Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.321.2024.3.RG
Zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług odpłatnego udostępniania/umożliwiania skorzystania na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych obiektu strzelnicy sportowej lub jej części.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
a)odpłatnego udostępniania/umożliwiania skorzystania na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych obiektu strzelnicy sportowej lub jej części na rzecz podmiotów – usługobiorców, tj.:
-osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej korzystających ze strzelnicy w celach sportu i rekreacji,
-klubów sportowych, uczniowskich klubów sportowych, stowarzyszeń, fundacji, niepublicznych szkół, itp.
-podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w sferze sportu wykorzystujących obiekt strzelnicy w celu prowadzenia zajęć sportowych, treningów, zawodów itp.,
-podmiotów gospodarczych nieprowadzących działalności w sferze sportu – pracodawców,
b)odpłatnego udostępniania na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych obiektu strzelnicy sportowej lub jej części na rzecz Podmiotu zapewniającego:
-udostępnienie stanowiska strzeleckiego na określony czas,
-opiekę lub nadzór instruktora/prowadzącego strzelanie,
-obsługę techniczną strzelania,
-udostępnienie broni i amunicji obiektowej.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z: 31 lipca 2024 r. (wpływ 31 lipca 2024 r.), 14 sierpnia 2024 r. (wpływ 14 sierpnia 2024 r.) oraz 22 sierpnia 2024 r. (wpływ 22 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest właścicielem obiektu - strzelnicy rekreacyjno-sportowej (dalej jako: „strzelnica sportowa”), który spełniał kryteria obiektu sportowo-rekreacyjnego i jest wykorzystywany zgodnie ze swoją funkcją jako strzelnica sportowa. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Strzelnica jest w pełni wyposażona i odpowiednio przystosowana, a także wyposażona do praktykowania nauki strzelania. W ramach stałej umowy udostępnił ten obiekt z pełnym wyposażeniem (zapleczem technicznym oraz wyposażeniem obiektu, obsługą techniczną strzelnicy) komercyjnie na cele sportowe podmiotowi, który świadczy usługi wstępu na strzelnicę sportową (dalej jako: „wstęp na strzelnicę sportową”).
W ramach wstępu na strzelnicę sportową wchodzi m. in.:
1.udostępnienie stanowiska strzeleckiego na określony czas;
2.opieka lub nadzór instruktora/prowadzącego strzelanie;
3.obsługa techniczna strzelania;
4.udostępnienie broni i amunicji obiektowej.
Klient korzystający ze strzelnicy sportowej wykupując wstęp na strzelnicę sportową może wybrać jeden z pakietów, które mogą różnić się długością udostępnienia stanowiska strzeleckiego, zakresem opieki lub nadzoru instruktora/prowadzącego strzelanie oraz rodzajem lub ilością udostępnianej broni lub amunicji. Niezależnie od rodzaju pakietu, które różnią się czasem udostępniania stanowiska, zakresem nadzoru bądź opieki instruktorskiej, czy rodzajem i ilością wykorzystywanej broni i amunicji, w ramach świadczenia usługi wchodzą wszystkie ze wskazanych powyżej czynności. Co do zasady, nie ma możliwości zrezygnowania z którejkolwiek ze wskazanej czynności bądź wybiórczego nabycia jednej z nich. Zarówno opieka bądź nadzór instruktora, obsługa techniczna, jak i udostępnienie broni lub amunicji są nierozłącznymi i niezbędnymi elementami dla prawidłowej realizacji usługi. Wszystkie wskazane czynności prowadzą do umożliwienia skorzystania przez daną osobę ze Strzelnicy sportowej polegającej na oddaniu określonej liczby strzałów z określonej broni.
Klient może wykupić wstęp na strzelnicę sportową poprzez zakup na miejscu na strzelnicy lub poprzez Internet. Klient może także nabyć okresowy karnet, w ramach którego wchodzi wstęp na strzelnicę sportową. Cena obejmuje całość świadczenia, tj. udostępnienie stanowiska, obsługę techniczną, nadzór instruktora oraz udostępnienie odpowiedniej broni bądź amunicji. Przedmiotem wniosku są usługi, które w Pani ocenie składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu. Przedmiotowy wniosek dotyczy więc 4 usługi.
W ramach świadczenia usługi dochodzi do dokonywania określonych czynności wchodzących w jej zakres. W szczególności usługa polega na:
1.udostępnieniu stanowiska strzeleckiego na określony czas. Czynność ta polega na wyznaczeniu danej osobie przez pracowników określonego stanowiska strzeleckiego na określony czas. Należy wskazać, że dana osoba w czasie przebywania w obiekcie może przebywać wyłącznie w wyznaczonym miejscu oraz usługa może być wykonywana wyłączenie w odpowiednich warunkach i przeznaczonym do tego miejscu;
2.opieka lub nadzór instruktora/prowadzącego strzelanie. W zależności od stopnia zaawansowania danej osoby należy stwierdzić, że korzystanie z usług Strzelnicy sportowej możliwe jest wyłącznie w obecności odpowiednio wykwalifikowanej osoby, która sprawuje nadzór bądź instruuje co do zasad i sposobu korzystania z broni etc. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dana osoba posiada odpowiednie pozwolenia do posiadania broni.
3.obsługa techniczna strzelania. Polega na dokonywaniu wszelkich czynności technicznych związanych z korzystaniem przez dane osoby z usług Strzelnicy sportowej. Zakres czynności jest różny w zależności od stopnia zaawansowania oraz rodzaju wybranego pakietu bądź broni. W zakres przedmiotowej kategorii wchodzą w szczególności czynności takie jak przygotowanie stanowiska do oddania strzałów, odpowiednie zabezpieczenie stanowiska, osoby oddającej strzały, jak i osób postronnych, przygotowanie odpowiednich materiałów do pomiarów wyników etc.
4.udostępnienie broni i amunicji. Czynność ta polega na udostępnieniu osobie korzystającej ze Strzelnicy sportowej w wyznaczonym do tego miejscu oraz w wyznaczony sposób broni oraz amunicji przez uprawnioną osobę. Czynność ta polega również na odpowiednim zabezpieczeniu broni zarówno przed, jak i po dokonaniu strzałów.
Należy wskazać, że wszystkie wskazane powyżej czynności wchodzące w zakres usługi są ze sobą ściśle powiązane i tworzą jedną całość, gdyż należy stwierdzić, iż niezależnie od rodzaju pakietu, które różnią się czasem udostępniania stanowiska, zakresem nadzoru bądź opieki instruktorskiej, czy rodzajem i ilością wykorzystywanej broni i amunicji, w ramach świadczenia usługi wchodzą wszystkie ze wskazanych powyżej czynności. Oznacza to, iż nabywając usługę obejmuje ona wszystkie z wymienionych elementów. Dodatkowo usługa musi obejmować nadzór uprawnionej osoby, która zajmuje się obsługą techniczną strzelania oraz udostępnieniem broni i amunicji. Wobec powyższego nie ma możliwości zrezygnowania z którejkolwiek ze wskazanej czynności bądź wybiórczego nabycia jednej z nich. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dana osoba posiada odpowiednie uprawnienia do broni palnej, które uprawniają do samodzielnego korzystania ze strzelnicy - w takim przypadku osoba ta jest uprawniona do samodzielnego korzystania ze stanowiska strzeleckiego bez dodatkowej obsługi i przy wykorzystaniu własnej broni oraz amunicji.
Wskazane czynności prowadzą do umożliwienia skorzystania przez daną osobę ze strzelnicy sportowej polegającej na oddaniu określonej liczby strzałów z określonej broni. Należy jednak wskazać, iż cel korzystania ze strzelnicy sportowej może być odmiennie rozumiany dla każdego z jej użytkowników np. rekreacja czy ćwiczenia do zawodów.
Zarówno opieka bądź nadzór instruktora, obsługa techniczna, jak i udostępnienie broni lub amunicji są nierozłącznymi i niezbędnymi elementami dla prawidłowej realizacji usługi. Nie ma bowiem możliwości wyłącznego udostępnienia stanowiska strzeleckiego bez jego odpowiedniej obsługi technicznej, udostępnienia określonego rodzaju i ilości broni i amunicji oraz obecności osoby posiadającej określone uprawnienia. Wyjątkiem jest sytuacja w której dana osoba posiada określone uprawnienia do broni palnej, które uprawniają do samodzielnego korzystania ze strzelnicy - w takim przypadku może ona korzystać ze stanowiska strzeleckiego bez odpowiedniej obsługi i nadzoru z własnej broni oraz amunicji.
Usługobiorca dąży do nabycia jednego złożonego świadczenia jakim jest możliwość oddania określonej ilości strzałów z określonej broni w danym czasie. Nabywca usługi co do zasady dąży więc do nabycia jednego świadczenia, bez względu na ilość i rodzaj wchodzących w jej skład czynności. Cena obejmuje całość świadczenia, tj. udostępnienie stanowiska, obsługę techniczną, nadzór instruktora oraz udostępnienie odpowiedniej broni bądź amunicji. Cena kalkulowana jest jednak odmiennie w zależności od wybranego pakietu. Możne ona zależeć od długości udostępnienia stanowiska strzeleckiego bądź rodzaju i ilości udostępnionej broni oraz amunicji.
Regulamin korzystania ze strzelnicy. Wskazać należy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami jest on oparty o rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 marca 2000 r. w sprawie wzorcowego regulaminu strzelnic (Dz. U. Nr 18, poz. 234 z późn. zm.), które określa wzorcowy regulamin.
Na pytania Organu w wezwaniu z 5 lipca 2024 r. w uzupełnieniu wniosku z 31 lipca 2024 r. wskazała Pani:
1)Czy przedmiotem wniosku są/będą świadczone przez Panią usługi udostępniania obiektu z pełnym wyposażeniem (zapleczem technicznym oraz wyposażeniem obiektu, obsługa techniczną strzelnicy) komercyjnie na cele sportowe:
a) przed 1 lipca 2020 r. czy
b) po 30 czerwca 2020 r.?
Odpowiedź: świadczone usługi po dniu 30 czerwca 2020 roku.
2)O jakich podmiotach jest mowa w pytaniu nr 1, tj. „podmioty określone w pkt 1 - 4”? Proszę je wymienić i opisać.
Odpowiedź: Usługobiorcami są:
1.osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej korzystające ze strzelnicy w celach sportu i rekreacji,
2.kluby sportowe, uczniowskie kluby sportowe, stowarzyszenia, fundacje, niepubliczne szkoły itp. Osoby, które na mocy zawartych umów mają prawo wstępu na strzelnicę korzystają z niej wyłącznie w sposób przewidziany dla tego typu infrastruktury: w celach związanych z aktywnością fizyczną (m.in. zajęcia sportowe, sportowo-rekreacyjne, treningi, zajęcia nauki i doskonalenia strzelania. Należy podkreślić, że podmioty wymienione w tym podpunkcie nie odsprzedają usługi wstępu swoim członkom czy uczniom - poprzez zapewnienie im dostępu do obiektów i urządzeń sportowych realizują swoje cele statutowe;
3.podmioty prowadzące działalność gospodarczą w sferze sportu wykorzystujące obiekt strzelnicy w celu prowadzenia zajęć sportowych, treningów, zawodów itp.,
4.podmioty gospodarcze nieprowadzące działalności w sferze sportu - pracodawcy - wykorzystujące infrastrukturę strzelnicy wyłącznie na cele odbywania przez ich pracowników zajęć sportowych (organizacja amatorskich zajęć i zawodów sportowych, korzystanie przez pracowników z obiektu strzelnicy w celu poprawy umiejętności strzeleckich i związanych z obsługą broni palnej i pneumatycznej).
3)Prosimy jednoznacznie wskazać, czy podmiot, któremu udostępniła Pani obiekt strzelnicy z pełnym wyposażeniem, świadczy/będzie świadczył usługi wstępu na strzelnicę sportową dla klientów we własnym imieniu i na własny rachunek czy w Pani imieniu i na Pani rzecz?
Odpowiedź: Podmiot, któremu strzelnica zostaje udostępniona z pełnym wyposażeniem będzie świadczył usługi wstępu na strzelnicę sportową dla klientów we własnym imieniu i na własny rachunek. Jednakże Wnioskodawca także świadczy usługi, w tym szkoleniowe na ww. obiekcie.
W wyniku nowych okoliczności wskazanych w uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na ponowne wezwanie Organu z 7 sierpnia 2024 r. pismami z 14 sierpnia 2024 r. (wpływ 14 sierpnia 2024 r.) oraz 22 sierpnia 2024 r. (wpływ 22 sierpnia 2024 r.) wskazała Pani:
1)Kiedy rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej (należy wskazać miesiąc i rok).
Odpowiedź: dnia 02 grudnia 2000 roku.
2)Kiedy utraciła Pani prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku VAT? Należy wskazać dokładną datę?
Odpowiedź: księgowy nie dysponuje informacjami, o utracie prawa do zwolnienia od podatku VAT.
3)Kiedy zrezygnowała Pani ze zwolnienia sprzedaży z opodatkowania podatkiem VAT? Należy wskazać dokładną datę.
Odpowiedź: zdaniem księgowego zrezygnowała ze zwolnienia z art. 113 ustawy o VAT w dniu rejestracji jako podatnika VAT, tj. w dniu 02 grudnia 2020 roku.
4)Czy w ramach działalności gospodarczej wykonuje Pani jeszcze inne czynności, niż związane z udostępnianiem/umożliwianiem skorzystania z obiektu strzelnicy sportowej (objęte zakresem wniosku)? Jeśli tak, należy wskazać jakie?
Odpowiedź: W ramach działalności gospodarczej, oprócz usług związanych z udostępnianiem/umożliwianiem skorzystania z obiektu strzelnicy sportowej Wnioskodawca wykonuje czynności objęte następującymi kodami PKD: a) 56.10.A - Restauracje i inne placówki gastronomiczne; b) 55.10.Z - Hotele i podobne obiekty zakwaterowania; c) 56.21.Z – Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering); d) 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane; e) 93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni.
5)Jeżeli w ramach działalności gospodarczej, oprócz usług związanych z udostępnianiem/umożliwianiem skorzystania z obiektu strzelnicy sportowej wykonuje Pani jeszcze inne czynności, to należy wskazać czy są one opodatkowane podatkiem VAT wg właściwej stawki czy korzystają ze zwolnienia od podatku?
Odpowiedź: są opodatkowane podatkiem VAT we właściwej stawce, nie korzysta ze zwolnienia od podatku.
Jeżeli korzystają ze zwolnienia, to należy wskazać konkretnie, na podstawie jakiego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług usługi te korzystają ze zwolnienia (ze wskazaniem ustępu i punktu art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)).
Odpowiedź: księgowy wskazuje, że Wnioskodawczyni nie korzysta ze zwolnienia z art. 43 ustawy o VAT.
6)Czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pani/będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ww. ustawy?
Odpowiedź: według księgowego czynności takie nie były wykonywane.
7)Czy usługi objęte zakresem wniosku, które Pani świadczy, tj. odpłatnego udostępniania/umożliwiania skorzystania z obiektu strzelnicy sportowej lub jej części, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać konkretnie, na podstawie jakiego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług usługi te korzystają ze zwolnienia (ze wskazaniem ustępu i punktu art. 43 ustawy).
Odpowiedź: według księgowego usługi te nie korzystają ze zwolnienia.
8)Czy prowadziła Pani działalność gospodarczą w 2023 roku? Jeżeli tak, to należy wskazać: czy wartość sprzedaży za 2023 rok z tytułu czynności niepodlegających zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, przekroczyła kwotę 200.000 zł?
Odpowiedź: Tak.
9)Czy wartość sprzedaży z tytułu czynności niepodlegających zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, w roku podatkowym 2024 przekroczy kwotę 200.000 zł?
Odpowiedź: Tak.
10)Od kiedy ma Pani zamiar ponownie skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Odpowiedź: na chwilę obecną zdaniem księgowego nie ma możliwości skorzystania z takiego zwolnienia.
Pytania:
1)(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 31 lipca 2024 r.) Czy odpłatne udostępnianie/umożliwianie skorzystania na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych obiektu strzelnicy sportowej lub jej części wyłącznie na cele zgodne z przeznaczeniem tego obiektu, czyli związane z uprawianiem sportu i doskonaleniem umiejętności strzeleckich obsługi broni palnej i pneumatycznej, poprawą kondycji fizycznej oraz rozwijaniem różnych form aktywności i rekreacji, w sytuacji gdy usługobiorcami czynności udostępniania/wstępu są podmioty określone w pkt 1-4 będzie podlegało zwolnieniu od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez Wnioskodawcę świadczącego usługi szkoleniowe z zakresu strzelectwa?
2)(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 31 lipca 2024 r.) Czy odpłatne udostępnianie na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej obiektu strzelnicy sportowej lub jej części wyłącznie na cele zgodne z przeznaczeniem tego obiektu, czyli związane z uprawianiem sportu i doskonaleniem umiejętności strzeleckich obsługi broni palnej i pneumatycznej, poprawą kondycji fizycznej oraz rozwijaniem różnych form aktywności i rekreacji, w sytuacji gdy udostępnienie zostanie dokonane na rzecz Podmiotu zapewniającego:
1.udostępnienie stanowiska strzeleckiego na określony czas;
2.opiekę lub nadzór instruktora/prowadzącego strzelanie;
3.obsługę techniczną strzelania;
4.udostępnienie broni i amunicji obiektowej,
będzie podlegało zwolnieniu od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez Wnioskodawcę świadczącego usługi szkoleniowe z zakresu strzelectwa?
Pani stanowisko w sprawie
(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 31 lipca 2024 r.)
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2016 r. zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Z dniem 1 stycznia 2017 r., na podstawie art. 1 pkt 22 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz. U. 2016 poz. 2024) zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług, art. 113 ust. 1 ustawy otrzymał następujące brzmienie: zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
2.odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
-jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3.odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Przepis art. 113 ust. 13 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2019 r. stanowił, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1.dokonujących dostaw:
a.towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b.towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem: energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0), wyrobów tytoniowych, samochodów osobowych,
innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c.budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d.terenów budowlanych,
e.nowych środków transportu;
2.świadczących usługi:
a.prawnicze,
b.w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c.jubilerskie;
3.nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Na podstawie ustawy z 4 lipca 2019 r. (Dz. U. 2019 poz. 1520) zmieniającej niniejszą ustawę z dniem 1 września 2019 r. do art. 113 ust. 13 pkt 1 dodano literą f) i g) w brzmieniu:
a)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie: preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1), komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26), urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27), maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
b)hurtowych i detalicznych części do: pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3), motocykli (PKWiU 45.4),
natomiast do art. 113 ust. 13 pkt 2 dodano literę d) w brzmieniu: d) ściągania długów, w tym factoringu. Na podstawie ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. (Dz. U. 2019 poz. 1751) zmieniającej niniejszą ustawę z dniem 1 listopada 2019 r. nadano nowe brzmienie art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b przez zastąpienie wyrazów (PKWiU 35.11.10.0) wyrazami (CN 2716 00 00).
Na podstawie ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. (Dz. U. 2020 poz. 2419) zmieniającej niniejszą ustawę z dniem 1 stycznia 2021 r. zmieniono art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) i g), które przyjęły następujące brzmienie:
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie: preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1), komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26), urządzeń elektrycznych (PKWiU 27), maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do: pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3), motocykli (PKWiU 45.4).
W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Usługami świadczonymi przez firmę Wnioskodawcy, są usługi także z PKD 85.59.B - szkolenia w zakresie strzelectwa. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca nie utracił prawa do zwolnienia od podatku VAT, ani nie zrezygnował ze zwolnienia. Wykonywana działalność gospodarcza nie mieści się w zakresie art. 113 ust. 2 ustawy o VAT. W prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie wątpliwości dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca prowadzący usługi strzelectwa może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł (w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2016 r.), a od 1 stycznia 2017 r. - kwoty 200.000 zł. Przy czym do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi szkoleniowe w zakresie strzelectwa, nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy oraz nie utracił prawa do zwolnienia z podatku VAT, czyli wartość sprzedaży nie przekroczyła w skali 1 roku kwoty odpowiednio 150.000/200.000,00 zł, to ma prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy do momentu przekroczenia kwoty 200.000,00 zł.
Zaznaczyć jednak należy, że jeżeli wartość sprzedaży przekroczy kwotę, o której mowa w ww. art. 113 ust. 1 ustawy, zwolnienie określone tym przepisem utraci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zostały zawarte w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
-wyrobów tytoniowych,
-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Kwesta objęta zakresem pytań (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 31 lipca 2024 r.) dotyczy zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
-odpłatnego udostępniania/umożliwiania skorzystania na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych obiektu strzelnicy sportowej lub jej części na rzecz podmiotów – usługobiorców, tj.:
-osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej korzystających ze strzelnicy w celach sportu i rekreacji,
-klubów sportowych, uczniowskich klubów sportowych, stowarzyszeń, fundacji, niepublicznych szkół, itp.
-podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w sferze sportu wykorzystujących obiekt strzelnicy w celu prowadzenia zajęć sportowych, treningów, zawodów itp.,
-podmiotów gospodarczych nieprowadzących działalności w sferze sportu – pracodawców,
-odpłatnego udostępniania na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych obiektu strzelnicy sportowej lub jej części na rzecz Podmiotu zapewniającego:
-udostępnienie stanowiska strzeleckiego na określony czas,
-opiekę lub nadzór instruktora/prowadzącego strzelanie,
-obsługę techniczną strzelania,
-udostępnienie broni i amunicji obiektowej.
Jak wynika z opisu sprawy, rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej w grudniu 2000 roku. Jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Zrezygnowała Pani ze zwolnienia z art. 113 ustawy o VAT w dniu rejestracji jako podatnika VAT, tj. w dniu 02 grudnia 2020 roku. W ramach działalności gospodarczej, oprócz usług związanych z udostępnianiem/umożliwianiem skorzystania z obiektu strzelnicy sportowej wykonuje Pani czynności objęte następującymi kodami PKD:
a)56.10.A - Restauracje i inne placówki gastronomiczne,
b)55.10.Z - Hotele i podobne obiekty zakwaterowania,
c)56.21.Z – Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),
d)85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
e)93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni,
które są opodatkowane podatkiem VAT we właściwej stawce, nie korzystają ze zwolnienia od podatku.
Jest Pani właścicielem strzelnicy rekreacyjno-sportowej, która jest wykorzystywana zgodnie ze swoją funkcją jako strzelnica sportowa. W ramach stałej umowy udostępniła Pani ten obiekt z pełnym wyposażeniem komercyjnie na cele sportowe podmiotowi, który świadczy usługi wstępu na strzelnicę sportową. Podmiot, któremu strzelnica zostaje udostępniona z pełnym wyposażeniem będzie świadczył usługi wstępu na strzelnicę sportową dla klientów we własnym imieniu i na własny rachunek. Ponadto na ww. obiekcie świadczy Pani usługi, w tym szkoleniowe. Czynności wykonywane przez Panią w ramach prowadzonej działalności nie korzystają ze zwolnienia z art. 43 ustawy o VAT. W 2023 roku prowadziła Pani działalność gospodarczą i wartość sprzedaży za 2023 rok z tytułu czynności niepodlegających zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, przekroczyła kwotę 200.000 zł.
Jak wynika z ww. art. 113 ustawy, aby podatnik mógł ponownie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:
-musi upłynąć rok licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia (art. 113 ust. 11 ustawy),
-wartość sprzedaży w roku poprzednim i bieżącym (jeżeli taka była) nie przekroczyła kwoty umożliwiającej skorzystanie z tego zwolnienia, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy – tj. 200.000 zł.
Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów wskazuje, że skoro w związku z prowadzoną przez Panią od grudnia 2000 roku działalnością gospodarczą jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT od grudnia 2020 roku (zrezygnowała Pani ze zwolnienia z art. 113 ustawy o VAT w dniu 2 grudnia 2020 roku), nie może Pani w 2024 roku ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie czynności objętych zakresem pytania nr 1 i nr 2 z uwagi na fakt, że Pani wartość sprzedaży za 2023 rok z tytułu czynności niepodlegających zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, przekroczyła kwotę 200.000 zł.
Ponadto skoro, jak Pani wskazała, wartość sprzedaży z tytułu czynności niepodlegających zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy w roku podatkowym 2024 przekroczy kwotę 200.000 zł, to w roku 2025 również nie będzie Pani przysługiwało prawo do ponownego skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy.
W konsekwencji Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia i zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).