Artykuł
stolica
Martwa strefa czystego transportu
Mandaty być może zaczną się pojawiać w październiku
Choć w Warszawie już ponad dwa miesiące istnieje obszar, do którego nie mogą wjeżdżać stare auta, to mundurowi nie wlepili dotąd żadnego mandatu za złamanie zakazu
Do stołecznej strefy czystego transportu nie mogą wjeżdżać auta benzynowe wyprodukowane przed 1997 r. oraz te z silnikiem Diesla sprzed 2005 r. Od tej zasady obowiązują wyłączenia. Zakaz do początku 2028 r. nie dotyczy osób zameldowanych w stolicy i rozliczających tu podatki. Dodatkowo wyłączeniami objęto osoby, które ukończyły 70 lat, a także posiadaczy europejskiej karty parkingów dla osób z niepełnosprawnością. W praktyce według szacunków restrykcje dotyczą tylko 3 proc. kierowców jeżdżących dotąd po Warszawie. Ratusz przekonywał jednak, że mimo to zakaz miał spowodować zauważalny spadek emisji szkodliwych substancji – tlenków azotu o 11 proc. i pyłów zawieszonych o 20 proc. Kontrolą przestrzegania nowych zasad miała się zająć straż miejska, która dostała dobre narzędzie do wyłapywania kierowców łamiących zakaz wjazdu samochodem nieuprawnionym. To udostępniona przez miasto kamera