Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Prawomocność decyzji administracyjnych jako przeszkoda do ponownego badania legalności orzeczenia - Wyrok NSA z dnia 9 marca 2023 r., sygn. I OSK 2290/21

Nie jest dopuszczalne wszczęcie postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji, gdy decyzja ta była już uprzednio przedmiotem kontroli sądowoadministracyjnej i uznana za zgodną z prawem. Organ administracji publicznej, po stwierdzeniu przeszkody przedmiotowej wynikającej z wydanego wcześniej wyroku, ma obowiązek umorzyć postępowanie jako bezprzedmiotowe.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Czesława Nowak–Kolczyńska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędzia del. WSA Anna Wesołowska po rozpoznaniu w dniu 9 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 listopada 2020 r. sygn. akt I SA/Wa 718/20 w sprawie ze skargi M.L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] stycznia 2020 r., nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 25 listopada 2020r., sygn. akt I SA/Wa 718/20, oddalił skargę M. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] stycznia 2020 r., nr [...], w przedmiocie umorzenia postępowania.

Skargę kasacyjną od tego wyroku wniosła M. L., zarzucając na podstawie art. 174 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 r., poz. 2325) dalej jako p.p.s.a., naruszenie przepisów postępowania:

1) artykułu 1 § 1 i 2 ustawy z dnia 20 września 2002 roku - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (tj. Dz.U z 2021 r. poz. 137, dalej p.u.s.) oraz art. 3 § 2 p.p.s.a. w zw. z art. 141 § 4 p.p.s.a. w zw. z art. 145 § 1 pkt 1 lit. c p.p.s.a. w zw. z art. 151 p.p.s.a. w zw. art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2096), powoływanej jako k.p.a. i art. 105 § 1 k.p.a. poprzez ich niewłaściwe zastosowanie i oddalenie skargi od decyzji SKO, wobec podzielenia przez sąd administracyjny, w ślad za organem błędnego uznania, że sprawa podlega umorzeniu jako bezprzedmiotowa z uwagi na uprzednią kontrolę legalności dokonaną wyrokami Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 grudnia 2014 r. (sygn. I SA/Wa 1383/14) oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 marca 2017 roku (sygn. I OSK 1145/15), pomimo że postępowanie zainicjowane wnioskiem z dnia 3 marca 2014 r. jest postępowaniem nadzorczym (nadzwyczajnym), którego przedmiotem jest weryfikacja decyzji nr [...] pod kątem wystąpienia przesłanek z art. 156 k.p.a., podczas gdy kontrola dokonana ww. wyrokami dotyczyła zwykłego trybu administracyjnego i nie obejmowała przesłanek z art. 156 § 1 pkt 1, 2 i 7 k.p.a., których istnienia wnioskodawczyni upatruje w związku z wydaniem decyzji nr [...], a tym samym brak jest przeszkód uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie zgłoszonego dnia 3 marca 2014 r. przez stronę skarżącą żądania,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00