Refundacja wydatków a dotacje celowe: stanowisko WSA w Gdańsku - Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 20 sierpnia 2024 r., sygn. I SA/Gd 409/24
Dotacje celowe z budżetów jednostek samorządu terytorialnego nie mogą być udzielane na refundację wydatków poniesionych przed zawarciem umowy o dotację, chyba że wyraźnie przewidują to przepisy ustawowe. Przepisy ustawy o ochronie zabytków nie mają zastosowania do dotacji udzielanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Sławomir Kozik, Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń, Sędzia NSA Alicja Stępień (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Monika Fabińska, , po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 20 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi Gminy Miejskiej S. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 27 marca 2024 r., nr uchwała Nr 052/g127/D/24 w przedmiocie orzeczenia o nieważności zapisów uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji celowej oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu 28 lutego 2024 r. Rada Miasta Starogard Gdański podjęła uchwałę Nr LXVIII/775/2024 w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy elewacjach budynków wpisanych do Gminnej Ewidencji Zabytków.
Powyższa uchwała wpłynęła do RIO w dniu 4 marca 2024 r., zaś w dniu 27 marca 2024 r. była przedmiotem badania Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku.
Organ nadzoru - uznając, że powyższa uchwała jest obarczona wadami o charakterze istotnego naruszenia prawa - uchwałą Nr 052/gl27/D/24 z dnia 27 marca 2024 stwierdził jej nieważność w części, tj. w zakresie następujących zapisów: § 3 pkt 2, § 6 ust. 4, § 7 ust. 1 pkt 2, § 10 ust. 1 w zakresie słów "w uchwale określającej" oraz pkt 1, 2 i 3, a także jej § 11 i § 12.