Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.70.2024.2.JK

Ograniczony obowiązek podatkowy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 1 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ograniczonego obowiązku podatkowego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 sierpnia 2024 r. (wpływ 21 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca od 2012 roku pracował dla firmy posiadającej siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Pierwszym jego stanowiskiem było stanowisko administratora rozgrywek, natomiast wraz z kolejnymi latami pracy (...) i podnoszeniem kwalifikacji awansował on na wyższe stanowiska. Początkowo pracował na terytorium (…). W 2017 roku otrzymał propozycję awansu, którą zaakceptował na stanowisko SPM w globalnych strukturach firmy co wymagało przeprowadzki do (…). Następnie w 2023 roku otrzymał kolejną propozycję rozwoju – tym razem od innej firmy na stanowisku Dyrektora do spraw relacji z wydawcami gier oraz innowacji produktu na terenie Bliskiego Wschodu oraz Afryki (...) co z kolei wiązało się z przeniesieniem do Arabii Saudyjskiej. Wnioskodawca zdecydował się zaakceptować przedstawioną mu ofertę. Głównymi czynnikami była możliwość rozwoju związana z podniesieniem kwalifikacji oraz atrakcyjnością międzynarodowego rynku pracy. Propozycja została zaakceptowana w maju 2023 roku, jednak pełen proces wizowy zakończył się w marcu 2024 roku. Świadczenie pracy w ramach wykonywanej umowy o pracę rozpoczęło się 15 marca 2024 roku.

Wnioskodawca w okresie od 2017 roku do 2021 roku wynajmował nieruchomość na terytorium (…). W 2019 roku zdecydował się na zakup nieruchomości na kredyt hipoteczny. Pozostały okres kredytu to 21,5 lat. Dopiero w 2021 roku wprowadził się do budynku. Do 14 kwietnia 2024 roku mieszkał w nim wraz z partnerką i dzieckiem. Wnioskodawca ze względów inwestycyjnych po przeprowadzce na terytorium Arabii Saudyjskiej nie zamierza sprzedać nieruchomości w (…) i pozostawić ją na cele inwestycyjne.

Wnioskodawca przeprowadził się na terytorium Arabii Saudyjskiej 15 kwietnia 2024 roku. Aktualnie wynajmuje nieruchomość. Nie wyklucza w przyszłości nabycia na własność mieszkania. Wnioskodawca chce zamieszkać na terytorium Arabii Saudyjskiej. W 2024 roku będzie przebywać tam ponad 183 dni. W kolejnych latach dni tych będzie zdecydowanie więcej – ponad 220. Różnica między ilościami dni w 2024 roku a kolejnymi latami wynika z faktu, iż w 2024 roku Wnioskodawca przeprowadził się w trakcie roku podatkowego. Pozostały okres Wnioskodawca zamierza wykorzystać na odwiedziny dziecka albo na wakacje poza terytorium Polski. Mimo posiadania rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Wnioskodawca przeprowadza się do Arabii Saudyjskiej z brakiem odgórnego zamiaru powrotu.

Wnioskodawca posiada dziecko poniżej roku, które pozostanie z jego partnerką. Wnioskodawca nie posiada sformalizowanego związku, tj. nie jest w związku małżeńskim. Oprócz odwiedzin w Rzeczypospolitej Polskiej dziecko wraz z partnerką będą przyjeżdżać do niego na terytorium Arabii Saudyjskiej.

Wnioskodawca nie posiada meldunku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z wyjazdem za granicę Wnioskodawca wymeldował się z mieszkania z (…).

W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania, i tak:

1) Czy od 15 kwietnia 2024 r. Pana centrum interesów osobistych i gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) będzie znajdować się w Arabii Saudyjskiej?

Wskazał Pan, że zadane przez organ pytanie w zasadzie przerzuca na Wnioskodawcę ciężar udzielenia odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie. Wskazanie miejsca interesów osobistych i gospodarczych jest obowiązkiem organu podatkowego. To on powinien stwierdzić, w którym miejscu się ono znajduje. Jeżeli Wnioskodawca udzieli odpowiedzi na to pytanie i wskaże, że ww. centra interesów są w Polsce to organ podatkowy uzna, że rezydencja podatkowa także jest w Polsce, natomiast jeżeli wskaże, że są one w Arabii Saudyjskiej to organ ten kraj uzna za właściwy dla rozliczania się od wszystkich dochodów. Kategoria centrum interesów osobistych i gospodarczych jest elementem, który znajduje się zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania. Organ podatkowy powinien przeanalizować stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i ustalić gdzie jest centrum interesów życiowych. Alternatywnie jeżeli nie jest to dla niego wystarczające zadać pytania uszczegółowiające tak aby móc jednoznacznie tę kwestię stwierdzić. Organ podatkowy nie może jednak przerzucać ciężaru udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie na Wnioskodawcę.

W związku z tym Wnioskodawca wskazuje, iż przedstawił stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, na podstawie którego organ podatkowy powinien udzielić odpowiedzi na jego pytanie. W treści pisma zostało wskazane, iż Wnioskodawca będzie uzyskiwać dochody w Arabii Saudyjskiej przez co uważa, że centrum interesów gospodarczych będzie znajdować się w Arabii Saudyjskiej, natomiast w kwestii centrum interesów osobistych nie jest on w stanie tego jednoznacznie ustalić. Dziecko i partnerka będą w Polsce, jednak Wnioskodawca nie ma planów odgórnego powrotu do Polski przez co zakłada poznanie nowych osób na terytorium Arabii Saudyjskiej.

2) W którym państwie w 2024 r. wykazywał Pa/będzie Pan wykazywał większą aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, gospodarczą itp. i czym się to konkretnie objawiało/będzie objawiało?

Wnioskodawca wykazuje/będzie wykazywać większą aktywność w Arabii Saudyjskiej.

Odnosząc się do przedstawionych przez organ w pytaniu rodzajów aktywności Wnioskodawca poniżej przedstawia w jaki sposób będzie ona się objawiać.

Aktywność społeczna:

- Polska – brak aktywności.

- Arabia Saudyjska – jeśli w rozumieniu tego punktu aktywność społeczna odnosi się do działalności charytatywnej/dobrowolnej, to Wnioskodawca planuje wspierać takie akcje. Natomiast jeśli chodzi o relacje społeczne między Wnioskodawcą a społecznością zamieszkującą Arabię Saudyjską, to Wnioskodawca już buduje relacje z lokalną społecznością poprzez wspólne wyjścia do restauracji, kina czy inne aktywności sportowe.

Aktywność polityczna:

- Polska – brak aktywności.

- Arabia Saudyjska – brak aktywności.

Aktywność kulturalną:

- Polska – brak aktywności

- Arabia Saudyjska – chodzenie do kina, na różnego rodzaju koncerty, występy lub widowiska sportowe.

Aktywność gospodarcza:

Głównym i jedynym źródłem dochodów jest/będzie Arabia Saudyjska. Wnioskodawca nie posiada w Polsce żadnego aktywnego dochodu. Firma Wnioskodawcy została zamknięta w 2023 roku przy planowaniu przeprowadzki.

3) W którym państwie realizował Pan/będzie Pan realizował swoje zainteresowania, hobby, wypoczynek itp.?

Wnioskodawca realizuje/będzie realizował swoje zainteresowania oraz hobby na terytorium Arabii Saudyjskiej. Co do wypoczynku to urlop zamierza spędzić w Arabii Saudyjskiej, w Polsce (zgodnie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym w celu wizyty u dziecka) oraz w innych krajach, do których będzie chciał się wybrać na urlop. Co do innych krajów Wnioskodawca wskazuje, że będzie wybierać kraje, które najbardziej będą spełniać jego oczekiwania dotyczące wypoczynku.

4) Czy, a jeśli tak – to w którym państwie od 15 kwietnia 2024 r. miał Pan/będzie Pan miał większe zobowiązania handlowe i gospodarcze, np. z tytułu korzystania z mediów, różnego rodzaju umów i jakiego rodzaju to były/są zobowiązania?

W Polsce Wnioskodawca posiada kredyt hipoteczny dotyczący nieruchomości nabytej jeszcze przed przeprowadzką oraz czynsz z tym związany, a także leasing samochodu. Samochód jest wykorzystywany przez partnerkę Wnioskodawcy głównie do opieki nad dzieckiem, chociażby wyjazdy do lekarza. Wszystkie zobowiązania zostały pozyskane przed propozycją wyjazdu do Arabii Saudyjskiej. Pozostają one w majątku Wnioskodawcy jako inwestycje.

W Arabii Saudyjskiej Wnioskodawca posiada umowę najmu nieruchomości (wartość najmu przekracza ratę kredytu, leasingu samochodu oraz czynsz przypisane do Polski), umowę na Internet, opłaty za prąd płatność za kartę na telefon, wydatki na żywność oraz wydatki związane z hobby np. wyjścia do restauracji oraz kin. W przyszłości Wnioskodawca planuje zakup albo najem samochodu – aktualnie korzysta z samochodu zapewnionego przez pracodawcę. Wszystkie zobowiązania są podstawowymi zobowiązaniami wynikającymi z faktu mieszkania i prowadzenia życia w danym miejscu.

5) W którym Państwie – w okresie od 15 kwietnia 2024 r. – będzie miał Pan stałe miejsce zamieszkania.

Wnioskodawca tak jak w przypadku pytania 1 wskazać, iż zadane przez organ pytanie w zasadzie przerzuca na niego ciężar udzielenia odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie. Wskazanie stałego miejsca zamieszkania jest obowiązkiem organu podatkowego. To on powinien stwierdzić, w którym miejscu się ono znajduje. Stałe miejsce zamieszkania zostało wskazane w umowie o unikaniu opodatkowania jako pierwsza kategoria pozwalająca ustalić kraj rezydencji podatkowej (nieograniczonego obowiązku podatkowego). Jeżeli więc Wnioskodawca wskaże kraj stałego miejsca zamieszkania to organ podatkowy automatycznie udzieli odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie wskazując, że to kraj wybrany przez Wnioskodawcę. Tak skonstruowana interpretacja indywidualna nie będzie miała waloru ochronnego dla Wnioskodawcy w przypadku kontroli. Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i na podstawie niego organ podatkowy powinien ustalić stałe miejsce zamieszkania. Jeżeli stan faktyczny/zdarzenie przyszłe nie jest wystarczające organ podatkowy powinien zadać pytania doprecyzowujące. Nie powinno być to jednak pytanie, które wymaga od Wnioskodawcy udzielenie odpowiedzi na tę kwestię.

Wnioskodawca wskazał, iż w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym zaznaczył, że mimo posiadania dziecka na terytorium Polski Wnioskodawca przeprowadza się na terytorium Arabii Saudyjskiej z brakiem odgórnego zamiaru powrotu do Polski. Oznacza to jego zdaniem, że stałe miejsce zamieszkania od 15 kwietnia 2024 r. zostało przeniesione na terytorium Arabii Saudyjskiej.

6) Jeśli miejscem Pana zamieszkania jest Arabia Saudyjska to czy posiada Pan dokumenty potwierdzające miejsce Pana zamieszkania w Arabii Saudyjskiej w okresie obejmującym wniosek? Jeśli tak, jakie są to dokumenty?

Wnioskodawca posiada saudyjską kartę rezydenta, dokument potwierdzający adres oraz umowę najmu. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że jest w posiadaniu saudyjskiego prawa jazdy.

7) Czy umowę o pracę – w okresie od 15 kwietnia 2024 r. – będzie Pan wykonywać tylko na terytorium Arabii Saudyjskiej?

Umowa o pracę będzie wykonywana na terytorium Arabii Saudyjskiej, jednak specyfika pracy i powierzone obowiązki mogą wymagać krótkich podróży do innych krajów w celach biznesowych. Wnioskodawca oczywiście zaznacza, że okres urlopów będzie spędzać w różnych krajach.

8) Czy małoletnie dziecko mieszkające w Polsce pozostaje na Pana utrzymaniu?

Wnioskodawca zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa rodzinnego bierze czynny udział w zapewnieniu dziecku należytych środków do życia, tj. przelewa pieniądze na jego utrzymanie. Wnioskodawca nie mieszka jednak z dzieckiem, które zostało z matką w Polsce.

9) Czy od 15 kwietnia 2024 r. posiadał/posiada Pan w Polsce jakiekolwiek źródło dochodów (np. dochody z kapitałów pieniężnych, odsetki od lokat bankowych lub inne – proszę wyjaśnić jakie)?

Wnioskodawca od 15 kwietnia 2024 r. nie posiadał/nie posiada w Polsce jakiegokolwiek źródła dochodów. Umowa o pracę na terytorium Polski zakończyła się 14 marca 2024 r. i ostatni dochód za okres marca oraz dni urlopowych został wypłacony 9 kwietnia 2024 r. (ostatnie źródła dochodu w Polsce).

10) Czy od 15 kwietnia 2024 r. uzyskiwał/uzyskuje Pan w Arabii Saudyjskiej dochody wyłącznie z tytułu pracy (regulowanej przepisami Kodeksu pracy), czy też może również posiadał/posiada Pan inne źródła dochodów (np. dochody z kapitałów pieniężnych, odsetki od lokat bankowych lub inne – proszę wyjaśnić jakie)?

Wnioskodawca od 15 kwietnia 2024 r. uzyskiwał/uzyskuje w Arabii Saudyjskiej dochody wyłącznie z tytułu umowy o pracę. Umowa o pracę została zawarta zgodnie z przepisami Arabii Saudyjskiej. Nie jest ona zawarta na podstawie Kodeksu pracy.

11)Jakie posiada Pan obywatelstwo?

Wnioskodawca posiada polskie obywatelstwo.

Pytanie

Czy w związku z przeprowadzką na terytorium Arabii Saudyjskiej Wnioskodawca z dniem 15 kwietnia 2024 roku przestanie podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o z dnia 26 lipca 1991 roku, tj. przestanie być rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy z dniem 15 kwietnia 2024 roku ze względu na przeprowadzkę na terytorium Arabii Saudyjskiej przestanie on podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”), tj. przestanie być rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jednocześnie według art. 3 ust. 1a ustawy o PIT, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Dodatkowo zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W polskim porządku prawnym w odniesieniu do podatków dochodowych można wyróżnić dwa rodzaje obowiązków podatkowych – nieograniczony obowiązek podatkowy oraz ograniczony obowiązek podatkowy.

Nieograniczony obowiązek podatkowy zachodzi, gdy osoba spełnia jedną z przesłanek wskazanych w art. 3 ust. 1a ustawy o PIT. W takiej też sytuacji podlega ona opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od całości swoich dochodów. Dotyczy to więc zarówno tych uzyskanych w Rzeczypospolitej Polskiej jak i za granicą.

Ograniczony obowiązek podatkowy natomiast dotyczy pozostałych podatników. Są to więc osoby, które nie spełniają żadnej z przesłanek z art. 3 ust. 1a ustawy o PIT. Osoby takie podlegają opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jedynie od dochodów uzyskanych na tym obszarze.

W przypadku Klienta ustalenie kraju posiadania nieograniczonego obowiązku podatkowego ma kluczowe znaczenia. Jego zdaniem z dniem 15 kwietnia 2024 roku, tj. momentem przeprowadzki przestanie on być rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej, czyli nie będą obowiązywać go zasady dotyczące nieograniczonego obowiązku podatkowego zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT. Od tego momentu będzie on opodatkowany od wszystkich swoich dochodów na terytorium Arabii Saudyjskiej, natomiast w Polsce znajdą zastosowanie zasady wskazane w art. 3 ust. 2a ustawy o PIT – ograniczony obowiązek podatkowy.

Wnioskodawca nie chce przeprowadzić się za granicę tylko na określony czas w celach zarobkowych. Faktycznie planuje długoterminowy wyjazd, nie zakładając odgórnego powrotu. Oczywiście istnieje możliwość, że wróci po pewnym czasie, jednak aktualnie tego nie planuje. Chce faktycznie zmienić swoje miejsce zamieszkania. Kwestia ta ma bardzo istotne znaczenie.

Wnioskodawca nie będzie więc przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku, a jego ośrodek interesów życiowych zostanie przeniesiony.

Kwestia ilości dni w danym roku podatkowym nie budzi wątpliwości. Do przeanalizowania pozostaje jeszcze kwestia właściwego miejsca centrum interesów życiowych.

Przepisy prawa krajowego – art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o PIT wskazują iż za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną która posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).

Użycie słowa „lub” wskazuje, iż wystarczające jest spełnienie jednego z elementów, tj. centrum interesów osobistych albo centrum interesów gospodarczych by spełnić definicję dotyczącą nieograniczonego obowiązku podatkowego.

W objaśnieniach podatkowych Ministerstwa Finansów z dnia 29 kwietnia 2021 r. Rezydencja podatkowa oraz zakres obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce wskazane zostały definicje tych sformułowań.

Centrum interesów osobistych – Centrum, czyli „skoncentrowanie” interesów osobistych, należy rozumieć jako miejsce, z którym podatnik posiada ścisłe powiązania osobiste. Powiązania osobiste to występowanie więzi rodzinnych, towarzyskich, podejmowanie aktywności społecznej, kulturalnej, sportowej, politycznej, itp. (str. 5 objaśnień).

Centrum interesów gospodarczych – W praktyce chodzi o miejsce, z którym dana osoba ma ścisłe powiązania ekonomiczne. W tym względzie należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są miejsce wykonywania działalności zarobkowej, główne źródła dochodów podatnika, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem itd. (str. 6 objaśnień).

Wnioskodawca zgadza się, że jego centrum interesów osobistych nie zostanie jednoznacznie przeniesiony do Arabii Saudyjskiej. Partnerka z dzieckiem pozostanie w Polsce, jednak będą do niego przyjeżdżać. Należy jednak w tym miejscu zwrócić uwagę na faktyczną chęć zamieszkania poza Polską. Wnioskodawca planuje zawiązać nowe więzi towarzyskie w Arabii Saudyjskiej. Będzie podejmować tam także aktywność społeczną.

Jeżeli natomiast chodzi o centrum interesów gospodarczych to tutaj prawie całe dochody będą osiągane z terytorium Arabii Saudyjskiej. Jedynie bardzo mały element źródeł dochodu będzie pochodził z Polski, tj. najem nieruchomości. Na uwagę zasługuje tutaj jednak fakt, iż nieruchomość ta nie zostanie sprzedana tylko ze względu na kwestie inwestycyjne. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 września 2018 r. II FSK 2653/16 – zasadnie Sąd pierwszej instancji stwierdził, że pozostawienie w Polsce majątku ruchomego (w czasie delegacji mieszkanie będzie przedmiotem najmu), a także posiadanie rachunków bankowych czy pozostanie w polskim systemie ubezpieczeń społecznych w okresie wykonywania pracy we Włoszech nie świadczą same w sobie o istnieniu centrum życiowego w Polsce.

Przenosząc powyższe na ustalony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe w przypadku Wnioskodawcy wskazane w art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o PIT, powiązania istnieją zarówno w Rzeczypospolitej Polskiej jak i w Arabii Saudyjskiej. W przypadku konfliktu dotyczącego ustalenia właściwego kraju rezydencji podatkowej należy sięgnąć do odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W tym przypadku jest to umowa między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej (dalej: „UPO Polska-Arabia Saudyjska”).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 UPO Polska-Arabia Saudyjska w rozumieniu Konwencji, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która według ustawodawstwa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu ze względu na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce utworzenia, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo oraz każdą jednostkę terytorialną lub organy władz lokalnych. Jednakże, określenie to nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko ze względu na dochód, jaki osiąga ze źródeł położonych w tym Państwie.

Powyższa regulacja rozwiewa więc wątpliwości w przypadku spełnienia przesłanek dotyczących rezydencji podatkowej zarówno w Polsce jak i w Arabii Saudyjskiej.

Według art. 4 ust. 2 UPO Polska-Arabia Saudyjska jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1 tego artykułu, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas jej status określa się według następujących zasad:

a) uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Umawiającym się Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);

b) jeżeli nie jest możliwe ustalenie, w którym Umawiającym się Państwie osoba posiada ośrodek interesów życiowych albo nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiających się Państw, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa;

c) jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Umawiających się Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Umawiającym się Państwie, którego jest obywatelem;

d) jeśli osoba ta jest obywatelem obu Umawiających się Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.

Ustalenie właściwego kraju nieograniczonego obowiązku podatkowego wymaga w pierwszej kolejności ustalenia kraju stałego miejsca zamieszkania Wnioskodawcy. Pojęcie to zostało rozwinięte w jednej z interpretacji indywidualnej (Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 01 czerwca 2021 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.230.2021.1.JM.), gdzie organ podatkowy odwołał się do Modelowej Konwencji OECD oraz wskazał, że – według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, że osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Zgodnie z Komentarzem, istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały.

Można więc stwierdzić, że analizując ten przepis istotne znaczenie ma trwałość związania z daną lokalizacją, ale także sam cel powiązany ze stałą dyspozycją w każdym czasie w sposób ciągły.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie on posiadać stałe miejsce zamieszkania właśnie w Arabii Saudyjskiej. To tutaj chce na stałe przenieść swoje miejsce zamieszkania. Nie dotyczy to tylko kwestii pracy, ale faktycznej zmiany miejsca życia.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że Rzeczypospolita Polska przestanie być dla niego punktem stałego miejsca zamieszkania. Do kraju tego będzie przyjeżdżał jedynie w odwiedziny do swojego dziecka, które będzie przebywać z jego partnerką.

Na podstawie więc art. 4 ust. 2 pkt a UPO Polska-Arabia Saudyjska możliwe będzie stwierdzenie, że Wnioskodawca przestanie podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, tj. przestanie być rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Przechodząc jeszcze do kwestii dotyczącej momentu utraty rezydencji podatkowej w Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z objaśnieniami Ministerstwa Finansów Rezydencja podatkowa oraz zakres obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce, w polskim porządku prawnym istnieje pojęcie „łamanej rezydencji podatkowej”.

Zmiana państwa rezydencji podatkowej może nastąpić w trakcie roku podatkowego. W takim przypadku, do dnia pozostawania polskim rezydentem podatkowym podatnik rozlicza się w Polsce na zasadzie nieograniczonego obowiązku podatkowego. Natomiast po przeniesieniu miejsca zamieszkania za granicę, podatnik podlega w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski, (str. 8 objaśnień).

Oznacza więc, że należy ustalić moment, od którego Wnioskodawca przestanie posiadać nieograniczony obowiązek podatkowy w Rzeczypospolitej Polskiej i zacznie w ten sposób podlegać opodatkowaniu na terytorium Arabii Saudyjskiej. Skoro więc kluczowe znaczenie będzie mieć zmiana stałego miejsca zamieszkania, momentem dokonania ww. zmiany będzie chwila wyprowadzki z Polski, czyli 15 kwietnia 2024 r.

Biorąc powyższe pod uwagę zdaniem Wnioskodawcy z dniem 15 kwietnia 2024 roku ze względu na przeprowadzkę na terytorium Arabii Saudyjskiej (zmianę stałego miejsca zamieszkania) przestanie on podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, tj. przestanie być rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Uzupełniająco wskazuję, na aktualne przepisy powołane przez Pana znajdują się w:

- Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokół do tej Konwencji, podpisane w Rijadzie z 22 lutego 2011 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 502):

- Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1991 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00