Nieważność uchwały Rady Gminy O. w sprawie przekazania wniosku dotyczącego dzikiego wysypiska odpadów - Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 718/24
Organ stanowiący gminy nie może delegować swoich kompetencji na organ wykonawczy bez merytorycznego rozpatrzenia wniosku, zgodnie z art. 78 ustawy o ochronie przyrody i przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Sędzia WSA Wojciech Gapiński, Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Protokolant starszy referent Weronika Siedlaczek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi Gminy O. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 22 marca 2024 r. nr NPII.4131.1.232.2024 w przedmiocie przekazania według właściwości wniosku oddala skargę.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 22 marca 2024 r., nr NPII.4131.1.232.2024, Wojewoda Śląski stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy O. z dnia [...] r., Nr [...], w sprawie przekazania według właściwości do Wójta Gminy O. wniosku M. P. z dnia 12 grudnia 2023 r., dotyczącego terenu dzikiego wysypiska odpadów w N. (teren zlewni rzeki B.), w zakresie wypełnienia przez organ stanowiący gminy O. obowiązku określonego w art. 78 ustawy z dnia 16 kwietnia 2014 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 z późn. zm., dalej w skrócie: "u.o.p."). W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wykazał istotną niezgodność uchwały z przepisami prawa, to jest: art. 78 u.o.p. oraz art. 223 § 1 i art. 242 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 572, dalej: "k.p.a."). Zaznaczył, że odpowiedź na wniosek jest sposobem wyrażenia stanowiska, które jest wiążące i należy je uznać za konieczny element postępowania jednostki samorządu terytorialnego. Wynika to wprost z treści art. 237 § 1 w związku z art. 244 § 1 k.p.a. Zawiadomienie o załatwieniu wniosku również powinno zawierać wszystkie elementy wymienione w art. 238 § 1 w związku z art. 247 k.p.a. Podkreślił, że jako organ nadzoru zastosował wyłącznie kryterium zgodności z prawem i w tym zakresie uznał, że przepisy będące podstawą podjęcia uchwały nie dopuszczają cedowania uprawnień organu stanowiącego na organ wykonawczy, stąd też jej funkcjonowanie w obrocie prawnym jest niedopuszczalne (por. art. 78 u.o.p.).