Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.109.2024.3.PB
W zakresie skutków podatkowych otrzymania wpłat od Patronów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania wpłat od Patronów. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 września 2024 r. (wpływ 13 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Wspólnie z kolegą utworzył i współprowadzi podcast informacyjny w formie audycji internetowej pod tytułem „…”. Jest on realizowany w formie rozmowy dotyczącej zagadnień związanych z historią, a w szczególności (…). Obaj współprowadzący posiadają kwalifikacje pozwalające na prowadzenie takiej audycji. Wnioskodawca założył swój profil w portalu (…) umożliwiającym również zbieranie środków finansowych od słuchaczy, wpłacanych całkowicie dobrowolnie, bez żadnych zobowiązań wpłacającego. Należy podkreślić, że audycja jest powszechnie dostępna dla słuchaczy bez względu czy dokonają jakiejkolwiek wpłaty czy nic nie wpłacą. Ponadto celem Wnioskodawcy jest chęć dzielenia się wiedzą o historii. Wsparcie słuchaczy w postaci niewielkich wpłat ułatwia oczywiście funkcjonowanie podcastu. W ocenie Wnioskodawcy, którą niżej uzasadni, wpłaty od słuchaczy są darowiznami i dalej osoby ich dokonujące będą zwane darczyńcami lub Patronami. Wpłaty dokonywane są za pośrednictwem portalu (…).. Portal umożliwia samodzielne ustanowienie przez Wnioskodawcę progów wpłat. Patroni (darczyńcy) dokonujący wpłat na rzecz Wnioskodawcy za pomocą platformy (…), mają pełną dowolność w wyborze progów wpłat, a dokonanie wpłaty nie generuje po ich stronie jakichkolwiek obowiązków wobec Wnioskodawcy, a w szczególności cyklicznego przekazywania zadeklarowanych wpłat. Portal po pobraniu prowizji dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy twórcy, w tym przypadku Wnioskodawcy. Wnioskodawca ustanowił 4 (cztery) progi wpłat od darczyńców: 5 zł, 10 zł, 20 zł, 50 zł. W zależności od kwot wpłat dokonanych na jego rzecz za pośrednictwem portalu, Wnioskodawca zdecydował się na różne formy wyrażenia wdzięczności Patronom (są to wyrazy wdzięczności w sensie etycznym i nie mają charakteru ekwiwalentu za dokonaną wpłatę): (i) wpłacający 5 zł, otrzymuje wiadomość, że staje się Patronem programu; (ii) wpłacający 10 zł, otrzymuje wiadomość że staje się Patronem programu. Dostaje również możliwość udziału w zamkniętej grupie dyskusyjnej, gdzie Patroni mogą wymieniać się wiedzą, spostrzeżeniami, sugestiami i pomysłami na przyszłe odcinki; (iii) wpłacający 20 zł, otrzymuje wiadomość, że staje się Patronem programu. Dostaje również możliwość udziału w zamkniętej grupie dyskusyjnej, Patroni mogą wymieniać się wiedzą, spostrzeżeniami, sugestiami i pomysłami na przyszłe odcinki. Dodatkowo raz w miesiącu otrzymuje mailowo link do pliku z artykułem opublikowanym w prasie historycznej, związanym z historią (…), do którego Wnioskodawca posiada prawa autorskie; (iv) wpłacający 50 zł, otrzymuje wiadomość, że staje się Patronem programu. Dostaje również możliwość udziału w zamkniętej grupie dyskusyjnej, Patroni mogą wymieniać się wiedzą, spostrzeżeniami, sugestiami i pomysłami na przyszłe odcinki. Dodatkowo raz w miesiącu otrzymuje mailowo link do pliku z artykułem opublikowanym w prasie historycznej, związanym z historią (…), do którego Wnioskodawca posiada prawa autorskie. Ponadto raz w miesiącu otrzymuje mailowo link do odcinka podcastu opublikowanego w serwisie (…), który jest dostępny tylko dla posiadających wyżej wymieniony link.
Nie występuje żadne powiązanie pomiędzy decyzją Wnioskodawcy o tworzeniu kolejnych odcinków podcastu pod tytułem „…” a wysokością wpłat uzyskanych od Patronów za pośrednictwem portalu. Wnioskodawca tworzył, tworzy i będzie tworzył ten podcast niezależnie od wysokości wsparcia od Patronów. Tym samym środki pieniężne otrzymywane od Patronów nie są żadnym rodzajem składki na konkretny odcinek podcastu. W każdym miesiącu Wnioskodawca otrzymuje od portalu (…) listę Patronów wraz z wysokością dokonanych przez nich wpłat.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wnioskodawca jest w stanie we współpracy z operatorem platformy (…), a także samodzielnie ustalić tożsamość osób udzielających wsparcia. Po każdym miesiącu Wnioskodawca otrzymuje wykaz takich osób, który zawiera m.in. imię i nazwisko takiej osoby, a także jej adres mailowy. Dane te (ich połączenie), w myśl przepisów o ochronie danych osobowych pozwalają na jednoznaczną ich identyfikację. Dodatkowo darczyńcy dokonują wpłat z własnych rachunków bankowych, a zatem organ podatkowy (Wnioskodawca nie ma takich możliwości z uwagi na ochronę danych osobowych i tajemnicę bankową), w przypadku prowadzenia postępowania podatkowego, może zwrócić się do Portalu i pośredniczących w przelewach firm finansowych o ujawnienie nazw (są to zazwyczaj te same nazwiska, co osób wpłacających) rachunków bankowych, ich numerów i danych właścicieli, na co zezwalają przepisy Ordynacji podatkowej, o co z pewnością by Wnioskodawca wnioskował w przypadku wątpliwości organu. Z całą stanowczością Wnioskodawca podkreśla, że z żadną z osób wpłacających, których dane w zakresie ww. już Wnioskodawca posiada nie łączą go, ani nie łączyły przed datą wpłaty jakiekolwiek stosunki obligacyjne, które uzasadniałyby wpłatę na konto Wnioskodawcy jakichkolwiek środków finansowych z tyt. zobowiązań, zatem Wnioskodawca nie ma żadnych wątpliwości, że wszystkie dokonane wpłaty zostały dokonane pod tytułem darmym (są darowiznami), bo innego tytułu wpłaty w takim przypadku nie sposób wywieść na gruncie przepisów prawa. Zatem każda z tych wpłat to wykonana darowizna i w świetle powyższego Wnioskodawca nie widzi potrzeby potwierdzania jej oddzielnym oświadczeniem. Ponadto Wnioskodawca oświadcza, że każdą z tych wpłat – darowizn jako obdarowany przyjął. Z uwagi na niewielkie kwoty pojedynczych darowizn i ich ilość prowadzenie oddzielnych czynności polegających na zawieraniu umów na piśmie, składaniu oddzielnych dla każdej wpłaty oświadczeń czyniłby całą tę akcję bezsensowną i sprzeczną ze zdrowym rozsądkiem, bo koszty jej obsługi byłyby wyższe niż koszty wsparcia.
Pytanie
Czy środki finansowe wpłacane przez Patronów, które Wnioskodawca otrzymuje za pośrednictwem portalu (…) podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe wpłacane przez Patronów, które Wnioskodawca otrzymuje za pośrednictwem portalu (…) jako darowizny podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
W przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz.U. 2021, poz.1043 ze zm.), a w szczególności art. 1 ust. 1 pkt 2, art. 5, art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 7 ust. 1, art. 9 ust. 1 pkt 3 (kwota wolna w III grupie (od 1 lipca 2023 r. - 5733 zł, poprzednio 4902 zł) i ust. 2, art. 14 ust. 3 pkt 3 i przepisy Kodeksu cywilnego (ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, t. j. Dz.U. 2020, poz. 1740 ze zm.), a w szczególności art. 888 § 1, art. 890 § 1, a także art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. 2021 poz. 1128 ze zm.). Przepisy Kodeksu cywilnego (k.c.) znajdą zastosowanie pomocniczo ponieważ ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje pojęcia darowizny. Zgodnie z art. 888 § 1 k.c. przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna jest dwustronną czynnością prawną kauzalną, konsensualną, jednostronnie zobowiązującą i darmą. Celem darowizny jest nieodpłatne przysporzenie korzyści obdarowanemu kosztem majątku darczyńcy. Zgodnie z art. 890 § 1 k.c. oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczona darowizna została spełniona. W ocenie Wnioskodawcy dobrowolne wpłaty na rzecz podcastu w kwotach 5, 10, 20 i 50 zł, bez żadnych zobowiązań ze strony wpłacającego, nie będące również powiązane z możliwością słuchania podcastu (można go słuchać bezpłatnie) spełniają kodeksową (k.c.) definicję darowizny, która jest spełniona poprzez wpłatę na konto bankowe, zatem jest prawnie wiążąca. Skoro mamy do czynienia z darowiznami, to zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn (dalej: UPSiD) podlegają one opodatkowaniu, chyba, że są od tego podatku zwolnione. Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 5 UPSiD, w przedmiotowej sprawie ciąży na Wnioskodawcy i generuje się, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 UPSiD, z dniem uznania rachunku bankowego Wnioskodawcy kwotą wpłaty darowizny (o ile obowiązek taki by wystąpił). Podstawą opodatkowania jest kwota wpłaconej darowizny, a jeżeli od tego samego darczyńcy następuje więcej niż jedna darowizna, to należy zsumować darowizny od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok (art. 9 ust. 2 UPSiD). Kwoty wolne od podatku wymienione są w art. 9 ust. 1 UPSiD i w III grupie kwota wolna wynosi obecnie 5733 zł (od 1 lipca 2023 r.), poprzednio wynosiła 4902 zł, a zwolnienie określa się z uwzględnieniem art. 9 ust. 2 UPSiD. Wnioskodawca wyjaśnia, że bierze pod uwagę jedynie III grupę, ponieważ otrzymuje wpłaty wyłącznie od osób obcych, a te mieszczą się właśnie w III grupie, a o darowiźnie dowiaduje się z informacji z rachunku bankowego i informacji przesyłanej przez portal. W każdym miesiącu Wnioskodawca otrzymuje od portalu (…) listę Patronów wraz z wysokością dokonanych przez nich wpłat. W związku z tym Wnioskodawca na bieżąco zna wysokości wpłat narastająco od każdego Patrona. Wnioskodawca ocenia czy wpłaty od danego Patrona mieszczą się w limicie nieopodatkowanych darowizn. Ponadto przed jakąkolwiek pomyłką w tym zakresie Wnioskodawcę zabezpieczają niskie kwoty wpłat (5,10,20 50 zł).
Należy jednak podkreślić, że znakomita większość wpłat (darowizn) dotychczas dokonanych była jednorazowa (darczyńcy nie powtarzali się). W kilku przypadkach powtarzających się wpłat nie powstał obowiązek podatkowy w myśl przepisu art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 2 UPSiD. Nie powstał zatem ani obowiązek podatkowy (a więc i zobowiązanie), w tym obowiązek składania zeznania podatkowego w podatku od spadków i darowizn (obowiązek taki powstałby, od dnia otrzymania darowizny, w sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby przekroczy jednorazowo kwotę wskazaną jako tzw. kwota wolna, lub też sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie). Wnioskodawca wskazał, że podobne stany faktyczne były rozpoznawane w interpretacjach indywidualnych: z 24 października 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Znak: 0111-KDIB2-3.4015.111.2022.3.BD, ustalenie skutków podatkowych otrzymywania wpłat od wspierających, czy z 28 sierpnia 2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Znak: 0111-KDIB2-2.4015.49.2020.3.MM, opodatkowanie środków pieniężnych otrzymanych z dobrowolnych wpłat od patronów i w obydwu przypadkach organ interpretacyjny uznał wpłaty dokonywane w opisanych przez pytających przypadkach za darowizny.
Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołano powyżej tylko tę część Pana stanowiska, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od spadków i darowizn.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Pana tylko w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 596):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061).
Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Darowizna jest zatem dobrowolnym świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym, nie wynika z żadnego stosunku zobowiązaniowego czy z ustawy. Jej istotną cechą jest to, że powstaje stosunek pomiędzy darczyńcą i obdarowanym.
Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.
Stosownie do treści art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.
Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż świadczenia, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wspólnie z kolegą utworzył i współprowadzi Pan podcast informacyjny w formie audycji internetowej pod tytułem „…”. Założył Pan swój profil w portalu (…) umożliwiającym również zbieranie środków finansowych od słuchaczy, wpłacanych całkowicie dobrowolnie, bez żadnych zobowiązań wpłacającego. Ustanowił Pan 4 (cztery) progi wpłat od darczyńców: 5 zł, 10 zł, 20 zł, 50 zł. W zależności od kwot wpłat dokonanych na Pana rzecz za pośrednictwem portalu, zdecydował się Pan na różne formy wyrażenia wdzięczności Patronom. W każdym miesiącu otrzymuje Pan od portalu (…) listę Patronów wraz z wysokością dokonanych przez nich wpłat. W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan m.in., że jest Pan w stanie we współpracy z operatorem platformy (…), a także samodzielnie ustalić tożsamość osób udzielających wsparcia. Po każdym miesiącu otrzymuje Pan wykaz takich osób, który zawiera m.in. imię i nazwisko takiej osoby, a także jej adres mailowy. Dane te (ich połączenie), w myśl przepisów o ochronie danych osobowych pozwalają na jednoznaczną ich identyfikację.
Pana wątpliwości budzi to, czy środki finansowe wpłacane przez Patronów, które otrzymuje Pan za pośrednictwem portalu (…) podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Pana zdaniem, ww. środki, które otrzymuje Pan za pośrednictwem portalu (…) jako darowizny podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wpłaty w wysokości od 5 zł do 50 zł wpłacone przez Patronów, skoro – jak wskazał Pan – stanowią darowizny, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba wspierająca, przekazująca środki pieniężne na Pana rzecz (za pośrednictwem portalu (…)) w wysokości od 5 zł do 50 zł.
Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
1)36 120 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2)27 090 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3)5 733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.
Na podstawie art. 14 ust. 1 i 2 ww. ustawy:
Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.
Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.
Zgodnie z art. 14 ust. 3 ww. ustawy:
Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1)do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2)do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3)do grupy III – innych nabywców.
Podatek oblicza się na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Z kolei w myśl art. 17 ust. 4 ww. ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych ustala, w drodze rozporządzenia, kwoty wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnione od podatku i niepodlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz skale podatkowe, o których mowa w art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem zasad określonych w ust. 1-3.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w związku z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2023 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz.U. z 2023 r. poz. 1226):
Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:
Kwoty nadwyżki w zł | ||
ponad | do | |
1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej | ||
11 833 | 3% | |
11 833 | 23 665 | 355 zł i 5% od nadwyżki ponad 11 833 zł |
23 665 | 946 zł 60 gr i 7% od nadwyżki ponad 23 665 zł | |
2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej | ||
11 833 | 7% | |
11 833 | 23 665 | 828zł 40 gr i 9% od nadwyżki ponad 11 833 zł |
23 665 | 1893 zł 30 gr i 12% od nadwyżki ponad 23 665 zł | |
3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej | ||
11 833 | 12% | |
11 833 | 23 665 | 1420 zł i 16% od nadwyżki ponad 11 833 zł |
23 665 | 3313 zł 20 gr i 20% od nadwyżki ponad 23 665 zł |
Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.
Opodatkowanie kształtuje się w zależności od przyporządkowania Patrona do odpowiedniej grupy podatkowej oraz od wysokości darowanej przez Patrona kwoty (o czym stanowi ww. art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn). Darczyńcą w przypadku ww. wpłat jest każda osoba wspierająca, przekazująca na Pana rzecz środki pieniężne.
Z uwagi na fakt, że Patroni mogą dokonywać na Pana rzecz darowiznę wielokrotnie, zastosowanie znajdzie ww. art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok.
Jest Pan zatem zobowiązany do składania zeznania podatkowego w każdej sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie otrzymanie darowizny przekroczy kwotę 5733 zł – wskazał Pan bowiem w treści wniosku, że wpłaty otrzymuje Pan od osób obcych, a więc osób zaliczonych do III grupy podatkowej.
Zeznanie podatkowe składa się z tytułu otrzymania darowizny od każdej osoby fizycznej odrębnie, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny. Zgłoszenia dokonuje się na druku zeznania podatkowego SD-3, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2015 r. w sprawie zeznania podatkowego składanego przez podatników podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2068).
Natomiast jeżeli kwota otrzymanych darowizn od poszczególnego Patrona sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie otrzymanie darowizny nie przekroczy ww. kwoty, to wartość tych darowizn mieści się w kwocie wolnej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right