Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.291.2024.5.ICZ

Interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia prawa do pomniejszenia podatku (VAT) należnego o cały podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie mieszkania, pomieszczenia gospodarczego oraz miejsca parkingowego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia prawa do pomniejszenia podatku (VAT) należnego o cały podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie mieszkania, pomieszczenia gospodarczego oraz miejsca parkingowego.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 17 lipca 2024 r., 1 sierpnia 2024 r. oraz 6 sierpnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą z zakresu pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania – świadczy usługi dla (…) polegające m.in. na ocenie (…).

Obecnie specyfika pracy wymaga pozyskiwania bardzo dużej ilości dokumentów w celu ich analizy. Jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług a uzyskane w ramach działalności gospodarczej przychody rozlicza Pan według stawki liniowej prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W ramach prowadzonej działalności planuje Pan nabyć mieszkanie posiłkując się kredytem hipotecznym. W zakupionym mieszkaniu planuje Pan urządzić biuro oraz archiwum dla przechowywania dokumentacji z działalności gospodarczej. Zakup mieszkania jest powiązany z zakupem pomieszczenia gospodarczego oraz miejsca parkingowego.

Od dłuższego czasu nie potrafi Pan pomieścić się z dokumentami w prywatnym mieszkaniu dlatego chciałby Pan stworzyć sobie biuro, w którym zapewni Pan sobie zarówno optymalne warunki pracy jak i odpowiednie warunki dla przechowywania dokumentacji, które ułatwią Panu zarówno mniej uciążliwe jej przechowywanie oraz przyspieszy odnajdywanie i wykorzystywanie stworzonych wcześniej dokumentów.

Przedmiotowe mieszkanie będzie wykorzystywane wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej – na cele osobiste posiada Pan oddzielną nieruchomość.

Nie jest Pan żonaty, mieszkanie – będzie stanowiło Pana wyłączną własność.

Wszystkie świadczone przez Pana usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej (23%).

Zakupione mieszkanie będzie wykorzystywane wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pismem z 17 lipca 2024 uzupełnił Pan opis sprawy i wyjaśnił :

1.Zakup lokalu mieszkalnego wraz z pomieszczeniem gospodarczym (komórką lokatorską) oraz miejscem postojowym odbędzie się na podstawie jednego aktu notarialnego. Przeniesienie własności nastąpi w najbliższych tygodniach. Na dzień sporządzania odpowiedzi Wnioskodawca posiada umowę deweloperską zawartą w formie aktu notarialnego, gdzie zapisano m.in., że do lokalu mieszkalnego (o powierzchni użytkowej ok. (...) m2) przylegać będzie balkon o powierzchni około (...) m2 oraz przynależeć będzie komórka lokatorska o powierzchni około (...) m2. Na kondygnacji podziemnej w wielostanowiskowym garażu podziemnym znajdować się będą miejsca parkingowe – w tym również miejsce parkingowe przypisane do zakupionego lokalu.

2.Lokal mieszkalny ma mieć powierzchnię użytkową ok. (...) m2 – przed wydaniem lokalu deweloper dokonuje pomiaru faktycznej powierzchni, więc drobna korekta w dół lub w górę jest możliwa.

3.Cała powierzchnia mieszkalna zakupionej nieruchomości przeznaczona będzie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

4.Pomieszczenie gospodarcze planuje Pan przeznaczyć na magazyn materiałów biurowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej, a miejsce parkingowe będzie wykorzystywane jako parking dla samochodu, którym planuje Pan dojeżdżać do pracy, lub zostanie wynajęte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

5.Nie zatrudnia Pan pracowników, prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą.

Pismem z 1 sierpnia 2024 uzupełnił Pan opis sprawy i wyjaśnił :

I.Pytanie zawarte we wniosku dotyczy transakcji nabycia lokalu mieszkalnego wraz z przypisanym do niego miejscem parkingowym oraz pomieszczeniem gospodarczym (komórką lokatorską).

a.Nabywany lokal mieszkalny będzie wykorzystywany jako lokal użytkowy jednak nie będzie prawnie przekształcany w taki lokal.

II.Transakcja opisana we wniosku jest zdarzeniem przyszłym i na dzień sporządzenia wniosku jeszcze nie została sfinalizowana. Na chwilę obecną Wnioskodawca planuje wykorzystywać miejsce parkingowe do parkowania samochodu, którym dojeżdża do pracy jednak w przyszłości nie wyklucza możliwości wynajmu tego miejsca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

b.Samochód, którym wnioskodawca będzie parkował na miejscu parkingowym jest wykorzystywany jednocześnie do czynności gospodarczych jak i na użytek prywatny. W związku z jego użytkowaniem przysługuje Wnioskodawcy odliczenie, o którym mowa w art. 86a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

III.Umowa deweloperska zawarta w formie aktu notarialnego określa szczegółowe informacje dotyczące ceny metra kwadratowego mieszkania oraz komórki lokatorskiej a także cenę netto miejsca parkingowego. Faktura dokumentująca przedmiotową transakcję, zgodnie z informacją otrzymaną od dewelopera, zostanie wystawiona po uwolnieniu środków z rachunku powierniczego i będzie zawierała wszystkie pozycje występujące w umowie tzn. będzie wskazywała ceny netto i VAT odrębnie dla lokalu mieszkalnego, komórki lokatorskiej oraz miejsca parkingowego.

Pytanie:

Czy będzie Pan miał prawo do pomniejszenia podatku (VAT) należnego o cały podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie lokalu mieszkalnego wraz z przypisanym do niego miejscem parkingowym oraz pomieszczeniem gospodarczym (komórką lokatorską)?

Pana stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z 6 sierpnia 2024 r.:

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W związku z powyższym skoro nabywany lokal mieszkalny oraz pomieszczenie gospodarcze (komórka lokatorska) będą wykorzystywane wyłącznie na cele prowadzonej działalności opodatkowanej oraz nie występują przesłanki negatywne to przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, zawartego w fakturze związanej z ich zakupem.

Jednocześnie zgodnie z art. 86a ust. 1 w związku z ust. 2 pkt 3 ww. ustawy od zakupu towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdów samochodowych, dla których nie wykluczono użytku prywatnego, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku zawartego w otrzymanych fakturach zakupowych.

Dlatego w związku z nabyciem miejsca parkingowego, wykorzystywanego do parkowania samochodu, którym podatnik będzie dojeżdżał do biura (wykorzystywanego jednocześnie do czynności opodatkowanych oraz na użytek prywatny) przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o 50% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturze związanej z jego zakupem.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy, po otrzymaniu faktury związanej z opisanym we wniosku zakupem, zawierającej odrębne kwoty podatku VAT dla lokalu mieszkalnego, komórki lokatorskiej oraz miejsca parkingowego, Wnioskodawca dokona pomniejszenia kwoty podatku należnego o:

-całą kwotę podatku naliczonego przypisaną do lokalu mieszkalnego;

-całą kwotę podatku naliczonego przypisaną do komórki lokatorskiej (pomieszczenia

gospodarczego);

-50% kwoty podatku naliczonego przypisanej do miejsca parkingowego.

Jednocześnie w przypadku, gdyby Deweloper potraktował całą transakcje jako jedną kompleksową dostawę i nie wyodrębnił na fakturze kwot podatku przypisanych do konkretnych składników zakupionej nieruchomości Wnioskodawca będzie w stanie, na podstawie aktu notarialnego, jednoznacznie przyporządkować kwoty VAT właściwe dla lokalu mieszkalnego, komórki lokatorskiej oraz miejsca parkingowego i dokonać odliczenia zgodnie z opisanym powyżej kluczem.

Ocena stanowiska

Pana stanowisko w sprawie jest prawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT” w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.nabycia towarów i usług,

b.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynność opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.należnego z tytułu:

a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3.należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4.wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą z zakresu pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania – świadczy Pan usługi dla (...) m.in. (...). Wszystkie świadczone przez Pana usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej (23%).

Obecnie specyfika pracy wymaga pozyskiwania bardzo dużej ilości dokumentów w celu ich analizy. W ramach prowadzonej działalności planuje Pan nabyć mieszkanie. W zakupionym mieszkaniu planuje Pan urządzić biuro oraz archiwum dla przechowywania dokumentacji z działalności gospodarczej. Zakup mieszkania jest powiązany z zakupem pomieszczenia gospodarczego oraz miejsca parkingowego. Przedmiotowe mieszkanie będzie wykorzystywane wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej – na cele osobiste posiada Pan oddzielną nieruchomość. Zakupione mieszkanie będzie wykorzystywane wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pomieszczenie gospodarcze planuje Pan przeznaczyć na magazyn materiałów biurowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Samochód, którym będzie Pan parkował na miejscu parkingowym jest wykorzystywany jednocześnie do czynności gospodarczych jak i na użytek prywatny. W związku z jego użytkowaniem wyjaśnił Pan, że przysługuje Panu odliczenie, o którym mowa w art. 86a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wyjaśnił Pan również, że Umowa deweloperska zawarta w formie aktu notarialnego określa szczegółowe informacje dotyczące ceny metra kwadratowego mieszkania oraz komórki lokatorskiej a także cenę netto miejsca parkingowego. Faktura dokumentująca przedmiotową transakcję, zgodnie z informacją otrzymaną od dewelopera, zostanie wystawiona po uwolnieniu środków z rachunku powierniczego i będzie zawierała wszystkie pozycje występujące w umowie tzn. będzie wskazywała ceny netto i VAT odrębnie dla lokalu mieszkalnego, komórki lokatorskiej oraz miejsca parkingowego.

Pana wątpliwości w sprawie dotyczą prawa do pomniejszenia podatku (VAT) należnego o cały podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie lokalu mieszkalnego wraz z przypisanym do niego miejscem parkingowym oraz pomieszczeniem gospodarczym (komórką lokatorską).

Odnosząc powołane przepisy do przedstawionych okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że w przypadku wydatków poniesionych na nabycie lokalu mieszkalnego oraz pomieszczenia gospodarczego – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – będzie Panu przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej ww. zakup, ponieważ – jak Pan wyjaśnił lokal mieszkalny oraz pomieszczenie gospodarcze będą wykorzystywane w działalności gospodarczej wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do wykonywania usług dla jednostek samorządu terytorialnego polegających m.in. na ocenie ich systemu szeroko rozumianej kontroli zarządczej oraz na analizie dokumentów dla audytora i sporządzaniu dla niego dokumentacji z audytu wewnętrznego.

Odnosząc się natomiast do prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu miejsca parkingowego, należy przyjąć, że na podstawie art. 86a ust. 1 ustawy – będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie miejsca parkingowego, bowiem jak Pan wyjaśnił miejsce to będzie przeznaczone do parkowania samochodu wykorzystywanego do działalności gospodarczej jak również do celów osobistych (tj. na użytek prywatny).

Wobec powyższego Pana stanowisko, zgodnie z którym po otrzymaniu faktury związanej z opisanym we wniosku zakupem, zawierającej odrębne kwoty podatku VAT dla lokalu mieszkalnego, komórki lokatorskiej oraz miejsca parkingowego, dokona Pan pomniejszenia kwoty podatku należnego o:

-całą kwotę podatku naliczonego przypisaną do lokalu mieszkalnego,

-całą kwotę podatku naliczonego przypisaną do komórki lokatorskiej (pomieszczenia

-gospodarczego),

-50% kwoty podatku naliczonego przypisanej do miejsca parkingowego,

jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W interpretacji nie dokonano oceny kwestii prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku należnego z tytułu nabycia miejsca postojowego, w sytuacji gdy w przyszłości wynajmie Pan to miejsce postojowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem nie przedstawił Pan w tym zakresie własnego stanowiska.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00