Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 566/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Siudyka (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska, Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Protokolant st. sekretarz sądowy Damian Szczurowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi I.J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 12 lutego 2024 r. nr SKO.PSŚ/41.5/3902/2023/26818 w przedmiocie nienależnie pobranego świadczenie z funduszu alimentacyjnego 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy J. nr [...] z dnia 30 listopada 2023 r.; 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach na rzecz strony skarżącej kwotę 480 (słownie: czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (SKO) decyzją z dnia 12 lutego 2024 r. nr SKO.PSŚ/41.5/3902/2023/26818, po rozpatrzeniu odwołania I. J. (strona skarżąca), utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy J. (organ I instancji) z dnia 30 listopada 2023 r. nr [...] orzekającą w pkt I o nienależnie pobranym świadczeniu przez stronę skarżącą - w formie funduszu alimentacyjnego przyznanego na podstawie decyzji: nr [...] z dnia 18 lipca 2022 r. oraz [...] z dnia 27 grudnia 2022 r. na dzieci: M. J. ,M1 J.,. M2 J. M3 J. za okres od 1 sierpnia 2022 r. do 30 września 2023 r. w kwocie: 22.400,00 zł które należy zwrócić bez ustawowych odsetek za opóźnienie, w pkt II .orzekł, że nienależnie pobrane świadczenia należy zwrócić w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji na wskazane w decyzji konto Ośrodka Pomocy Społecznej w J.
W uzasadnieniu SKO wyjaśniło, że organ I instancji w uzasadnieniu przywołał brzmienie obowiązujących przepisów w szczególności ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t.j. Dz. U z 2023 r., poz. 1993 r. ze zm. – dalej "ustawa") oraz okoliczności stanu faktycznego, które zostały ustalone w ramach podjętych czynności dowodowych. Między innymi podał, że w dniu 13 października 2023 r. strona skarżąca dostarczyła do Ośrodka ugodę z dnia [...] r. uchylającą a dniem 7 lipca 2022 r. alimenty ustalone na rzecz małoletnich M3, M2, M1 i M. J.. Organ I instancji wskazał dalej, że świadczenie z funduszu jest świadczeniem niepodzielnym i tym samym przysługuje za miesiąc lipiec 2022 r. w wysokości po 400 zł na każde z dzieci. Wyjaśnił, że zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy świadczenia z funduszu alimentacyjnego wypłaca się w okresach miesięcznych. W myśl art. 29 ust. 3 ustawy w przypadku gdy sąd zwolnił osobę z obowiązku alimentacyjnego, a osoba uprawniona w okresie, o którym mowa w ust. 2, pobierała świadczenia z funduszu alimentacyjnego za ten okres, jest obowiązana do ich zwrotu bez odsetek. Przepis art. 23 stosuje się odpowiednio. Obowiązek zwrotu świadczeń ma charakter następczy uzależniony jest od tego czy strona była należycie pouczona o przesłankach, które w sposób negatywny warunkują pobieranie przyznanych jej świadczeń. Wskazał, że w treści wniosku o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego złożonym w dniu 31 maja 2022 r. na okres zasiłkowy 2021/2022 oraz 9 sierpnia 2022 r. na okres zasiłkowy 2022/2023 w części II znajduje się potwierdzone podpisem złożonym przez stronę oświadczenie o zapoznaniu się z warunkami uprawniającymi do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, jak również o zapoznaniu się z definicją świadczeń nienależnie pobranych. Z uwagi na opisany stan faktyczny sprawy i aktualny stan prawny organ I instancji stwierdził, że pobrane przez stronę skarżącą świadczenia z funduszu alimentacyjnego w okresie od 1 sierpnia 2022 r. do 30 września 2023 r. w łącznej wysokości 22.400,00 zł są świadczeniem nienależnie pobranym i konieczne stało się wydanie przedmiotowej decyzji.