Polityka rachunkowości organu władzy jako informacja publiczna - Wyrok NSA z dnia 1 marca 2024 r., sygn. III OSK 261/23
Polityka rachunkowości organu władzy publicznej, mimo że jest dokumentem wewnętrznym, stanowi informację publiczną i podlega udostępnieniu na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 1 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezesa Rady Ministrów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 listopada 2022 r. sygn. akt II SAB/Wa 366/22 w sprawie ze skargi I. R. na bezczynność Prezesa Rady Ministrów w przedmiocie rozpatrzenia wniosku z dnia [...] marca 2022 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 listopada 2022 r. sygn. akt II SAB/Wa 366/22, po rozpoznaniu sprawy ze skargi I. R. na bezczynność Prezesa Rady Ministrów w przedmiocie rozpatrzenia wniosku z dnia [...] marca 2022 r. o udostępnienie informacji publicznej, zobowiązał Prezesa Rady Ministrów do rozpatrzenia wniosku I. R. z dnia [...] marca 2022 r. o udostępnienie informacji publicznej, w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy (pkt 1), stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa (pkt 2), a także zasądził od Prezesa Rady Ministrów na rzecz I. R. kwotę 100 zł, tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt 3).
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W dniu [...] marca 2022 r. I. R. (dalej: "skarżący", "wnioskodawca") za pośrednictwem poczty elektronicznej wystąpił do Prezesa Rady Ministrów o "udostępnienie Państwa polityki rachunkowości". Jako formę udostępnienia wnioskujący wskazał pocztę elektroniczną.
Pismem z dnia 15 marca 2022 r., za pośrednictwem poczty elektronicznej, organ poinformował wnioskującego, że zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902 z późn. zm., zwana dalej: "u.d.i.p."), zaistniała konieczność wydłużenia terminu udzielenia odpowiedzi do 2 maja 2022 r. z uwagi na konieczność analizy prawnej możliwości udostępnienia wnioskowanych informacji. Organ zaznaczył, że przedłużenie terminu realizacji wniosku informacyjnego nie oznacza, że w odniesieniu do wnioskowanych informacji stwierdzono na obecnym etapie brak przesłanek kwalifikujących je do informacji publicznych w rozumieniu art. 1 ust. 1 u.d.i.p., niemniej konieczne jest dokonanie analizy wnioskowanej dokumentacji w celu określenia możliwości i zakresu udostępnienia wnioskowanych informacji.