Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.400.2024.1.PC

Posiadanie statusu małego podatnika.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

-Spółka posiadała w roku podatkowym trwającym od 3 kwietnia 2023 do 31 lipca 2023 r. tj. w roku podatkowym po przekształceniu ze spółki z o.o. spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością status małego podatnika i była uprawniona do stosowania stawki podatku CIT w wysokości 9%, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

-Spółka posiadała w roku podatkowym trwającym od 1 sierpnia 2023 do 31 grudnia 2023 tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek status małego podatnika i była uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej również: „Spółka z o.o.”).

Wnioskodawca powstał w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Uchwałę o przekształceniu podjęli wspólnicy sp. z o.o. sp.k., wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców, na podstawie art. 556 pkt 2), art. 562 § 1 i 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych.

Spółka przekształcona została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców KRS w dniu (...) kwietnia 2023 r.

Następnie Wnioskodawca złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w Rozdziale 6b ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, od dnia 1 sierpnia 2023 r.

Rok obrotowy wnioskodawcy jest określony w umowie spółki i jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Wnioskodawca w jednym roku obrotowym otworzył księgi na 1 stycznia 2023 i zamknął księgi rachunkowe na dzień 2 kwietnia 2023 roku, otworzył na 3 kwietnia 2023 i zamknął na dzień 31 lipca 2023 roku, następnie otworzył na 1 sierpnia 2023 i zamknął na 31 grudnia 2023 roku.

Przychody Wnioskodawcy ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług w okresie 1 stycznia 2022 do 31 grudnia 2022 przekroczyły 2.000.000 euro w przeliczeniu według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2022 roku, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Tym samym w następnym roku podatkowym następującym bezpośrednio po 2022 r. Wnioskodawca nie spełniał definicji małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwaną również: „updop”)

Natomiast w żadnym z 3 okresów 2023 roku tj. od 1 stycznia do 2 kwietnia, następnie od 3 kwietnia do 31 lipca, następnie od 1 sierpnia do 31 grudnia przychody ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług przez niego osiągnięte nie przekroczyły 2.000.000 euro w przeliczeniu według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2022 roku, w zaokrągleniu do 1.000 zł., czyli limitu z definicji małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 updop.

Dodatkowo w żadnym z 3 okresów 2023 roku tj. od 1 stycznia do 2 kwietnia, następnie od 3 kwietnia do 31 lipca, następnie od 1 sierpnia do 31 grudnia przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł, czyli kwoty o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop. Tym samym warunek wykluczający zastosowanie niższej stopy podatku, czyli 9% CIT od dochodu nie zaistniał.

Pytania

1.Czy Spółka posiadała w roku podatkowym trwającym od 3 kwietnia 2023 do 31 lipca 2023 r. tj. w roku podatkowym po przekształceniu ze spółki z o.o. spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością status małego podatnika i była uprawniona do stosowania stawki podatku CIT w wysokości 9%, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2.Czy Spółka posiadała w roku podatkowym trwającym od 1 sierpnia 2023 do 31 grudnia 2023 r. tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek status małego podatnika i była uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Odp. 1

W ocenie Wnioskodawcy, był on uprawniony w roku podatkowym po przekształceniu spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością tj. od 3 kwietnia 2023 do 31 lipca 2023 r. roku do zastosowania 9% stawki podatku CIT zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odp. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, był on uprawniony w roku podatkowym w którym wybrał opodatkowanie ryczałtem od spółek tj. od 1 sierpnia 2023 do 31 grudnia 2023 roku do stosowania stawki 10% opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w 2023 roku w Spółce wystąpiły 3 lata podatkowe:

- od 1 stycznia 2023 do 2 kwietnia 2023 roku,

- od 3 kwietnia 2023 do 31 lipca 2023 roku,

- od 1 sierpnia 2023 do 31 grudnia 2023 roku.

Wnioskodawca w jednym roku obrotowym zamknął księgi rachunkowe na dzień 2 kwietnia 2023 roku oraz na dzień 31 lipca 2023 roku, a następnie na 31 grudnia 2023 r.

Na podstawie art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości, księgi rachunkowe zamyka się na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej. Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy otwiera się je na dzień zmiany formy prawnej. Można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku przekształcenia spółki osobowej oraz spółki cywilnej w inną spółkę osobową, a także kapitałowej w kapitałową zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości.

Jednak, Wnioskodawca przekształcił się ze spółki z o.o. spółki komandytowej w spółkę z o.o., a więc ze spółki osobowej w kapitałową, tym samym konieczne było zamknięcie ksiąg na 2 kwietnia 2023 roku, a następnie ich otwarcie na 3 kwietnia 2023 r.

Zamknięcie ksiąg na dzień 31 lipca 2023 r. konieczne było, ponieważ podatnik w trakcie roku wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodu spółek (tzw. CIT estoński). Zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Wnioskodawca spełnił warunek z art. 28j ust. 5 updop (czyli zamknął księgi i sporządził sprawozdanie finansowe w terminie zgodnym z ustawą o rachunkowości tj. w terminie 3 miesięcy od zamknięcia ksiąg) i otworzył księgi rachunkowe na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Wnioskodawca spełnił wszystkie pozostałe warunki określone w art. 28j updop.

Zdaniem Wnioskodawcy, zdarzenia jakie miały miejsce w 2023 roku, opisane powyżej wpłynęły na czas trwania roku podatkowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowił inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników.

Dalej zgodnie z art. 8 ust. 6 updop, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Wnioskodawca dokładnie miał taki przypadek jak określony w art. 8 ust. 6, przekształcenie spółki osobowej w kapitałową spowodowało obowiązek zamknięcia ksiąg, a następnie otwarcia, a więc także obowiązek zakończenia roku podatkowego i rozpoczęcia kolejnego. Takie same skutki wywołało zamknięcie ksiąg rachunkowych i ponowne otwarcie w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek.

Warunkiem koniecznym do zastosowania stawki 9% CIT i 10% w przypadku ryczałtu od dochodu jest posiadanie statusu małego podatnika zgodnie z art. 19 ust. 1d updop oraz art. 28o ust. 1 pkt 1 updop.

Małego podatnika definiuje art. 4a pkt 10 updop. Jest nim podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Aby więc ocenić, czy w roku podatkowym trwającym od 3 kwietnia 2023 roku do 31 lipca 2023 roku Spółka z o.o. (po przekształceniu ze spółki komandytowej) posiadała status małego podatnika i w związku z tym miała prawo stosować stawkę 9% podstawy opodatkowania (CIT), powinna przeanalizować wysokość przychodów osiągniętych w okresie 1 stycznia 2023 roku do 2 kwietnia 2023 roku. Ten okres przypada bowiem na poprzedni rok podatkowy, o którym mowa w art. 4a pkt 10 updop. A w związku z tym, że przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w okresie 1 stycznia 2023 r. do 2 kwietnia 2023 r. nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro, to Wnioskodawca spełniał warunki do uznania go za małego podatnika i mógł zastosować 9% stawkę podstawy opodatkowania (CIT).

Z kolei by móc ocenić, czy Spółka z o.o. w roku podatkowym trwającym od 1 sierpnia 2023 roku do 31 grudnia 2023 roku, czyli w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek posiadała status małego podatnika i w związku z tym miała prawo stosować stawkę podatku w wysokości 10% podstawy podatkowania, powinna przeanalizować wysokość przychodów osiągniętych w okresie 3 kwietnia 2023 do 31 lipca 2023 roku. Ten okres przypada bowiem na poprzedni rok podatkowy, o którym mowa w art. 4a pkt 10 updop. A w związku z tym, że przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w okresie 3 kwietnia 2023 do 31 lipca 2023 r. nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro, to Wnioskodawca spełniał warunki do uznania go za małego podatnika i mógł zastosować 10% stawkę podstawy opodatkowania estońskiego CIT, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop.

Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 updop limitu stosownie do długości roku podatkowego – w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.

Wnioskodawca stoi również na stanowisku, iż przekształcenie Sp. z o.o. Spółki komandytowej w Spółkę z o.o. nie wyłączyło w okresie 3 kwietnia 2023 do 31 lipca 2023 roku możliwości zastosowania obniżonej 9% stawki podatku (CIT), to zdarzenie nie mieści się w katalogu sytuacji wyłączających tę możliwość określonych w art. 19 ust. 1a-1d ustawy updop.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a pkt. 1 podatnik, który został utworzony w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w spółkę, nie stosuje przepisu art. 19 ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie zaś z art. 1 ust. 3 pkt 1 updop przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Dalej w myśl treści przepisu art. 4a pkt 21 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną,

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółki, o których mowa w art.1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Z treści przytoczonych wyżej regulacji wynika, że zarówno Sp. z o.o. Spółka Komandytowa oraz Sp. z o.o. stanowią „spółki” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dlatego Wnioskodawca uważa, że przekształcenie Spółki z o.o. Spółki komandytowej w Spółkę z o.o. stanowiło przekształcenie spółki w spółkę. Wobec tego nie stosuje się w odniesieniu do wskazanego przekształcenia wyłączenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1a pkt 1 updop. W celu zastosowania obniżonej stawki podatku konieczne jest spełnienie pozostałych warunków przez podatnika, w tym jak wcześniej wskazano w przypadku podmiotów kontynuujących działalność, posiadanie statusu małego podatnika.

Warunek posiadania statusu małego podatnika w roku podatkowym 3 kwietnia 2023 r. do 31 lipca 2023 r. oraz 1 sierpnia do 31 grudnia 2023 r. został spełniony jak wykazano powyżej.

W związku z przytoczonymi argumentami Wnioskodawca podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 1

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczą ustalenia, czy Spółka posiadała w roku podatkowym trwającym od 3 kwietnia 2023 do 31 lipca 2023 r. tj. w roku podatkowym po przekształceniu ze spółki z o.o. spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością status małego podatnika i była uprawniona do stosowania stawki podatku CIT w wysokości 9%, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej: ustawa o CIT) :

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 ustawy o CIT :

Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1) 19% podstawy opodatkowania;

2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Na podstawie art. 19 ust. 1a ustawy o CIT :

Podatnik, który został utworzony:

1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

W myśl art. 19 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

1) spółki dzielonej,

2) podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

a) uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

b) składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Stosownie do art. 19 ust. 1e ustawy o CIT:

Warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT), o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d ustawy o CIT) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e ustawy o CIT).

W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Sytuacje wyłączające możliwość stosowania obniżonej stawki podatku określa natomiast art. 19 ust. 1a – ust. 1d ustawy o CIT. Zgodnie z art. 19 ust. 1a pkt 1 podatnik, który został utworzony w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inna spółkę, nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Podsumowując, 9% stawka podatku może być stosowana przez podatników:

1.utworzonych w wyniku przekształcenia, o ile jest to przekształcenie spółki w inną spółkę oraz

2.mających status małych podatników, lub

3.podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność pod warunkiem, że przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczą równowartości 2.000.000 euro.

Zgodnie z przepisem art. 93a § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1. przekształcenia innej osoby prawnej,

2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Sukcesja podatkowa na gruncie podatków dochodowych oznacza, że na spółkę przekształconą przechodzą skutki podatkowe zdarzeń zaistniałych w spółce przekształcanej i ujętych w prowadzonych przez nią ewidencjach dla celów podatkowych, które wystąpiłyby w tej spółce, gdyby przekształcenie nie miało miejsca.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl zaś treści przepisu art. 4a pkt 21 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:

a) spółkę posiadającą osobowość prawną (…),

b) spółkę kapitałową w organizacji,

c) spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d) (…).

Z treści przytoczonych wyżej regulacji wynika, że zarówno Spółka komandytowa oraz Sp. z o.o. stanowią „spółki” w rozumieniu ustawy o CIT.

Dlatego przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z o.o. będzie stanowiło przekształcenie spółki w spółkę. Wobec tego nie stosuje się w odniesieniu do wskazanego przekształcenia wyłączenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1a pkt 1 ustawy o CIT. W celu zastosowania obniżonej stawki podatku konieczne jest spełnienie pozostałych ustawowych warunków.

Jak już wcześniej wskazano z 9% stawki opodatkowania mogą korzystać podatnicy posiadający status małego podatnika, którzy jednocześnie nie przekroczą ustawowego limitu przychodów osiągniętych w roku podatkowym.

Jak wynika z przedstawionego opisu, Spółka spełni wszystkie warunki do skorzystania z 9% stawki podatku w roku podatkowym trwającym od 3 kwietnia 2023 r. do 31 lipca 2023 r. tj. 

-wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 do 2 kwietnia 2023 wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł,

-przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł,

-nie ma zastosowania art. 19 ust. 1c ustawy.

Tym samym, Spółka posiadała w roku podatkowym trwającym od 3 kwietnia 2023 r. do 31 lipca 2023 r. tj. w roku podatkowym po przekształceniu ze spółki z o.o. spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością status małego podatnika i była uprawniona do stosowania stawki podatku CIT w wysokości 9%, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Na podstawie art. 28j ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Stosownie do postanowień art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:

Ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

Jak już wcześniej wskazano, mały podatnik oznacza podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ww. ustawy:

Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 jest ustalenie, czy Spółka posiadała w roku podatkowym trwającym od 1 sierpnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek status małego podatnika i była uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc zastosować 10% stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek) należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

Jak wskazali Państwo w opisie stanu faktycznego poprzednim rokiem podatkowym Spółki będzie okres od 3 kwietnia 2023 r. do 31 lipca 2023 r. Spółka wskazała również, że w roku tym przychody ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług przez niego osiągnięte nie przekroczyły 2.000.000 euro w przeliczeniu według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2022 roku, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Tym samym, Spółka posiadała w roku podatkowym trwającym od 1 sierpnia 2023 do 31 grudnia 2023 r. tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek status małego podatnika i była uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, Państwa stanowisko odnośnie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00