Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.321.2024.2.SR

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji w oparciu o proporcję wyliczoną zgodnie z art. 90 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji w oparciu o proporcję wyliczoną zgodnie z art. 90 ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 sierpnia 2024 r. (wpływ 28 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X. sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu pn. „(…)” w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji), Działanie (…) – Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii.

Przedmiotem projektu jest budowa instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynem energii w budynkach użyteczności publicznej zlokalizowanych w (…) przy ul. A., B. oraz C. Planowana inwestycja służyć będzie do produkcji energii elektrycznej i cieplnej z odnawialnych źródeł na potrzeby własne budynków, skutkująca obniżeniem kosztów związanych z opłatami za zakup energii elektrycznej oraz uzyskaniem efektu ekologicznego w postaci redukcji emisji do atmosfery dwutlenku węgla (CO2) oraz innych gazów. Dodatkowo projekt obejmuje modernizację kotłowni gazowej w budynku przy A. poprzez montaż powietrznej pompy ciepła pozwalając wykorzystać odnawialne źródła energii do ogrzewania budynku.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W budynku zlokalizowanym w (…), ul. A. znajduje się siedziba spółki, natomiast w budynkach przy ulicy B. oraz C. znajdują się administracje dla rejonów budynków stanowiących własność Wnioskodawcy.

Spółka wykonuje zarówno czynności w zawiązku, z którymi przysługuje Spółce prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony jak i czynności, które takiego prawa nie dają, to jest czynności zwolnione z podatku.

Opisane wyżej budynki są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, które dają prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony oraz z czynnościami, które takiego prawa nie dają (czynności zwolnione z podatku).

Niektóre inwestycje związane z realizacją opisanego na wstępie programu zostały już zrealizowane (stan faktyczny), natomiast realizacja innych jest przewidziana w najbliższym czasie (stan przyszły).

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu pn. „(…)” termin realizacji projektu to 31 grudnia 2024.

X. Sp. z o. o. w związku z realizacją opisanej we wniosku inwestycji otrzymała/będzie otrzymywała faktury jako nabywca towarów i usług.

Budynek przy ul. A. siedziba Spółki, przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi i użytkowymi oraz zarządzanie miejskimi terenami zielonymi, czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jest zarządzanie nieruchomościami użytkowymi oraz zarządzanie miejskimi terenami zielonymi, do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi.

W budynku zlokalizowanym przy ul. C. znajduje się administracja, przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi i użytkowymi oraz zarządzanie miejskimi terenami zielonymi, czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jest zarządzanie nieruchomościami użytkowymi oraz zarządzanie miejskimi terenami zielonymi, do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi.

W budynku zlokalizowanym przy ul. B. znajduje się administracja, przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi i użytkowymi oraz zarządzanie miejskimi terenami zielonymi, czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jest zarządzanie nieruchomościami użytkowymi oraz zarządzanie miejskimi terenami zielonymi, do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi.

Budynki ww. są i będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nabyte przez Państwa towary i usługi związane z inwestycjami przypisane będą w całości do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ww. budynki są/będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zwolnionych od podatku VAT i nie są Państwo w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie z czynnościami zwolnionymi od podatku. Spółka zamierza odliczyć podatek naliczony wynikający z proporcji, o której mowa w art. 90 i art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka będzie prosumentem energii odnawialnej, gdyż część wytworzonej energii elektrycznej w okresach zwiększonej produkcji będzie oddawana do sieci elektroenergetycznej.

Instalacje fotowoltaiczne zaplanowane do realizacji będą mikroinstalacjami o mocy nieprzekraczającej 50 kW.

Zaplanowane jest zawarcie umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, jednakże na tym etapie:

a) brak jest możliwości określenia szczegółowych zasad rozliczenia energii wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej,

b) Spółka nie przewiduje możliwości uzyskania wynagrodzenia za wyprodukowaną energię elektryczną.

Spółka ma zamiar korzystać z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci wobec energii pobranej z sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Spółka nie przewiduje możliwości uzyskania wynagrodzenia za rozliczenie energii elektrycznej wprowadzonej do sieci wobec energii pobranej z sieci.

Spółka nie będzie korzystać z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci wobec energii pobranej z sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Instalacje fotowoltaiczne nie mieszczą się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

W przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii pobranej z sieci:

a) Spółka będzie miała możliwość wykorzystać nadwyżkę w późniejszym terminie – tj. w ciągu jednego roku od wystąpienia nadwyżki,

b) niewykorzystana nadwyżka przepadnie o okresie jednego roku.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Spółce przysługuje/przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji w oparciu o proporcję wyliczoną zgodnie z art. 90 ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, przyjęty sposób rozliczenia podatku naliczonego przy realizacji inwestycji opisanej w części G wniosku, w oparciu o proporcję wyliczoną zgodnie z art. 90 ustawy VAT jest prawidłowy.

W Spółce występuje zarówno sprzedaż zwolniona z podatku VAT jak i sprzedaż opodatkowana stawkami podatku w wysokości 23 i 8%.

Wspomniane w części G wniosku budynki są związane zarówno ze sprzedażą opodatkowaną stawkami podatku (23 i 8%) jak ze sprzedażą zwolnioną z podatku i nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi rodzajami sprzedaży.

Zgodnie z przesłanką wynikającą z art. 90 ust. 1 ustawy VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Ust. 2 art. 90 ustawy VAT stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy powołane wyżej przepisy mają zastosowanie w przedmiotowej sytuacji i Spółka będzie mogła rozliczyć podatek naliczony w części wynikającej z proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy VAT.

Żaden z trzech budynków związanych z inwestycjami nie jest związany wyłącznie z jednym rodzajem sprzedaży (np. wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną) i każdy z nich służy Spółce do realizacji sprzedaży opodatkowanej stawkami podatku od towarów i usług jak i sprzedaży zwolnionej z VAT, co determinuje obowiązek uwzględnienia zapisów art. 90 ustawy VAT przy obliczaniu podatku naliczonego, który podlega odliczeniu w Spółce.

Reasumując stwierdzić należy, że stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny. Realizują Państwo projekt pn. „(…)”. Przedmiotem projektu jest budowa instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynem energii w budynkach użyteczności publicznej zlokalizowanych w (…) przy ul. A., B. oraz C. Dodatkowo projekt obejmuje modernizację kotłowni gazowej w budynku przy ul. A. poprzez montaż powietrznej pompy ciepła pozwalając wykorzystać odnawialne źródła energii do ogrzewania budynku. Ww. budynki są i będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Są i będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zwolnionych od tego podatku.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji w oparciu o proporcję wyliczoną zgodnie z art. 90 ustawy.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Jeżeli natomiast dokonanie bezpośredniej alokacji nie będzie możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służyć będzie obu rodzajom działalności, podatnik może odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. A zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli jako „zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną”.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że budynki, w których będą realizowane opisane we wniosku inwestycje, są i będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz z czynnościami zwolnionymi od tego podatku, i nie są Państwo w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie z czynnościami zwolnionymi od podatku, należy stwierdzić, że kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu powinni Państwo ustalić w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Podsumowując, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji w oparciu o proporcję wyliczoną zgodnie z art. 90 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z stanem faktycznym oraz zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00