Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.571.2024.1.ŻR
Zwolnienie od podatku VAT świadczonych w formie zdalnej usług w zakresie prowadzenia kursów kompetencyjnych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczonych w formie zdalnej usług w zakresie prowadzenia kursów kompetencyjnych … .
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
… sp. z o. o. jest spółką prawa handlowego, czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem jej aktywności jest świadczenie usług polegających na współpracy z Wyższymi Uczelniami w zakresie prowadzenia studiów … oraz na samodzielnym prowadzeniu kursów kompetencyjnych i szkoleń dla dorosłych. Spółka posiada status placówki kształcenia ustawicznego i jest wpisana do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych RSPO pod numerem …, Regon … .
Spółka wpisana jest również do ewidencji szkół i placówek niepublicznych z zakresem działania „niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego”.
Spółka posiada certyfikat … (…).
… posiada swoją stronę internetową oraz profile w mediach społecznościowych, na których można szczegółowo poznać statut jednostki, wykazy i zakresy szkoleń i studiów, nauczycieli, organizację placówki, życie organizacji. Poniżej linki do tych stron:
(…)
Spółka świadczy samodzielnie usługi polegające na prowadzeniu różnego rodzaju kursów kompetencyjnych i szkoleń, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, w formie spotkań stacjonarnych, a niektóre z kursów przebiegają w formie zdalnej w czasie rzeczywistym.
Kursy te to programy edukacyjne:
(…)
oraz szkolenia
(…)
Nie posiadają Państwo akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z 4 grudnia 2016r - Prawo oświatowe.
Świadczone przez Państwa usługi są w niektórych przypadkach finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Posiadają Państwo dokumentację potwierdzającą finansowanie studiów ze środków publicznych, są nimi umowy pomiędzy … a jednostkami biorącymi udział w szkoleniach, faktury dla jednostek budżetowych i innych uczestników i potwierdzenia przelewów od tych jednostek, stanowiące zapłatę za te faktury.
Zakresem tego pytania jest usługa pod postacią prowadzenia kursów kompetencyjnych … (dalej …). Kursy te są prowadzone w formie zdalnej, w czasie rzeczywistym oraz stacjonarnie.
Program szkolenia:
Moduł 1. …
Moduł 2. …
Moduł 3. …
Moduł 4. …
Moduł 5. …
Organizacja szkolenia:
Szkolenie 1-dniowe, 5-godzinne, on-line.
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób.
Połączenie wiedzy teoretycznej i praktycznych ćwiczeń.
Absolwenci otrzymują dyplom ukończenia kursu wydawany przez … .
Adresowana jest do bardzo szerokiego grona odbiorców, którzy mają potrzebę naprawy sytuacji w firmie.
Do najczęstszych sytuacji, w których mediacja w miejscu pracy ma szansę trwale poprawić efektywność pracy i komfort pracowników należą.
Szkolenia te finansowane są z różnych źródeł, zarówno publicznych, jak i prywatnych.
Kursy te świadczone są przez Państwa jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe na podstawie przepisów:
-Art. 4 (definicje).
-30) kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
Art. 2 System oświaty obejmuje:
1)przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;
2)szkoły:
a)podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b)ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
c)artystyczne;
3)placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
4)placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych;
5)placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
6)poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
7)młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
8)placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
9)placówki doskonalenia nauczycieli;
10)biblioteki pedagogiczne;
11)kolegia pracowników służb społecznych.
Art. 117 [Organizacja kształcenia ustawicznego]
1.Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
1)publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych,
2)formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
1a. Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:
1)kwalifikacyjny kurs zawodowy;
2)kurs umiejętności zawodowych,
3)kurs kompetencji ogólnych;
4)turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
4a) branżowe szkolenie zawodowe;
5)kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Nie posiadają Państwo statusu uczelni, jednostki naukowej PAN czy instytutu badawczego.
Wszystkie świadczone przez Państwa usługi będące przedmiotem wniosku są usługami w zakresie kształcenia.
Nie jest to kształcenie zawodowe w sensie nauki zawodu lub przekwalifikowania zawodowego, natomiast kursy te mają na celu rozwój kwalifikacji zawodowych i kompetencji zawodowych osób dorosłych.
Kursy te nie mają związku z wykonywaniem konkretnego zawodu i nie są wymagane do wykonywania konkretnego zawodu w postaci odpowiednich dokumentów bądź certyfikatów. Świadczone usługi kształcenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w Państwa statucie (statut dostępny jest na stronie www Wnioskodawcy), a statut określa sposób funkcjonowania bazując na ustawie Prawo oświatowe i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z dnia 19 marca 2019, zastąpionego aktualnym rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Nadzór nad Państwa placówką sprawuje … Kurator Oświaty.
Szkolenia te przebiegają w systemie zdalnym, w małych grupach biorących udział w spotkaniu na żywo oraz stacjonarnie, w tym samym zakresie merytorycznym i czasowym Zajęcia te nie zostały wymienione we wpisie do RSPO. Wpis ten zawiera określenie „brak specyfiki” ze względu na Państwa szeroki zakres programowy.
Wszystkie te elementy składają się na jedną usługę, bez wyróżniania usługi podstawowej.
Głównym celem świadczonych przez Państwa usług jest wykonywanie świadczenia na najwyższym poziomie kształcenia i jakości szkolnictwa, nie ma na celu uzyskania dodatkowych dochodów przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z VAT.
Usługa szkoleniowa, która jest przedmiotem tego pytania, świadczona jest wyłącznie w czasie rzeczywistym na odległość, nie ma wersji stacjonarnej ani w postaci dostępu do usługi w dowolnym dla słuchacza czasie. W czasie trwania zajęć ma miejsce interakcja pomiędzy prowadzącym a uczestnikami.
Świadczona usługa jest usługą kształcenia. Spełnia definicję słownikową PWN, gdzie kształcenie, pedag. ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury, a zarazem uczestnictwo w ich przekształcaniu, jak również możliwie wszechstronny rozwój sprawności fizycznych i umysłowych, zainteresowań i zdolności, także wyrobienie odpowiednich postaw i przekonań.
Proces kształcenia opiera się na nauczaniu i uczeniu się, zakłada uczestnictwo w nim osób nauczających i uczących się; realizowany samodzielnie przez osobę uczącą się nosi nazwę samokształcenia. Wyodrębnia się kształcenie ogólne, które umożliwia nabycie kwalifikacji ogólnych (wiedzy, sprawności), niezbędnych wszystkim, niezależnie od ich roli społecznej i zawodowej, i kształcenie zawodowe, zapewniające zdobycie kwalifikacji w zakresie wybranej specjalności. Treść i formy procesów kształcenia są wyznaczane ogólnymi celami kształcenia formułowanymi w ramach poszczególnych koncepcji kształcenia ogólnego i zawodowego. Tradycyjnie wyróżnia się 3 poziomy kształcenia: podstawowy, zwany także elementarnym, średni, tj. umożliwiający zdobycie przygotowania do studiów wyższych i wyższy; uczelnie wyższe i in. placówki naukowe organizują kształcenie podyplomowe, którego celem jest odnawianie i rozszerzanie zakresu wiedzy ogólnej bądź umiejętności zawodowych absolwentów szkół wyższych. Współcześnie niezbędne staje się kształcenie jednostki w ciągu całego życia, co znajduje wyraz w koncepcji kształcenia ustawicznego. Główne formy kształcenia: kształcenie stacjonarne, które polega na stałym i bezpośrednim udziale w kierowanym przez nauczającego zespole i kształcenie korespondencyjne (na odległość), które jest procesem sterowanego samokształcenia. Wyróżnia się też naturalną formę kształcenia incydentalnego (nieformalnego) - niezorganizowany i niesystematyczny proces nabywania wiadomości, sprawności i postaw przez codzienne doświadczenie i pod wpływem wychowawczych oddziaływań środowiska.
Definicja stosowana w statystyce publicznej:
Miara uczenia się przez całe życie, obejmuje działania edukacyjne podejmowane w celu poprawy wiedzy, umiejętności i kompetencji z perspektywy osobistej, obywatelskiej, społecznej lub związanej z zatrudnieniem. Przez kształcenie należy rozumieć naukę w systemie szkolnym (kształcenie formalne), natomiast uczestnictwo w szkoleniu odnosi się do kształcenia pozaformalnego (prowadzonego często w formie kursów, warsztatów, seminariów, itp.). Świadczone usługi nie są usługami elektronicznymi.
Do usług świadczonych drogą elektroniczną należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Taka definicja znajduje się w Rozporządzeniu Rady UE nr 282/2011.
Natomiast opisywana usługa edukacyjna, w ramach której treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), wymaga czynnego, aktywnego udziału prowadzącego szkolenie, jak również umożliwia oczekuje interakcji uczestników, szczególnie w części warsztatowej.
Usługi te mają charakter kompleksowy, bez możliwości zakupu szkolenia bez dodatkowego wsparcia ze strony wykładowcy w zakresie zagadnień objętych tym szkoleniem.
Szkolenia te nie mają charakteru szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Kursy nie przebiegają w sposób zautomatyzowany, wymagają włączenia się do spotkania przez otrzymany link do spotkania, spotkanie odbywa się na żywo. Wymagana jest na nim obecność uczestników i zaangażowania w spotkaniu prowadzącego z uczestnikami.
Usługi zdalne na tym kursie mają charakter usług edukacyjnych, w czasie ich świadczenia treść jest przekazywana przez nauczyciela za pomocą usługi wideo gogle meet.
Ten rodzaj szkolenia w formule zdalnej nie byłby możliwy bez wykorzystania technologii informatycznej.
Pytanie
Czy szkolenia w zakresie rozwoju zawodowego i kompetencyjnego, opisanego w zdarzeniu przeszłym, świadczonego przez Państwa, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, skoro świadczą Państwo te usługi, posiadając status jednostki objętej systemem oświaty wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, usługi w zakresie prowadzenia szkoleń, opisane w zdarzeniu przeszłym, świadczone przez Państwa korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ świadczący je podmiot posiada status jednostki oświatowej wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jedną jednostkę terytorialną i usługa opisana w Państwa pytaniu wykonywana jest zgodnie z jej statutem, wyczerpując wymagania stawiane placówce kształcenia ustawicznego. Zakres usługi w całości stanowi kształcenie i rozwój zawodowy jej uczestników w myśl definicji kształcenia. Świadczona usługa jest usługą kształcenia. Spełnia definicję słownikową PWN, gdzie kształcenie, pedag. ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury, a zarazem uczestnictwo w ich przekształcaniu, jak również możliwie wszechstronny rozwój sprawności fizycznych i umysłowych, zainteresowań i zdolności, także wyrobienie odpowiednich postaw i przekonań.
Proces kształcenia opiera się na nauczaniu i uczeniu się, zakłada uczestnictwo w nim osób nauczających i uczących się; realizowany samodzielnie przez osobę uczącą się nosi nazwę samokształcenia. Wyodrębnia się kształcenie ogólne, które umożliwia nabycie kwalifikacji ogólnych (wiedzy, sprawności), niezbędnych wszystkim, niezależnie od ich roli społecznej i zawodowej, i kształcenie zawodowe, zapewniające zdobycie kwalifikacji w zakresie wybranej specjalności. Treść i formy procesów kształcenia są wyznaczane ogólnymi celami kształcenia formułowanymi w ramach poszczególnych koncepcji kształcenia ogólnego i zawodowego. Tradycyjnie wyróżnia się 3 poziomy kształcenia: podstawowy, zwany także elementarnym, średni, tj. umożliwiający zdobycie przygotowania do studiów wyższych i wyższy; uczelnie wyższe i inne placówki naukowe organizują kształcenie podyplomowe, którego celem jest odnawianie i rozszerzanie zakresu wiedzy ogólnej bądź umiejętności zawodowych absolwentów szkół wyższych. Współcześnie niezbędne staje się kształcenie jednostki w ciągu całego życia, co znajduje wyraz w koncepcji kształcenia ustawicznego. Główne formy kształcenia: kształcenie stacjonarne, które polega na stałym i bezpośrednim udziale w kierowanym przez nauczającego zespole i kształcenie korespondencyjne (na odległość), które jest procesem sterowanego samokształcenia. Wyróżnia się też naturalną formę kształcenia incydentalnego (nieformalnego) - niezorganizowany i niesystematyczny proces nabywania wiadomości, sprawności i postaw przez codzienne doświadczenie i pod wpływem wychowawczych oddziaływań środowiska.
Definicja stosowana w statystyce publicznej:
Miara uczenia się przez całe życie, obejmuje działania edukacyjne podejmowane w celu poprawy wiedzy, umiejętności i kompetencji z perspektywy osobistej, obywatelskiej, społecznej lub związanej z zatrudnieniem. Przez kształcenie należy rozumieć naukę w systemie szkolnym (kształcenie formalne), natomiast uczestnictwo w szkoleniu odnosi się do kształcenia pozaformalnego (prowadzonego często w formie kursów, warsztatów, seminariów, itp.).
Wszystkie te elementy składają się na to, że powinni Państwo świadczone usługi kształcenia objąć zwolnieniem z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, czyli usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy:
Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:
Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Jak wynika z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f) usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:
Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a) usług nadawczych;
b) usług telekomunikacyjnych;
c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f) płyt CD i kaset magnetofonowych;
g) kaset wideo i płyt DVD;
h) gier na płytach CD-ROM;
i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l) hurtowni danych off-line;
m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n) usług centrum wsparcia telefonicznego;
o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q-s) (uchylone);
t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:
a) automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b) ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
W kontekście formy świadczenia usług, wskazania wymaga, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.):
Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.
Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.
Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też stwierdzenia wymaga, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.
Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Wskazania wymaga, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Natomiast ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.
W tym miejscu wskazania wymagają przepisy ustawy Prawo oświatowe.
W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r., poz. 737):
System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.
W myśl art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 ustawy Prawo oświatowe:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
- formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
1) publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
2) formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
W myśl art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:
1) kwalifikacyjny kurs zawodowy;
2) kurs umiejętności zawodowych;
3) kurs kompetencji ogólnych;
4) turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
4a) branżowe szkolenie zawodowe;
5) kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych – także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.
Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Na podstawie art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:
Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Jak wskazali Państwo we wniosku, posiadają Państwo status placówki kształcenia ustawicznego i są Państwo wpisani do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych RSPO. Spółka wpisana jest również do ewidencji szkół i placówek niepublicznych z zakresem działania „niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego”. Spółka świadczy samodzielnie usługi polegające na prowadzeniu różnego rodzaju kursów kompetencyjnych i szkoleń, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, w formie spotkań stacjonarnych, a niektóre z kursów przebiegają w formie zdalnej w czasie rzeczywistym. Zakresem pytania objęta jest usługa pod postacią prowadzenia kursów kompetencyjnych … .Adresowane są do bardzo szerokiego grona odbiorców, którzy mają potrzebę naprawy sytuacji w firmie. Świadczona usługa jest usługą kształcenia. Nie jest to kształcenie zawodowe w sensie nauki zawodu lub przekwalifikowania zawodowego, natomiast kursy te mają na celu rozwój kwalifikacji zawodowych i kompetencji zawodowych osób dorosłych. Kursy te nie mają związku z wykonywaniem konkretnego zawodu i nie są wymagane do wykonywania konkretnego zawodu w postaci odpowiednich dokumentów bądź certyfikatów. Kursy te świadczone są przez Państwa jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Usługa szkoleniowa, która jest przedmiotem ww. pytania, świadczona jest wyłącznie w czasie rzeczywistym na odległość, nie ma wersji stacjonarnej ani w postaci dostępu do usługi w dowolnym dla słuchacza czasie. Opisywana usługa edukacyjna, w ramach której treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), wymaga czynnego, aktywnego udziału prowadzącego szkolenie, jak również umożliwia oczekuje interakcji uczestników, szczególnie w części warsztatowej. Kursy nie przebiegają w sposób zautomatyzowany, wymagają włączenia się do spotkania przez otrzymany link do spotkania, spotkanie odbywa się na żywo. Wymagana jest na nim obecność uczestników i zaangażowania w spotkaniu prowadzącego z uczestnikami.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Skoro – jak wskazali Państwo we wniosku - przedmiotowe usługi są usługami w zakresie kształcenia i są realizowane przez Państwa w ramach placówki kształcenia ustawicznego - jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, to dla ww. usług objętych zakresem pytania, jest spełniona zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa zwolnienia określona w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Ponadto - jak wyżej wskazałem - usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.
Wobec powyższego, świadczone przez Państwa w formie zdalnej usługi w zakresie prowadzenia kursów kompetencyjnych …, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w ww. zakresie uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).