Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.128.2024.4.AW

Obowiązek oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy importowanych cygar.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 20 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy importowanych cygar, wpłynął 20 czerwca 2024 r. Wniosek uzupełnił Pan pismem z dnia 20 lipca 2024 r., (data wpływu: 20 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dokonał Pan w USA zakupu 50 sztuk cygar - na cele własnej konsumpcji, bez zamiaru wprowadzania ich do sprzedaży. Urząd Celny w Warszawie zatrzymał je, żądając od Pana oznaczenia ich legalizacyjnymi znakami akcyzy w związku z wejściem w życie 20 maja nowych przepisów. Argumentacji, że obowiązek ten dotyczy tylko wprowadzenia do sprzedaży urząd nie przyjmuje.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, wskazał Pan:

1. Cygara znajdują się fizycznie w magazynie Poczty Polskiej w Warszawie - to się chyba nazywa WER Warszawa. Zleciłem agencji celnej odprawę, ale Urząd Celny w Warszawie odmówił przyjęcia ich do odprawy bo nie mają banderol. Otrzymałem od agencji dane tej decyzji jak poniżej:

(…)

Art. 63. [Bezprawny przywóz towaru akcyzowego]

§ 1. Kto wbrew przepisom ustawy wydaje wyroby akcyzowe, w stosunku do których zakończono procedurę zawieszenia poboru akcyzy, bez ich uprzedniego oznaczenia znakami akcyzy, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

§ 2. Tej samej karze podlega, kto wbrew przepisom ustawy sprowadza na terytorium kraju wyroby akcyzowe bez ich uprzedniego oznaczenia znakami akcyzy.

„Wskaznik =”Kodeks Karno Skarbowy Brak inf. o banderolach podatkowych (5DK8)

Art. 63. [Bezprawny przywóz towaru akcyzowego]

§ 1. Kto wbrew przepisom ustawy wydaje wyroby akcyzowe, w stosunku do których zakończono procedurę zawieszenia poboru akcyzy, bez ich uprzedniego oznaczenia znakami akcyzy, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

§ 2. Tej samej karze podlega, kto wbrew przepisom ustawy sprowadza na terytorium kraju wyroby akcyzowe bez ich uprzedniego oznaczenia znakami akcyzy”.

 2. Nie toczy się w tej sprawie postępowanie lub kontrola.

 3. Nie otrzymał Pan w tej sprawie decyzji lub postanowienia za wyjątkiem tego, co otrzymała agencja celna. To co załączył Pan w pkt 1 otrzymała agencja celna.

 4. Cygara zostały dostarczone w przesyłce pocztowej. Zostały wysłane przez sklep cygarowy, ale w jakiej formie prowadzi działalność – nie wie Pan.

 5. [Przesyłka miała] charakter okazjonalny - w potocznym rozumieniu tego słowa - tak. To nie jest Pana działalność, po prostu okazjonalny zakup na własne potrzeby.

 6. Przesłane cygara były przeznaczone wyłącznie do użytku osobistego Pana i rodziny.

 7. Całkowita wartość cygar przekraczała 45 EUR. To było ok 400 USD.

8. [W związku z otrzymaniem przesyłki] zapłacił Pan sprzedawcy kwotę wymienioną w pkt 7 [400 USD].

Pytanie

Czy sprowadzenie - w dozwolonej ilości - cygar na własny użytek spoza obszaru UE podlega obowiązkowi oznaczania ich legalizacyjnymi znakami akcyzy?

Pana stanowisko w sprawie

Artykuł 117 p 3 ww. ustawy brzmi: Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Bycie „przedmiotem sprzedaży” jest więc warunkiem powstania obowiązku „banderolowania”. Ta przesłanka nie ma zastosowania do Pana sytuacji. Powinien Pan zapłacić cło i akcyzę oraz otrzymać zakupione cygara bez konieczności ich banderolowania.

Ocena stanowiska  

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 42 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki – bez względu na kod CN.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy, przez import należy rozumieć:przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

- jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,

- jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.

Jak stanowi art. 98 ust. 1 ustawy:

Do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1) papierosy;

2) tytoń do palenia;

3) cygara i cygaretki.

Zgodnie z art. 98 ust. 4 ustawy:

Za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

 1) tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

 2) tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

- jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Stosownie do art. 114 ustawy o podatku akcyzowym:

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Zgodnie z brzmieniem poz. 10 załącznika nr 3 do ww. ustawy obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy objęto, bez względu na kod CN: papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

Stosowanie do art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku akcyzowym, znaki akcyzy to:

znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

 a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

 b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Na mocy art. 116 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym importerem.

Jak stanowi art. 116 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Zgodnie art. 117 ust. 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Ponadto jak stanowi art. 117 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego albo do składu podatkowego, w którym jest miejsce importu, i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

Zgodnie art. 117 ust. 3 ustawy:

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są:

 1) całkowicie niezdatne do użytku;

 2) wyprowadzane ze składu podatkowego i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport;

 3) wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego i przeznaczone do sprzedaży w jednostkach handlowych tam usytuowanych podróżnym udającym się poza terytorium kraju;

 4) przewożone przez terytorium kraju w ramach procedury tranzytu w rozumieniu przepisów prawa celnego;

 5) przewożone z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez terytorium kraju;

 6) wyprodukowane na warunkach określonych w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport.

Zgodnie art. 118 ust. 2 ustawy:

Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się także wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy albo objęte zerową stawką akcyzy.

Jak stanowi art. 36 ust. 1 pkt 1 lit c ustawy:

Zwalnia się od akcyzy import wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich, przywożonych w bagażu osobistym podróżnego, który ukończył 17 lat, w ramach następujących norm:

1) wyroby tytoniowe - w przypadku podróżnych w transporcie lotniczym lub morskim:

c) cygara - 50 sztuk.

Natomiast zgodnie z art. 36 ust. 2-6 ustawy:

 2. Za bagaż osobisty uważa się cały bagaż, który podróżny jest w stanie przedstawić urzędom celno-skarbowym, przybywając na terytorium kraju, jak również bagaż, który zostanie przedstawiony urzędom celno-skarbowym w terminie późniejszym, pod warunkiem przedstawienia tym organom dowodu, że bagaż był zarejestrowany jako bagaż towarzyszący przez podmiot, który był odpowiedzialny za jego przewóz w momencie rozpoczęcia podróży.

 3. Przez podróżnych w transporcie lotniczym rozumie się wszystkich pasażerów podróżujących drogą powietrzną z wyłączeniem prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym.

 4. Przez podróżnych w transporcie morskim rozumie się wszystkich pasażerów podróżujących drogą morską z wyłączeniem prywatnych rejsów o charakterze rekreacyjnym.

 5. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, są stosowane pod warunkiem, że:

a) charakter lub ilość przywożonych wyrobów akcyzowych nie wskazuje na przywóz w celach handlowych;

b) przywóz tych wyrobów ma charakter okazjonalny;

c) wyroby te są przeznaczone wyłącznie na własny użytek podróżnego lub jego rodziny lub są przeznaczone na prezenty.

 6. Przepisy ust. 1-5 mają również zastosowanie, jeżeli podróż obejmuje tranzyt przez terytorium państwa trzeciego, a podróżny nie jest w stanie wykazać, że towary przewożone w jego bagażu osobistym zostały nabyte na ogólnych zasadach opodatkowania na terytorium Unii Europejskiej i nie dotyczy ich zwrot akcyzy. Przelot bez lądowania nie jest uważany za tranzyt.

Jak wynika z art. 37 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy import wyrobów tytoniowych lub napojów alkoholowych, umieszczonych w przesyłce wysyłanej z terytorium państwa trzeciego przez osobę fizyczną i przeznaczonej dla osoby fizycznej przebywającej na terytorium kraju, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) przesyłka ma charakter okazjonalny;

2) przesyłka zawiera wyroby akcyzowe przeznaczone wyłącznie do użytku osobistego odbiorcy lub jego rodziny;

3) całkowita wartość wyrobów akcyzowych zawartych w przesyłce nie przekracza równowartości 45 euro;

4) ilość i rodzaj wyrobów akcyzowych nie wskazują na ich przeznaczenie handlowe;

5) odbiorca nie jest obowiązany do uiszczenia jakichkolwiek opłat na rzecz nadawcy w związku z otrzymaniem przesyłki.

Ponadto jak wynika z art. 37 ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy:

Wyroby akcyzowe, o których mowa w ust. 1, są zwolnione od akcyzy w ramach następujących norm:

1) Wyroby tytoniowe:

a) cygara – 10 sztuk, (…).

Zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy ilość wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1, przekracza normy, o których mowa w ust. 2, opodatkowaniu podlegają wszystkie wyroby tytoniowe i napoje alkoholowe importowane w przesyłce, o której mowa w ust. 1.

Natomiast jak stanowi art. 37 ust. 4 ustawy:

Równowartość kwoty, o której mowa w ust. 1 pkt 3, wyrażonej w euro ustala się w złotych na każdy rok kalendarzowy według kursu obowiązującego w pierwszym dniu roboczym października poprzedniego roku, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, z tym że kwotę wynikającą z przeliczenia zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 880 ), dalej jako „rozporządzenie”:

Zwalnia się do dnia 31 grudnia 2024 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju, inne niż określone w art. 118 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku do rozporządzenia, z wyjątkiem cygar i cygaretek, które zwalania się z obowiązku oznaczania znakami akcyzy do dnia 19 maja 2024 r.

Pana wątpliwości dotyczą obowiązku oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy importowanych cygar.

Odnosząc się do tych wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 114 ustawy obowiązek oznaczania znakami akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 3 do ustawy, tj. m.in. cygar.

Na podstawie art. 117 ust. 2 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, co do zasady, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy importowane.

Przy czym wyjaśnić należy, że znaki akcyzy, dzielą się na podatkowe znaki akcyzy i legalizacyjne znaki akcyzy. Podatkowe znaki akcyzy mają postać banderol podatkowych, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy. Obowiązek ich stosowania zgodnie z art. 116 ust. 1 pkt 2 ustawy spoczywa m.in. na podmiocie będącym importerem. Z kolei legalizacyjne znaki akcyzy stosowane są w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, (tj. będących w sprzedaży) wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku, gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Ustawodawca równocześnie wyłączył część wyrobów akcyzowych z powyższego obowiązku oznaczania znakami akcyzy. Wyłączenia te zostały wyszczególnione w art. 118 ustawy oraz w rozporządzeniu w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy, wydanym na podstawie delegacji wynikającej z art. 119 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że dokonał Pan zakupu z USA 50 sztuk cygar, których całkowita wartość przekroczyła 45 euro (wyniosła ok. 400 dolarów). Zakupu dokonał Pan na cele własnej konsumpcji, bez zamiaru wprowadzania ich do sprzedaży. Cygara zostały dostarczone w przesyłce pocztowej – zostały wysłane przez sklep cygarowy. W związku z otrzymaniem przesyłki zapłacił Pan sprzedawcy kwotę 400 USD.

W nawiązaniu do powyższej czynności – zakupu cygar z USA, wskazać należy że działa Pan jako importer, na którym ciąży co do zasady obowiązek oznaczenia tych wyrobów znakami akcyzy.

W tej sytuacji w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przepis § 2 wskazanego wyżej rozporządzenia zwalniał do 19 maja 2024 r., z obowiązku oznaczania znakami akcyzy cygara i cygaretki, importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju, inne niż określone w art. 118 ustawy.

Zatem w odniesieniu do importowanych przez Pana cygar, wskazać należy, że powołane rozporządzenie pozwalało na zwolnienie z tego obowiązku w odniesieniu do importowanych cygar do 19 maja 2024 r. Tym samym sprowadzone (importowane) przez Pana cygara nie kwalifikują się do objęcia tym zwolnieniem w zakresie obowiązku oznaczania znakami akcyzy, bowiem zwolnienie to obowiązywało do 19 maja 2024 r.

Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się także wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy.

W tym zakresie, w pierwszej kolejności ustawa o podatku akcyzowym wskazuje, że zgodnie z art. 36 powołanej ustawy zwalnia się od akcyzy import wyrobów tytoniowych przywożonych w bagażu osobistym podróżnego który ukończył 17 lat. Zwolnieniem można objąć maksymalnie ilość 50 sztuk cygar, co wynika z art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. c. Przy czym, aby podmiot mógł kwalifikować się na objęcie przewożonych cygar tym zwolnieniem niezbędne jest spełnienie szeregu dodatkowych przesłanek wymienionych w tym artykule w ust. 2-6.

Z kolei art. 37 ustawy zwalnia od akcyzy import wyrobów tytoniowych, umieszczonych w przesyłce wysyłanej z terytorium państwa trzeciego przez osobę fizyczną i przeznaczonej dla osoby fizycznej przebywającej na terytorium kraju jeżeli przesyłka ma charakter okazjonalny, zawiera wyroby akcyzowe przeznaczone wyłącznie do użytku osobistego odbiorcy lub jego rodziny. Ponadto całkowita wartość wyrobów akcyzowych zawartych w przesyłce nie może przekraczać równowartości 45 euro, a ilość i rodzaj wyrobów akcyzowych nie wskazują na ich przeznaczenie handlowe. Ponadto zwolnienie znajdzie zastosowanie w sytuacji, gdy odbiorca nie jest obowiązany do uiszczenia jakichkolwiek opłat na rzecz nadawcy w związku z otrzymaniem przesyłki.

Zestawiając powyższe wymogi z Pana sytuacją, która ostatecznie została sprecyzowana w uzupełnieniu wniosku wskazać należy, że sprowadzone (importowane) przez Pana cygara zostały dostarczone w przesyłce pocztowej. Tym samym nie kwalifikują się one do możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 36 ust. 1 ustawy, który ma zastosowanie jedynie do importu wyrobów tytoniowych przywożonych w bagażu osobistym podróżnego. Skoro zatem w tym zakresie nie został spełniony pierwszy warunek wymieniony w art. 36 ust. 1 ustawy, to badanie dalszych przesłanek z omawianego artykułu w odniesieniu do Pana sytuacji jest bezzasadne.

W odniesieniu natomiast do wskazanego wyżej art. 37 ustawy, który zwalnia od akcyzy import wyrobów tytoniowych umieszczonych w przesyłce wysyłanej z terytorium państwa trzeciego przez osobę fizyczną i przeznaczonej dla osoby fizycznej przebywającej na terytorium kraju, to wskazać należy, że już pierwszy z warunków wymienionych w tym przepisie nie został przez Pana spełniony. Cygara bowiem zostały wysłane przez sklep cygarowy, nie przez osobę fizyczną. Ponadto całkowita wartość cygar zawartych w przesyłce przekroczyła równowartość 45 euro - w związku z otrzymaniem przesyłki zapłacił Pan sprzedawcy kwotę 400 dolarów, a ich ilość przekroczyła dopuszczalną normę wynoszącą 10 szt.

Zatem w Pana sytuacji nie znajdzie również zastosowania przepis art. 118 ust. 2 ustawy, bowiem sprowadzone wyroby nie są zwolnione od akcyzy - nie spełniają przesłanek zawartych w art. 36 i 37 ustawy o podatku akcyzowym.

Podkreślić także należy, że objęte wnioskiem cygara nie będą mogły również korzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 117 ust. 3 ustawy. Przepis ten wprowadza generalną zasadę, zgodnie z którą wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Jednocześnie w tym przepisie wskazano, biorąc pod uwagę brzmienie art. 117 ust. 1 i 2 ustawy, a więc uprzedni obowiązek oznaczania m.in. importowanych wyrobów znakami akcyzy, że wyjątkiem od tej zasady jest możliwość sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych nieoznaczonych znakami akcyzy, gdy wyroby są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo procedurą specjalną.

Wbrew Pana stanowisku przepis ten nie daje podstawy do wyłączenia Pana jako importera z obowiązku oznaczania znakami akcyzy cygar, w sytuacji gdy nie są one przeznaczone przez Pana na sprzedaż. Warunkiem powstania obowiązku banderolowania cygar w Pana sytuacja nie jest ich bycie „przedmiotem sprzedaży” lecz import cygar.

Równocześnie inne wyłączenia z tego obowiązku uregulowane w ustawie i rozporządzeniu nie znajdują w Pana sprawie zastosowania.

Zatem – importowane przez Pana cygara powinny, zgodnie z powyższymi przepisami zostać oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy.

Tym samym Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00