Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.414.2024.2.AG
Możliwość opodatkowania działalności gospodarczej kartą podatkową.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 29 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 maja 2024 r. (wpływ 1 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Prowadzi Pan działalność gospodarczą od grudnia 2021 r. w zakresie świadczenia usług lakiernictwa, podlegającą opodatkowaniu w formie karty podatkowej, przy czym w chwili obecnej nie zatrudnia Pan pracowników.
Działalność ta prowadzona jest w wynajętym na czas nieokreślony lokalu. W ramach prowadzonej działalności zajmuje się Pan lakierowaniem powierzchni przedmiotów metalowych oraz zabezpieczaniem ich materiałami antykorozyjnymi, a także renowacją powłok lakierniczych.
Działalność prowadzona jest pod PKD 25.61.Z – Obróbka metali i nakładanie powłok na metale.
W związku z rosnącą ilością pracy i chęcią zajęcia się wyłącznie działalnością merytoryczną (lakierowanie) chciałby Pan zlecić prace administracyjne oraz pomocnicze i w tym celu zamierza Pan:
1) zawrzeć umowę cywilnoprawną z osobą, do której należeć będzie: sprzątanie wynajętej hali, odbieranie telefonów od klientów, wystawianie faktur, przyjmowanie zleceń od klientów oraz wydawanie pomalowanych detali,
2) zlecić innemu przedsiębiorstwu, które nie świadczy usług lakierniczych, czyli świadczącemu usługi w innym zakresie niż zgłoszony przez Pana oraz pod innym kodem PKD, wyłącznie czynności przygotowawcze do procesu malowania, to jest przygotowanie poprzez odpowiednie ułożenie drobnych detali dostarczanych do Pana w ilościach hurtowych, aby możliwe było ich lakierowanie.
Pytania
1. Czy zawarcie umowy zlecenie ze zleceniobiorcą w podanym zakresie wyklucza dalsze korzystanie z karty podatkowej w myśl art. 25 ust. 1 pkt 3 oraz art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.)?
2. Czy korzystanie z usług innego zakładu świadczącego usługi w przedstawionym zakresie wyklucza dalsze korzystanie z karty podatkowej w myśl art. 25 ust. 1 pkt 3 oraz art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.)?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 1 – zawarcie umowy zlecenia ze zleceniobiorcą, którego zakres obowiązków będzie ograniczał się jedynie do sprzątania wynajętej hali, odbierania telefonów od klientów, wystawiania faktur, przyjmowania zleceń od klientów oraz wydawania pomalowanych detali, nie wyklucza dalszego stosowania opodatkowania kartą podatkową.
W myśl art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.) podatnicy prowadzący działalność w formie karty podatkowej podlegają temu opodatkowaniu, jeżeli przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne.
Stosownie do treści art. 25 ust. 3 ww. ustawy za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku Nr 4.
Z przepisów nie wynika, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności. Zarówno obsługa klienta, jak i zachowanie czystości w hali są nieodłącznymi elementami prowadzenia działalności, które jednak nie wchodzą w zgłoszony przez Pana zakres działalności, a są niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu.
Pana stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna IPPB1/415-879/09-2/EC z dnia 28 stycznia 2010 r. wydana przez Izbę Skarbową w Warszawie i określona jako poprawna.
Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 2 – korzystanie z usług innego zakładu świadczącego usługi przystosowania powierzonego przez klienta detalu do malowania, tj. odpowiedniego ułożenia w celu nałożenia powłoki lakierniczej, nie wyklucza dalszego korzystania z opodatkowania kartą podatkową.
Wykluczeniu w myśl art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.) nie podlega podatnik, który korzysta z usług innego przedsiębiorstwa, jeśli są to usługi specjalistyczne. Usługi te zostały opisane szerzej w art. 25 ust. 3 ww. ustawy jako prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.
W ww. załączniku pod pozycją 67 ujęta jest charakterystyka usługi w zakresie lakiernictwa. Usługa świadczona przez przedsiębiorstwo, z którego usług zamierza Pan skorzystać w zakresie przygotowania elementu do lakierowania, a nie samego lakierowania, jest więc usługą specjalistyczną, wchodzącą w inny niż zgłoszony zakres działalności, a jednak niezbędną do całkowitego wyświadczenia usługi.
Jednocześnie są to czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4. Zlecając te prace przedsiębiorstwu, które posiada umiejętności do wykonywania takich prac, byłby Pan pewien, że prace te zostaną wykonane bardzo dobrze jakościowo oraz przede wszystkim z zachowaniem terminów narzucanych przez klienta.
Pana stanowisko oparte jest m.in. na podobnym zagadnieniu zawartym w treści pytania oznaczonego numerem 4, określonym jako poprawne, w interpretacji indywidualnej IPPB1/415-23/09-2/JB Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20.03.2009.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.
Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
1) kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;
3) przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
4) nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
5) małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
6) nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
7) pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług lakiernictwa, podlegającą opodatkowaniu w formie karty podatkowej. Planuje Pan zawrzeć umowę cywilnoprawną z osobą, do której należeć będzie sprzątanie wynajętej hali, odbieranie telefonów od klientów, wystawianie faktur, przyjmowanie zleceń od klientów oraz wydawanie pomalowanych detali. Ponadto chciałby Pan zlecić innemu przedsiębiorstwu, które nie świadczy usług lakierniczych, czyli świadczącemu usługi w innym zakresie niż zgłoszony przez Pana oraz pod innym kodem PKD, wyłącznie czynności przygotowawcze do procesu malowania, to jest przygotowanie przez odpowiednie ułożenie drobnych detali dostarczanych do Pana w ilościach hurtowych, aby możliwe było ich lakierowanie.
Usługi w zakresie lakiernictwa sklasyfikowane zostały w poz. 67 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakres usług w zakresie lakiernictwa szczegółowo określono w poz. 67 załącznika nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i obejmuje on:
Lakierowanie powierzchni przedmiotów oraz zabezpieczanie materiałami antykorozyjnymi konstrukcji metalowych, z wyłączeniem środków transportu i obiektów budowlanych. Lakierowanie mebli oraz stolarki i elementów budowlanych, np. boazerii, balustrad, lamperii (niezwiązanych trwale z budynkiem). Renowacja powłok lakierniczych. Lakierowanie części, elementów zespołów, przedmiotów przez zanurzanie.
Z przeanalizowanych regulacji prawnych wynika, że okolicznością wykluczającą możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej jest m.in. korzystanie przy prowadzeniu działalności gospodarczej, opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, z usług osób niezatrudnionych na podstawie umowy o pracę, czy z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, za wyjątkiem usług specjalistycznych.
Pojęcie usług specjalistycznych zdefiniowane zostało w art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym:
Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.
Dokonując analizy ww. przepisu stwierdzam, że aby można było uznać usługi za usługi specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 3 ustawy, muszą być to czynności i prace:
−wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności,
−niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi,
−również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.
Warunkiem uznania usług za specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest to, aby nie były one bezpośrednio związane z wykonywaniem zgłoszonego przez podatnika zakresu działalności, a jednocześnie aby były niezbędne do całkowitego wykonania usługi.
Z przepisów nie wynika, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.
Ustawodawca zaznacza zatem, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi.
W odniesieniu do przedstawionej przez Pana sytuacji stwierdzam, że odbieranie telefonów od klientów, wystawianie faktur, przyjmowanie zleceń od klientów oraz wydawanie pomalowanych detali to czynności związane ściśle z realizacją świadczonych przez Pana usług lakiernictwa. Czynności te wchodzić więc będą w zakres zgłoszonej działalności. Będą jej koniecznymi etapami. Co więcej czynność sprzątania wynajętej hali nie można uznać za specjalistyczną, ponieważ nie będzie niezbędna do wykonania usługi lakiernictwa.
Także czynności przygotowawczych do procesu malowania zleconych przez Pana innemu przedsiębiorstwu nie można uznać za usługę specjalistyczną, ponieważ czynności te będą również bezpośrednio związane z wykonywaniem zgłoszonego przez Pana zakresu działalności. Odpowiednie ułożenie detali, umożliwiające ich polakierowanie, jest bezpośrednio związane z zakresem Pana działalności.
W konsekwencji – podejmując taką współpracę – utraci Pan możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej.
Podsumowanie: zawarcie przez Pana umowy zlecenia ze zleceniobiorcą w podanym zakresie oraz korzystanie z usług innego zakładu świadczącego usługi w przedstawionym przez Pana zakresie spowoduje utratę przez Pana możliwości opodatkowania działalności w formie karty podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).