Artykuł
ochrona środowiska
RPO staje w obronie samochodów na gaz
Rzecznik praw obywatelskich pyta, dlaczego auta zasilane gazem płynnym (LPG) nie są wpuszczane do strefy czystego transportu, choć paliwo to jest traktowane jako alternatywne.
Od 1 lipca 2024 r. w centralnej części Warszawy działa strefa czystego transportu (SCT). To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, którego celem jest ograniczenie zanieczyszczeń spowodowanych przez pojazdy spalinowe. Jego wprowadzenie władzom stolicy umożliwiła ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1289). Zgodnie z przepisami przyjętymi przez Radę m.st. Warszawy dziś do SCT nie mogą wjeżdżać pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat oraz pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 19 lat. W przyszłości maksymalny dopuszczalny wiek pojazdów ma ulegać stopniowemu zmniejszeniu. Z zakazu, niezależnie od wieku, zostały wyłączone pojazdy zasilane wodorem, prądem oraz gazem ziemnym. Co istotne, z ograniczeń na stałe zostali zwolnieni seniorzy po ukończeniu 70. roku życia oraz osoby z niepełnosprawnościami.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right