Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 22 lipca 2024 r., sygn. III SA/Gl 121/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer, Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Protokolant Specjalista Izabela Maj-Dziubańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 lipca 2024 r. sprawy ze skargi G Sp. z o.o. w C. na czynność Burmistrza Gminy i Miasta C. w przedmiocie przekazania zaniżonej kwoty dotacji oświatowej 1) stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; 2) zasądza od Burmistrza Gminy i Miasta C. na rzecz strony skarżącej 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Pismem z 15 stycznia 2024 r. G Sp. z o.o. w C. (dalej jako strona skarżąca) wniosła skargę na czynność Burmistrza Gminy i Miasta C. (dalej jako organ) polegającą na przekazaniu zaniżonej kwoty dotacji oświatowej. Organowi zarzuciła naruszenie:

- art. 17 ust. 3 w zw. z art. 12 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz.1400 ze zm. - dalej jako ufzo) przez ustalenie zaktualizowanej podstawowej kwoty dotacji na 1 dziecko, o której mowa w art. 44 ust. 1 pkt 1 w kwocie zaniżonej, stanowiącej jedynie iluzoryczne wypełnienie obowiązku finansowania działalności oświatowej przedszkola niepublicznego z pominięciem w ramach kalkulacji stawki elementów, które powinny się na nią składać, co miało wpływ na zaniżenie dotacji ustawowo należnej za rok 2023;

- art. 70 ust. 4 Konstytucji RP przez ustalenie stawki dotacji w kwocie, która nie pozwala na prowadzenie działalności, co w konsekwencji prowadzi do naruszenia prawa obywateli do powszechnego i równego dostępu do wykształcenia.

W oparciu o powyższe zarzuty domagała się:

- stwierdzenia bezskuteczności wypłaty zaniżonej dotacji oświatowej do dnia 15 grudnia 2023 r.;

- zasądzenia kosztów postępowania według norm przepisanych.

W uzasadnieniu skargi strona podała, że prowadzi [...] Przedszkole "[...]" w C. Do dnia 15 grudnia 2023 r. organ przekazał na rachunek bankowy placówki kwotę dotacji w wysokości 265.878,53 zł, co jest wynikiem braku dokonania korekty I aktualizacji PKD. Powołując się na podstawę prawną udzielenia dotacji dla niepublicznego przedszkola zawartą w art. 17 ust. 3 ufzo wskazała, że pierwsza aktualizacja podstawowej kwoty dotacji w roku 2023 dokonana przez Gminę C. została znacznie zaniżona i była wadliwa, gdyż w sposób nieprawidłowy zostały ustalone przez Gminę wydatki bieżące, o których mowa w art. 12 ufzo, co wpłynęło na zaniżenie należnej dotacji dla Przedszkola "[...]" za okres 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Z przedłożonej przez Gminę C. dokumentacji, tj. sprawozdań [...] sporządzonych na dzień 31 marca 2023 r. dla poszczególnych przedszkoli prowadzonych przez Gminę, raportów z SIO na dzień 30 września 2022 r., metryczki subwencji oświatowej dla Gminy-Miasta C. w roku 2023 wynika, że:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00