Wyrok NSA z dnia 8 maja 2024 r., sygn. I FSK 2020/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Zbigniew Łoboda, Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Włodzimierz Gurba, Protokolant Katarzyna Wojnarska, po rozpoznaniu w dniu 8 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skarg kasacyjnych Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach oraz I. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 21 czerwca 2023 r., sygn. akt I SA/Gl 732/22 w sprawie ze skargi I. P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 5 kwietnia 2022 r., nr 2401-IOV1.4103.163.2021.UŻ 2401-IOV1.4103.164.2021.UŻ UNP: 2401-22-079521 w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2006 r. i 2007 r. 1) oddala skargi kasacyjne, 2) odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego między stronami.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu I instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi
1.1. Wyrokiem z dnia 21 czerwca 2023 r., sygn. akt I SA/Gl 732/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, orzekając w sprawie ze skargi I. P. (dalej: podatniczka, skarżąca, strona) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 5 kwietnia 2022 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2006 r. i 2007 r. - uchylił zaskarżoną decyzję w zakresie dotyczącym rozliczenia podatku od towarów i usług za miesiące od kwietnia 2006 r. do listopada 2006 r.; oddalił skargę w pozostałym zakresie; orzekł o kosztach postępowania.
Stan sprawy był następujący.
1.2. Z akt sprawy wynika, że w toku czynności kontrolnych ustalono, iż strona, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą PHU Auto Komis "M." I. P. w R., dokonywała w badanym okresie m.in. sprzedaży samochodów sprowadzonych z Francji. Nabywała je od osób fizycznych niemających miejsca zamieszkania w kraju, a także w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz za pośrednictwem innych przedsiębiorców. Postępowanie kontrolne wykazało, iż stosowane były procedury mające na celu zaniżenie wartości sprzedawanych samochodów w celu obniżenia obciążeń podatkowych (akcyza, VAT, podatek dochodowy) i ukrycie tego faktu przed organami podatkowymi. Jako fakturowi pośrednicy pomiędzy "S." a stroną (faktycznie samochody były dostarczane wprost do jej komisu) występowały bowiem dalsze podmioty, w tym m.in. A. D., który jak ustalono nie deklarował i nie rozliczał należnych podatków, a co więcej pozostawał w ścisłej zależności od innych osób uczestniczących w ujawnionym procederze, a w praktyce jego działalność, oprócz fakturowania, polegała na zgłaszaniu samochodów do opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie otrzymanych dokumentów (przeważnie fikcyjnych umów kupna-sprzedaży), za co pobierał ryczałtowe wynagrodzenie.