Wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 sierpnia 2024 r., sygn. III SA/Kr 567/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jakub Makuch Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko (spr.) Sędzia WSA Janusz Kasprzycki Protokolant starszy referent Paulina Grojec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi P. S. na czynność Dyrektora Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury z dnia 12 lutego 2024 r. nr OAP-VI.471.1.2024 w przedmiocie odmowy wpisu danych osobowych na listę klasyfikacyjną egzaminowych aplikantów aplikacji prokuratorskiej I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury na rzecz skarżącej P. S. 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 22 stycznia 2024 r. p. S. (dalej: skarżąca) wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na czynność Dyrektora Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury polegającą na odstąpieniu wpisania skarżącej na listę klasyfikacyjna egzaminowanych w 2024r. aplikantów aplikacji prokuratorskiej.
Pismem z dnia 25 stycznia 2024 roku skierowanym do Dyrektora Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury w Krakowie skarżąca wniosła o wpisanie jej danych osobowych.
W odpowiedzi na wniosek Skarżącej organ w piśmie z dnia 12 lutego 2024r. podkreślił, iż regulacje zawarte w art. 34 i 35 ust. 1 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury expressis verbis determinują krąg podmiotów, które mogą zostać umieszczone na liście klasyfikacyjnej przedstawionej przez Dyrektora Krajowej Szkoły Prokuratorowi Generalnemu w terminie 14 dni od dnia zakończenia egzaminu prokuratorskiego. Są to egzaminowani aplikanci aplikacji prokuratorskiej w roku, w którym lista klasyfikacyjna jest sporządzana. Wprawdzie art. 33a ust. 6 ustawy o KSSiP umożliwia umieszczenie egzaminowanego aplikanta na liście klasyfikacyjnej w kolejnych latach, jednak możliwość ta została przewidziana wyłącznie w stosunku do aplikantów aplikacji sędziowskiej, którym nie przysługiwał wybór stanowiska asesorskiego. Z kolei art. 33a ust. 7 ustawy o KSSiP, uprawniający aplikantów sędziowskich do uczestniczenia w wyborze stanowisk asesorskich w kolejnym roku, ograniczony jest wyłącznie do tych aplikantów, którzy nie mogli złożyć oświadczenia z przyczyn losowych. W obu wypadkach przepisy odnoszą się zatem do aplikantów aplikacji sędziowskiej, którzy nie złożyli wcześniej oświadczenia o wyborze stanowiska asesorskiego. Konkludując, w ocenie organu brak jest podstawy materialnoprawnej pozwalającej na ponowne umieszczenie egzaminowanego aplikanta aplikacji prokuratorskiej na liście klasyfikacyjnej, o której mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o KSSiP w sytuacji, gdy egzaminowany aplikant dokonał uprzednio wyboru miejsca odbywania asesury.