Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 28 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 343/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędziowie Asesor WSA Aneta Majowska, Sędzia WSA Stanisław Nitecki, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia 23 stycznia 2024 r. nr SKO.4117.666.2023 w przedmiocie dodatku węglowym uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy K. z dnia 24 stycznia 2023 r. nr [...]
Uzasadnienie
A. P. (dalej: "skarżący") wnioskiem z dnia 28.11.2022 r., złożonym do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w K., domagał się przyznania dodatku węglowego. Podał, że zamieszkuje budynek jednorodzinny, dla którego zgłoszone jest jedno źródło ciepła - kocioł na paliwo stałe zasilany węglem.
Wójt Gminy K. (dalej: "organ I instancji"), decyzją z dnia 24.01.2023 r., nr [...], działając na podstawie art. 2 ust. 1-2, ust. 3a-d i ust. 16 oraz art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1630, dalej w skrócie: "u.d.w."), odmówił przyznania skarżącemu prawa do dodatku węglowego, bowiem nie podjął do dnia 30 listopada 2022 r. kroków formalnych, w celu ustalenia dla zajmowanego lokalu odrębnego adresu i nie wykazał obiektywnie, aby nie było to możliwe w tym terminie. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ I instancji wyjaśnił zasady i tryb przyznawania oraz wypłacania dodatku węglowego, a także właściwość organów w tych sprawach. Dla przyznania dodatku węglowego, jego zdaniem, nie jest wystarczające stwierdzenie, że skarżący jako wnioskodawca zamieszkuje w odrębnym lokalu, lecz należy ustalić, a wnioskodawca musi wykazać, że w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. nie było możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych osób zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach. Jednocześnie brak możliwości ustalenia odrębnego adresu zamieszkania spowodowany winien być przyczynami zewnętrznymi i obiektywnymi, tj. niezależnymi od woli wnioskodawcy. Aby stwierdzić, że nie było takiej możliwości należało w niniejszej sprawie ustalić, czy w ogóle kroki formalne, prowadzące do nadania odrębnego adresu miejsca zamieszkania, zostały poczynione. Skarżący żadnych kroków formalnych w tej kwestii nie poczynił, stąd też w sprawie nie było możliwe pozytywne rozpatrzenie złożonego w terminie wniosku (por. oświadczenie skarżącego z dnia 3.01.2023 r.). Organ I instancji zaznaczył, że w dniu 3.01.2023 r. został przeprowadzony wywiad środowiskowy, w którym potwierdzono zamieszkiwanie skarżącego w odrębnym lokalu mieszkalnym z zainstalowanym współdzielonym źródłem ciepła.