Artykuł
telekomunikacja
Jest mniej nadużyć w komunikacji, ale całkiem nie znikną
Próby internetowych i telefonicznych oszustw „na powódź” pokazały, że cyberprzestępców nie zatrzymają żadne przepisy. Ustawowe rozwiązania pomagają jednak z nimi walczyć
Od dzisiaj Urząd Komunikacji Elektronicznej może już karać telekomy za brak blokowania oszukańczych połączeń telefonicznych. Chodzi o tzw. spoofing – tj. połączenia, w których oszuści podszywają się pod instytucje zaufania publicznego. Minął rok od wejścia w życie ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1703; dalej: u.z.n.k.e.). To ostatni etap wdrażania jej rozwiązań.
Celem ustawy jest zwalczanie najpopularniejszych metod, jakimi cyberprzestępcy wyłudzają od nas dane osobowe, hasła i pieniądze. Przepisy dotyczą – oprócz walki ze spoofingiem – smishingu, tj. fałszywych wiadomości tekstowych (SMS) i wiadomości e-mail.