Artykuł
infrastruktura
Kolejarze zlecą roboty o wartości 17 mld zł
Spółka PKP PLK wreszcie wystartowała z przetargami na modernizację i budowę nowych linii. Będzie szukać wykonawców kilku ważnych inwestycji
Posucha w postępowaniach obejmujących przebudowę linii kolejowych trwała ponad rok. Powodem był przede wszystkim brak dostępu do środków unijnych – zarówno tych regularnych, jak i do Krajowego Planu Odbudowy. Jednocześnie nowe władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe razem z resortem infrastruktury prowadziły audyt przedsięwzięć.
Dziura w zleceniach coraz bardziej dawała się we znaki branży budowlanej. Teraz wreszcie wystartowały pierwsze przetargi. W ostatnich dniach spółka PKP PLK ogłosiła trzy duże postępowania. Wśród nich jest warte prawie 2 mld zł zlecenie na budowę pierwszego, 8-kilometrowego odcinka nowej linii Podłęże –Piekiełko. Będzie to planowany 60-kilometrowy skrót kolejowy z Krakowa w stronę Zakopanego i Nowego Sącza. Ogłoszony przetarg dotyczy fragmentu między miejscowością Szczyrzyc a Tymbarkiem. Będą tamtędy się poruszać pociągi jadące z Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Górzysty rejon Beskidu Wyspowego wymusza poprowadzenie linii po licznych obiektach inżynieryjnych. Projektanci przewidzieli tam dwa tunele (3,8 oraz 1 km), mosty i wiadukty.