Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.247.2024.4.SR

Ustalenie czy otrzymane dofinansowanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT oraz określenie momentu powstania obowiązku podatkowego, prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie:

- ustalenia czy otrzymane dofinansowanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT oraz określenia momentu powstania obowiązku podatkowego,

- prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją projektu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 czerwca 2024 r. (wpływ 25 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest X. Sp. z o.o. Wnioskodawca figuruje w rejestrze VAT jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność sklasyfikowaną w PKD jako: (…).

X. sp. z o.o. jest Partnerem Konsorcjum, którego powstanie opiera się na rozporządzeniu (…). Umowa Konsorcjum została zawarta w dniu (…) 2023 r. w celu złożenia wniosku o udzielenie dotacji w związku z działaniem zatytułowanym „(…)”. Wniosek o udzielenie dotacji został złożony oraz zaakceptowany. Umowa z Komisją Europejską (…) została zawarta w (…) 2023 r. i stanowi dotację w wysokości 50%. Do uzyskania finansowania 100% niezbędne jest podpisanie jeszcze dwóch umów z Instytucjami odpowiedzialnymi za finansowanie krajowe, tj. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości oraz drugą Instytucją, która nie została jeszcze wskazana przez Ministerstwo.

W związku z zawarciem (…) z Komisją Europejską, Konsorcjum stało się krajowym EDIH-em (European Digital Innovation Hub – Europejski Hub Innowacji Cyfrowych). Funkcją EDIH-u jest świadczenie usług dla MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw) oraz JST (jednostek samorządu terytorialnego). Usługi te mają za zadanie wsparcie w wyzwaniach cyfrowych oraz zwiększenie konkurencyjności firm. W ramach Projektu stworzony został katalog usług, z których korzystać mogą podmioty MŚP i JST, które przeszły proces rekrutacji i które podpisały umowę na świadczenie konkretnych usług z katalogu usług. EDIH-y mają za zadanie stanowić punkty kompleksowej obsługi Klientów MŚP i JST w zakresie zwiększania umiejętności cyfrowej.

Źródła finansowania projektu są następujące:

- 50% środków finansowych pochodzi z funduszy Instytucji Przyznającej Dotację, którą jest Komisja Europejska (Finansowanie Unijne),

- 50% środków finansowych pochodzi z funduszy, których dysponentem jest Ministerstwo, jako Instytucja Zarządzająca (Finansowanie Krajowe).

Finansowanie Krajowe dzieli się na dwa fundusze w zależności od Klientów, na rzecz których świadczone są usługi tj.:

- MŚP: Finansowanie Zadań realizowanych przez Strony w ramach Projektu na rzecz Klientów MŚP będzie pochodziło z Programu (…). Instytucją rozliczającą realizację przez Strony Zadań na rzecz Klientów MŚP w ramach Projektu będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jako Instytucja Pośrednicząca. Na dzień zawarcia Umowy Konsorcjum, przewidywane zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów i zasad rozliczania wydatków projektów dofinansowanych w ramach (…) zostały określone w projekcie (…).

- JST: Finansowanie Zadań realizowanych przez Strony w ramach Projektu na rzecz Klientów JST będzie pochodziło z Programu (…). Na dzień wysłania wniosku nie jest znana Instytucja Pośrednicząca, rozliczająca realizację przez Strony Zadań na rzecz Klientów JST w ramach Projektu. Przewiduje się, że Instytucja Zarządzająca wskaże Instytucję Pośredniczącą w trakcie trwania Projektu. Na dzień zawarcia Umowy Konsorcjum, przewidywane zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów i zasad rozliczania wydatków projektów dofinansowanych w ramach (…) zostały określone w projekcie (…).

Kosztami kwalifikowalnymi w tym projekcie są:

1. koszty personelu:

- wynagrodzenia pracowników na podstawie UoP wraz z pochodnymi od wynagrodzeń,

- wynagrodzenia dla osób na podstawie umowy innej niż UoP wraz z pochodnymi od wynagrodzeń,

- wynagrodzenia dla podmiotów trzecich, które oddelegowują pracownika na rzecz pracy przy projekcie np. Trener prowadzący szkolenie,

2. koszty podróży wraz z utrzymaniem tj. transport, noclegi, diety,

3. koszty usług i innych dóbr np. wydruk materiałów szkoleniowych, catering, wynajem Sali szkoleniowej.

Dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją działań w ramach Projektu.

Rolą X. Sp. z o.o. w ramach projektu jest świadczenie nieodpłatnych usług szkoleniowych, tj. przeprowadzenie szkoleń w zakresie (…) dla MŚP oraz JST. Przeprowadzenie szkoleń stanowi pomoc de minimis dla instytucji, której pracownicy są uczestnikami szkolenia. Każdy z Konsorcjantów samodzielnie odpowiedzialny jest za pozyskanie, rekrutację oraz podpisanie umowy z podmiotem, na rzecz którego będzie świadczył usługi. W ramach Projektu, Konsorcjanci współpracują i mogą obsłużyć wspólnego Klienta, jednak nie dojdzie do świadczenia wzajemnych usług między Konsorcjantami. Koszty, które poniesie Wnioskodawca w związku z realizacją szkoleń są kwalifikowalne i zostaną pokryte z dotacji w całości z dofinansowania.

Bezpośrednio całą kwotę dofinansowania otrzyma Koordynator Konsorcjum i następnie rozdysponuje między pozostałych Konsorcjantów założone w Umowach kwoty, zgodnie z harmonogramem płatności.

Dofinansowane wypłacane będzie przez Koordynatora Konsorcjum w częściach, po prawidłowo złożonych raportach z wydatkowania dotychczasowo przelanej części dofinansowania. Na moment składania wniosku o interpretację nie została wypłacona żadna kwota.

Budżet Projektu jest podzielony na części odnoszące się do poszczególnych pakietów roboczych (WP). Dalej budżet jest dzielony na poszczególnych Konsorcjantów i poszczególne rodzaje wydatków niezbędnych do realizacji Projektu (wydatki osobowe, podwykonawcy, diety i podróże, wyposażenie, inne towary/usługi, narzut kosztów pośrednich). Jeżeli Wnioskodawca nie poniesie przewidzianego kosztu, to w tej części dofinansowanie powinno być zwrócone.

Dofinansowanie jest udzielane na Projekt jako całość. W momencie przyznawania dotacji Wnioskodawca ani członkowie konsorcjum nie będą mieli podpisanych umów z Klientami (MŚP/JST), na podstawie których zostanie udzielone wsparcie. W momencie udzielania dofinansowania nie jest wiadome, jacy konkretni Klienci będą korzystać z oferty EDIH-u. Klienci/odbiorcy usług zostaną zidentyfikowani i zrekrutowani dopiero po podpisaniu umów z Instytucjami wyznaczonymi przez Ministerstwo, tj. z PARP (dla części dofinansowania działań na rzecz Klientów MŚP) oraz z inną instytucją wskazaną przez Ministerstwo (dla części dofinansowania działań na rzecz klientów JST).

Dotacja nie stanowi pokrycia wartości konkretnego wsparcia na rzecz Klientów, lecz stanowi ogólną jednolitą dotację mającą finansować ogół Projektu, zatem Wnioskodawca nie jest w stanie w sposób zindywidualizowany i policzalny wskazać na związek dotacji z wykonaniem danego wsparcia. W ramach Projektu przewidziano określoną liczbę świadczeń, które Konsorcjanci powinni docelowo zrealizować na rzecz odbiorców usług. Odbiorcy ci nie są konkretnie zidentyfikowani. Brak realizacji działań w przewidzianym w umowie zakresie może spowodować konieczność zwrotu części dofinansowania. Wysokość otrzymanych dofinansowań (dotacji otrzymanych od Komisji Europejskiej oraz Finansowania Krajowego) w ramach działania Projektu jest przewidziana z góry w umowie. Wysokość wynika z prognozowanej wysokości wydatków, jakie będą poniesione w ramach realizacji Projektu.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania Organu, wskazali Państwo, że:

Na pytanie Organu „Czy na dzień uzupełnienia wniosku została zawarta umowa o dofinansowanie z PARP oraz z drugą instytucją zarządzającą na pozostałą część dofinansowania?” odpowiedzieli Państwo „Na dzień uzupełnienia wniosku nie została zawarta umowa o dofinansowanie z PARP oraz z drugą instytucją zarządzającą. Na dzień uzupełnienia wniosku nie została zawarta umowa o dofinansowanie z PARP oraz z drugą instytucją zarządzającą.”

Na pytanie Organu „Czy na dzień uzupełnienia wniosku otrzymali już Państwo środki ze wskazanych we wniosku źródeł finansowania realizacji projektu?” odpowiedzieli Państwo „Na dzień uzupełnienia wniosku nie otrzymaliśmy środków ze wskazanych we wniosku źródeł finansowania.”

Na pytanie Organu „W jaki sposób wyliczona zostanie kwota przyznanego Państwu dofinansowania z Komisji Europejskiej (50%) oraz PARP i drugiej instytucji zarządzającej (50%) w celu realizacji opisanego projektu i od czego uzależniona będzie jej wysokość (np. od liczby świadczeń przypisanych Państwu w projekcie, ich rodzaju, innych czynników - jakich)?” odpowiedzieli Państwo „Kwota przyznanego dofinansowania zostanie obliczona na podstawie zakładanej ilości przeprowadzonych szkoleń, zakładanej ilości uczestników szkoleń, zakładanej ilości czasu pracy poświęconego na organizację i realizację szkoleń oraz zakładanych kosztów na realizację szkoleń tj. wynajem sali, catering. W zakładanym harmonogramie szkolenia będą prowadzone przez 3 lata. W pierwszym roku odbędą się 2 szkolenia dla JST i 3 szkolenia dla MŚP (łącznie 4), w drugim roku 3 szkolenia dla JST i 3 szkolenia dla MŚP (łącznie 6) oraz w trzecim roku 3 szkolenia JST oraz 3 szkolenia dla MŚP (łącznie 6). Łączna ilość szkoleń przez 3 lata projektu to 16. Zakładana ilość uczestników na każdym szkoleniu to 12 osób, co łącznie daje 192 uczestników. Przewidywany poniesiony koszt przeprowadzenia jednego szkolenia to (…) EUR na uczestnika, co daje (12 uczestników x (…) EUR) (…) EUR za szkolenie. W tej kwocie znajduje się wynagrodzenie dla trenerów szkolenia, marketing, wynajem sali, dojazdy dla trenerów oraz wynagrodzenie dla pracowników Wnioskodawcy (praca administracyjna, logistyczna, organizacyjna). Przewidywany koszt za jedno szkolenie ((…) EUR) zostało oszacowane poprzez średnie wynagrodzenie w Unii Europejskiej oraz rynkowe stawki usług (catering, transport). Do całości dofinansowania doliczono 7% kosztów niekwalifikowalnych (m.in. starty kursowe, opłaty bankowe).”

Na pytanie Organu „Czy otrzymane dofinansowanie będzie uzależnione od liczby uczestników w projekcie (MŚP i JST)?” odpowiedzieli Państwo „Otrzymane dofinansowanie nie będzie uzależnione od liczby uczestników w projekcie, ponieważ na dzień składania wniosku oraz na dzień otrzymania dofinansowania, uczestnicy projektu nie są znani. Rekrutacja uczestników projektu rozpocznie się po podpisaniu umów z instytucjami zarządzającymi. Liczba uczestników jest założona na potrzeby oszacowania budżetu, jednak rekrutacja odbywać się będzie na bieżąco.”

Na pytanie Organu „W jaki sposób są wybierani uczestnicy (ostateczni odbiorcy usług – MŚP i JST) w projekcie?” odpowiedzieli Państwo „Partnerzy Konsorcjum będą indywidualnie rekrutowali MŚP i JST na potrzeby realizacji swoich przypisanych świadczeń. MŚP i JST mogą również zgłaszać się samodzielnie. Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą online. Na moment składania wniosku znana jest procedura rekrutacji MŚP. Procedura rekrutacji JST nie jest jeszcze znana ze względu na brak wyznaczenia instytucji zarządzającej odpowiedzialnej za wypłacenie dofinansowania na rzecz realizacji świadczeń klientom JST.

Proces rekrutacji MŚP polega na wypełnieniu formularza rekrutacyjnego, sprawdzeniu statusu MŚP, wypełnieniu formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, podpisaniu umowy za realizację świadczeń. MŚP samodzielnie wyznacza pracowników, którzy wezmą udział w szkoleniu.”

Na pytanie Organu „Czy w ramach umowy Konsorcjum Partnerzy zachowają pełną odrębność i samodzielność jako podmioty prowadzące działalność gospodarczą?” odpowiedzieli Państwo „Partnerzy Konsorcjum zachowają pełną odrębność i samodzielność jako podmioty prowadzące działalność gospodarczą.”

Na pytanie Organu „Czy w zakresie Państwa części projektu ponoszą Państwo odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie świadczeń, do których wykonania są Państwo zobowiązani w związku z udziałem w projekcie? Jaka to jest odpowiedzialność i przed kim Państwo ją ponoszą?” odpowiedzieli Państwo „My jako Partner Konsorcjum ponosimy odpowiedzialność przed Koordynatorem (Liderem). Przed Instytucjami przyznającymi dotację odpowiedzialność ponosi Koordynator. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie jakiegokolwiek zobowiązania do osiągnięcia, wykonania Zadania, jeśli niewykonanie lub nienależyte wykonanie będzie spowodowane okolicznościami, za które strona mająca osiągnąć (…) czy wykonać Zadanie ponosi odpowiedzialność, Koordynator może naliczyć Stronie Naruszającej Umowę karę umowną w wysokości do 10% dotacji udzielonej na realizację tego Zadania, przy którego wykonaniu nie doszło do osiągnięcia (…). Wartość wyegzekwowanych kar umownych, o których mowa w niniejszej Umowie, będzie przeznaczona na realizację Zadania, przy którego wykonaniu nie doszło do osiągnięcia (…). Zasady podziału oraz przeznaczenia wartości kar umownych na realizację ww. Zadania zostaną ustalone na podstawie odrębnego porozumienia zawartego pomiędzy Koordynatorem oraz Partnerami.”

Na pytanie Organu „Na jakiej podstawie (jakich dokładnie umów) i kiedy (przed, w trakcie czy po wykonaniu projektu) nastąpi finansowanie ww. projektu?” odpowiedzieli Państwo:

„- Wypłaty środków w ramach Finansowania Unijnego będą realizowane w ramach następujących płatności:

- Pierwsza płatność w wysokości 65% wkładu Instytucji Przyznającej Dotację w ramach Finansowania Unijnego zostanie dokonana w formie zaliczki jako prefinansowanie Projektu;

- Druga płatność w wysokości 15% wkładu Instytucji Przyznającej Dotację w ramach Finansowania Unijnego zostanie dokonana po rozliczeniu pierwszej części Projektu, które to rozliczenie nastąpi po pierwszych 18 miesiącach jego realizacji;

- Płatność końcowa w wysokości 20% wkładu Instytucji Przyznającej Dotację w ramach Finansowania Unijnego zostanie dokonana po całkowitym rozliczeniu Projektu.

- Wypłaty środków w ramach Finansowania Krajowego na rzecz MŚP będą realizowane w ramach następujących płatności:

- Pierwsza płatność Finansowania Krajowego przewidzianego na finansowanie Zadań na rzecz Klientów MŚP zostanie dokonana w formie zaliczki jako prefinansowanie Projektu zgodnie z umową z PARP

- Kolejne płatności obejmujące pozostałą część Finansowania Krajowego przewidzianego na finansowanie Zadań na rzecz Klientów MŚP będą dokonywane za okresy półroczne (6 miesięczne) jako rozliczenie ww. Zadań zrealizowanych przez Strony w tym okresie rozliczeniowym zgodnie z umową z PARP

 - Wypłaty środków w ramach Finansowania Krajowego na rzecz JST:

Harmonogram i zasady nie są znane w związku z brakiem wskazania odpowiedzialnych instytucji. Na dzień zawarcia Umowy Konsorcjum, przewidywane zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów i zasad rozliczania wydatków projektów dofinansowanych w ramach (…) zostały określone w projekcie (…). Przedmiotowe wytyczne zawierają ogólne projektowane zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów i zasad rozliczeń (harmonogramu płatności), które w odniesieniu do Projektu zostaną sprecyzowane w Umowie na rzecz Klientów JST i będą dla Stron w pełni wiążące.”

Na pytanie Organu „W jakiej formie dystrybuowane będą pomiędzy Liderem a Państwem środki z dofinansowania (np.: zaliczka, refundacja, wnioski o płatność częściową/całkowitą)?” odpowiedzieli Państwo „Dofinansowanie dystrybuowane jest poprzez Lidera. Płatności transz pochodzących z dofinansowana Projektu EDIH będą przekazywane przez Koordynatora na rzecz Konsorcjantów zgodnie z poniższymi zasadami:

- płatności transz pochodzące z dofinansowana Komisji Europejskiej (dalej „KE”) oraz programów finansujących część krajową będą czasowo oraz kwotowo ze sobą ściśle skorelowane (zgodnie z rekomendacją KE wskazującą na ścisłą synchronizację czasową i kwotową wypłat zaliczek ze środków KE z zaliczkami wypłacanymi przez PARP);

- płatności transz pochodzące z KE i PARP będą płatnościami zaliczkowymi;

- ze względu na brak ścisłych postanowień w (…) (umowa z KE) dotyczących harmonogramu płatności o pozostawienia tego w gestii Koordynatora i Umowy konsorcjum, a z drugiej strony ze względu na określenie przez PARP maksymalnego okresu zaliczkowania oraz sposobu obliczania zaliczek, do rozliczeń, w tym wypłaty zaliczek, przyjmuje się model obowiązujący z PARP;

- w związku z tym, iż maksymalnym okresem zaliczkowo-rozliczeniowym przyjętym przez PARP jest 6 miesięcy Koordynator przyjmuje tożsamy okres rozliczeniowy;

- zaliczki pochodzące z PARP są obliczane dla wszystkich Konsorcjantów i każda zaliczka jest sumą kosztów przewidzianych przez każdego z Konsorcjantów, obliczoną na podstawie ilości i rodzajów Wsparcia, który każdy z Konsorcjantów deklaruje do PARP do realizacji w ciągu każdego okresu rozliczeniowego;

- w razie niewykorzystania zaliczki tj. nie zrealizowania zadeklarowanego do PARP Wsparcia, Konsorcjanci są zobowiązani, w terminie 7 dni od dnia wezwania PARP lub nie dłuższym niż wyznaczony przez PARP , do zwrotu Koordynatorowi części pochodzącej z PARP na wskazany przez Konsorcjanta rachunek bankowy (w walucie PLN), ale nie są zobowiązani do zwrotu różnicy z dotacji KE;

- pozostała kwota zaliczki z KE, nie wykorzystana w danym okresie rozliczeniowym, pozostaje u Konsorcjanta i pomniejsza zaliczkę otrzymaną w kolejnym okresie rozliczeniowym, tak, że suma zaliczek PARP z PLN w obu okresach rozliczeniowych jest równowartością obu zaliczek z KE z EURO. Ten mechanizm jest przenoszony na każdy kolejny okres rozliczeniowo-zaliczkowy;

- rozliczenia zaliczkowe funkcjonują do osiągnięcia 80% realizacji budżetu Projektu EDIH;

- wypłata ostatnich 20% będzie skorelowana z rozliczeniem całości Projektu EDIH przez KE i PARP zgodnie z regulacjami projektowymi i wypłatą ostatniej transzy Projektu EDIH po jego rozliczeniu przez KE i PARP, chyba, że w czasie trwania Projektu EDIH postanowienia dotyczące ostatniego rozliczenia ulegną zmianie;

- Konsorcjanci są zobowiązani, w terminie wskazanym przez KE, do zwrotu Koordynatorowi pozostałych niewykorzystanych zaliczek z KE na wskazany przez Konsorcjanta rachunek bankowy (walucie EURO).”

Na pytanie Organu „Czy fakt, że na realizację projektu otrzymają Państwo dofinansowanie, spowodował, że uczestnicy biorący udział w szkoleniach (MŚP i JST) nie będą ponosili kosztów z tytułu uczestnictwa w szkoleniach?” odpowiedzieli Państwo „Fakt otrzymania dofinansowania spowodował, że uczestnicy nie będą ponosili kosztów z tytułu uczestnictwa w szkoleniach.”

Na pytanie Organu „Czy gdyby projekt nie był dofinansowany, usługi szkoleniowe wykonywane przez Państwa w ramach projektu na rzecz jego uczestników (MŚP i JST) byłyby odpłatne, czy w ogóle nie byłyby wykonywane?” odpowiedzieli Państwo „Gdyby projekt nie był dofinansowany, usługi szkoleniowe nie byłyby wykonywane.”

Na pytanie Organu „Czy w trakcie realizacji projektu będą Państwo zobowiązani do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych? Jeśli tak, to z kim i w jaki sposób?” odpowiedzieli Państwo „Będziemy zobowiązani do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych przed Koordynatorem – rozliczanie będzie odbywało się za pomocą sprawozdań cyklicznych – co 6 miesięcy.”

Na pytanie Organu „Czy w przypadku niezrealizowania usług szkoleniowych, o którym mowa we wniosku, będą Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych?” odpowiedzieli Państwo „Tak.”

Na pytanie Organu „Czy w związku z realizacją projektu będą Państwo dokonywali samodzielnie zakupu towarów i usług? Jeśli nie, prosimy wskazać, kto tego dokonuje i dlaczego?” odpowiedzieli Państwo „Będziemy samodzielnie dokonywali zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu.”

Na pytanie Organu „Czy Lider oraz każdy z Partnerów Konsorcjum (w szczególności Państwo) będzie realizował projekt indywidualnie, tj. każdy indywidualnie dokonując zakupu towarów i usług w zakresie dotyczącym wyłącznie jego części?” odpowiedzieli Państwo „Tak, każdy z Partnerów Konsorcjum będzie indywidualnie dokonywał zakupu towarów i usług w zakresie dotyczącym wyłącznie jego części.”

Na pytanie Organu „Czy faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z projektem, będą wystawione na Państwa? Jeśli nie, to na kogo i dlaczego?” odpowiedzieli Państwo „Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z projektem, w odniesieniu do świadczeń przez nas realizowanych, będą wystawiane na nas tj. X. Sp. z o.o.”

Na pytanie Organu „Czy będą Państwo wskazani jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu tylko w odniesieniu do realizowanych przez Państwa świadczeń?” odpowiedzieli Państwo „Będziemy wskazani jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu tylko w odniesieniu do realizowanych przez nas świadczeń.”

Na pytanie Organu „Czy zakresem pytania oznaczonego we wniosku nr 3 objęte są wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu udokumentowane fakturami wystawianymi wyłącznie na Państwa?” odpowiedzieli Państwo „Tak.”

Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Państwa w ramach projektu usługi szkoleniowe spełniają warunki do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, proszę wskazać na podstawie którego przepisu?” odpowiedzieli Państwo „Świadczone przez nas usługi szkoleniowe spełniają warunki do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

1. Zwalnia się od podatku:

29) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

c) finansowane w całości ze środków publicznych.”

Na pytanie Organu „Czy finansowanie będzie przeznaczone na zakup albo wytworzenie przez Państwa środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których dokonywać będziecie Państwo odpisów amortyzacyjnych?” odpowiedzieli Państwo „Nie.”

Na pytanie Organu „Czy druga Instytucja będzie posiadała status agencji rządowej lub agencji wykonawczej?” odpowiedzieli Państwo „Tak.”

Na pytanie Organu „Czy są Państwo uczestnikiem projektu czy beneficjentem w związku z otrzymaniem Finansowania Unijnego?” odpowiedzieli Państwo „Jesteśmy beneficjentem.”

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 2 i 3)

1. Czy otrzymanie dofinansowania przez Wnioskodawcę będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT? Jeżeli tak, proszą Państwo o doprecyzowanie, kiedy powstanie obowiązek podatkowy (np. data otrzymania każdej z transz dofinansowania/data przeprowadzenia szkolenia).

2. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 2 i 3)

Zdaniem Wnioskodawcy dofinansowanie Projektu, o którym mowa w pkt. 62 nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a co za tym idzie Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku w związku z poniesionymi wydatkami na rzecz Projektu.

Przepisy ustawy o VAT (art. 29a) przewidują, że dotacja podlega opodatkowaniu VAT (tj. powinna być uwzględniana w podstawie opodatkowania) w przypadku, gdy taka dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Wówczas VAT należy rozliczyć na zasadach właściwych dla towarów lub usług, które są dofinansowane z dotacji. Jeśli natomiast dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub usług, lecz jest np. przeznaczona na pokrycie kosztów przedsięwzięcia, wówczas takie dofinansowanie pozostanie bez wpływu na rozliczenia VAT. Zdaniem Wnioskodawcy dotacja w ramach tego Projektu nie ma wpływu na cenę, ponieważ szkolenia dla Klientów są nieodpłatne i realizowane są jedynie w ramach Projektu (gdyby nie fakt uczestnictwa w Projekcie, Wnioskodawca nie świadczyłby takich usług).

Art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, stosownie do którego, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis ten nakazuje wliczać dofinansowanie do podstawy opodatkowania, ale tylko jeśli ma ono bezpośredni wpływ na cenę z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest to, czy jest ono przyznawane w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w dokumencie „(…)”. Dokument ten dotyczy (…).

Odpowiedź na pytanie nr (…) dotyczy (…), odpowiedź została udzielona przez (…), a jej treść to: „(…).” (tłumaczenie nieautoryzowane).

Wysokość dofinansowania została określona na podstawie zakładanych kosztów przeprowadzenia usług, tj. w przypadku Wnioskodawcy szkoleń o tematyce (…). Nie dojdzie do sytuacji, w której Klient będzie musiał zapłacić za usługę nawet, jeśli liczba Klientów będzie mniejsza niż zakładana.

Dodatkowo, powołują się Państwo na pismo (…) (znak sprawy: (…), Sprawa: (…)) z dn. (…), w którego posiadaniu jest Wnioskodawca, w którym określono: „(…) 

(…)”

Podsumowując – rola, jaką pełni Wnioskodawca w projekcie ogranicza się do realizacji szkoleń w zakresie (…) dla MŚP i JST. Szkolenia będą bezpłatne dla uczestników niezależnie od ich ilości. Wysokość dofinansowania została określona na podstawie założeń i zostanie zwrócona instytucjom przyznającym dotację w przypadku jej niewykorzystania, zatem dotacja nie ma związku z ceną usługi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą.

Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

TSUE, w wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. 1 7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).

W wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances TSUE wskazał, że „(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za „odpłatne” w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

 1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

 2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z treści tego przepisu wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy, zgodnie z którym:

(…) podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotne zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 TSUE wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Należy w tym miejscu powołać również wyrok TSUE z 4 lipca 2024 r. w sprawie C-87/23, którego tezy mają istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia w analizowanej sprawie.

W wyroku tym problemem spornym było uznanie, czy stowarzyszenie - organizację o charakterze niezarobkowym, której przedmiotem działalności jest realizacja programów pomocy państwa finansowanych z funduszu europejskiego należy uznać za podatnika wykonującego działalność gospodarczą, a także uwzględnienie kwoty dotacji w podstawie wymiaru opodatkowania. Na tle okoliczności sprawy TSUE stwierdził, że:

 1) Artykuł 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że:

świadczenie usług szkoleniowych zafakturowane przez stowarzyszenie o celach niezarobkowych, zlecone zasadniczo osobom trzecim i korzystające z dotacji pochodzących z funduszy europejskich, które mogą wynosić do 70 % całkowitej kwoty tych usług, stanowi odpłatne świadczenie usług, przy czym nie ma zastosowania art. 28 tej dyrektywy w braku wyraźnej umowy prowadzenia spraw pozwalającej na stwierdzenie świadczenia usług przez podatnika we własnym imieniu i na rzecz osoby trzeciej.

 2) Artykuł 73 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że:

dotacje wypłacane usługodawcy przez europejski fundusz w celu świadczenia konkretnych usług wchodzą, zgodnie z tym przepisem, w zakres podstawy opodatkowania jako płatność otrzymana od osoby trzeciej.

 3) Artykuł 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że:

posiadany status stowarzyszenia o celach niezarobkowych nie stoi na przeszkodzie temu, by - po przeprowadzeniu analizy uwzględniającej wszystkie okoliczności działalności danego stowarzyszenia, a w szczególności okoliczność, że działalność ta jest porównywalna z typowym zachowaniem podmiotu gospodarczego w tym samym sektorze - stowarzyszenie to mogło zostać uznane za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Są Państwo Partnerem Konsorcjum, którego powstanie opiera się na rozporządzeniu (…). Umowa Konsorcjum została zawarta w dniu (…) 2023 r. w celu złożenia wniosku o udzielenie dotacji w związku z działaniem zatytułowanym „(…)”. Wniosek o udzielenie dotacji został złożony oraz zaakceptowany. Umowa z Komisją Europejską (…) została zawarta w (…) 2023 r. i stanowi dotację w wysokości 50%. Do uzyskania finansowania 100% niezbędne jest podpisanie jeszcze dwóch umów z Instytucjami odpowiedzialnymi za finansowanie krajowe tj. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości oraz drugą Instytucją, która nie została jeszcze wskazana przez Ministerstwo. W związku z zawarciem (…) z Komisją Europejską, Konsorcjum stało się krajowym EDIH-em (European Digital Innovation Hub – Europejski Hub Innowacji Cyfrowych). Funkcją EDIH-u jest świadczenie usług dla MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw) oraz JST (jednostek samorządu terytorialnego). Usługi te mają za zadanie wsparcie w wyzwaniach cyfrowych oraz zwiększenie konkurencyjności firm. W ramach projektu stworzony został katalog usług, z których korzystać mogą podmioty MŚP i JST, które przeszły proces rekrutacji i które podpisały umowę na świadczenie konkretnych usług z katalogu usług. EDIH-y mają za zadanie stanowić punkty kompleksowej obsługi Klientów MŚP i JST w zakresie zwiększania umiejętności cyfrowej. Państwa rolą w ramach projektu jest świadczenie nieodpłatnych usług szkoleniowych, tj. przeprowadzenie szkoleń w zakresie (…) dla MŚP oraz JST. Przeprowadzenie szkoleń stanowi pomoc de minimis dla instytucji, której pracownicy są uczestnikami szkolenia. Każdy z Konsorcjantów samodzielnie odpowiedzialny jest za pozyskanie, rekrutację oraz podpisanie umowy z podmiotem, na rzecz którego będzie świadczył usługi. W ramach projektu, Konsorcjanci współpracują i mogą obsłużyć wspólnego Klienta, jednak nie dojdzie do świadczenia wzajemnych usług między Konsorcjantami. Koszty, które Państwo poniosą w związku z realizacją szkoleń są kwalifikowalne i zostaną pokryte z dotacji w całości z dofinansowania.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia czy otrzymane przez Państwa dofinansowanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeżeli tak, to kiedy powstanie obowiązek podatkowy.

W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości ponownie należy podkreślić, że dotacja podlega opodatkowaniu, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny. Innymi słowy dotacja „uzupełnia” podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/usługi i jest opodatkowana na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy.

Bezpośredni związek dotacji z ceną (a więc cenotwórczy charakter) występuje w przypadku, gdy w sposób precyzyjny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru/usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczanego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów. Także wtedy gdy dopłata ustalana jest jako określony procent poniesionych wydatków (określonej kategorii poniesionych wydatków), ma ona proste przełożenie na cenę świadczenia, gdy powoduje redukcję kwoty należnej od świadczeniobiorcy. W przypadku bowiem nieotrzymania dopłaty, odbiorca usług/towarów musiałby zapłacić cenę wyższą od oferowanej przez świadczeniodawcę, którego koszty (część kosztów) finansowana jest z zewnętrznego źródła.

Otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że w przypadku otrzymywanego przez Państwa dofinansowania na pokrycie kosztów realizacji projektu istnieje bezpośredni związek ww. dofinansowania ze skonkretyzowanymi świadczeniami, wykonywanymi przez Państwa w ramach projektu, skierowanymi do konkretnych podmiotów, tj. MŚP i JST.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, Państwa rolą w ramach projektu jest przeprowadzenie szkoleń w zakresie (…) dla MŚP oraz JST. Dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją działań w ramach projektu.

Tym samym należy uznać, że w analizowanym przypadku dofinansowanie w części należnej Państwu od Komisji Europejskiej oraz od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i drugiej instytucji pośredniczącej, przeznaczonej na pokrycie wydatków związanych z wykonaniem przez Państwa na rzecz MŚP i JST usług szkoleniowych w istocie ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych w ramach projektu przez Państwa na rzecz MŚP i JST usług.

Usługi szkoleniowe świadczone będą przez Państwa na rzecz MŚP i JST bezpłatnie. Zatem dzięki dofinansowaniu (z dotacji od Komisji Europejskiej oraz z dotacji od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i drugiej instytucji pośredniczącej) uczestnicy projektu będą korzystali z ww. świadczeń realizowanych w ramach projektu nieodpłatnie, a w normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za usługi w wysokości co najmniej równej wydatkom związanym z ich świadczeniem. Uczestnicy projektu (tj. MŚP i JST) nie ponoszą kosztów świadczonych dla nich usług szkoleniowych, czyli w rzeczywistości pokrywają Państwo cenę usług z otrzymanego dofinansowania w zakresie wydatków przypisanych do tego świadczenia.

Dofinansowanie w części należnej Państwu (z dotacji od Komisji Europejskiej oraz z dotacji od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i drugiej instytucji pośredniczącej), przeznaczonej na pokrycie wydatków związanych z wykonaniem przez Państwa na rzecz MŚP i JST usług szkoleniowych, kształtuje zatem bezpośrednio cenę usługi określoną przez Państwa na rzecz uczestników projektu (tj. pozwala na bezpłatne organizowanie ww. świadczeń dla ich uczestników) i w związku z tym ma charakter cenotwórczy.

W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której w ramach projektu występują konkretne czynności realizowane przez Państwa na rzecz konkretnego beneficjenta (uczestnika). W zakresie tych działań występuje konkretny odbiorca realizowanych przez Państwa świadczeń, a wykonywane przez Państwa działania należy uznać za świadczoną za wynagrodzeniem usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Co istotne, należne Państwu dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu.

Z wniosku wynika zatem, że należne Państwu dofinansowanie dotyczy ściśle określonych wydatków, ponoszonych przez Państwa na realizację projektu, tj. realizację opisanych we wniosku szkoleń na rzecz konkretnych uczestników (MŚP i JST).

Istotny jest również wskazany przez Państwa w opisie sprawy fakt, że będą Państwo zawierać umowy z podmiotem, na rzecz którego będą Państwo świadczyli usługi.

Zatem w analizowanym przypadku w zakresie usług szkoleniowych Państwa świadczenia są skierowane do konkretnych podmiotów, tj. MŚP i JST, wyłonionych w rekrutacji, z którymi to podmiotami zawierają Państwo umowy i usługi te świadczone są przez Państwa w ramach pomocy de minimis.

Nie ulega zatem wątpliwości, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z wykonaniem przez Państwa na rzecz MŚP i JST usług szkoleniowych, dotyczy konkretnych świadczeń realizowanych przez Państwa na rzecz uczestników projektu, tj. MŚP oraz JST.

Wprawdzie z jednej strony wskazują Państwo, że dotacja nie stanowi pokrycia wartości konkretnego wsparcia na rzecz Klientów, lecz stanowi ogólną jednolitą dotację mającą finansować ogół Projektu, zatem nie są Państwo w stanie w sposób zindywidualizowany i policzalny wskazać na związek dotacji z wykonaniem danego wsparcia.

Z drugiej jednak strony podają Państwo, że w ramach Projektu przewidziano określoną liczbę świadczeń, które Konsorcjanci powinni docelowo zrealizować na rzecz odbiorców usług.

Wskazują też Państwo, że kwota przyznanego dofinansowania zostanie obliczona na podstawie zakładanej ilości przeprowadzonych szkoleń, zakładanej ilości uczestników szkoleń, zakładanej ilości czasu pracy poświęconego na organizację i realizację szkoleń oraz zakładanych kosztów na realizację szkoleń, tj. wynajem sali, catering. W zakładanym harmonogramie szkolenia będą prowadzone przez 3 lata. W pierwszym roku odbędą się 2 szkolenia dla JST i 3 szkolenia dla MŚP (łącznie 4), w drugim roku 3 szkolenia dla JST i 3 szkolenia dla MŚP (łącznie 6) oraz w trzecim roku 3 szkolenia JST oraz 3 szkolenia dla MŚP (łącznie 6). Łączna ilość szkoleń przez 3 lata projektu to 16. Zakładana ilość uczestników na każdym szkoleniu to 12 osób, co łącznie daje 192 uczestników. Przewidywany poniesiony koszt przeprowadzenia jednego szkolenia to (…) EUR na uczestnika, co daje (12 uczestników x (…) EUR) (…) EUR za szkolenie. W tej kwocie znajduje się wynagrodzenie dla trenerów szkolenia, marketing, wynajem sali, dojazdy dla trenerów oraz wynagrodzenie dla Państwa pracowników (praca administracyjna, logistyczna, organizacyjna). Przewidywany koszt za jedno szkolenie ((…) EUR) zostało oszacowane poprzez średnie wynagrodzenie w Unii Europejskiej oraz rynkowe stawki usług (catering, transport). Do całości dofinansowania doliczono 7% kosztów niekwalifikowalnych (m.in. starty kursowe, opłaty bankowe).

Powyższe wskazuje, że dofinansowanie to jest przyznane właśnie na przeprowadzenie konkretnych szkoleń, których ilość i wartość została dokładnie wyliczona i kwota dofinansowania jest odpowiednikiem ceny danego świadczenia, danej usługi.

Nie można zatem zgodzić się z Państwem, że otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu.

Podsumowując, otrzymywane przez Państwa dofinansowanie będzie stanowiło podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy w związku z art. 29a ust. 6 ustawy, a tym samym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się z kolei do kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego należy wskazać, że według art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy:

W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Ww. przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego.

W myśl art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 19a ust. 6 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Tak więc w przypadku uzyskania przez Państwa ww. dotacji (dofinansowania), która jest w istocie formą wynagrodzenia za świadczenie usług szkoleniowych, mającą bezpośredni wpływ na cenę tych usług (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT), obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą otrzymania całości lub części tej dotacji - w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Z opisu sprawy wynika jednoznacznie jaki jest przedmiot i wysokość opodatkowania, będą świadczyli Państwo bowiem usługi szkoleniowe, które będą zwolnione od podatku VAT.

Zatem odnośnie kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego dla otrzymywanej dotacji, należy wskazać, że w związku z ustaleniem, że dofinansowanie (dotacja) będzie stanowiło podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy po Państwa stronie powstanie na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy, tj. z chwilą otrzymania dotacji w całości lub w części.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 (oznaczonego we wniosku nr 2) jest nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych przepisów art. 86 i art. 88 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. I tak podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W przedmiotowej sprawie podali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z projektem, w odniesieniu do świadczeń przez Państwa realizowanych, będą wystawiane na Państwa.

W ramach projektu będą Państwo świadczyli usługi szkoleniowe dla MŚP i JST.

Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1, dotacja stanowi pokrycie ceny usługi świadczonej w ramach projektu i jest dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość tej usługi. Stanowi wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za świadczenia wykonywane przez Państwa i zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe spełniają warunki do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją projektu, ponieważ nabywane towary i usługi będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami zwolnionymi od podatku.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku nr 3) należy uznać za nieprawidłowe, bowiem jakkolwiek wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny w postaci braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją projektu, to dokonali Państwo tego w oparciu o odmienną argumentację niż wskazana przez Organ.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności oceny, czy przedmiotowa dotacja korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy w związku ze świadczeniem przez Państwa usług szkoleniowych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

 - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

 - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00