Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.320.2024.4.ŁS
Możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ulga dla seniora).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – 6 sierpnia 2024 r. oraz 20 sierpnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Podatnik 28 marca 2023 r. ukończył 60 rok życia. Pracę w swoim zakładzie pracy świadczył do 30 marca 2023 r. (podstawa stosunku – umowa o pracę).
W 2023 r. otrzymywał rentę z KRUS po zmarłym mężu (ostatnia renta została otrzymana 10 marca 2023 r. – data fatycznego wpływu).
Po otrzymaniu renty w marcu 2023 r. podatnik udał się do KRUS i złożył oświadczenie, iż nie chce dalej kontynuować pobierania powyżej wskazanej renty.
Z uzyskanego z KRUS zaświadczenia wynika, iż renta przysługiwała podatnikowi w okresie, w którym nie osiągnął jeszcze 60 roku życia. Podatnik odchodząc z zakładu pracy złożył oświadczenie, iż chce skorzystać z ulgi dla seniora, gdyż 28 marca 2023 r. nabył prawa emerytalne.
Podatnik po 30 marca 2023 r. przeszedł na emeryturę, nie podejmował dalszej pracy, a jego przychody w roku podatkowym nie przekroczyły 85 528 zł.
Pierwszą emeryturę – na mocy decyzji z 11 maja 2023 r. – otrzymał z ZUS 17 maja 2023 r.
Wobec powyższego w lutym 2024 r. podatnik rozliczył zeznanie roczne za 2023 r. uwzględniając w nim ulgę dla seniora. Następnie, w marcu 2024 r., wezwano telefonicznie podatnika do złożenia korekty PIT-37 i zwrotu nadpłaty podatku, argumentując to, iż podatnik nie miał prawa do skorzystania z ulgi dla seniora.
Organ podatkowy podniósł, że pobieranie renty w danym roku podatkowym wyklucza możliwość skorzystania z ulgi, a sam fakty niepobierania renty po osiągnięciu wieku emerytalnego nie wpływa na możliwość skorzystania z ulgi gdyż oczywistym jest iż jedno świadczenie zastępuje drugie i nie ma możliwości pobierania obu świadczeń jednocześnie.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Pojęcie „Podatnik” użyte we wniosku odnosi się do Pani osoby.
30 marca 2023 r. nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy świadczonego na podstawie umowy o pracę.
Z tytułu uzyskiwania w 2023 r. – po osiągnięciu 60 roku życia – przychodów ze stosunku pracy podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Doszło do wypłaty przychodów:
–wynagrodzenie 30 marca 2023 r.,
–odprawa 30 marca 2023 r.,
–pomoc finansowa (świąteczna) 3 kwietnia 2023 r.,
–premia kwartalna 29 kwietnia 2023 r.
Pobierała Pani rentę rodzinną w rozumieniu art. 29 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Faktycznie rentę otrzymywała Pani od 21 maja 2021 r. do 10 marca 2023 r. (faktyczne wpływy). Zaś według zaświadczenia z KRUS od 18 marca 2021 r. do 27 marca 2023 r. – okres ujęty kompleksowo, tj. od daty zgonu małżonka.
Nie pobierała Pani emerytury, o której mowa w ustawie z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Nie pobierała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.
Nie pobierała Pani emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.
Nie pobierała Pani renty rodzinnej, o której mowa w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Nie pobierała Pani świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie pobierała Pani uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych.
Nie pobierała Pani świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
Zgodnie z decyzją z 11 maja 2023 r. (informacjami w niej zawartymi) Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznał emeryturę od 28 marca 2023 r., to jest od daty nabycia uprawnień do emerytury. Zakład ustalił termin wypłaty świadczenia na dzień 25 (dwudziestego piątego) dnia każdego miesiąca.
Pytanie
Czy w zaistniałym stanie faktycznym miała Pani prawo do skorzystania z ulgi dla seniora wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, w przypadku ulgi dla seniora, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze stosunku pracy, otrzymane przez podatnika po 60 roku życia (w przypadku kobiety) do wysokości nieprzekraczającej w danym roku podatkowym 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniem społecznym oraz nie otrzymuje emerytury lub renty, a także świadczeń wskazanych wprost w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Aby móc skorzystać z przedmiotowej ulgi należy spełnić wszystkie przesłanki wskazane w powyższym przepisie prawa.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym podatnik pobierał rentę rodzinną nim ukończył 60 rok życia (zaświadczenie w załączeniu), a więc fakt pobierania renty, w momencie kiedy i tak nie spełniał pozostałych wymogów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy, nie powinien dyskryminować możliwości skorzystania z ulgi.
Ponadto, gdyby nie zrezygnował z jej otrzymywania mógłby otrzymać kolejną rentę przed otrzymaniem pierwszej emerytury (decyzja o przyznaniu emerytury 11 maja 2023 r., otrzymanie emerytury 17 maja 2023 r.).
Podatnik spełniał kumulatywnie przesłanki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy:
–osiągnął 28 marca 2023 r. 60 rok życia (kobieta),
–pracował po 60 roku życia (do 30 marca 2023 r.)
–ostatnią rentę pobrał przed osiągnięciem 60 roku życia (w marcu złożył wniosek w KRUS o rezygnacji ze świadczenia),
–po 30 marca przeszedł na emeryturę (otrzymanie emerytury 17 maja 2023 r.).
Podatnik dwukrotnie konsultował się z ekspertami z Krajowej Informacji Skarbowej (infolinia), którzy upewnili go o możliwości skorzystania z ulgi.
Mając na względzie powyższe podatnik pozostaje przy swoim stanowisku, iż w niniejszej sprawie mógł skorzystać z ulgi dla seniora.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 2528 oraz z 2023 r. poz. 347, 658, 1429, 1834 i 1872),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834),
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1251, 1429 i 1672),
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 217, z późn. zm.),
g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
W myśl natomiast art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Wyjaśniam, że w ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.
Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (opodatkowanie według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z analizy Pani opisu sprawy wynika, że:
–28 marca 2023 r. ukończyła Pani 60 rok życia,
–do 30 marca 2023 r. świadczyła Pani pracę, zgodnie z zawartą umową o pracę, z tytułu której uzyskała Pani 30 marca 2023 r. wynagrodzenie oraz odprawę, 3 kwietnia 2023 r. pomoc finansową (świąteczną) oraz 29 kwietnia 2023 r. premię kwartalną,
–z tytułu uzyskiwania w 2023 r., po osiągnięciu 60 roku życia, przychodów ze stosunku pracy podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,
–w 2023 r. po zmarłym mężu pobierała Pani rentę rodzinną w rozumieniu przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników,
–w marcu 2023 r. złożyła Pani oświadczenie, że nie chce Pani dalej kontynuować pobierania renty,
–zgodnie z wydanym Pani zaświadczeniem z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego rentę rodzinną pobierała Pani od 18 marca 2021 r. do 27 marca 2023 r.,
–decyzją z 11 maja 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznał Pani emeryturę od (...) 2023 r., tj. od daty nabycia uprawnień do emerytury,
–pierwsza wypłatę emerytury z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych otrzymała Pani 17 maja 2023 r.
Pani wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania ulgi dla seniora, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do świadczeń ze stosunku pracy otrzymanych po ukończeniu przez Panią 60 roku życia.
Odnosząc zacytowane wyżej przepisy na grunt przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wskazuję, że omawianym zwolnieniem objęte są m.in. przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, pod warunkiem, że przychody z tych tytułów podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Przy czym przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Jednocześnie z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do świadczeń emerytalno-rentowych wymienionych w tym przepisie, świadczeń tych nie otrzymuje.
Aby zatem korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych w lit. a-g tego przepisu. Wśród świadczeń, które wyłączają możliwość skorzystania z ww. zwolnienia w lit. a wskazano rentę rodzinną, przyznaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 208 ze zm.).
Przy czym, warunek „nieotrzymywania emerytury lub renty” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy. Jak wynika natomiast z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.
W myśl art. 29 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników:
1. Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny zmarłego:
1)emeryta lub rencisty mającego ustalone prawo do emerytury albo renty rolniczej z ubezpieczenia;
2)ubezpieczonego, który w chwili śmierci spełniał warunki do uzyskania emerytury rolniczej lub renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy; przyjmuje się, że był on całkowicie niezdolny do pracy w gospodarstwie rolnym.
2. Do renty rodzinnej są uprawnieni następujący członkowie rodziny zmarłego:
1)dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione,
2)przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuki, rodzeństwo i inne dzieci, z wyłączeniem dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka,
3)małżonek (wdowa, wdowiec),
4)rodzice,
–jeżeli spełniają warunki do uzyskania takiej renty w myśl przepisów emerytalnych.
Przy czym, jak wskazuje art. 33 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników:
1. W razie zbiegu prawa do emerytury z prawem do renty na podstawie ustawy, uprawnionemu przyznaje się jedno świadczenie - wyższe lub wybrane przez uprawnionego, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 3 i 4.
2. W razie zbiegu prawa do emerytury lub renty przysługującej na podstawie ustawy z prawem do emerytury lub renty z innego ubezpieczenia społecznego, uprawnionemu wypłaca się jedno wybrane przez niego świadczenie, z zastrzeżeniem ust. 4.
2a. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do osób uprawnionych jednocześnie do emerytury rolniczej oraz do emerytury przyznanej na podstawie art. 24 ust. 1, art. 24a lub art. 184 przepisów emerytalnych.
2b. Uprawniony do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy albo renty rodzinnej z ubezpieczenia i do emerytury na podstawie art. 24 lub art. 24a przepisów emerytalnych traci prawo do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy albo renty rodzinnej z ubezpieczenia, chyba że zanim wystąpi z wnioskiem o prawo do emerytury na podstawie art. 24 lub art. 24a przepisów emerytalnych złoży oświadczenie, że wybiera rentę rolniczą z tytułu niezdolności do pracy albo rentę rodzinną z ubezpieczenia. W przypadku złożenia tego oświadczenia środki zgromadzone na jego rachunku w otwartym funduszu emerytalnym są przekazywane przez ten fundusz, za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na dochody budżetu państwa. Oświadczenie o wyborze świadczenia jest ostateczne i nie przysługuje od niego prawo odstąpienia.
2c. W przypadku gdy uprawniony do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy nie spełnia warunków do emerytury rolniczej na podstawie art. 22 ust. 3, Kasa wzywa uprawnionego do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy, w terminie co najmniej 3 miesięcy przed osiągnięciem wieku emerytalnego, do złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 2b.
2d. Kasa wzywa uprawnionego do renty rodzinnej z ubezpieczenia, w terminie co najmniej 3 miesięcy przed osiągnięciem wieku emerytalnego, do złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 2b.
3. (uchylony)
4. Odrębne przepisy określają prawo do pobierania świadczeń w razie zbiegu u jednej osoby prawa do emerytury lub renty z ubezpieczenia z prawem do:
1)renty inwalidy wojennego i wojskowego, którego niezdolność do pracy pozostaje w związku ze służbą wojskową;
2)renty z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej pobytem w miejscach, o których mowa w art. 3 i 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2039);
3)renty z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy, wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy albo wskutek choroby zawodowej;
4)świadczenia o charakterze rentowym z instytucji zagranicznej.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz wskazane wyżej uregulowania prawne stwierdzam, że skoro z wydanego Pani zaświadczenia z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wynika, że rentę rodzinną pobierała Pani od 18 marca 2021 r. do 27 marca 2023 r., a 28 marca 2023 r. ukończyła Pani 60 rok życia oraz przychody ze stosunku pracy, z tytułu których podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym, uzyskała Pani 30 marca 2023 r. tj. wynagrodzenie i odprawę, a także 4 i 29 kwietnia 2023 r., tj. pomoc finansową i premię, natomiast wypłata Pani pierwszej emerytury nastąpiła 17 maja 2023 r. – to może Pani do ww. przychodów zastosować zwolnienie uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, łączna kwota dochodów zwolnionych z opodatkowania nie może przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Tym samym Pani stanowisko, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.