Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 maja 2024 r., sygn. V SA/Wa 527/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Monika Kramek (spr.), Sędzia WSA - Michał Sowiński, Sędzia WSA - Bożena Zwolenik, Protokolant sekr. sąd. - Agnieszka Ciszek, , po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 maja 2024 r. sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. w G. na rozstrzygnięcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z dnia 26 stycznia 2024 r. nr DWI.SK4.550.130.2023(6) w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w G. jest rozstrzygnięcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z 26 stycznia 2024 r. nr DWI.SK4.550.130.2023(6) w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu: ,,Opracowanie nowego kandydata na lek przeciwko [...]-pozytywnemu nowotworowi piersi z wykorzystaniem cząsteczek wirusopodobnych".
Zaskarżone rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym.
[...] sp. z o.o. (dalej: skarżąca, wnioskodawca, spółka) przystąpiła do naboru organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP, organ) w ramach Działania Ścieżka SMART Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki.
Pismem z dnia 13 listopada 2023 r. sygn.: DWI.SK4.550.130.2023(1) skarżąca została poinformowana, że jej wniosek o dofinansowanie nie został wybrany do dofinansowania. W wyniku oceny dokonanej w ramach naboru stwierdzono, że projekt nie spełnił następujących kryteriów oceny:
Obligatoryjne kryteria modułowe "Moduł B+R":
- Istota modułu;
- Budżet modułu.
Obligatoryjne kryteria wspólne dla projektu:
- Spójność projektu;
- Zdolność wnioskodawcy do finansowej realizacji projektu;
- Projekt obejmuje moduł obligatoryjny.
Skarżąca złożyła protest od ww. informacji.
PARP w piśmie z dnia 26 stycznia 2024 r. poinformował spółkę, że protest nie został uwzględniony.
Odnosząc się do kryterium "Istota modułu" Komisja Oceny Projektów (dalej: KOP) nie uznała kryterium za spełnione, z uwagi na brak spełnienia wymogów określonych w kryterium, dotyczących wydatków w zakresie wynagrodzeń personelu B+R ponieważ niektórzy członkowie personelu B+R pełnią w przedsiębiorstwie role nadzorcze i zarządcze nad projektem oraz wchodzą w skład organów reprezentujących przedsiębiorstwo, stąd ich wynagrodzenie powinno być finansowane w ramach kosztów pośrednich a nie w bezpośrednich kosztach Personelu projektu. Ponadto uznano brak prawidłowego i transparentnego rozdziału ról osób zaangażowanych w realizację projektu po stronie przedsiębiorstwa w kontekście planowanego w projekcie podwykonawstwa. Kierownik zarządzający projektem oraz osoby wykonujące w zastępstwie ich obowiązki nie mogą być jednocześnie wykonawcami jakichkolwiek prac po stronie podwykonawcy, w tym nie mogą pozostawać w stosunku służbowym lub innej formie współpracy z podwykonawcą zgodnie z zasadą opisaną w dokumencie "Kryteria wyboru projektów" dla działania "Ścieżka SMART" w ramach 1 Priorytetu "Wsparcie dla przedsiębiorców.