanej podatkiem od towarów i usług − jest prawidłowe,
-w części dotyczącej podstawy opodatkowania – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
31 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 30 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 sierpnia 2024 r. (data wpływu 12 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
Pan A.A (dalej jako: Zainteresowany)
2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania :
Pani B.B. (dalej:Zainteresowana 1)
Pan C.C (dalej:Zainteresowany 2)
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowany będący stroną postępowania - Zainteresowany jest osobą fizyczną, właścicielem działki o numerze ewidencyjnym (…) (dalej: „Nieruchomość 1), położonej na terenie Gminy (…), (…).
Nieruchomość 1:
- jest niezabudowana budynkami, budowlami lub ich częściami;
- obowiązuje dla niej miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewidujący zabudowę przemysłowo−usługową;
- została nabyta przez Zainteresowanego w 2021 r. od osób fizycznych (transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług);
- od momentu zakupu Zainteresowany nie ponosił nakładów na Nieruchomość 1;
- podlegała podziałowi, celem wydzielenia drogi gminnej.
Zainteresowany prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważająca działalność gospodarcza to (…), prowadzi także działalność w obszarze (…) i jest w związku z tym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod numerem (…). Przedmiotem prowadzonej przez Zainteresowanego jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest obrót nieruchomościami.
Nieruchomość 1 nie została nabyta w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej (nie została wprowadzona do działalności jako środek trwały) oraz od momentu zakupu nie była wykorzystywana w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Nieruchomość 1 od momentu nabycia nie była także wykorzystywana w jakikolwiek inny sposób − była jedynie koszona celem utrzymania w należytym stanie.
W ostatnich latach Zainteresowany nie nabywał innych nieruchomości w celach inwestycyjnych, odsprzedaży.
Zainteresowany jest w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój wspólności majątkowej, jednak Nieruchomość 1 została nabyta do majątku odrębnego.
Zainteresowany nabywając Nieruchomość 1 w 2021 r. rozważał przeniesienie na jej teren prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej w obszarze (…). Na moment jednak nabycia Zainteresowany nie był pewny czy uda się pozyskać także działki sąsiadujące, które łącznie umożliwiłyby prowadzenie tego typu działalności (finalnie się to nie udało).
Zainteresowany nie dokonywał jakichkolwiek czynności mających na celu uatrakcyjnienie Nieruchomości 1, w szczególności uzbrojenie Nieruchomości 1. W czasie posiadania Nieruchomości 1 doszło do jej podziału celem wydzielenia działki pod drogę gminną, co było jednak naturalnym procesem związanym z koniecznością jej skomunikowania.
Zainteresowany nie poszukiwał aktywnie nabywców, nie ogłaszał się, nie zatrudniał pośredników.
Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 są współwłaścicielami (w udziałach po 50%) działki o numerze (…) („Nieruchomość 2”), położonej na terenie Gminy (…), (…).
Nieruchomość 2:
- jest niezabudowana budynkami, budowlami lub ich częściami;
- obowiązuje dla niej miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewidujący zabudowę przemysłowo−usługową;
- została nabyta przez Zainteresowaną 1 i Zainteresowanego 2 w roku 2023 w drodze przetargu ogłoszonego przez gminę (…) (transakcja była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, ani Zainteresowana 1 ani Zainteresowany 2 nie odliczyli podatku od towarów i usług naliczonego);
- od momentu zakupu Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 nie ponosili nakładów na Nieruchomość 2.
Zainteresowana 1 jest w związku małżeńskim z Zainteresowanym 2, w którym obowiązuje ustrój rozdzielności majątkowej, jednak Nieruchomość 2 została nabyta przez Zainteresowaną 1 we współwłasności z Zainteresowanym 2 (w udziałach po 50%).
Zainteresowana 1 nie prowadzi jednoosobowej działalności gospodarczej, jest rolnikiem. Zainteresowany 2 prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w obszarze (…) i jest z tego tytułu czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod numerem (…).
Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 działali dla celów nabycia Nieruchomości 2 jako osoby fizyczne nieprowadzące jednoosobowej działalności gospodarczej.
Nieruchomość 2 od momentu nabycia w roku 2023 nie była wykorzystywana w jakikolwiek sposób przez Zainteresowaną 1 i Zainteresowanego 2, w szczególności nie była wykorzystywana przez Zainteresowanego 2 do prowadzonej przez niego jednoosobowej działalności gospodarczej ani przez Zainteresowaną 1 do działalności rolniczej.
Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 nabyli Nieruchomość 2 w celu zainwestowania kapitału.
Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 nie dokonywali jakichkolwiek czynności mających na celu uatrakcyjnienie Nieruchomości 2, w szczególności nie zabiegali o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uzbrojenie Nieruchomości 2.
Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 nie poszukiwali aktywnie nabywców, nie ogłaszali się, nie zatrudniali pośredników.
Zainteresowany, Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 zamierzają dokonać zamiany Nieruchomości 1 na Nieruchomość 2. Finalnie bowiem dla Zainteresowanego Nieruchomość 2 jest odpowiednia do prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w obszarze (…).
Nieruchomość 1 jest większa od Nieruchomości 2 − dlatego też w momencie zamiany Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 przekażą Zainteresowanemu dopłatę w wysokości różnicy w powierzchni działek przemnożonej przez wartość jednego m2, wynikającą z ceny, za jaką Zainteresowany nabył Nieruchomość 1.
Po transakcji zamiany Zainteresowany na Nieruchomości 2 planuje zlokalizować przedsiębiorstwo (prowadzoną jednoosobową działalność gospodarczą) w zakresie (…). Działalność w tym obszarze będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług i nie będzie z podatku od towarów i usług zwolniona.
Z kolei Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 będą wykorzystywać Nieruchomość 1 w dalszym ciągu do celów inwestycyjnych (potencjalna sprzedaż, dzierżawa, itp.).
Zaznaczamy, że przywołując za Państwem treść opisu zdarzenia przyszłego pominęliśmy tę jego część, która znajduje się w treści uzupełnienia, gdyż odnosi się ona wyłącznie do zagadnień dotyczących podatku od towarów i usług.
Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
Czy planowana transakcja zamiany Nieruchomości 1 na Nieruchomość 2 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych a podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość rynkowa Nieruchomości 1? (pytanie nr 1 we wniosku)
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
Państwa zdaniem, planowana transakcja zamiany Nieruchomości 1 na Nieruchomość 2 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych a podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość rynkowa Nieruchomości 1.
Wskazali Państwo, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy − podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przy umowie zamiany (w przypadkach innych niż zamiana lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu) stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 4 lit. a) cyt. ustawy, nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona z podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że umowa zamiany nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli żadna ze stron z tytułu dokonania tej czynności nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Co bardzo istotne − cywilnoprawna zamiana nieruchomości to z punktu widzenia podatku od towarów i usług dwie odpłatne dostawy towarów, co potwierdził niejednokrotnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo w interpretacji indywidualnej, w której wskazał, że: „Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną. Przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy zamiany stanowi odpłatną dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z uwagi na powyższe przepisy należy więc stwierdzić, że umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odrębnymi dostawami towarów.”
W konsekwencji, w pierwszej kolejności aby ocenić czy zamiana Nieruchomości 1 na Nieruchomość 2 podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych należy wykluczyć, że:
- dostawa Nieruchomości 1 przez Zainteresowanego na rzecz Zainteresowanej 1 i Zainteresowanego 2 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
- dostawa Nieruchomości 2 przez Zainteresowaną 1 i Zainteresowanego 2 na rzecz Zainteresowanego podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe, w Państwa opinii, planowana transakcja składająca się z dwóch dostaw niepodlegających podatkowi od towarów i usług, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. A na podstawie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych − podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość rynkowa Nieruchomości 1.
Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołaliśmy powyżej tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295):
Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Na podstawie art. 4 pkt 1 i 2 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży:
1)przy umowie sprzedaży – na kupującym
2)przy umowie zamiany – na stronach czynności.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 cyt. ustawy:
Jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podmiotach albo na stronach umowy zamiany, albo wspólnikach spółki cywilnej, zobowiązanymi solidarnie do zapłaty podatku są odpowiednio te podmioty, strony umowy zamiany albo wspólnicy spółki cywilnej.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi:
1)przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.
2)przy umowie zamiany:
a) lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu – różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali,
b) w pozostałych przypadkach – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.
Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Stawki podatku wynoszą od umów zamiany, dożywocia, o dział spadku, o zniesienie współwłasności oraz darowizny:
a) przy przeniesieniu własności nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
b) przy przeniesieniu własności innych praw majątkowych – 1%.
Należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują czynności prawnych objętych opodatkowaniem. Nie zawierają zatem definicji pojęcia „zamiana”. Dlatego też należy w tym zakresie odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Na podstawie art. 603 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.
W myśl art. 604 Kodeksu cywilnego:
Do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.
W rozumieniu ustawy Kodeks cywilny rzeczami są tylko przedmioty materialne. Rzeczy dzielą się na nieruchomości (grunty, budynki oraz części budynków tzw. nieruchomości lokalowe) i na rzeczy ruchome. Przedmiotami zamiany w ujęciu Kodeksu cywilnego oprócz rzeczy mogą być prawa majątkowe. Prawami majątkowymi są przysługujące danej osobie prawa do korzystania i rozporządzania określoną rzeczą lub prawem ustanowionym na tej rzeczy.
Jak wynika z powołanych przepisów – umowa zamiany podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na stronach czynności.
W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a,
b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
− umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
− umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, 1598 i 1852) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
Z treści art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z wyjątkami ściśle w przepisie określonymi). Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy zamiany a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, iż wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (z wyjątkiem w przepisie wskazanymi). Zatem czynność (np. umowa zamiany) w tej części, w której nie podlega ona regulacji w zakresie podatku od towarów i usług, bo czynność nie jest traktowana dla celów podatku od towarów i usług jako dostawa towarów lub świadczenie usług będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowany, Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 zamierzają dokonać zamiany Nieruchomości 1 na Nieruchomość 2. Nieruchomość 1 jest większa od Nieruchomości 2 − dlatego też w momencie zamiany Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 przekażą Zainteresowanemu dopłatę w wysokości różnicy w powierzchni działek przemnożonej przez wartość jednego m2, wynikającą z ceny, za jaką Zainteresowany nabył Nieruchomość 1.
W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Państwa dotyczy opodatkowania umowy zamiany podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług będzie bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Z interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług wynika, że:
- transakcja zamiany po stronie Zainteresowanego będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług; ww. transakcja zamiany nieruchomości - dostawy przez Zainteresowanego Nieruchomości 1 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy o podatku od towarów i usługi Zainteresowany będzie zobowiązany do naliczenia podatku od towarów i usług z tego tytułu;
- Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 w zakresie planowanej transakcji zamiany nie wystąpią w charakterze podatnika podatku od towarów i usług zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług; tym samym dostawa udziałów w Nieruchomości 2 przez Zainteresowaną 1 i Zainteresowanego 2 nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa zdaniem, planowana transakcja zamiany Nieruchomości 1 na Nieruchomość 2 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Jak już wyżej wskazano transakcja zamiany jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych tylko w tej części, w jakiej jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, w pozostałej części podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (z uwagi na brak opodatkowania w tej części podatkiem od towarów i usług).
Skoro – co wynika z ww. interpretacji wydanej w zakresie podatku od towarów i usług – omawiana we wniosku dostawa (zamiana) przez Zainteresowanego Nieruchomości 1 na rzecz Zainteresowanej 1 i Zainteresowanego 2 będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona), to do tej części umowy zamiany nieruchomości znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zatem w tej części umowa zamiany nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Tym samym Państwa stanowisko w tej części uznaliśmy za nieprawidłowe.
Z ww. interpretacji wydanej w zakresie podatku od towarów i usług wynika również, że Zainteresowana 1 i Zainteresowany 2 w zakresie planowanej dostawy (zamiany) Nieruchomości 2 nie będą występowali jako podatnicy podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w tym zakresie transakcja zamiany nieruchomości nie będzie podlegała uregulowaniom ustawy o podatku od towarów i usług.
Skoro zatem dostawa (zamiana) Nieruchomości 2 przez Zainteresowaną 1 i Zainteresowanego 2 na rzecz Zainteresowanego nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług – jest poza zakresem uregulowań zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług – to do tej części umowy zamiany nieruchomości nie znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W związku z powyższym, umowa zamiany – w zakresie, w jakim nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – a więc w zakresie dostawy Nieruchomości 2, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zobowiązanymi do zapłaty podatku będą solidarnie strony umowy zamiany.
Tym samym Państwa stanowisko w tej części uznaliśmy za prawidłowe.
Jednakże nie możemy się zgodzić, że z Państwa stanowiskiem, że podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa Nieruchomości 1. W opisanej sytuacji podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa Nieruchomości 2. Jak wynika z interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług – dostawa jednej z nieruchomości będącej przedmiotem zamiany, tj. Nieruchomość 1 jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zgodnie zatem z brzmieniem ww. art. 2 pkt 4 ww. ustawy, w tym zakresie umowa zamiany jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Do opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnej pozostaje zatem ta część umowy zamiany, która nie jest objęta podatkiem od towarów i usług – czyli zamiana obejmująca Nieruchomość 2. Tym samej to jej wartość rynkowa będzie stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, bo tylko w zakresie jej zamiany ma miejsce opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Tym samym Państwa stanowisko w tej części uznaliśmy za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right