Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.436.2024.1.AJB
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących wystawionych przez kontrahenta oraz okres, w którym Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia tego podatku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanieinterpretacji indywidualnej
13 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 13 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących wystawionych przez kontrahenta oraz okresu, w którym jest Pan uprawniony do odliczenia tego podatku.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pan … prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski (dalej: Wnioskodawca); jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce jako podatnik VAT czynny oraz dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nabył od zagranicznego kontrahenta (dalej: Kontrahent) z siedzibą w Czechach, zarejestrowanego na potrzeby VAT w Czechach, maszynę przemysłową (dalej: Maszyna).
Kontrahent posiada w Polsce oddział i jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce jako podatnik VAT czynny. Zakupiona Maszyna jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT i niekorzystającej ze zwolnienia – jest to działalność produkcyjna.
Transakcja nabycia maszyny od Kontrahenta oraz ich transport na rzecz Wnioskodawcy była realizowane w ramach następującego modelu:
- Kontrahent nabywał Maszyny od dostawcy zarejestrowanego na potrzeby VAT w Belgii (gdzie Maszyny były importowane przez dostawcę), a następnie sprzedawał je na rzecz Wnioskodawcy,
- transport maszyn odbywał się bezpośrednio z Belgii do miejsca jej ostatecznego przeznaczenia w Polsce.
Dostawa realizowana przez dostawcę zarejestrowanego na potrzeby VAT w Belgii na rzecz Kontrahenta oraz Kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy była rozliczona w ramach procedury uproszczonej, przewidzianej dla wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych. W rezultacie, w związku z realizacją ww. transakcji, Kontrahent wystawił na rzecz Wnioskodawcy fakturę dokumentującą dostawę Maszyny zgodnie z czeskimi przepisami VAT, posługując się czeskim numerem VAT-UE nadanym Kontrahentowi dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, traktując tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów z Republiki Czeskiej i stosując stawkę VAT 0%. Otrzymana faktura została wystawiona w wersji dwujęzycznej, tj. w języku czeskim oraz angielskim oraz zawierała następujące elementy: oznaczenie faktura („invoice”), datę wystawienia, datę płatności, numer nadany fakturze, nazwę Kontrahenta oraz Wnioskodawcy wraz z danymi adresowymi, numer identyfikacji podatkowej Kontrahenta (czeski numer VAT UE) oraz Wnioskodawcy (polski numer VAT UE), datę powstania obowiązku podatkowego, nazwę Maszyny, cenę jednostkową Maszyny oraz sumę wartości sprzedaży netto, stawkę podatku (0,00), kwotę należności ogółem oraz informację o zastosowaniu procedury uproszczonej („Intra-community delivery VAT: EC Article 28 Simplification invoice”).
Na podstawie otrzymanej faktury Wnioskodawca rozpoznał wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w Polsce i wykazywał zarówno VAT należny, jak i naliczony. Kontrahent otrzymał od Wnioskodawcy płatności z tytułu opisanych transakcji w kwocie netto, tj. bez VAT. Wskazana wyżej dostawa została wykonana 30 września 2016 r. (data powstania obowiązku podatkowego – „tax point” na fakturze nabycia). W ramach transakcji dokonywane były przedpłaty.
Pod koniec 2020 r. Wnioskodawca otrzymał informację, zgodnie z którą Kontrahent wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w celu potwierdzenia prawidłowości opodatkowania podatkiem VAT transakcji dostaw maszyn dokonywanych w Polsce, w tym dostawy Maszyny na rzecz Wnioskodawcy. W odpowiedzi na ww. wniosek organ wskazał, że dostawy realizowane przez Kontrahenta nie mogą korzystać z uproszczeń przewidzianych dla dostaw wewnątrzwspólnotowych z uwagi na fakt, że ich przedmiotem jest dostawa wraz z montażem, a tym samym powinny być traktowane jako transakcje krajowe dokonywane w Polsce, opodatkowane stawką 23% (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 listopada 2020 r. (0114-KDIP1-2.4012.299.2020.2.RD). Ponadto, w treści ww. interpretacji organ wskazał, że faktury korygujące dokumentujące zmianę sposobu opodatkowania powinny być zgodne z czeskimi regulacjami dot. podatku VAT.
W związku z powyższym Wnioskodawca skorygował wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (w odniesieniu do opisanej transakcji), korygując w całości in minus zarówno podatek należny, jak i podatek naliczony. Na podstawie otrzymanej interpretacji indywidualnej, celem korekty rozliczeń VAT z tytułu dostawy Maszyny do Wnioskodawcy, Kontrahent wystawił na rzecz Wnioskodawcy fakturę korygującą, wykazując podatek należny według stawki 23%. Wnioskodawca otrzymał fakturę korygującą w grudniu 2020 r. Wykazana na fakturze korygującej kwota VAT stanowi zobowiązanie wobec Kontrahenta. Kontrahent skorygował następujące elementy pierwotnie wystawionej faktury dokumentującej dostawę Maszyny:
a)czeski numer VAT-UE Kontrahenta został zastąpiony numerem NIP Kontrahenta w Polsce,
b)wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów została skorygowana do zera,
c)wykazano krajową dostawę w Polsce w kwocie netto (cenie jednostkowej Maszyny), tj. w wartości skorygowanej dostawy wewnątrzwspólnotowej,
d)wskazano stawkę opodatkowania właściwą dla dostawy krajowej w Polsce, tj. stawkę podstawową 23%,
e)usunięto słowa „VAT: EC Article 28 Simplification invoice”;
f)naliczono polski VAT przy zastosowaniu stawki właściwej dla dostawy krajowej w Polsce.
Faktura korygująca została wystawiona w wersji dwujęzycznej, tj. w języku czeskim oraz angielskim i został na niej wskazany tytuł faktura korygująca („corrective invoice”), numer faktury korygującej oraz data jej wystawienia, dane zawarte w fakturze pierwotnej, której dotyczy faktura korygująca (tj. numer oraz data wystawienia korygowanej faktury pierwotnej, dane Kontrahenta oraz Wnioskodawcy i ich adresy, numery NIP Kontrahenta (czeski) oraz Wnioskodawcy (polski), data dokonania dostawy), rodzaj i liczbę towarów objętego korektą oraz przyczyny korekty. Z uwagi na fakt, że cena za Maszynę była wskazana na fakturze pierwotnej w walucie euro, faktura korygująca zawiera również specyfikację dotyczącą wyliczenia wartości VAT, z uwzględnieniem odpowiednich kursów waluty dla poszczególnych płatności (przedpłat i faktur końcowych). VAT naliczony wynikający z faktury korygującej nie został przez Wnioskodawcę dotychczas odliczony.
Pytania
1.Czy otrzymana przez Wnioskodawcę faktura korygująca wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, wystawiona przez Kontrahenta zgodnie z czeskimi przepisami w zakresie VAT zawierająca elementy, wskazane w opisie stanu faktycznego, może stanowić podstawę do odliczenia przez Wnioskodawcę VAT naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT?
2.W jakim okresie Wnioskodawca będzie uprawniony do skorygowania deklaracji VAT w celu odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury korygującej otrzymanej od kontrahenta?
Pana stanowisko w sprawie
1.Otrzymana przez Wnioskodawcę faktura korygująca wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, wystawiona przez Kontrahenta zgodnie z czeskimi przepisami w zakresie VAT, zawierająca elementy, wskazane w opisie stanu faktycznego, może stanowić podstawę do odliczenia przez Wnioskodawcę VAT naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT.
2.Wnioskodawca będzie uprawniony do skorygowania deklaracji VAT w celu odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury korygującej otrzymanej od Kontrahenta w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała tę fakturę korygującą.
Uzasadnienie Ad. 1
W przedmiocie prawa do odliczenia podatku naliczonego należy wskazać na treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Warto jednocześnie zaznaczyć, iż zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Dotyczy to także przedpłat (art. 86 ust. 10c ustawy o VAT).
W opisanym stanie faktycznym dostawa dokonana na rzecz Wnioskodawcy została pierwotnie udokumentowana przez Kontrahenta fakturą z zastosowaniem 0% stawki VAT. Faktura wystawiona Wnioskodawcy przez Kontrahenta zawierała również informacje dotyczące wewnątrzwspólnotowego charakteru przeprowadzanej transakcji (transakcja trójstronna). W wyniku powyższego Wnioskodawca rozpoznał opisaną transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozliczone zarówno po stronie podatku należnego, jak i naliczonego. Niemniej, Wnioskodawca otrzymał od swojego Kontrahenta korektę faktury. Fakturą Kontrahent skorygował numer NIP z czeskiego na polski oraz naliczył VAT według stawki właściwej dla dostawy krajowej (zgodnie z otrzymaną przez Kontrahenta interpretacją indywidualną).
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:
·odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług;
·towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT;
·kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przywołanych wyżej przepisów, przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury korygującej wystawionej przez Kontrahenta. Należy podkreślić, że Wnioskodawca jest czynnym podatkiem VAT, natomiast Maszyna nabyta przez Wnioskodawcę jest związana z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT. Jednocześnie, Wnioskodawca otrzymał od swojego Kontrahenta prawidłowo wystawioną fakturę korygującą, z której wynika kwota podatku naliczonego. Przepisy ustawy o VAT nie wskazują wprost na przypadek odliczenia VAT naliczonego z faktur korygujących. Wspominają jedynie w art. 86 ust. 19a i 19c ustawy o VAT o obowiązku obniżenia odliczonego wcześniej VAT naliczonego w wyniku otrzymania faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania i VAT naliczony.
Wobec powyższego, w przypadku otrzymania faktury korygującej zwiększającej kwotę VAT naliczonego w stosunku do faktury pierwotnej, odbiorcy faktury powinno przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego na tych samych zasadach, na jakich przysługiwałoby mu w przypadku otrzymania „zwykłej” faktury.
Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy, powyższego nie zmienia fakt, iż faktura korygująca została wystawiona przez czeski podmiot, w zgodzie z regulacjami czeskimi odnośnie fakturowania, bowiem faktura ta posiada również wszystkie obligatoryjne elementy faktury określone w art. 106e i 106j ustawy o VAT, a Kontrahent dla celów prawidłowego rozliczenia tej transakcji posługuje się numerem VAT (NIP) nadanym mu w Polsce. Dodatkowo, dotyczy ona transakcji, od której podatek VAT rozliczany jest w Polsce.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych, w tym w interpretacjach wydanych w identycznym stanie faktycznym, w którym wnioskodawcy formułowali identyczne wątpliwości w zakresie korekty transakcji wewnątrzwspólnotowej na transakcję krajową, która została udokumentowana fakturą korygującą, wystawioną zgodnie z przepisami czeskimi.
Tytułem przykładu w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.61.2021.1.RD, w której organ potwierdził, że: „Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, faktury korygujące powinny być postrzegane jako szczególne rodzaje faktur. W związku z tym, w przypadku otrzymania faktur korygujących zwiększających kwotę VAT naliczonego w stosunku do faktur pierwotnych, odbiorcy faktur powinno przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego na tych samych zasadach, na jakich przysługiwałoby mu w przypadku otrzymania zwykłej faktury. Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy, powyższego nie zmienia również fakt, iż faktury korygujące zostały wystawione przez czeski podmiot, w zgodzie z regulacjami czeskimi odnośnie fakturowania, bowiem faktury te posiadają również wszystkie obligatoryjne elementy faktury określone w art. 106e i 106j ustawy o VAT, a Kontrahent dla celów prawidłowego rozliczenia tej transakcji posługuje się numerem VAT (NIP) nadanym mu w Polsce. Dodatkowo, dotyczy ona transakcji, od której podatek VAT rozliczany jest w Polsce”.
Ad. 2
Treść ustawy o VAT nie reguluje wprost kwestii sposobu i terminu ujmowania faktur korygujących zwiększających kwotę VAT naliczonego. Przepisy odnoszą się wyłącznie do korekty faktur zmniejszających kwotę podatku (in minus).
Zatem w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionej sytuacji zastosowanie znajdą przywołane już wcześniej zasady ogólne wyrażone w art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, VAT naliczony wynikający z danej faktury (w tym przypadku faktury korygującej) podlega odliczeniu nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.
Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdzona została m.in. w wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2020 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.609.2019.2.PG, w której organ wskazał, iż „(…) w przypadku faktur korygujących zwiększających u nabywcy podatek naliczony, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają szczególnych regulacji, w związku z tym należy stosować przepisy dotyczące odliczania podatku naliczonego na zasadach ogólnych, tj. na podstawie art. 86 ust. 10, ust. 10b i ust. 11 ustawy.”.
Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 27 lutego 2017 r. o sygn. 3063-ILPP2-2.4512.192.2016.3.JK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Natomiast w myśl art. 88 ust. 3a ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
b)(uchylony),
2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3) (uchylony);
4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6)(uchylony);
7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.
Jednocześnie stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Ponadto na mocy art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnika otrzymał fakturę lub dokument celny.
Według art. 86 ust. 10c ustawy:
Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.
W świetle art. 86 ust. 11 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.):
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
W myśl art. 86 ust. 11 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.):
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Natomiast w oparciu o art. 86 ust. 13 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r.):
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.
Natomiast stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2021 r.):
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zgodnie z art. 4 ustawy z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1626):
W przypadku gdy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstało przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepis art. 86 ust. 13 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.
Z treści cytowanych przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie trzy przesłanki:
-powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
-doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług (jeżeli faktura dokumentuje takie czynności),
-podatnik jest w posiadaniu faktury bądź dokumentu celnego dokumentujących tę transakcję.
Jak stanowi art. 86 ust. 19a ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.):
W przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą, o której mowa w art. 29a ust. 13 i 14, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę korygującą otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.
Na podstawie art. 86 ust. 19a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.):
W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.
Przy czym jak stanowi art. 86 ust. 19a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.):
W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.
Natomiast w odniesieniu do faktur korygujących zwiększających u nabywcy podatek naliczony należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają szczególnych regulacji, w związku z tym należy stosować przepisy dotyczące odliczania podatku naliczonego z dokumentów pierwotnych – faktur zakupowych.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Jak stanowi art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Faktury są dokumentami sformalizowanymi, potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.
Natomiast w myśl art. 106j ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1)udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
2)udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5)podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
– podatnik wystawia fakturę korygującą.
Jak stanowi art. 106j ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2)(uchylony)
3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
– podatnik wystawia fakturę korygującą.
W świetle art. 106j ust. 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1)wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";
2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
6)przyczynę korekty;
7)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
8)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
Na podstawie art. 106j ust. 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. do 31 sierpnia 2023 r.:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1)(uchylony)
2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a)numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;
3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5
b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4)(uchylony)
5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.
Z kolei zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2023 r.:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1)(uchylony)
2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a)numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;
3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5
b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4)(uchylony)
5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.
Natomiast 1 stycznia 2022 r. wszedł w życie art. 106j ust. 2a ustawy, z którego wynika, że:
Faktura korygująca może zawierać:
1)wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”;
2)przyczynę korekty.
Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Faktura korygująca ma zatem taką samą wartość dowodową jak faktura wystawiona pierwotnie.
Odnosząc się do kwestii objętych zakresem zadanych we wniosku pytań należy wskazać, że jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W niniejszej sprawie przesłanki pozytywne warunkujące skorzystanie z prawa do odliczenia (wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy) są spełnione, bowiem jak wynika z opisu sprawy, jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT (oraz dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych), a zakupiona Maszyna jest wykorzystywana przez Pana wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT i niekorzystającej ze zwolnienia – do działalności produkcyjnej.
Ponadto, w analizowanym przypadku nie zachodzą przesłanki negatywne wynikające z art. 88 ustawy uniemożliwiające odliczenie podatku. W szczególności, nie znajduje zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze. Jak wynika bowiem z opisu sprawy po stronie Kontrahenta istniał, na terytorium kraju, obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu dostaw towarów (Maszyny) na Pana rzecz.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Należy jednocześnie zaznaczyć, że o tym czy dokument stanowi fakturę decyduje treść dokumentu, a mianowicie to, czy dokument ten zawiera elementy określone w art. 106e ustawy.
W przedmiotowej sprawie w związku z uznaniem, iż dostawa Maszyny stanowi transakcję podlegającą opodatkowaniu na terytorium kraju (dostawa towaru z montażem) otrzymał Pan od swojego Kontrahenta korektę faktury dokumentującą wcześniejszą dostawę Maszyny. Fakturą korygującą kontrahent skorygował elementy pierwotnie wystawionej faktury dokumentującej dostawę Maszyny, tj.:
a)czeski numer VAT-UE Kontrahenta został zastąpiony numerem NIP Kontrahenta w Polsce,
b)wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów została skorygowana do zera,
c)wykazano krajową dostawę w Polsce w kwocie netto (cenie jednostkowej Maszyny), tj. w wartości skorygowanej dostawy wewnątrzwspólnotowej,
d)wskazano stawkę opodatkowania właściwą dla dostawy krajowej w Polsce, tj. stawkę podstawową 23%,
e)usunięto słowa „VAT: EC Article 28 Simplification invoice”;
f)naliczono polski VAT przy zastosowaniu stawki właściwej dla dostawy krajowej w Polsce.
Faktura korygująca została wystawiona w wersji dwujęzycznej, tj. w języku czeskim oraz angielskim i został na niej wskazany tytuł faktura korygująca („corrective invoice”), numer faktury korygującej oraz data jej wystawienia, dane zawarte w fakturze pierwotnej, której dotyczy faktura korygująca (tj. numer oraz data wystawienia korygowanej faktury pierwotnej, dane Kontrahenta oraz Pana i ich adresy, numery NIP Kontrahenta (czeski) oraz Pana (polski), data dokonania dostawy), rodzaj i liczbę towarów objętego korektą oraz przyczyny korekty.
Zatem w związku z wystawieniem przez Kontrahenta faktury korygującej z polskim numerem NIP i stawką właściwą dla dostawy krajowej, danych kontrahenta i Pana, ich adresów, rodzaju i liczby towarów objętych korektą oraz przyczyną korekty dysponuje Pan dokumentem, który zawiera niezbędne elementy określone art. 106e i 106j ustawy. W konsekwencji w myśl art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowych faktury korygującej wystawionej przez Kontrahenta.
Odnosząc się zaś do wątpliwości związanych z okresem, w którym jest Pan uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury korygującej wystawionej przez Kontrahenta należy wskazać, że w przypadku faktur korygujących zwiększających u nabywcy podatek naliczony, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają szczególnych regulacji, w związku z tym należy stosować przepisy dotyczące odliczania podatku naliczonego na zasadach ogólnych.
Zauważyć należy, że otrzymał Pan fakturę korygującą w grudniu 2020 r. Przy czym, co istotne – jak Pan wskazał – VAT naliczony wynikający z faktury korygującej nie został przez Pana dotychczas odliczony.
Zatem, skoro w analizowanym przypadku VAT naliczony wynikający z faktury korygującej nie został dotychczas przez Pana odliczony, to – w oparciu o art. 86 ust. 13 ustawy – może Pan obniżyć kwotę podatku należnego poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tj. za grudzień 2020 r. (nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego).
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).