Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.363.2024.2.AN
- Czy dochód wypracowany przez spółkę za rok 2023, przeznaczony zgodnie z uchwałą przez Wspólników o podziale zysku za rok 2023 na podwyższenie kapitału zapasowego mieści się w dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; - Czy przekazanie Wspólnikom (organizacjom działającym na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach) części dochodu za rok 2022 w roku 2023 jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 w roku wypłaty (2023) czy też roku, którego ten dochód dotyczy (2022).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 czerwca 2024 r., za pośrednictwem systemu e-PUAP, wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalania, czy:
-dochód wypracowany przez spółkę za rok 2023, przeznaczony zgodnie z uchwałą przez Wspólników o podziale zysku za rok 2023 na podwyższenie kapitału zapasowego mieści się w dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 updop;
-przekazanie Wspólnikom (organizacjom działającym na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach) części dochodu za rok 2022 w roku 2023 jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 w roku wypłaty (2023) czy też roku, którego ten dochód dotyczy (2022).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 7 sierpnia 2024 r. (data wpływu do Organu, tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X Spółka z o.o. (dalej jako: „Spółka”, „Wnioskodawca”) (…) została utworzona utworzona w (…) 2019 r. przez Związek (…) (dalej „Zarząd 1”) (…) i Związek (…) (dalej: „Oddział 1”), (…) - stowarzyszenia działające na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach.
Każdy ze Wspólników wniósł po 50% udziału każdy, co stanowi 100% kapitału zakładowego Spółki w kwocie 5.000,00 zł. Spółka jest spółką z o.o. z siedzibą w Polsce i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Podstawową działalnością Spółki jest ochrona zdrowia. Spółka właściwie całość wypracowanego za każdy rok dochodu przeznacza na cele statutowe stowarzyszenia, na finansowanie świadczeń medycznych wykonanych ponad limit zawarty w kontrakcie z NFZ. Spółka przekazuje dochód na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszeń. Wypłata zaliczki/ dochodu na finansowanie działalności statutowej stowarzyszenia następuje za pośrednictwem rachunku bankowego, na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Wspólników zatwierdzającego wynik finansowy za dany rok na jego działalność statutową objętą zwolnieniem w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód na finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia nie stanowił i nie stanowi zaliczki na poczet dywidendy udziałowców - Stowarzyszeń. Otrzymany dochód jest przeznaczony przez każde Stowarzyszenia na jego działalność statutową z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie każdorazowo oświadcza spółce, że otrzymane środki zostaną wydatkowane na cele statutowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wspólnicy wyraźnie podejmują uchwałę o przeznaczeniu dochodu na cele statutowe każdego z udziałowców oraz kapitał zapasowy spółki. Celem działania spółki jest tylko działalność nastawiona na cele ochrony zdrowia. Wypłacony dochód nie stanowi zgodnie z podjętymi uchwałami wypłaty dywidendy.
Ponadto, w piśmie uzupełniającym wskazaliście Państwo, że dochód wypracowany przez Spółkę w pierwszej kolejności trafia na podwyższenie kapitału zapasowego spółki, a w następnej kolejności na cele ochrony zdrowia przez każdego ze Wspólników.
Pytania
1.Czy dochód wypracowany przez spółkę za rok 2023, przeznaczony zgodnie z uchwałą przez Wspólników o podziale zysku za rok 2023 na podwyższenie kapitału zapasowego mieści się w dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
2.Czy przekazanie Wspólnikom (organizacjom działającym na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach) części dochodu za rok 2022 w roku 2023 jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 w roku wypłaty (2023) czy też roku, którego ten dochód dotyczy (2022)?
Państwa stanowisko w sprawie
Dochód wypracowany przez Spółkę jako przeznaczony na cele ochrony zdrowia wymienione w art.17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest każdorazowo zwolniony z opodatkowania na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5, o ile zostanie przeznaczony na te cele oraz spełnione są przesłanki wskazane w przepisie:
-udziałowcami spółki są wyłącznie organizacje działające na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach
-dochód spółki musi być przeznaczony na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz przekazany na rzecz tych organizacji.
Pierwsza przesłanka nie budzi żadnych zastrzeżeń. Dyskusyjne w orzecznictwie stało się użyte w przepisie określenie „w części przekazanej na rzecz tych organizacji”.
Czytając treść przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 wprost należy zauważyć, że:
-zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, dochodem jest „nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym” – zatem, wysokość tego dochodu może być znana dopiero po zakończonym roku podatkowym. Nie istnieje dochód roku bieżącego, ten może być tylko za lata poprzednie - w danym roku podatkowym ustalamy tylko zaliczki na podatek dochodowy, bowiem wysokość dochodu poznamy dopiero po zakończonym roku podatkowym,
-skoro jednym z warunków jest przekazanie dochodu bądź jego części tym organizacjom, dochód musi być znany, a więc niemożliwe jest przekazanie zgodnie z przepisem dochodu za dany rok podatkowy w tym roku podatkowym.
Gdyby uznać, że konstrukcja przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 jest prawidłowa, spółka powinna przekazywać na cel określony w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, środki znajdujące się na rachunku bankowym spółki, a które niekoniecznie muszą stanowić dochód spółki. Czym innym jest bowiem dochód a czym innym środki pieniężne znajdujące się na rachunkach bankowych bądź w kasie podmiotu. Jak stwierdził Adam Mariański w artykule „Przeznaczenie a wydatkowanie. Zwolnienia od podatku dochodowego” (Monitor Podatkowy 2002/8/12), iż wystarczającą przesłanką zwolnienia dochodu od podatku na podstawie konkretnego punktu od 4 do 8 ust. 1 art. 17 p.d.o.p. jest zadeklarowanie, iż dochód zostanie przeznaczony na cele określone w przepisach, a następnie wydatkowanie w dowolnym czasie tegoż dochodu na te cele. Powiązanie możliwości zwolnienia z podatku dochodu z „realnym” jego osiągnięciem, czy z niemożnością późniejszego zasilenia kapitału zapasowego spółki przez jej udziałowca, stanowiłoby niedopuszczalnie zawężającą wykładnię przepisów dotyczących ulg podatkowych, a przepisy te powinny być interpretowane w sposób ścisły”.
Treść przepisu art. 17 ust. 1b również nie pozostawia żadnych wątpliwości co do tego: zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a - pkt 5a nie ma w niniejszej sprawie zastosowania. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów z dnia 20 listopada 2000 r. (FPS 9/00), stwierdził, że: „z wszystkich (...) przepisów art. 17 wynika, że ustawodawca wyraźnie powiązał prawo do zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele zasługujące na taki rodzaj preferencji. Ułatwiając korzystanie ze zwolnienia podatkowego w czasie, uczynił z wydatkowania dochodu na inne cele warunek rozwiązujący, a więc pozbawiający podatnika prawa do zwolnienia podatkowego. Oznacza to ustawowy obowiązek uiszczenia podatku od dochodu, wprawdzie przeznaczonego (w deklaracji) na cel wymieniony w ustawie, ale wydatkowanego na inny cel. Nie budzi żadnych wątpliwości, że ustawodawca dopuścił rozdzielenie w czasie (i to bez ograniczenia) „przeznaczenia” dochodu, którego przejawem jest jedynie zadeklarowanie zamiaru, od „wydatkowania” tego dochodu. Dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego lub jego utraty natomiast ma zasadnicze znaczenie ocena, czy zarówno „przeznaczenie”, jak i „wydatkowanie” nastąpiło „na cele określone w przepisach”.
Jak stwierdził zatem Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16 maja 2005 r. FSK1562/04: „Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu zatem powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował”. Ponieważ powyższe uregulowanie jednoznacznie wskazuje na rezygnację ustawodawcy z zakreślania ram czasowych dla wydatkowania środków na cele społecznie użyteczne, nie można stwierdzić, iż strona „przeznaczając” i „wydatkując” (a jest to okoliczność bezsporna) kwotę stanowiącą ekwiwalent dochodu na działalność statutową P w zakresie kultury, kultury fizycznej, sportu i ochrony środowiska nie spełniła przesłanek określonych w art. 17 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.
Podobne stanowisko, dotyczące przeznaczenia na cele statutowe oraz przekazania tych środków w czasie nieograniczonym znalazło się w interpretacji z dnia 22 kwietnia 2016 r. IPPB5/4510-28/16-5/BC, http://sip.mf.gov.pl.: „Zdaniem Wnioskodawcy, dla skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT nie jest istotne, kiedy Spółka przeznaczone na rzecz Stowarzyszenia dochody faktycznie przekaże. W konsekwencji, Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia w sytuacji w której dochód zostanie przekazany na rzecz Związku do dnia złożenia zeznania podatkowego (na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o CIT) za rok, w którym został zrealizowany, jak i po tym dniu”.
Przedstawiając zatem stanowisko spółki na tle powyższych rozważań:
Ad. 1 (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Dochód wypracowany przez Spółkę jako przeznaczony na cele ochrony zdrowia wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, jest każdorazowo zwolniony z opodatkowania na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5, o ile zostanie przeznaczony na te cele oraz spełnione są przesłanki wskazane w przepisie.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, dochodem jest „nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym” – a zatem wysokość tego dochodu może być
znana dopiero po zakończonym roku podatkowym. Dlatego należy uznać, biorąc pod uwagę wszelkie argumenty wskazane we wniosku o interpretację z dnia 24 czerwca 2024 r. znak pisma: 0111-KDIB1-3.4010.363.2024.1.AN, że dochód wypracowany przez Spółkę i przekazany na kapitał zapasowy korzysta ze zwolnienia z podatku na mocy przepisu art. 17 ust.1 pkt 5 za rok podatkowy, w którym został osiągnięty, o ile zostanie przekazany na rzecz udziałowców również w czasie późniejszym. Przepisy ustawy wskazują o przeznaczeniu (przeznaczony na cele ochrony zdrowia) i przekazaniu bez względu na termin tego przekazania.
Ad. 2
Przekazanie Wspólnikom (organizacjom działającym na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach) części dochodu za rok 2022 w roku 2023 (odpowiednio w latach następnych również np. 2023 /2024), jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 w deklaracji za rok, którego ten dochód dotyczy (2022). Jak wyżej wskazano, istotny jest zamiar/cel przekazania na cele ochrony zdrowia. Wpierw bowiem musi zaistnieć faktyczny dochód, skoro do dochodu, a nie do kwot przekazanych organizacjom odwołuje się ustawodawca, a dopiero później musi nastąpić przekazanie. W innej sytuacji jak wskazuje się w orzecznictwie „zawarte w ustawach podatkowych ulgi, zwolnienia i odliczenia są prawem podatnika, i nie mogą być jedynie pustą treścią, lecz muszą istnieć realne szanse skorzystania z nich przez podatników” (Wyrok NSA z 16.05.2005 r., FSK1562/04, LEX nr 154570).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W myśl art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 updop:
Wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 – w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Analiza cytowanych powyżej norm wskazuje na następujące przesłanki zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 updop:
-ze zwolnienia skorzystać może spółka, której udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach;
-celem statutowym tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, czyli działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego;
-spółka przeznaczyła swój dochód na ww. cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.
Z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 updop wynika jednoznacznie, iż wolna od podatku jest ta część dochodów spółek, która zostanie przeznaczona (w deklaracji) na cele wynikające ze statutu stowarzyszenia, które jest wyłącznym udziałowcem spółki, tożsame z celami wynikającymi z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop oraz przekazana (wydatkowana) na rzecz tej organizacji.
Użyty w przepisie spójnik „oraz” ma charakter koniunkcyjny (łączny). Oba elementy połączone tym spójnikiem, a zatem „w części przeznaczonej” i „przekazanej” składają się na przesłankę uprawniającą do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.
Połączenie spójnikiem „oraz” oznacza, że dla spełnienia warunków w powołanym przepisie uregulowanych, konieczne jest łączne ich wystąpienie, zatem brak choćby jednego z nich skutkuje utratą możliwości skorzystania z omawianego zwolnienia.
Państwa wątpliwość podniesiona w pytaniu pierwszym dotyczy ustalenia, czy dochód wypracowany przez spółkę za rok 2023, przeznaczony zgodnie z uchwałą przez Wspólników o podziale zysku za rok 2023 na podwyższenie kapitału zapasowego mieści się w dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 updop.
Wskazujemy, że dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.
Podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.
Z opisu sprawy wynika, że dochód wypracowany przez Spółkę w pierwszej kolejności trafia na podwyższenie kapitału zapasowego spółki, a w następnej kolejności na cele ochrony zdrowia przez każdego ze Wspólników. Otrzymane od Państwa środki są przeznaczane przez każde Stowarzyszenie na jego działalność statutową z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Stowarzyszenie każdorazowo oświadcza spółce, że otrzymane środki zostaną wydatkowane na cele statutowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.
Jeszcze raz podkreślamy, że aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 updop, musi spełnić kumulatywnie następujące warunki: udziałowcami Spółki są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach; celem tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, Spółka przeznaczyła część swojego dochodu na wymienione cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.
Zgodnie z art. 17 ust. 1b updop,
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Tym samym wyż. cyt. przepis wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w ww. przepisach do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje na te cele. Jest istotne to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.
Z ww. uregulowań wynika, że prawo do zwolnienia podatkowego zostało wyraźnie powiązane z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele zasługujące na taki rodzaj preferencji. Ponadto użycie wyrażenia „dochód wydatkowany” w formie dokonanej oznacza, że ustawodawca pojęcie „wydatkowanie” rozumie dość wąsko, czyli tylko jako formę ostatecznego i rzeczywistego wydatkowania.
Zatem, zgadzamy się ze stanowiskiem w zakresie pytania nr 1, że dochód wypracowany przez spółkę za rok 2023, przeznaczony zgodnie z uchwałą przez Wspólników o podziale zysku za rok 2023 na podwyższenie kapitału zapasowego, a następnie na cele ochrony zdrowia przez każdego ze wspólników mieści się w dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zwolnienie podatkowe dotyczące podatników przeznaczających dochody na określone ustawą cele statutowe/działalność statutową ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na te cele (przesłanka pozytywna; art. 17 ust. 1b updop).
Zatem, stanowisko w zakresie ustalenia, czy przekazanie Wspólnikom (organizacjom działającym na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach) części dochodu za rok 2022 w roku 2023 jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 w roku wypłaty (2023) czy też roku, którego ten dochód dotyczy (2022), uznajemy za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).