Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.133.2024.1.AM

Obowiązek składania deklaracji kwartalnych oraz prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 13 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku składania deklaracji kwartalnych oraz obowiązku i sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, wpłynął 24 czerwca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży gazu skroplonego LPG definiowanego na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jako pozostałe węglowodory gazowe klasyfikowane do kodów CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 przeznaczonych do celów opałowych. Dodatkowo, w zakresie realizowanego obrotu znajdują się węglowodory alifatyczne nasycone objęte kodem CN 2901 10. Klientami Spółki są zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, nabywające LPG, jak i podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

W Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych Spółka posiada następujące statusy:

a. podatnika podatku akcyzowego,

b. podmiotu pośredniczącego.

W ramach działalności prowadzonej jako podmiot pośredniczący Spółka dostarcza LPG objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie (na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym - w przypadku pozostałych węglowodorów gazowych o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 albo na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym - w przypadku wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00) do podmiotów zużywających, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym. W przypadku tych dostaw spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ustawy o podatku akcyzowym, warunkujące skorzystanie ze zwolnienia LPG z akcyzy ze względu przeznaczenie.

Spółka nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o których mowa w art. 8 ani nie zaistniał wobec niej stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. W związku z brakiem powstawania jakiegokolwiek obowiązku podatkowego, Spółka nie jest zobowiązana do składania deklaracji, o których mowa w treści art. 21 ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka, na podstawie art. 138f ustawy o podatku akcyzowym, prowadzi dwie odrębne ewidencje:

1. wysłanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie,

2. otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie.

Ewidencje wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie są prowadzone w formie papierowej.

Pytania

1. Czy Spółka w zakresie prowadzonej działalności jako podmiot pośredniczący, dostarczając wyroby akcyzowe oznaczone kodami CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 oraz 2901 10 00 do celów opałowych w zwolnieniu z akcyzy i nie dokonując czynności opodatkowanych akcyzą, jest zobowiązana do składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym?

2. Czy Spółka w zakresie prowadzonej działalności jako podmiot pośredniczący, dostarczając wyroby akcyzowe oznaczone kodami CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 oraz 2901 10 00 do celów opałowych w zwolnieniu z akcyzy i nie dokonując czynności opodatkowanych akcyzą, jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym?

3. Jeśli odpowiedź na pytanie zadane w pkt 2 jest twierdząca, to czy Spółka powinna prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym, odrębnie dla wysłanych oraz otrzymanych wyrobów akcyzowych, czy też wysyłane i otrzymane wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy powinny być ujęte w jednej ewidencji?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej jako podmiot pośredniczący, dostarczając wyroby akcyzowe oznaczone kodami CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 oraz 2901 10 00 do celów opałowych w zwolnieniu z akcyzy i nie dokonując czynności opodatkowanych akcyzą, nie ma obowiązku składania deklaracji kwartalnych (AKC-KZ), o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

2. Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej jako podmiot pośredniczący, dostarczając wyroby akcyzowe oznaczone kodami CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 oraz 2901 10 00 do celów opałowych w zwolnieniu z akcyzy i nie dokonując czynności opodatkowanych akcyzą, jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym.

3. Spółka może prowadzić zarówno ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy odrębnie dla wysłanych i otrzymanych wyrobów akcyzowych, jak i jedną ewidencję zawierającą dane dotyczące ilości i rodzaju wysłanych oraz otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

W przedstawionym stanie faktycznym, w sytuacji gdy Wnioskodawca, jako podmiot pośredniczący dokonuje czynności faktycznych dotyczących gazu LPG, które na mocy przepisów ustawy o podatku akcyzowym korzystają ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie (art. 32 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy podatku akcyzowym), i jednocześnie nie dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym, nie ma obowiązku składania deklaracji kwartalnych AKC-KZ, o których mowa w art. 24e ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Literalne brzmienie art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że obowiązek składania deklaracji kwartalnych (AKC-KZ) obejmuje podatnika podatku akcyzowego. Podatnikiem, w rozumieniu art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Z kolei w art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca zdefiniował podatnika podatku akcyzowego jako podmiot dokonujący czynności podlegający opodatkowaniu akcyzą lub wobec którego zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą. Natomiast przedmiotem opodatkowania akcyzą są stany faktyczne lub czynności wymienione w art. 8 ustawy o podatku akcyzowym.

Sprzedaż przez podmiot pośredniczący podmiotowi zużywającemu LPG w zwolnieniu z akcyzy ze względu na przeznaczenie (na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym) nie została ujęta w katalogu czynności opodatkowanych i nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego. Wobec tego podmiot dokonujący takiej czynności nie staje się z tytułu jej dokonania podatnikiem w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka nie dokonuje innych czynności, z którymi wiązałoby się powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Biorąc zatem pod uwagę, że Spółka nie jest podatnikiem akcyzy w rozumieniu przywołanego powyżej art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, nie jest adresatem normy wynikającej z art. 24e ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym.

W ocenie Spółki, potencjalne zaistnienie jednego z wymienionych w powyższych przepisach stanów faktycznych lub wykonanie czynności (np. dostarczenie LPG bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia z akcyzy) skutkowałoby obowiązkiem złożenia deklaracji AKC-4. Tym samym, na podstawie art. 24e ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym, Spółka nie byłaby zobowiązana do składania deklaracji AKC-KZ.

Ponadto, mając na uwadze, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wywołuje skutki prawne wyłącznie w odniesieniu do podmiotu, na rzecz którego została wydana, Spółka zwraca uwagę, że w sprawach dotyczących podmiotów niedokonujących czynności opodatkowanych, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydawał rozstrzygnięcie analogiczne do stanowiska Spółki. W interpretacji indywidualnej z 7 lipca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.162.2023.1.AM), w zakresie podmiotu będącego pośredniczącym podmiotem gazowym, dyrektor KIS wskazał, że:

W związku z tym, w sytuacji, gdy użycie tych wyrobów akcyzowych (objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie) będzie zgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy i nastąpi z zachowaniem warunków uprawniających do tego zwolnienia od akcyzy, nie powstanie po Państwa stronie obowiązek podatkowy. W konsekwencji nie będą Państwo zobowiązani do składania deklaracji podatkowej za kwartalne okresy rozliczeniowe w zakresie nabywanych i zużywanych olejów i preparatów smarowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. Natomiast w przypadku, gdy użycie tych wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, będzie niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub nastąpi bez  zachowania warunków uprawniających do tego zwolnienia od akcyzy, powstanie obowiązek podatkowy i Spółka będzie zobowiązana do złożenia deklaracji miesięcznych, co wyklucza obowiązek złożenia deklaracji kwartalnych.

Mając na uwadze powyższe, Spółka jako podmiot pośredniczący niedokonujący czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym i wobec którego nie powstał obowiązek podatkowy, nie ma obowiązku składania deklaracji kwartalnej AKC-KZ.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Spółka stoi na stanowisku, że jako podmiot pośredniczący jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. W odróżnieniu od obowiązku składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest uwarunkowany posiadaniem statusu podmiotu pośredniczącego, a nie statusu podatnika podatku akcyzowego.

Powyższe stanowisko Spółki jest poparte literalnym brzmieniem art. 138f ust. 1, zgodnie z którym ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest prowadzona przez:

1) zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2) podmiot pośredniczący;

3) podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Konkludując, Spółka jako podmiot, który posiada zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, ma obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3

W ocenie Spółki, ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym, może być prowadzona:

- odrębnie dla wysłanych i otrzymanych wyrobów akcyzowych albo

- wspólnie dla wysłanych i otrzymanych wyrobów akcyzowych, wskazanych w jednej ewidencji.

Zgodnie z art. 138f ust. 2 ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, daty wysyłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o e-DD.

Zastosowanie przez ustawodawcę alternatywy łącznej (lub) wskazuje, że ewidencja, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym może zawierać dane umożliwiające ustalenie ilości i rodzaj: (1) wysłanych wyrobów akcyzowych; (2) otrzymanych wyrobów akcyzowych; (3) zarówno otrzymywanych, jak i wysłanych wyrobów akcyzowych. Przy tym w ustawie ani w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. poz. 2817) nie wprowadzono wymogu prowadzenia powyższej ewidencji wspólnie dla wyrobów wysłanych i otrzymywanych.

Biorąc pod uwagę literalne brzmienie ustawy o podatku akcyzowym, możliwe jest prowadzenie zarówno ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy odrębnie dla wysłanych i otrzymanych wyrobów akcyzowych, jak i jednej ewidencji zawierającej dane dotyczące ilości i rodzaju wysłanych oraz otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 28 w załączniku nr 1 do ustawy znajdują się: „gaz ziemny i pozostałe węglowodory gazowe” - klasyfikowane do kodu CN 2711.

Pod pozycją 34 w załączniku nr 1 do ustawy znajdują się: „węglowodory alifatyczne” - klasyfikowane do kodu CN 2901.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego; importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak wynika z art. 8 ust. 3 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot u którego powstają ubytki wyrobów akcyzowych lub doszło do całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a-e, również gdy nie jest właścicielem tych wyrobów akcyzowych.

Jak stanowi art. 32 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

3) używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13;

4) używane do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1, wyroby energetyczne o kodzie CN 2901 10 00 w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Stosownie do art. 21 ust. 3 ustawy:

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:

1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;

1a) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1;

2) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;

3) do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;

4) do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29;

5) do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego;

6) do zużywającego podmiotu gospodarczego w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

Jak wynika z art. 21 ust. 9 ustawy:

W przypadku:

1) ubytków wyrobów akcyzowych:

a) o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a-e, przekraczających normy dopuszczalnych ubytków, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7,

b) o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a, d i lit. e tiret pierwsze, powstałych podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, przekraczających wysokość określoną w akcie delegowanym Komisji Europejskiej określającym wspólne progi utraty częściowej, wydanym na podstawie art. 6 ust. 10 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie), zwanym dalej „aktem delegowanym Komisji Europejskiej określającym wspólne progi utraty częściowej”,

2) całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a-e

- z wyłączeniem ubytków i całkowitego zniszczenia, o których mowa w art. 30 ust. 3, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać deklarację podatkową, obliczać oraz wpłacać akcyzę za dzienny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał ubytek lub powstało całkowite zniszczenie.

Jak stanowi art. 24e ust. 1 ustawy:

W zakresie wyrobów akcyzowych objętych:

1) zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

 2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

-podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 24e ust. 1a ustawy:

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.

Wzory deklaracji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1082).

Co do zasady wyrażonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest zobowiązany składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy (chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej).

Z kolei obowiązek składania kwartalnych deklaracji podatkowych wynika z art. 24e ustawy. Obowiązek składania deklaracji przez podatników za okres kwartalny (formularz AKC-KZ), co do zasady, dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, a także wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne. Jeśli podatnik, z uwagi na dokonywanie czynności związanych z wyrobami akcyzowymi, składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane właściwą stawką akcyzy, stawką zerową lub wyroby zwolnione od akcyzy, to takich podatników - na mocy wyłączenia zawartego w art. 24e ust. 1a ustawy - obowiązek składania deklaracji kwartalnych nie będzie dotyczył.

Jak wynika z powyższego, obowiązek składania deklaracji podatkowej w okresach kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy, jest co do zasady konsekwencją braku obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla wyrobów akcyzowych.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczą obowiązku składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w zakresie prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący, dostarczając wyroby akcyzowe oznaczone kodami CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 oraz 2901 10 00 w zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz nie dokonując czynności opodatkowanych akcyzą.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności dostarczają Państwo jako podmiot pośredniczący objęte zwolnieniem ze względu na przeznaczenie wyroby oznaczone kodami CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 oraz 2901 10 00. W ramach prowadzonej działalności nie wykonują Państwo czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym o których mowa w art. 8 ustawy ani nie zaistniał wobec Państwa stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. Ponadto nie są Państwo zobowiązani do składania deklaracji, o których mowa w art. 21 ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że nie są Państwo zobowiązani do składania deklaracji kwartalnych na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy.

Z okoliczności sprawy nie wynika bowiem, aby byli Państwo podatnikiem podatku akcyzowego, zobowiązanym do składania deklaracji kwartalnych w podatku akcyzowym. Jak wynika bezpośrednio z treści złożonego przez Państwa wniosku, nie dokonują Państwo czynności, w wyniku których powstaje po Państwa stronie obowiązek podatkowy.

Zatem odpowiadając bezpośrednio na przedstawione przez Państwa wątpliwości wskazać należy, że jako podmiot pośredniczący, dostarczając wyroby akcyzowe oznaczone kodami CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 oraz 2901 10 00 w zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz nie dokonując czynności opodatkowanych akcyzą, nie są Państwo zobowiązani do składania deklaracji podatkowych na podstawie art. 24e ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczą natomiast obowiązku prowadzenia przez Państwa ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy o podatku akcyzowym.

Ze względu na posiadany przez Państwa status podmiotu pośredniczącego, w sprawie zastosowanie znaleźć może wyłącznie pkt 2 tego przepisu.

Zgodnie natomiast z treścią art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:

1) zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2) podmiot pośredniczący;

3) podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z definicją podmiotu pośredniczącego, zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy:

Podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.

Co do zasady zatem do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138f ust. 1 pkt 2 ustawy, zobowiązany jest podmiot pośredniczący w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z przedstawionymi we wniosku okolicznościami sprawy są Państwo zarejestrowani w CRPA jako podmiot pośredniczący. W ramach prowadzonej działalności dostarczają Państwo do podmiotów zużywających węglowodory gazowe objęte zwolnieniem z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, a więc zwolnione ze względu na przeznaczenie.

Z tego też względu, biorąc pod uwagę literalne brzmienie art. 138f ust. 1 ustawy, są Państwo - jako podmiot pośredniczący - zobowiązani do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 138f ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 dotyczą natomiast uznania czy powinni prowadzić Państwo ewidencję o której mowa w art. 138f ust. 1 ustawy odrębnie dla wysyłanych oraz otrzymanych wyrobów akcyzowych czy też wysłane i otrzymane wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy powinny być ujęte w jednej ewidencji.

Zgodnie z art. 138f ust. 2 ustawy:

Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o e-DD.

Jak stanowi art. 138p ustawy:

1. Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, prowadzi się w postaci papierowej lub elektronicznej.

2. Ewidencje, o których mowa w art. 138a-138c i art. 138e-138l, mogą zostać zastąpione dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy o akcyzie, albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danej ewidencji.

Stosownie do § 2 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2817), zwanego dalej „rozporządzeniem”:

1. Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138l ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie „dokumentacją”, są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.

2. Dokumentacja powinna umożliwiać identyfikację podmiotu obowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.

3. Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.

W myśl § 24 ust. 1 i 2 rozporządzenia:

1. Ewidencja, o której mowa w art. 138f ustawy, dotycząca wysłanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawiera dane obejmujące:

1) nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN);

2) ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku określenia w dokumencie, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone, ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach - ilości tego gazu w litrach, pod warunkiem podania parametrów przeliczenia masy na objętość;

3) datę wysłania wyrobów akcyzowych;

4) numer identyfikacyjny dokumentu, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone.

2. Ewidencja, o której mowa w art. 138f ustawy, dotycząca otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zawiera dane obejmujące:

1) nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN);

2) ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku określenia w dokumencie, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone, ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach - ilości tego gazu w litrach, pod warunkiem podania parametrów przeliczenia masy na objętość;

3) numer identyfikacyjny dokumentu, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone;

4) datę otrzymania wyrobów akcyzowych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy wskazać należy, że ustawodawca w zakresie Państwa wątpliwości nie określa jednoznacznego sposobu prowadzenia ewidencji. Ustawa, jak również i rozporządzenie określają jedynie kto jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji, jak również zakres danych, jakie muszą zostać ujęte w takiej ewidencji. Podmiot pośredniczący zatem posiada swobodę w tym zakresie - może zarówno prowadzić jedną ewidencję, w której zawrze informacje zarówno o wyrobach akcyzowych wysłanych jak i wyrobach otrzymanych, jak również może prowadzić odrębne ewidencje dla tych wyrobów akcyzowych. Kluczowym jednak jest, aby ewidencja ta zawierała wszystkie informacje wymagane przez przepisy ustawy i rozporządzenia, w szczególności pozwalała na pełną identyfikację wszystkich czynności związanych z obrotem wyrobami akcyzowymi przez podmiot pośredniczący.

Przenosząc powyższe na okoliczności przedstawionej przez Państwa we wniosku sprawy wskazać należy, że będąc zobowiązanymi do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 138f ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, powyższą ewidencję w zakresie wyrobów akcyzowych wysłanych i otrzymanych mogą Państwo prowadzić łącznie lub oddzielnie. Jak zostało bowiem wyżej wskazane, ustawodawca w obowiązujących obecnie przepisach daje swobodę co do sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie przez podmiot pośredniczący, o ile w tej ewidencji znajdują się wszystkie wymagane dane, w szczególności pozwala na pełną identyfikację wszystkich czynności związanych z obrotem wyrobami akcyzowymi przez podmiot pośredniczący.

Tym samym Państwa stanowisko, w myśl którego mogą Państwo prowadzić zarówno ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy odrębnie dla wysłanych i otrzymanych wyrobów akcyzowych, jak i jedną ewidencję zawierającą dane dotyczące ilości i rodzaju wysłanych oraz otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego, którego elementami była m.in. klasyfikacja objętych wnioskiem wyrobów akcyzowych, fakt stosowania zwolnień, jak i brak dokonywania przez Państwa czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00