Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.366.2024.3.ALN

Zwolnienie z VAT dla sprzedaży lokali mieszkalnych wyodrębnionych ze strychu i opodatkowanie dostawy i prawo/brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających ponoszone wydatki na wyodrębnienie lokali mieszkalnych ze strychu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług:

·jest nieprawidłowe w zakresie braku zwolnienia z VAT dla sprzedaży lokali mieszkalnychwyodrębnionych ze strychu i opodatkowania dostawy,

·jest prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających ponoszone wydatki na wyodrębnienie lokali mieszkalnych ze strychu,

·jest nieprawidłowe w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających ponoszone wydatki na wyodrębnienie lokali mieszkalnych ze strychu.

 Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·braku zwolnienia z VAT dla sprzedaży lokali mieszkalnychwyodrębnionych ze strychu i opodatkowania dostawy (pytanie oznaczonewe wniosku jako nr 2);

·prawa/braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających ponoszone wydatki na wyodrębnienie lokali mieszkalnych ze strychu (pytanie oznaczonewe wniosku jako nr 1).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 30 lipca 2024 r. (data wpływu 30 lipca 2024 r.) i z 20 sierpnia 2024 r. (data wpływu 20 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(ostatecznie przedstawionego w uzupełnieniach wniosku)

Spółka cywilna (Wnioskodawca) powstała na podstawie umowy z dnia 22.05.2023 r., w której określono czas obowiązywania jako nieograniczony oraz z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na zakupie, remontowaniu i sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawca od 11.10.2023 r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wspólnikami Spółki są dwie osoby fizyczne posiadające po 50 udziałów w zysku. Wnioskodawca aktualnie prowadzi prace adaptacyjne 5 powierzchni strychowych stanowiących własność niezależnych Wspólnot Mieszkaniowych, polegające na przystosowaniu tych nieruchomości na lokale mieszkalne. Zgoda na przeprowadzenie tych czynności została podjęta przez właścicieli na podstawie uchwał Zgromadzeń Wspólnot Mieszkaniowych dokonanych w formie 4 niezależnych aktów notarialnych. W każdej z uchwał postanowiono, iż po przeprowadzeniu niniejszych prac zostanie ustanowiona odrębna własność lokali powstałych w wyniku przebudowy powierzchni strychowej na rzecz Wnioskodawcy za umówioną kwotą zawartą również w treści uchwały. Wykonując prace adaptacyjne Wnioskodawca ponosi wydatki na towary, materiały, usługi udokumentowane fakturami. Po zakończonych pracach i przeniesieniu na siebie własności Spółka zamierza niniejsze lokale podzielić na mniejsze i sprzedać niezależnym podmiotom. Nie będą one przyjęte do majątku firmy jako środki trwałe a będą stanowiły towary. Zgodnie z informacją od Wspólnot Mieszkaniowych sprzedaż wyodrębnionych lokali nie będzie podlegała VAT. Wspólnoty nie są podatnikami podatku od towarów i usług. Aktualnie nadal trwają prace adaptacyjne, są ponoszone wydatki i Wnioskodawca nie ma możliwości na ten moment przewidzenia całkowitej kwoty wszystkich poniesionych kosztów przyporządkowanych na dany lokal, jednakże prawdopodobnym jest, iż finalnie może przekroczyć w odniesieniu do indywidualnego lokalu 30% jego wartości.

Na pytania postawione w punkcie III wezwania o treści:

1)Czypowstałe po przebudowie powierzchni strychowej lokale będą stanowić Państwa towar handlowy?

2)Do jakich czynności wykorzystują Państwo towary, materiały, usługi, o których prawo do odliczenia Państwo pytają we wniosku, tj. czy do:

a)czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

b)czynności zwolnionych od podatku VAT,

c)czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

3)Czy faktury z tytułu nabycia towarów, materiałów, usług są/będą wystawione na Państwa oraz czy wykazany jest na nich podatek należny?

4)Czy wystawią Państwo faktury z tytułu świadczonych usług przebudowy powierzchni strychowej? Jeśli tak, czy na fakturach będzie wykazana stawka podatku VAT? Jeśli nie, proszę opisać z jakiego powodu nie wystawiają Państwo faktur.

5)Prosimy wskazać datę, kiedy zostanie ustanowiona odrębna własność lokali, powstałych w wyniku przebudowy powierzchni strychowej, na Państwa rzecz za umówioną kwotę zawartą w treści uchwały.

6)Czy będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ustanowienia na Państwa rzecz odrębnej własność lokali powstałych w wyniku przebudowy powierzchni strychowej?

7)Czy przed sprzedażą lokali niezależnym podmiotom nastąpi pierwsze zasiedlenie lokali w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług?

8)Kto dokonał/dokona pierwszego zasiedlenia lokali.

9)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokali a momentem sprzedaży upłynie okres krótszy niż 2 lata?

10)Czy lokale będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

11)Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywać lokale, tj. czy do:

a)czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

b)czynności zwolnionych od podatku VAT,

c)czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Udzielili Państwo odpowiedzi:

Stosownie do punktu III 1) informują Państwo, iż powstałe po przebudowie powierzchni strychowej lokale będą stanowić towar handlowy.

Stosownie do punktu III 2) informują Państwo, iż w niniejszym uzupełnieniu zostało dodane dodatkowe pytanie w zakresie właściwego opodatkowania dokonywanej dostawy/zastosowania zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług. Tym samym odpowiedź na niniejsze pytanie będzie zależna od udzielonej odpowiedzi do przedmiotowego (nowego) pytania.

Stosownie do punktu III 3) informują Państwo, iż faktury z tytułu nabycia towarów, materiałów, usług są/będą wystawione na Spółkę oraz wykazany jest na nich podatek należny.

Ad III 4) informują Państwo, iż Spółka nie wystawia faktury z tytułu świadczonych usług przebudowy powierzchni strychowej. Do ponoszenia tych wydatków został zobowiązany Wnioskodawca przez aktualnego właściciela. Nie przewidziano ich przenoszenia na Wspólnoty, które obecnie są właścicielami przedmiotowych nieruchomości.

Ad III 5 ) informują Państwo, iż Wnioskodawca nie zna dokładnej daty, kiedy zostanie ustanowiona odrębna własność lokali, powstałych w wyniku przebudowy powierzchni strychowej, na rzecz Spółki za umówioną kwotę zawartą w treści uchwały.

Ad III 6) Informują Państwo, iż w niniejszym uzupełnieniu zostało dodane dodatkowe pytanie w zakresie właściwego opodatkowania dokonywanej dostawy/zastosowania zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług. Tym samym odpowiedź na wskazane pytanie będzie zależna od udzielonej odpowiedzi do przedmiotowego pytania.

Ad III 7)

Stosownie do art. 2pkt 14 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Odnosząc się  do tej definicji stosownie do jej punktu a, wskazać należy, iż nieruchomości będące przedmiotem zapytania znajdują się w Kamienicach - tym samym po wybudowaniu doszło do zasiedlenia już wiele lat temu.

Odnosząc się do punktu b natomiast, Wnioskodawca ponownie informuje, iż nieruchomości będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, to towary handlowe i rzeczywiście może się zdarzyć tak, że ponoszone nakłady przekroczą 30 % wartości początkowej. Jeśli niniejszy przepis dotyczy również towarów handlowych, to w takiej sytuacji przed sprzedażą dla niezależnych podmiotów dojdzie do ponownego pierwszego zasiedlenia.

Jeśli przepis natomiast nie dotyczy towarów handlowych, to przed sprzedażą dla niezależnych podmiotów nie dojdzie do pierwszego zasiedlenia, nawet pomimo poniesienia wydatków przekraczających 30 % wartości początkowej.

Ad III 8)

Stosownie do art. 2pkt 14 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Odnosząc się tej definicji stosownie do jej punktu a, wskazać należy, iż nieruchomości będące przedmiotem zapytania znajdują się w Kamienicach - tym samym po wybudowaniu doszło do zasiedlenia już wiele lat temu.

Odnosząc się do punktu b natomiast, Wnioskodawca ponownie informuje, iż nieruchomości będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, to towary handlowe i rzeczywiście może się zdarzyć tak, że ponoszone nakłady przekroczą 30 % wartości początkowej. Jeśli niniejszy przepis dotyczy również towarów handlowych, to w takiej sytuacji dojdzie do ponownego pierwszego zasiedlenia przed sprzedażą dla niezależnych podmiotów.

Jeśli przepis natomiast nie dotyczy towarów handlowych, to przed sprzedażą dla niezależnych podmiotów nie dojdzie do pierwszego zasiedlenia, nawet pomimo poniesienia wydatków na przekraczających 30 % wartości początkowej.

Ad III 9.

Nawiązując do odpowiedzi na punkt 7 i 8, wskazać należy, że rozumiejąc pierwsze zasiedlenia po wybudowaniu Kamienic (punkt a), to do momentu sprzedaży wyodrębnionych lokali minie dwa lata.

Natomiast, jeśli pierwszym zasiedleniem jest sprzedaż lokali (towarów handlowych) po ich ulepszeniu, to może się zdarzyć, że nie minie okres dwóch lat. Wnioskodawca nie jest w stanie precyzyjnie przewidzieć kiedy nastąpi sprzedaż.

Ad III 10) informują Państwo, iż w niniejszym uzupełnieniu zostało dodano dodatkowe pytanie w zakresie właściwego opodatkowania dokonywanej dostawy/zastosowania zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług. Tym samym odpowiedź na niniejsze pytanie będzie zależna od udzielonej odpowiedzi do przedmiotowego (nowego) pytania.

Ad III 11) informują Państwo, iż w niniejszym uzupełnieniu zostało dodano dodatkowe pytanie w zakresie właściwego opodatkowania dokonywanej dostawy/zastosowania zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług. Tym samym odpowiedź na niniejsze pytanie będzie zależna od udzielonej odpowiedzi do przedmiotowego (nowego) pytania.

W piśmie z 20 sierpnia 2024 r. wskazali Państwo:

Pytanie 1.

Czy są Państwo stroną umowy z Wspólnotami Mieszkaniowymi, które na podstawie uchwał Zgromadzeń Wspólnot Mieszkaniowych w formie aktów notarialnych podjęły decyzję o adaptacji strychów? Jeśli, tak prosimy wskazać w jakiej formie jest zawarta umowa między Państwem a Wspólnotami Mieszkaniowymi (np. aktu notarialnego, innej jakiej)? Prosimy wskazać zapisy umowy.

Odpowiedź do pytania 1:

Wnioskodawca nie jest stroną umowy ze Wspólnotami Mieszkaniowymi, które na podstawie uchwał Zgromadzeń Wspólnot Mieszkaniowych w formie aktów notarialnych podjęły decyzję o adaptacji strychów.

Natomiast z każdą ze Wspólnot Mieszkaniowych jest zawierana przedwstępna umowa sprzedaży przedmiotowych lokali. Na ten moment zostały zawarte dwie takie umowy.

Umowy zawierają następujące zapisy:

Pierwsza umowa

(…)

Zapisy drugiej umowy przedwstępnej:

(…)

Pytanie 2

Czy zawarli Państwo umowy przedwstępne z Wspólnotami Mieszkaniowymi w formie aktu notarialnego na zakup lokali po adaptacji strychu?

Odpowiedź 2

Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 1 umowy przedwstępne zostały zawarte na ten moment z dwoma Wspólnotami Mieszkaniowymi.

Pytanie 3

Prosimy wskazać jakie są zapisy Uchwał Zgromadzeń Wspólnot Mieszkaniowych w formie 4 niezależnych aktów notarialnych, o których mowa we wniosku.

Odpowiedź 3

Uchwała pierwszej wspólnoty jest następującego brzmienia

(…)

Uchwała drugiej wspólnoty jest następującego brzmienia:

(…)

Uchwała trzeciej wspólnoty jest następującego brzmienia:

(…)

Treść uchwały numer 4:

(…)

Pytanie 4

Czy Państwo występowali o pozwolenie na budowę (lub równoważnego dokumentu) dotyczącego adaptacji strychu? Jeśli tak to na jakiej podstawie prawnej.

Odpowiedź 4

Wnioskodawca występował w każdym przypadku o pozwolenie na budowę. Na ten moment jeszcze ich nie uzyskał.

Pytanie 5

Czy Wspólnoty Mieszkaniowe udzieliły Państwu prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w celu adaptacji strychu?

Odpowiedź 5

Wspólnoty Mieszkaniowe udzielały Wnioskodawcy prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w celu adaptacji strychu.

Pytanie 6

Czy są Państwo członkiem Wspólnot Mieszkaniowych, w których adaptują Państwo strych?

Odpowiedź 6

Na ten moment Wnioskodawca nie jest członkiem Wspólnot Mieszkaniowych. Zostanie nim w chwili przeniesienia własności przedmiotowych nieruchomości.

Pytanie 7

Czy cena sprzedaży przez Wspólnotę Mieszkaniową na Państwa rzecz powstałych lokali, będzie uwzględniała kwoty poniesione przez Państwa w celu przeprowadzenia prac adaptacyjnych?

Odpowiedź 7

Cena sprzedaży przez Wspólnotę Mieszkaniową na rzecz Wnioskodawcy nie będzie uwzględniała kwot poniesionych przez Wnioskodawcę w celu przeprowadzenia prac adaptacyjnych.

Pytanie 8

Czy strych/lokale powstałe po adaptacji stanowi/stanowią/będą stanowiły środek trwały Wspólnot Mieszkaniowych?

Odpowiedź 8:

Prawa własności strychów/lokali powstałych po adaptacji zostanie przez Wspólnoty Mieszkaniowe przeniesiona po ukończeniu prac adaptacyjnych na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca natomiast nie ma wiedzy na temat polityki księgowości Wspólnot Mieszkaniowych.

Pytanie 9

W jaki sposób udokumentowane będzie nabycie od Wspólnot Mieszkaniowych lokali powstałych po adaptacji strychu?

Odpowiedź 9

Nabycie od Wspólnot Mieszkaniowych lokali powstałych po adaptacji strychu zostanie udokumentowane w formie aktu notarialnego przenoszącego własność. Wnioskodawca natomiast nie posiada wiedzy czy i jaki dokument księgowy będzie wystawiony przez Wspólnoty Mieszkaniowe.

Pytanie 10

Czy nabycie od Wspólnot Mieszkaniowych lokali powstałych po adaptacji strychu nastąpi w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Odpowiedź 10

Wnioskodawca nie posiada takiej wiedzy, jednak według jego informacji i dotychczasowych rozmów ze Wspólnotami Mieszkaniowymi dostawa nie będzie dokonywana w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Pytanie 11

Czy przy nabyciu od Wspólnot Mieszkaniowych lokali powstałych po adaptacji strychu będzie wykazany podatek należny? Jeżeli nie, to dlaczego podatek nie będzie wykazany?

Odpowiedź 11

Wnioskodawca wskazuje jak w odpowiedzi do pytania nr 10, iż nie posiada takiej wiedzy, jednak według jego informacji i dotychczasowych rozmów ze Wspólnotami Mieszkaniowych nie będzie wykazany podatek przy nabyciu. Podatek nie będzie wykazany, ponieważ Wspólnota Mieszkaniowa nie ponosiła nakładów, w związku z tym dostawa będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ustawy o VAT.

Pytanie 12

Czy w związku z nabyciem przez Państwa lokali powstałych po adaptacji strychu od Wspólnot Mieszkaniowych będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Odpowiedź 12

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo od odliczenia podatku naliczonego, ponieważ według jego wiedzy taki podatek nie zostanie przez Wspólnotę Mieszkaniową przy sprzedaży naliczony, co wskazano już wyżej przy odpowiedzi na pytanie 10, 11.

Pytanie 13

W jaki sposób będą wykorzystywali Państwo lokale powstałe po adaptacji strychu od momentu ich nabycia od Wspólnot Mieszkaniowych do dnia sprzedaży 

Odpowiedź 13

Lokale powstałe po adaptacji strychu od momentu ich nabycia od Wspólnot Mieszkaniowych do dnia sprzedaży będą towarem handlowym Wnioskodawcy przeznaczonym do sprzedaży.

Pytanie 14

Czy lokale powstałe po adaptacji strychu od dnia nabycia od Wspólnot Mieszkaniowych do dnia sprzedaży będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?

Odpowiedź 14:

Lokale powstałe po adaptacji strychu od dnia nabycia od Wspólnot Mieszkaniowych do dnia sprzedaży będą stanowiły towar handlowy (będą przeznaczone do odpłatnego zbycia).

Pytanie 15

Prosimy o jednoznaczne wskazanie w jakich okolicznościach i kiedy nastąpi pierwsze zasiedlenie lokali powstałych z adaptacji strychu. Czy od pierwszego zasiedlenia do sprzedaży dla niezależnych podmiotów upłynie okres nie krótszy niż dwa lata?

Odpowiedź 15

Pierwsze zasiedlenie nastąpi po nabyciu lokali i poniesieniu nakładów o wartości 30% wartości początkowej, natomiast w przypadku gdy wartość nakładów nie przekroczy 30% nakładów nie dojdzie do pierwszego zasiedlenia. Od pierwszego zasiedlenia do sprzedaży dla niezależnych podmiotów upłynie okres krótszy niż dwa lata.

Pytanie

1.Czy w opisanym stanie przyszłym sprawy Wnioskodawcy jako podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług?

2.Czy w opisanym stanie przyszłym sprawy dokonywana dostawa dla niezależnych podmiotów będzie korzystała ze zwolnienia w podatku od towarów i usług, czy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

Państwa stanowisko w sprawie

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4. wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

I tak jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, pod pojęciem pierwszego zasiedlenia rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z przedstawionego stanu sprawy wydatki na adaptację lokali mieszkalnych mogą przekroczyć 30 % wartości ich początkowej w odniesieniu do każdego indywidualnego lokalu.

Jeśli dojdzie do takiej sytuacji to wówczas stosownie do przytoczonej wyżej definicji z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, dojdzie do pierwszego zasiedlenia wówczas w przypadku sprzedaży takich lokali mieszkalnych, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zastosowania zwolnienia w zakresie podatku VAT i dokując dostawy będzie obowiązany zastosować właściwą stawkę VAT.

W przypadku natomiast, gdy wydatki na adaptację lokalu nie przekroczą 30 % wartości początkowej, wówczas dostawa takiej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia.

W przypadku nieruchomości podlegającej opodatkowaniu, w ocenie Wnioskodawcy możliwe jest, iż w przypadku gdy sprzedawany lokal będzie spełniał niżej wskazane warunki, zastosowanie do dostawy będzie miała stawka 8%.

Zgodnie art. 41 ust. 12 pkt 1 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i ust. 12b tej ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

·budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

·lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone powyżej, obniżoną stawkę podatku stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c u.p.t.u.

Z powyższego wynika, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku. Nie ma tu znaczenie kto jest odbiorcą usługi, czy firma czy też osoba fizyczna (prywatna).

Zatem, jeśli w przypadku lokali mieszkalnych będących przedmiotem planowanych dostaw będą spełnione wskazane warunki Wnioskodawca dokonując dostawy będzie miał prawo do zastosowania stawki 8%.

Powyższe stanowi odpowiedź Wnioskodawcy na drugie z postawionych pytań.

Natomiast przechodząc do pierwszego wskazać należy, iż stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty VAT naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Przenosząc zacytowany przepis na grunt niniejszej spawy stwierdzić należy, iż jeżeli nabycia towarów i usług będą dotyczyły:

·nieruchomości których dostawa będzie opodatkowana, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

·nieruchomości których dostawa będzie zwolniona z opodatkowania, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W wyniku wezwania z 24 lipca 2024 r., znak 0113-KDIPT1-3.4012.366.2024.1.ALN, zmodyfikowali Państwo stanowisko do nowo postawionego pytania w punkcie 2, które brzmi:

Wnioskodawca dokonując dostawy nieruchomości:

·dla której nakłady przekroczyły 30% wartości początkowej, będzie obowiązany dokonać dostawy opodatkowanej;

·dla której nakłady nie przekroczyły 30% wartości początkowej będzie obowiązany do dokonania dostawy korzystającej ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.

Stanowisko zmodyfikowane do pytania 1:

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty VAT naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Przenosząc zacytowany przepis na grunt niniejszej sprawy zauważyć należy, iż jeżeli nabycia towarów i usług będą dotyczyły:

·nieruchomości których dostawa będzie opodatkowana, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

·nieruchomości których dostawa będzie zwolniona z opodatkowania, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku:

·jest nieprawidłowe w zakresiebraku zwolnienia z VAT dla sprzedaży lokali mieszkalnychwyodrębnionych ze strychu i opodatkowania dostawy,

·jest prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających ponoszone wydatki na wyodrębnienie lokali mieszkalnych ze strychu.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Dla spójności niniejszej interpretacji, Organ uznał za zasadne udzielenie odpowiedzi w pierwszej kolejności na pytanie nr 2, a następnie na pytanie nr 1.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do powołanych powyżej przepisów budynki/budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o własności lokali”.

Stosownie do art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o własności lokali:

Odrębną własność lokalu można ustanowić w drodze umowy, a także jednostronnej czynności prawnej właściciela nieruchomości albo orzeczenia sądu znoszącego współwłasność. Umowa o ustanowieniu odrębnej własności lokalu powinna być dokonana w formie aktu notarialnego; do powstania tej własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o własności lokali:

Samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej „lokalami”, mogą stanowić odrębne nieruchomości.

O możliwości wyodrębnienia prawnego lokalu decyduje przesłanka samodzielności.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o własności lokali, spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 1a-2, a więc potwierdzających samodzielność lokalu, stwierdza starosta w formie zaświadczenia.

Oznacza to, że dokumentem kluczowym dla potwierdzenia prawnego wyodrębnienia danego lokalu jest uzyskanie zaświadczenia o samodzielności lokalu, wydanego przez odpowiedni organ władzy publicznej.

Z powyższych przepisów wynika, że odrębną nieruchomość może stanowić samodzielny lokal, a dla powstania odrębnej własności lokalu niezbędny jest wpis do księgi wieczystej mający charakter konstytutywny. Bez wpisu do księgi wieczystej odrębna własność lokalu (części budynku) nie może skutecznie powstać. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług lokal ten staje się odrębnym od budynku towarem i stanowi samodzielny przedmiot czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą polegającą na zakupie, remontowaniu i sprzedaży nieruchomości. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzą Państwo prace adaptacyjne 5 powierzchni strychowych stanowiących własność niezależnych Wspólnot Mieszkaniowych, polegające na przystosowaniu tych nieruchomości na lokale mieszkalne. Zgoda na przeprowadzenie tych czynności została podjęta przez właścicieli na podstawie uchwał Zgromadzeń Wspólnot Mieszkaniowych. Z każdą ze Wspólnot Mieszkaniowych jest/będzie zawierana przedwstępna umowa sprzedaży przedmiotowych lokali. Wspólnoty Mieszkaniowe udzieliły Państwu prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w celu adaptacji strychu. W każdym przypadku występowali Państwo o pozwolenie na budowę.

Wykonując prace adaptacyjne ponoszą Państwo wydatki na towary, materiały, usługi udokumentowane fakturami. Faktury z tytułu nabycia towarów, materiałów, usług są/będą wystawione na Państwa. Do ponoszenia tych wydatków zostali Państwo zobowiązani przez aktualnego właściciela. Nie przewidziano ich przenoszenia na Wspólnoty, które obecnie są właścicielami tych nieruchomości.

Po zakończonych pracach i przeniesieniu własności zamierzają Państwo lokale podzielić na mniejsze i sprzedać niezależnym podmiotom. Nie będą one przyjęte do majątku firmy jako środki trwałe a będą stanowiły towary handlowe. Lokale powstałe po adaptacji strychu od momentu ich nabycia od Wspólnot Mieszkaniowych do dnia sprzedaży będą Państwa towarem handlowym przeznaczonym do sprzedaży.

Z wniosku wynika, że kamienica, w której znajdują się lokale będące przedmiotem zapytania została zasiedlona wiele lat temu. Zatem pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokali a momentem sprzedaży upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Uwzględniając okoliczności sprawy należy stwierdzić, że planowana sprzedaż poszczególnych lokali mieszkalnych, będzie dostawą dokonywaną przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym, sprzedaż poszczególnych lokali mieszkalnych będzie stanowiła – wskazaną w art. 7 ust. 1 ustawy – dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Podkreślić w tym miejscu należy, że termin „ulepszenia” zawarty w ustawie o podatku od towarów i usług, odwołuje się do przepisów o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3–9 i 11–15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Ulepszeniem środka trwałego – w rozumieniu ustawy podatkowej – jest więc:

·przebudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, w wyniku których nastąpi jego dostosowanie do zmienionych potrzeb funkcjonalnych, użytkowych lub technicznych;

·rozbudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, które powiększają ten środek trwały;

·rekonstrukcja środka trwałego, tj. wykonanie prac, w wyniku których nastąpi odtworzenie zniszczonego środka trwałego do jego poprzedniego stanu;

·adaptacja środka trwałego, tj. wykonanie prac mających na celu przystosowanie danego środka trwałego do spełniania odmiennych funkcji od tych, dla których został zbudowany lub użytkowany;

·modernizacja środka trwałego, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Powyższy przepis wskazuje, że na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi. Pod pojęciem tym należy rozumieć takie czynności, jak przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środka trwałego, które podnoszą jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.

Zatem nieruchomości (np. budynki, lokale mieszkalne), które nie będą stanowić u podatnika środka trwałego, nie mogą ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy, odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy wyłącznie ulepszenia środków trwałych.

Wskazali Państwo, że lokale mieszkalne będą traktowane przez Państwa jako „towar handlowy”. Tym samym skoro nie mamy do czynienia ze środkiem trwałym, nakłady ponoszone przez Państwa w celu przebudowy strychu i wyodrębnienia lokali mieszkalnych nie stanowią ulepszenia w rozumieniu art. 22g ust. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak już zaznaczono powyżej, na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi.

Zatem dostawa wyodrębnionych ze strychu lokali będzie spełniała przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem - jak wskazali Państwo – kamienica, w której znajdują się lokale będące przedmiotem zapytania została zasiedlona wiele lat temu, a z treści umów przedwstępnych zawartych z dwoma wspólnotami nie wynika, by przedmiotem prac była nadbudowa strychu. Zatem pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokali powstałych z przebudowanego strychu a momentem sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym dostawa lokali mieszkalnych powstałych z przebudowanego strychu nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą ww. lokali powstałych z przebudowanego strychu mieszkalnych minie okres dłuższy niż dwa lata.

Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych powstałych z przebudowanego strychu stanowiących towar handlowy będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W sprawie nie ma znaczenia okoliczność, że wydatki na zakup towarów i usług związanych z przebudową strychu mogą przekroczyć 30% jego wartości początkowej.

Tym samym dla planowanej transakcji sprzedaży lokali mieszkalnych wyodrębnionych ze strychu zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ transakcje nie będą dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia oraz od daty pierwszego zasiedlenia minie okres przekraczający ponad dwa lata.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem za nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających ponoszone wydatki na wyodrębnienie lokali mieszkalnych ze strychu.

Według art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany w fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego przepisu wynika, że odliczenia podatku naliczonego może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT od wydatków ponoszonych na przebudowę strychu na lokale mieszkalne nie zostanie spełniony, ponieważ jak wyżej wskazano dostawa wyodrębnionych ze strychu lokali będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym uznać należy, że wydatki dotyczące przebudowy strychu ponoszone są nie w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz w celu wykonywania czynności zwolnionych. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na przebudowę strychu/strychów. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na remont lokali uznałem za prawidłowe.

Ponieważ dostawa lokali będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na remont lokali, uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Interpretacja została wydana na podstawie wskazania we wniosku, że: (…) W każdej z uchwał postanowiono, iż po przeprowadzeniu niniejszych prac zostanie ustanowiona odrębna własność lokali powstałych w wyniku przebudowy powierzchni strychowej na rzecz Wnioskodawcy za umówioną kwotą zawartą również w treści uchwały oraz, że (…) powstałe po przebudowie powierzchni strychowej lokale będą stanowić towar handlowy. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00