Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.336.2024.2.RM

Rozliczenie podatku VAT z tytułu importu towarów.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 sierpnia 2024 r. (wpływ 19 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi (...) pod adresem: (...), którą prowadzi na podstawie zezwolenia na prowadzenie (...) zgodnie z przepisami ustawy z (...).

Wnioskodawca posiada zezwolenie na (...), które obejmuje zakup produktów (...) w krajach trzecich (poza UE) oraz jest w trakcie uzyskiwania zezwolenia na prowadzenie składu celnego (uzyskał już zabezpieczenie generalne i występuje z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu).

Niniejszy wniosek został złożony przy założeniu, że Wnioskodawca uzyska zezwolenie na prowadzenie składu celnego.

Wnioskodawca rozważa rozszerzenie swojej działalności poprzez uczestnictwo w obrocie produktami (...) bądź produktami (...) (tj. produktami (...)), w trzech scenariuszach:

1)produkty (...) będą zakupione przez Wnioskodawcę od podmiotu uprawnionego z kraju trzeciego, a następnie będą przechowywane czasowo w składzie celnym, po czym sprzedawane do innych państw członkowskich Unii Europejskiej;

2)produkty (...) będą zakupione przez Wnioskodawcę od podmiotu uprawnionego z kraju trzeciego, a następnie będą niezwłocznie sprzedawane i transportowane do innego państwa członkowskiego UE (będą sprowadzane z kraju trzeciego na podstawie zapotrzebowania dla określonego (...));

3)produkty (...) będą zakupione przez podmiot posiadający swoją siedzibę w państwie członkowskim UE w kraju trzecim, a Wnioskodawca będzie sprowadzał je z kraju trzeciego do swojego składu celnego, a następnie będzie transportował go do państwa członkowskiego UE właściciela produktu.

W każdym ze scenariuszy Wnioskodawca będzie dostarczał produkty (...) do odbiorcy.

Nabywcy produktów (...) będą czynnymi podatnikami VAT w państwie członkowskim UE, w którym mają swoją siedzibę.

Pozwolenie na dopuszczenie do obrotu danego produktu (...) będzie obejmowało państwo członkowskie UE, w którym siedzibę będzie miał nabywca/właściciel produktu.

W żadnym z powyższych scenariuszy produkty (...) nie będą przeznaczone na rynek polski.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania dotyczące wskazania:

1)czy jesteście Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny,

2)czy jesteście Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT UE,

3)czy skład celny, o utworzenie którego ubiega się Spółka będzie znajdował się na terytorium Polski,

4)czy towar będzie transportowany do Polski z terytorium państwa trzeciego,

5)który uczestnik transakcji będzie odpowiedzialny za transport towaru z kraju trzeciego do Polski, a następnie z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej,

6)jeśli towar będzie transportowany przez firmę transportową/spedycyjną – prosimy wskazać, który uczestnik transakcji będzie miał podpisaną umowę z przewoźnikiem na transport towaru, w czyim imieniu/na czyją rzecz przewoźnik przetransportuje towar,

7)w jaki sposób dostawca towaru (podmiot uprawniony z kraju trzeciego) rozliczy dostawę towarów dokonaną na Państwa rzecz (np. czy dostawca rozliczy eksport towarów),

8)czy w momencie nabycia towaru od dostawcy z państwa trzeciego będą Państwo znali nabywcę tego towaru, czy też najpierw kupią Państwo towar i przywiozą do Polski, a dopiero potem będą Państwo szukać nabywcy towaru,

9)ile czasu (orientacyjnie) towar będzie znajdował się w składzie celnym,

10)kiedy/na terytorium jakiego kraju będą Państwo nabywali prawo do rozporządzania towarem jak właściciel,

11)czy przedmiotem sprzedaży dokonanej przez dostawcę z państwa trzeciego na Państwa rzecz będą towary dopuszczone do obrotu w UE,

12)kiedy/na terytorium jakiego kraju Państwo będą Państwo przenosić prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na nabywcę z innego niż Polska państwa członkowskiego UE,

13)czy przedmiotem sprzedaży dokonanej przez Spółkę na rzecz nabywcy z innego niż Polska państwa członkowskiego UE będą towary dopuszczone do obrotu w UE,

14)czy podczas transportu towarów z państwa trzeciego do Polski towary będą objęte procedurą celną przewidzianą dla towarów niewspólnotowych - prosimy wskazać jaką konkretnie procedurą będą objęte towary (np. składowania celnego, procedurą celną unijnego tranzytu zewnętrznego itp.),

15)na terytorium jakiego kraju towary przestaną podlegać tym procedurom i zostaną dopuszczone do obrotu w Unii Europejskiej,

16)w jakim kraju odbędzie się odprawa celna towarów,

17)który uczestnik transakcji będzie podmiotem odpowiedzialnym za dokonanie odprawy celnej towarów, kto i w czyim imieniu/na czyją rzecz dokona zgłoszenia celnego,

18)czy w odniesieniu do przywiezionych do Polski towarów powstanie dług celny,

19)który uczestnik transakcji będzie podmiotem, na którym ciąży obowiązek uiszczenia cła z tego tytułu, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną,

20)czy wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 19a ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 poz. 361), zwanej „ustawą”, powodujące powstanie obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów, jeśli tak to należy te okoliczności dokładnie opisać,

wskazali Państwo, że:

1)Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT;

2)Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

3)skład celny będzie znajdował się na terytorium Polski;

4)tak;

5)za transport towaru (od dostawcy oraz do odbiorcy) będzie odpowiedzialny Wnioskodawca;

6)Wnioskodawca będzie podmiotem podpisującym umowę z przewoźnikiem oraz to w jego imieniu będzie transportowany towar;

7)Wnioskodawca nie może przewidzieć w jaki sposób dostawca towaru będzie rozliczał dostawę tego towaru. Wnioskodawca zakłada, że będzie to eksport, jednakże na Wnioskodawcy nie spoczywa obowiązek kontroli dostawcy pod tym względem;

8)Pytanie 1: Wnioskodawca będzie nabywał towar bez wiedzy o zapotrzebowaniu konkretnego odbiorcy, dopiero po jego nabyciu będzie poszukiwał odbiorcy;

Pytanie 2: Wnioskodawca będzie nabywał towar na podstawie zapotrzebowania konkretnego odbiorcy;

Pytanie 4: Wnioskodawca nie będzie nabywał towaru, a jedynie będzie sprowadzał go na zlecenie konkretnego odbiorcy;

9)Pytanie 1: towar będzie znajdował się w składzie celnym do momentu wydania do transportu do odbiorcy;

Pytanie 2: towar będzie znajdował się w składzie celnym tylko na czas niezbędny do dokonania procedur celnych;

Pytanie 4: towar będzie znajdował się w składzie celnym tylko na czas niezbędny do dokonania procedur celnych;

10)Wnioskodawca będzie nabywał prawo do rozporządzania towarem jak właściciel w momencie zakupu towaru, tj. na terytorium kraju trzeciego (co do zasady na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej);

11)będą to produkty (...), które - co do zasady - nie są dopuszczone do obrotu w UE (w rozumieniu ustawy (...) oraz odpowiednich regulacji unijnych); wspomniane produkty (...) często są (...) nowymi, które nie posiadają jeszcze odpowiednich zezwoleń na dopuszczenie do obrotu (w rozumieniu ustawy (...) oraz odpowiednich regulacji unijnych); takie produkty mogą jednak być dopuszczone do obrotu na terenie określonego państwa UE w procesie tzw. importu interwencyjnego (na podstawie zgód uzyskanych od odpowiednich krajowych organów) jako (...) - sprowadzane są dla konkretnego (...) lub grupy (...) z uwagi na brak ich odpowiedników na terytorium Unii Europejskiej; obrót tymi produktami na obszarze UE nie jest zakazany - podmioty posiadające odpowiednie zezwolenia (np. na import produktów (...)) mogą sprzedawać je innym uprawnionym podmiotom bądź też nabywać je w ich imieniu; obrót takimi (...) jest uregulowany w Dyrektywie (...) oraz w lokalnych przepisach implementujących Dyrektywę w krajach członkowskich (w Polsce w art. (...) ustawy (...)).

12)Pytanie 1: w momencie dostawy, na terytorium innego państwa członkowskiego UE (co do zasady na terytorium Włoch)

Pytanie 2: w momencie dostawy, na terytorium innego państwa członkowskiego UE (co do zasady na terytorium Włoch)

Pytanie 4: bezpośrednio po zakupie towaru, tj. na terytorium kraju trzeciego (co do zasady na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej);

13)jak wyjaśniono w punkcie 11 powyżej, będą to produkty (...) sprowadzane jako (...) - nie są to produkty (...) dopuszczone do ogólnego obrotu na terytorium UE lub poszczególnych państw członkowskich, jednak zostaje dla nich wydana jednostkowa zgoda dla każdej dostawy na ich użycie w przypadku konkretnego (...) (na podstawie zgody uzyskanej przez odpowiedni krajowy organ);

14)towary będą objęte procedurą składowania celnego;

15)towary zostaną dopuszczone do obrotu w Unii Europejskiej na terenie Rzeczpospolitej Polskiej;

16)odprawa celna odbędzie się w Polsce;

17)Pytanie 1: za dokonanie odprawy celnej odpowiedzialny będzie Wnioskodawca;

Pytanie 2. za dokonanie odprawy celnej odpowiedzialny będzie Wnioskodawca;

Pytanie 4: za dokonanie odprawy celnej odpowiedzialny będzie właściciel produktu;

18)w odniesieniu do przywiezionych do Polski towarów powstanie dług celny;

19)Pytanie 1: podmiotem, na którym będzie spoczywał obowiązek uiszczenia cła będzie Wnioskodawca;

Pytanie 2: podmiotem, na którym będzie spoczywał obowiązek uiszczenia cła będzie Wnioskodawca;

Pytanie 4: podmiotem, na którym będzie spoczywał obowiązek uiszczenia cła będzie właściciel produktu;

20)importowane towary będą objęte procedurą składowania celnego;

Powyższe odpowiedzi dotyczą każdego z opisanych scenariuszy objętych niniejszym uzupełnieniem Wniosku, o ile w treści wyraźnie nie wskazano inaczej.

Pytania sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku (numeracja zgodna z wnioskiem)

1)Czy Wnioskodawca, jako podmiot importujący produkty (...) z kraju trzeciego, które to produkty będą w terminie późniejszym sprzedawane do innego kraju członkowskiego UE, będzie podmiotem zobowiązanym do zapłacenia podatku VAT z tytułu importu?

2)Czy Wnioskodawca, jako podmiot importujący produkty (...) z kraju trzeciego, które to produkty będą niezwłocznie sprzedawane i transportowane do innego kraju członkowskiego UE, będzie podmiotem zobowiązanym do zapłacenia podatku VAT z tytułu importu?

4)Czy Wnioskodawca, jako podmiot importujący produkty (...) z kraju trzeciego, które to produkty będą własnością podmiotu trzeciego mającego swoją siedzibę w kraju członkowskim UE, będzie podmiotem zobowiązanym do zapłacenia podatku VAT z tytułu importu?

Państwa stanowisko w sprawie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku (numeracja zgodna z wnioskiem)

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy, działalność polegająca na nabyciu produktu (...) od podmiotu uprawnionego z siedzibą w kraju trzecim, następnie czasowe przechowywanie czy magazynowanie tego produktu w składzie celnym Wnioskodawcy po czym sprzedaż tego produktu (...) do innego kraju członkowskiego UE będzie wiązała się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku uiszczenia podatku VAT z tytułu importu.

W scenariuszu tym, po sprowadzeniu przez Wnioskodawcę produktu (...) do Polski, produkt ten będzie objęty procedurą składu celnego i będzie przechowywany czasowo składzie celnym Wnioskodawcy. Po otrzymaniu od uprawnionego nabywcy z innego państwa członkowskiego UE zamówienia na ten produkt wraz z właściwą dokumentacją, Wnioskodawca dokona zgłoszenia celnego w celu wprowadzenia produktu na rynek UE. Wnioskodawca nie wyklucza, że takie zgłoszenie celne będzie następowało jeszcze przed otrzymaniem ostatecznego zamówienia od nabywcy.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy - w szczególności w oparciu o regulacje art. 2 pkt 7, art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT - Wnioskodawca będzie podmiotem, na którym będzie ciążył obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy, działalność polegająca na nabyciu produktu (...) od podmiotu uprawnionego z siedzibą w kraju trzecim, a następnie niezwłoczna sprzedaż i transport tego produktu (...) do innego kraju członkowskiego UE nie będzie wiązała się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu importu, który będzie spoczywał na ostatecznym odbiorcy produktu.

W scenariuszu tym, po sprowadzeniu przez Wnioskodawcę produktu (...) do Polski, produkt ten będzie wprowadzany do obrotu na rynek UE, a następnie niezwłocznie transportowany do jego odbiorcy - podmiotu z innego niż Polska kraju członkowskiego UE. W związku z powyższym już w momencie importu produktu znany będzie jego ostateczny odbiorca, który będzie posiadał siedzibę na terenie kraju członkowskiego UE ostatecznego przeznaczenia produktu (...).

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy - w szczególności w oparciu o regulacje art. 2 pkt 7, art. 5 ust. 1 pkt 3, art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz art. 19a ust. 11 Ustawy VAT - Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu produktu (...).

W takiej sytuacji należy stwierdzić, że po zaimportowaniu produktu (...) do Polski i przeprowadzeniu procedur celnych niezwłocznie nastąpi jego wewnątrzwspólnotowa dostawa do odbiorcy ostatecznego z innego państwa członkowskiego UE, co spowoduje, że podatek od towarów i usług będzie należny w państwie przeznaczenia towaru. Produkt (...) wejdzie bowiem do obrotu gospodarczego na terytorium UE w ostatecznym państwie jego przeznaczenia.

Ad 4

W ocenie Wnioskodawcy, taka działalność nie będzie wiązała się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku opłacenia podatku VAT z tytułu importu.

W scenariuszu tym, Wnioskodawca będzie pełnił rolę podmiotu posiadającego odpowiednie zezwolenie na obrót produktami (...), którego nabywca produktu nie będzie posiadał. Rola Wnioskodawcy w tym scenariuszu będzie się sprowadzać wyłącznie do wykonania usługi, tj. niektórych czynności określonych w (...). Wnioskodawca zakupi produkty (...) od podmiotu z kraju trzeciego, jednak jeszcze przez ich zaimportowaniem na obszar Unii Europejskiej zostaną one sprzedane do ostatecznego nabywcy z innego niż Polska państwa członkowskiego UE. Produkty (...) zostaną dostarczone do składu celnego Wnioskodawcy, jednak to podmiot z kraju trzeciego będzie przeprowadzał procedurę celną zwolnienia tych produktów do obrotu na terytorium UE.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy - w szczególności w oparciu o regulacje art. 2 pkt 7, art. 5 ust. 1 pkt 3, art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz art. 19a ust. 11 Ustawy VAT - Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu produktu (...).

W takiej sytuacji należy stwierdzić, że po zaimportowaniu produktu (...) do Polski i przeprowadzeniu procedur celnych niezwłocznie nastąpi jego wewnątrzwspólnotowa dostawa do odbiorcy ostatecznego (właściciela produktu) z innego państwa członkowskiego UE, co spowoduje, że podatek od towarów i usług będzie należny w państwie przeznaczenia towaru. Produkt (...) wejdzie bowiem do obrotu gospodarczego na terytorium UE w ostatecznym państwie jego przeznaczenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Przepis ten stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Jak stanowi art. 13 ust. 6 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Jednocześnie, w myśl art. 19a ust. 9 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.

Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów.

Według art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Przy czym, w myśl art. 26a ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:

1.uszlachetniania czynnego,

2.odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,

3.składowania celnego,

4.tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,

5.wolnego obszaru celnego

- miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.

Ponadto, w myśl art. 5 pkt 15, 18, 19, 23 i 24 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) – zwanym dalej UKC:

- „zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;

- „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;

- „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Stosownie do art. 77 UKC:

1)Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a)dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b)odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

2)Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

3)Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. (...)

Z kolei art. 226 ust. 1 UKC stanowi, że:

Procedura tranzytu zewnętrznego pozwala na przemieszczanie towarów nieunijnych z jednego do drugiego miejsca znajdującego się na obszarze celnym Unii, przy czym towary te nie podlegają:

a)należnościom celnym przywozowym;

b)innym należnościom określonym w innych stosownych obowiązujących przepisach (…).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, natomiast nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Spółka prowadzi (...). Spółka posiada zezwolenie na dystrybucję produktów (…), które obejmuje zakup produktów (…) w krajach trzecich (poza UE) oraz jest w trakcie uzyskiwania zezwolenia na prowadzenie składu celnego (wniosek został złożony przy założeniu, że Wnioskodawca uzyska zezwolenie na prowadzenie składu celnego). Skład celny będzie znajdował się w Polsce. Spółka planuje rozszerzyć działalność poprzez udział w obrocie produktami (...) bądź produktami (...) (tj. produktami (…)). Nabywcy produktów (…) będą czynnymi podatnikami VAT w państwie członkowskim UE, w którym mają swoją siedzibę. Transakcje mogą przebiegać wg trzech scenariuszy. W każdym z opisanych scenariuszy, Spółka będzie dostarczała produkty (...) do odbiorcy. W żadnym scenariuszu produkty (...) nie będą przeznaczone na rynek polski.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Spółka będzie zobowiązana do zapłacenia podatku VAT w Polsce z tytułu importu.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że za import towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy uważa się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Definicja ta stanowi implementację art. 30 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), w myśl którego „import towarów” oznacza wprowadzenie na terytorium Wspólnoty towarów, które nie znajdują się w swobodnym obrocie, w rozumieniu art. 24 Traktatu.

Oznacza to, że importem jest przywóz towarów z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej, natomiast to, w którym państwie członkowskim podlega on opodatkowaniu (ma miejsce import towarów) określa art. 26a ustawy. Miejscem importu jest bowiem terytorium tego państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej. Przy czym, w przypadku objęcia towarów z momentem ich wprowadzenia m.in. procedurą składowania celnego, miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary przestaną podlegać tej procedurze.

Zatem, tylko import towarów na terytorium kraju stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Z kolei, powstanie obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów powiązane jest z powstaniem obowiązku zapłaty cła lub faktem zaistnienia określonych procedur celnych. W przypadku, gdy importowany towar nie jest objęty procedurą dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów celnych i przywóz towaru nie powoduje powstania długu celnego, ani też nie występują żadne inne należności przywozowe, obowiązek podatkowy dla przedmiotowego importu towarów nie powstaje.

Z okoliczności sprawy wynika, że w transakcji objętej pytaniem nr 1 będą uczestniczyły trzy podmioty, tj. podmiot uprawniony z kraju trzeciego, Wnioskodawca oraz Nabywca z UE. Towar będzie transportowany do Polski z terytorium państwa trzeciego. Podmiotem odpowiedzialnym za transport towaru (od dostawcy oraz do odbiorcy) będzie Wnioskodawca, który podpisze umowę z przewoźnikiem. Towar będzie transportowany w imieniu Spółki. Podczas transportu towarów z państwa trzeciego do Polski towary będą objęte procedurą składowania celnego. Po przywiezieniu towarów do Polski, do momentu wydania do transportu do odbiorcy, towary będą przechowywane w składzie celnym. Przy czym, w momencie nabycia towaru od dostawcy z państwa trzeciego nie będą Państwo znali nabywcy tego towaru. Spółka najpierw kupi towar, a dopiero później będzie poszukiwała odbiorcy. W odniesieniu do towarów przywiezionych do Polski powstanie dług celny. Podmiotem odpowiedzialnym za dokonanie odprawy celnej w Polsce będzie Spółka. Na Spółce będzie spoczywał obowiązek uiszczenia cła. Towary zostaną dopuszczone do obrotu w Unii Europejskiej na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że transakcja objęta pytaniem 1 spełnia przesłanki pozwalające uznać nabycie towarów za opodatkowany na terytorium kraju import towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.

W związku z przywozem towarów na terytorium kraju powstaje obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów, który zgodnie z art. 19 ust. 9 ustawy powstaje z chwilą powstania długu celnego. Z kolei dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego. Jednocześnie, skoro na Spółce będzie ciążył obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, Spółka będzie podatnikiem z tytułu importu towarów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów.

Tym samym, stanowisko w zakresie pytania 1 jest prawidłowe.

W transakcji objętej pytaniem 2, produkty (...) będą zakupione przez Wnioskodawcę od podmiotu uprawnionego z kraju trzeciego, a następnie będą niezwłocznie sprzedawane i transportowane do innego państwa członkowskiego UE. W tym przypadku, Spółka zakupi towar w kraju trzecim na podstawie zapotrzebowania konkretnego odbiorcy (...). Spółka będzie nabywała prawo do rozporządzania towarem jak właściciel w momencie zakupu towaru, tj. na terytorium kraju trzeciego i będzie przenosiła to prawo na Nabywcę w momencie dostawy, na terytorium innego państwa członkowskiego UE (co do zasady na terytorium Włoch).

Odnosząc się do wątpliwości Spółki dotyczących obowiązku rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów należy wskazać, że zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień z dnia 20 grudnia 2013 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej „Rozporządzeniem”:

Zwalnia się od podatku import towarów w przypadku, gdy miejscem przeznaczenia tych towarów jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju i wywóz z terytorium kraju tych towarów nastąpi w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Według § 4 ust. 2 Rozporządzenia:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się, pod warunkiem że importer, który dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT UE oraz:

1.w momencie importu:

a)podał swój ważny numer identyfikacji podatkowej, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy, przyznany mu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych,

b)przedstawił dowód wskazujący, że importowane towary przeznaczone są do transportu lub wysyłki z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego,

c)podał ważny numer identyfikacyjny VAT:

- przyznany mu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w państwie członkowskim przeznaczenia importowanych towarów - w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, albo

- nabywcy towarów przyznany mu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w państwie członkowskim przeznaczenia importowanych towarów - w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy;

2.w terminie 4 miesięcy po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów, przedstawi odpowiednio dokumenty, o których mowa w ust. 3 lub 4;

3.w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym dokonywany jest import towarów, nie naruszył warunku, o którym mowa w pkt 2, w odniesieniu do towarów importowanych w okresie 17 miesięcy poprzedzających import towarów. Jeżeli warunek ten został naruszony, importer składa organowi celnemu w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów celnych zabezpieczenie w wysokości równej kwocie podatku, który nie zostanie uiszczony.

Stosownie do § 4 ust. 3 Rozporządzenia:

Importer jest obowiązany do przedstawienia organowi celnemu dokumentu potwierdzającego wykazanie w informacji podsumowującej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w ust. 1.

Na podstawie § 4 ust. 4 Rozporządzenia:

W przypadku gdy w informacji podsumowującej oprócz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w ust. 1, są wykazane również inne wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów i nie jest możliwa identyfikacja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w ust. 1, importer przedstawia zaświadczenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające złożenie przez importera informacji podsumowującej w zakresie tej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a gdy importer ustanowił przedstawiciela podatkowego, o którym mowa w ust. 7, przedstawiciel ten przedstawia wraz z informacją podsumowującą odpowiednie deklaracje podatkowe zawierające informacje w zakresie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W myśl § 4 ust. 5 Rozporządzenia:

Warunku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, w zakresie złożonego zabezpieczenia kwoty podatku, który nie został uiszczony, nie stosuje się po przedstawieniu organowi celnemu odpowiednio dokumentów, o których mowa w ust. 3 lub 4, dotyczących importu towarów, dla którego złożono to zabezpieczenie.

Zgodnie z § 4 ust. 6 Rozporządzenia:

W przypadku gdy importer, który złożył zabezpieczenie kwoty podatku, nie przedstawi w terminie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, odpowiednio dokumentów, o których mowa w ust. 3 lub 4, dotyczących importu towarów, dla którego złożono zabezpieczenie kwoty podatku, kwotę nieuiszczonego podatku pokrywa się z zabezpieczenia kwoty podatku.

Na podstawie § 4 ust. 7 Rozporządzenia:

W przypadku gdy importer ustanowił przedstawiciela podatkowego, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem że przedstawiciel podatkowy:

1)w momencie importu podał swój ważny numer identyfikacji podatkowej, przyznany mu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych;

2)przedstawił kopię umowy ustanawiającej go przedstawicielem podatkowym.

Według § 4 ust. 8 Rozporządzenia:

Przepisy ust. 2 pkt 1 lit. b i c, pkt 2 i 3, ust. 3, 5 i 6 stosuje się odpowiednio do przedstawiciela podatkowego, o którym mowa w ust. 7.

Z powołanych przepisów wynika, że zwolnienie, o którym mowa w § 4 ust. 1 Rozporządzenia ma zastosowanie wówczas, jeśli po dokonaniu importu następuje wywóz towarów z kraju dokonany w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Jednocześnie przepisy rozporządzenia, tj. § 4 ust. 2-6 wskazują warunki, jakie należy spełnić dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Odnosząc powyższe do Państwa sytuacji należy wskazać, że w analizowanym przypadku towar będzie transportowany z państwa trzeciego do Polski, do składu celnego i będzie się tu znajdował tylko na czas niezbędny do dokonania procedur celnych. Podczas transportu towarów z państwa trzeciego do Polski towary będą objęte procedurą celną składowania celnego, natomiast przestaną podlegać tej procedurze i zostaną dopuszczone do obrotu w Unii Europejskiej - w Polsce. Wskazali Państwo, że odprawa celna odbędzie się w Polsce oraz że za dokonanie odprawy celnej będzie odpowiedzialna Państwa Spółka. Na Spółce będzie spoczywał obowiązek uiszczenia cła. Spółka będzie odpowiedzialna za transport towaru z kraju trzeciego do Polski, a następnie z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Zatem, skoro nastąpi przywóz towaru z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej (Polska), opisana transakcja będzie stanowić import towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy. Jednocześnie, odprawa celna towarów nastąpi na terytorium Polski, towary zostaną dopuszczone do obrotu w UE w Polsce i jak Państwo jednoznacznie wskazali obowiązek uiszczenia cła będzie ciążył na Spółce. Oznacza to, że miejscem importu towarów - stosownie do art. 26a ust. 1 ustawy - będzie terytorium Polski.

Jednocześnie, w sprawie znajdą zastosowanie uregulowania zawarte w art. 22 ust. 4 ustawy - dostawa towarów, których transport na terytorium Unii Europejskiej rozpoczyna się w kraju trzecim, dokonywana będzie przez podatnika (Spółkę), który równocześnie jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów na terytorium Polski. Tym samym, transakcję dokonaną pomiędzy Spółką i Nabywcą z UE należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy - za dokonaną w miejscu importu towaru, tj. na terytorium Polski. W wyniku dostawy towarów dokonanej przez Spółkę nastąpi wywóz towarów z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego. Oznacza to, że dostawa dokonana pomiędzy Spółką i Nabywcą z UE bedzie stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem, w przypadku, gdy Spółka dokona importu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy, a następnie wewnątrzwspólnotowej dostawy tych towarów z Polski do miejsca przeznaczenia (inne niż Polska państwo członkowskie UE), to przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 4 ust. 2-6 Rozporządzenia, Spółka będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia od podatku VAT importu towarów, na podstawie § 4 ust. 1 Rozporządzenia.

Tym samym, stanowisko w zakresie pytania 2 jest prawidłowe.

W transakcji objętej pytaniem 4, produkty (...) będą zakupione w kraju trzecim przez podmiot z siedzibą w państwie członkowskim UE. Wnioskodawca nie będzie nabywał towaru, a jedynie będzie sprowadzał go na zlecenie konkretnego odbiorcy z kraju trzeciego do swojego składu celnego, na czas niezbędny do dokonania procedur celnych. Następnie towar będzie transportowany do państwa członkowskiego UE właściciela produktu. W odniesieniu do towarów przywiezionych do Polski powstanie dług celny. Odprawa celna odbędzie się w Polsce. Przy czym, w tym przypadku za dokonanie odprawy celnej odpowiedzialny będzie właściciel produktu. To na tym podmiocie będzie spoczywał obowiązek uiszczenia cła.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że w przypadku, gdy Spółka nie jest podatnikiem z tytułu importu towarów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy (obowiązek uiszczenia cła będzie spoczywał na właścicielu produktu), Spółka nie będzie zobowiązana rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów w Polsce.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 4, z którego wynika że opisana transakcja nie spowoduje po stronie Spółki obowiązku opłacenia podatku VAT z tytułu importu jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00