Wyrok WSA w Lublinie z dnia 6 marca 2024 r., sygn. I SA/Lu 634/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Kazubińska-Kręcisz Sędziowie WSA Andrzej Niezgoda (sprawozdawca) WSA Grzegorz Wałejko Protokolant Starszy asystent sędziego Monika Bartmińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 marca 2024 r. sprawy ze skargi S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia 11 sierpnia 2023 r. nr 0601-IOD-2.4100.17.2023.5 w przedmiocie odmowy zwrotu zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych za marzec 2022 r. - oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzja z dnia 11 sierpnia 2023 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie, dalej: "Dyrektor Izby Administracji Skarbowej", "organ odwoławczy", po rozpatrzeniu odwołania "S. " z siedzibą w B. w Hiszpanii, dalej: "spółka", "podatnik", "skarżąca", utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie, dalej: "Naczelnik Urzędu Skarbowego" "organ pierwszej instancji", z dnia 9 maja 2023 r., odmawiającą zwrotu zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych za marzec 2022 r. w kwocie 352.005 zł, pobranego przez płatnika D. Sp. z o.o. z tytułu wypłaconej dywidendy.
Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji i akt sprawy wynika, że wnioskiem z dnia 11 lipca 2022 r. spółka zwróciła się o stwierdzenie, na podstawie art. 28b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nadpłaty w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w kwocie 352.005 zł pobranego od dywidendy wypłaconej w 2022 r. przez wskazanego wyżej płatnika.
Naczelnik Urzędu Skarbowego decyzją z 9 maja 2023 r., odmówił zwrotu zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych za 2022 r. w kwocie 352.005 zł, pobranego przez płatnika D. Sp. z o.o. z tytułu wypłaconej dywidendy.
W odwołaniu od decyzji organu pierwszej instancji, odmawiającej zwrotu zryczałtowanego podatku, spółka zarzuciła naruszenie przepisów prawa materialnego, tj.:
1) art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2022 r. poz. 2587); dalej: "u.p.d.o.p.", poprzez jego błędną wykładnię przyjmującą, że pod pojęciem uzyskującego dochody (przychody) z dywidend należy rozumieć rzeczywistego właściciela (beneficjenta) dywidendy, podczas gdy takie rozumienie nie znajduje odzwierciedlenia w treści przepisów prawa i skutkuje zastosowaniem niedopuszczalnej wykładni rozszerzającej normy prawnej prowadzącej do zwiększenia obowiązków po stronie podatnika;