Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2024-09-09

rozmowa

Ściągamy projekt kolejowego igreka z chmur na ziemię

Rachwalski: Skorzystają też mieszkańcy Szczecina, Lublina czy Białegostoku, którzy będą podróżować na drugi kraniec Polski

Ogłosiliście start kolejowego programu dobrowolnych nabyć. Jak duży obszar trzeba wykupić pod budowę linii Warszawa–Łódź?

Piotr Rachwalski, członek zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny

Piotr Rachwalski, członek zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny

Potrzebny pas gruntów o długości ok. 120 km zajmie łącznie ok. 1300 ha. Jednak programem dobrowolnych nabyć objęta jest tylko część terenu – ponad 200 ha. To przede wszystkim nieruchomości, które są zabudowane obiektami mieszkalnymi lub usługowymi. Teraz opracowywane i aktualizowane są operaty szacunkowe. Planujemy rozpocząć spotkania z właścicielami tych nieruchomości na przełomie III i IV kw. 2024 r., a zawieranie aktów notarialnych w ostatnim kwartale tego roku. Będą oni mieli czas, żeby za godziwe pieniądze kupić nowe nieruchomości. Pozostałe potrzebne pod linie kolejowe działki niezabudowane będą pozyskiwane na drodze procedury administracyjnej. Warunki, na jakich sprzedawane są nam nieruchomości, przewidują m.in. uwzględnienie bonusów na poziomie 140 proc. wartości budynku i 120 proc. wartości gruntu. Inną możliwością jest wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia, gdzie spółka płaci np. za 100-metrowy dom z lat 60. jak za nowy o takiej samej wielkości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00