Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.412.2024.2.KF
Możliwość zastosowania procedury VAT-marża przy sprzedaży przyczepy gastronomicznej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 25 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży przyczepy gastronomicznej przy zastosowaniu procedury VAT-marża. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 lipca 2024 r. (wpływ 26 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadziła Pani firmę A. od listopada 2017 r. Od momentu założenia działalności do grudnia 2018 r. nie była Pani czynnym podatnikiem podatku VAT (korzystała Pani ze zwolnienia), w tym też okresie (w lutym 2018 r.) zakupiła Pani przyczepę gastronomiczną na kwotę 71999,99 zł brutto.
Ponieważ nie była Pani w tym momencie podatnikiem podatku VAT, nie miała Pani możliwości odliczenia tego podatku.
15 marca 2024 r. sprzedała Pani przyczepę gastronomiczną za kwotę 57000 zł brutto.
Doprecyzowanie i uzupełnienie stanu faktycznego
Obecnie firma jest wykreślona z CEIDG od 27 maja 2024 r. W tym momencie nie jest Pani VAT-owcem. Zgłoszenia do VAT dokonała Pani 1 grudnia 2018 r.
Zwolnienie z VAT przysługiwało Pani na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Przyczepa gastronomiczna nie spełnia definicji towaru używanego – była nowa.
Przyczepa wykorzystywana była do czynności opodatkowanych podatkiem VAT od 1 grudnia 2018 r. do sprzedaży wyrobów gastronomicznych.
Przyczepa nabyta była od producenta (robiona na zamówienie) czynnego podatnika podatku VAT (adres (...)).
W chwili nabycia przyczepy nie zakładała Pani jej zbycia.
W chwili sprzedaży nadawała się do dalszego użytku w stanie aktualnym.
Faktura za nabycie przyczepy była z naliczonym podatkiem VAT, którego Pani nie odliczyła, ponieważ nie była Pani czynnym podatnikiem podatku VAT.
Pytanie
Czy w opisanej sytuacji ma Pani obowiązek zapłaty podatku VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, w momencie zakupu przyczepy korzystała Pani ze zwolnienia więc nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku VAT.
W związku z tym, przy sprzedaży może Pani skorzystać z procedury VAT-marży.
Cena sprzedaży była niższa niż cena zakupu, dlatego występuje marża ujemna i nie wychodzi podatek VAT do zapłaty.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 29a ust. 1 ustawy określa, że :
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a–30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).
W myśl art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Stosownie do treści art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku.
Przy czym, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Podkreślenia wymaga, że wspólną cechą wszystkich przedstawionych wyżej przypadków, warunkującą zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy, między innymi, towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy. Zgodnie z przepisem art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania procedury VAT marża jest to, aby towary zostały nabyte w celu odsprzedaży.
Z opisu sprawy wynika, że prowadziła Pani firmę od listopada 2017 r. Od momentu założenia działalności do grudnia 2018 r. nie była Pani czynnym podatnikiem podatku VAT (korzystała Pani ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy), w tym też okresie (w lutym 2018 r.) zakupiła Pani przyczepę gastronomiczną. Zgłoszenia do VAT dokonała Pani 1 grudnia 2018 r. Przyczepa nabyta była od producenta (robiona na zamówienie), czynnego podatnika podatku VAT. Faktura za nabycie przyczepy była z naliczonym podatkiem VAT. W chwili nabycia przyczepy nie zakładała Pani jej zbycia. Przyczepa gastronomiczna nie spełnia definicji towaru używanego, ponieważ była nowa. Przyczepa wykorzystywana była do czynności opodatkowanych podatkiem VAT od 1 grudnia 2018 r. do sprzedaży wyrobów gastronomicznych. 15 marca 2024 r. sprzedała Pani ww. przyczepę.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że do dostawy przyczepy gastronomicznej nie mogła być zastosowana szczególna procedura w zakresie dostawy towarów używanych, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, gdyż nie zostały spełnione warunki określone w art. 120 ustawy o VAT. Nabyła Pani przedmiotową przyczepę od czynnego podatnika podatku VAT na podstawie faktury z naliczonym podatkiem VAT. Zatem nabycie przedmiotowej przyczepy nie nastąpiło od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT i na warunkach określonych w tym przepisie. Ponadto, zakup przyczepy gastronomicznej nie był dokonany z zamiarem jej sprzedaży, jak również przyczepa w chwili nabycia nie spełniała definicji towaru używanego – była nowa.
W konsekwencji, sprzedaż przedmiotowej przyczepy gastronomicznej powinna podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Wskazać przy tym należy, że dla możliwości zastosowania sprzedaży towarów używanych w procedurze VAT marża, nie ma znaczenia to, że na etapie nabycia towaru (przyczepy gastronomicznej) korzystała Pani ze zwolnienia podmiotowego. Jak już wyżej wskazano, aby przy sprzedaży towarów można było skorzystać ze szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych zawartej w art. 120 ustawy, muszą być spełnione warunki wynikające z tego przepisów, a w opisanym przypadku, jak wyżej wskazano, warunki te nie były spełnione.
Tym samym Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Zaznaczam, że zakres przedmiotowy wniosku wyznacza przedstawione przez Panią pytanie. Wskazuję tym samym, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right