Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.382.2024.6.JM

Odliczenie podatku od wydatków poniesionych na przygotowanie ogrodu pokazowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 14 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych na przygotowanie ogrodu pokazowego oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 30 lipca 2024 r. (wpływ 30 lipca 2024 r.) i z 13 sierpnia 2024 r. (wpływ 13 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Współpracuje Pani z firmą, która zajmuje się inwestycjami w nieruchomości. Dotychczas robiła Pani drobne prace pielęgnacyjne w zieleni. Klient chciałby zlecić Pani większe prace niestety obawia się, że przy takich pracach nie ma Pani doświadczenia. Chciałaby Pani wykonać przykładowy ogród w siedzibie firmy. Wykonanie tego ogrodu pozwoliłoby Pani zdobyć wymagane doświadczenie przez klienta oraz ogród ten mógłby służyć jako pokazowy dla przyszłych klientów.

W uzupełnieniu z 30 lipca 2024 r. (wpływ 30 lipca 2024 r.) przedstawiła Pani następujący opis zdarzenia przyszłego:

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie działalności usługowej związanej z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81.30.Z). Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Uzyskuje Pani przychody z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Jest Pani podatnikiem podatku VAT oraz rozlicza się na zasadzie podatkowej książki przychodów i rozchodów - na skali podatkowej. Koszty uzyskania przychodów rozliczane są w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej metodą uproszczoną, czyli w dacie poniesienia kosztu. W ramach prowadzonej przez Panią działalności współpracuje Pani z firmą, która zajmuje się inwestycjami w nieruchomości. Dotychczas robiła Pani drobne prace pielęgnacyjne w zieleni dla powyższej firmy. Klient chciałby Pani zlecić większe prace niestety obawia się, że przy takich pracach nie ma Pani doświadczenia. Chciałaby Pani wykonać przykładowy ogród w siedzibie firmy. Wykonanie tego ogrodu pozwoliłoby Pani zdobyć wymagane doświadczenie przez klienta oraz ogród ten mógłby służyć jako pokazowy dla przyszłych innych klientów, którzy korzystają również z Pani usług. Do wykonania ogrodu pokazowego potrzebne są materiały, tj.: rośliny, ziemia, kora, nawodnienie, obrzeża, chodniki, doświetlenie rabat, ławki ogrodowe oraz urządzenia strefy relaksu jak: balia/jacuzzi/sauna ogrodowa. Pokazowy ogród, w którym będą zamieszczone ww. przedmioty będzie możliwy do zobaczenia na żywo, a także na profilu. Wartość zakupionych rzeczy, które będą tworzyły ogród pokazowy może przekroczyć 10000,00 zł. Wydatki zostaną poniesione przez Panią i nie będą nijak refundowane. Podstawowym celem korzystania z ogrodu będzie wykorzystanie go w działalności gospodarczej. Ocena prawna stanu faktycznego - pytanie nr 1: Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tejże ustawy. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26.07.1991 r. stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przeważającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Przyjąć zatem należy, że jeżeli reklama skierowana jest do konkretnego adresata to wydatki na jej rzecz podlegają limitowi (0,25% przychodu). Reklama publiczna, zaś to reklama powszechna, prowadzona w miejscu dostępnym dla wielu, wszystkich, oficjalnie i jawnie. Istotą tej reklamy jest więc to, że skierowana jest do szerszego anonimowego kręgu odbiorców, co jest następstwem masowego i ogólnodostępnego charakteru tego typu działania. W konsekwencji wydatek poniesiony na reklamę publiczną prowadzoną w środkach masowego przekazu lub w inny sposób stanowi w całości koszt uzyskania przychodu. O kwalifikacji wydatków dotyczących reklamy decyduje więc forma dotarcia do adresata, a nie cechy własne reklamy. Te same materiały reklamowe mogą być wykorzystane w sposób publiczny jak i niepubliczny. Jak więc wynika z przedstawionego stanu faktycznego wykonany ogród pokazowy udostępniany będzie wszystkim potencjalnym klientom, nie tylko firmie, która jest w chwili obecnej zainteresowana. Reklama ta więc będzie miała charakter publiczny, co równoznaczne jest z tym, że podatnik może zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości. Jeżeli wartość wykonanego ogrodu pokazowego przekroczy 10000,00 zł to co do zasady, pędzie podlegała zaliczeniu w poczet kosztów uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych od ich wartości początkowej. Ocena prawna stanu faktycznego - pytanie nr 2: Prawo do odliczenia VAT przysługuje przede wszystkim w zakresie w jakim towary i usługi nabywane przez podatników są wykorzystywane do wykonania czynności podatkowych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Nie jest przy tym konieczne istnienie bezpośredniego związku między dokonanymi zakupami a prowadzoną przez podatnika działalnością dającą prawo do odliczenia. Związek może mieć również charakter pośredni. O pośrednim związku dokonanych zakupów z prowadzoną przez podatnika działalnością dającą prawo do odliczenia można wówczas mówić, gdy przyczyniają się one (poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości) do generowania przez podmiot obrotu z takiej działalności. Zaliczają się do nich m.in. zakupy towarów i usług na cele reprezentacji i reklamy. Ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy ustaw podatkowych nie definiują pojęcia reprezentacji i reklamy. W związku z tym w wyjaśnieniach organów podatkowych oraz orzeczeń sądów administracyjnych podejmowane są próby zdefiniowania tych pojęć. Reprezentacja - to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej zmierzające do stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika w celu zawarcia umowy. Wydatki reprezentacyjne to koszty jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami i usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, marki a także i samej firmy. Dokonując oceny zakresu pojęciowego „reprezentacji” i „reklamy” wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Mając na uwadze działalność firmy, oraz to że firma zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem ogrodów, przygotowanie ogrodu pokazowego w siedzibie firmy ma na celu reklamę firmy. Stwierdza Pani więc, że mogłaby odliczyć VAT od zakupionych towarów potrzebnych na przygotowanie takiego projektu.

W uzupełnieniu z 13 sierpnia 2024 r. (wpływ 13 sierpnia 2024 r.) przedstawiła Pani następujące informacje:

Na pytania w części dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych:

1)„Czy wydatki poniesione na zakup materiałów służących do wykonania ogrodu pokazowego zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Pani rzecz?

2)W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że:

Chciałabym wykonać przykładowy ogród w siedzibie firmy

oraz postawieniem pytania w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych o treści:

Czy wydatek na zakup roślin, ziemi, kory, nawodnienia, obrzeży, jacuzzi/sauny/bali, które będą przeznaczone na stworzenie części pokazowej ogrodu (we własnym ogrodzie) dla celów reklamy potencjalnym klientom, można zaliczyć zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w całości do kosztów uzyskania przychodów (jeżeli projekt przekroczy 10 000,00 zł jako amortyzacja), czy jedynie do wysokości limitu określonego w art. 23 ust. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

prosimy jednoznacznie wskazać czy ogród pokazowy będzie znajdował się:

a)na terenie siedziby Pani kontrahenta, dla którego wykonuje Pani usługi pielęgnacji zieleni;

czy

b)na terenie miejsca, na którym posiada Pani własny ogród?

3)Jeśli ogród pokazowy będzie znajdował się w miejscu, w którym posiada Pani własny ogród, to prosimy wskazać czy taki własny ogród będzie służył Pani do celów osobistych niezwiązanych z Pani działalnością gospodarczą?

4)Jeśli ogród pokazowy będzie znajdował się w miejscu, w którym posiada Pani własny ogród, to prosimy wskazać w jaki sposób i do jakich konkretnych celów będzie wykorzystywać Pani ten własny ogród?”, 

odpowiedziała Pani:

A 1) Wydatki poniesione na zakup materiałów służących do wykonania ogrodu pokazowego zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na firmę. Jest Pani czynnym podatnikiem VAT. A 2) Ogród pokazowy będzie znajdował się na terenie miejsca, na którym posiada Pani własny ogród - w siedzibie Pani firmy. Ogród który już Pani posiada służy dla Pani celów prywatnych. Będzie to wydzielona część własnego ogrodu. Ogród pokazowy, który chce Pani wykonać będzie służył tylko dla celów pokazowych. Ogród pokazowy będzie można przyjść i zobaczyć.

Będą zrobione zdjęcia, które będzie można zobaczyć na profilu Pani firmy.

Na pytania w części dotyczącej podatku od towarów i usług:

1)„Czy jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

2)Do jakich czynności będzie służył Pani ogród pokazowy:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”,

odpowiedziała Pani:

B 1) Jak już Pani pisała wcześniej jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatku VAT). B 2) Ogród pokazowy będzie służył do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jeżeli Pani klientowi spodoba się to, co Pani robi i zleci Pani większe prace u siebie to będzie wystawiona na niego faktura VAT. Jak też Pani czyni w chwili obecnej przy mniejszych usługach. 

Pytanie

Czy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług może Pani odliczyć od wyżej wymienionych zakupów podatek VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani również, że może od całości zakupów odliczyć podatek od towarów i usług (VAT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Należy zauważyć przy tym, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Zatem niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy (przedsiębiorstwa) - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Związek z czynnościami opodatkowanymi, jako przesłanka prawa do odliczenia, opisany został w orzecznictwie TSUE (np. wyrok z 6 kwietnia 1994 r. w sprawie C-4/94 BLP Group plc przeciwko Commissioners of Customs and Excise, z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Commissioners of Customs and Excise przeciwko Midland Bank plc, z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 CIBO Participations S.A. przeciwko Directeur régional des impas du Nord-Pas-de-Calais, z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz).

W świetle tych orzeczeń, na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, tak samo jak na gruncie art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE, co do zasady, niezbędnym warunkiem odliczenia podatku naliczonego jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie. Przyjmuje się również, że związek pośredni, występuje w przypadku wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, jeżeli stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika. W odniesieniu właśnie do tego rodzaju wydatków podatnikowi powinno przysługiwać prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego (por. J. Zubrzycki Leksykon VAT 2013; Oficyna Wydawnicza UNIMEX; Wrocław 2013, s. 664 i in.).

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie działalności usługowej związanej z zagospodarowaniem terenów zieleni. W ramach prowadzonej przez Panią działalności współpracuje Pani z firmą, która zajmuje się inwestycjami w nieruchomości. Dotychczas robiła Pani drobne prace pielęgnacyjne w zieleni dla powyższej firmy. Klient chciałby Pani zlecić większe prace. Chciałaby Pani wykonać przykładowy ogród. Wykonanie tego ogrodu pozwoliłoby Pani zdobyć wymagane doświadczenie przez klienta oraz ogród ten mógłby służyć jako pokazowy dla przyszłych innych klientów, którzy korzystają również z Pani usług. Do wykonania ogrodu pokazowego potrzebne są materiały, tj.: rośliny, ziemia, kora, nawodnienie, obrzeża, chodniki, doświetlenie rabat, ławki ogrodowe oraz urządzenia strefy relaksu jak: balia/jacuzzi/sauna ogrodowa. Ogród pokazowy będzie znajdował się na terenie miejsca, na którym posiada Pani własny ogród. Ogród który już Pani posiada służy dla Pani celów prywatnych. Będzie to wydzielona część własnego ogrodu. Ogród pokazowy który chce Pani wykonać będzie służył dla celów pokazowych.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy stwierdzić, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym tak jak już wskazano związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym ocenie podlega czy zachodzi bezsporny i oczywisty związek przy nabyciu towarów i usług mających służyć wykonaniu ogrodu z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą w zakresie zagospodarowania terenów zieleni. W świetle opisu sprawy stwierdzić należy, że posiadanie ogrodu pokazowego jest rozwiązaniem, które służy celom pokazowym dla Pani potencjalnych klientów, co nie oznacza że nie służy zaspokajaniu Pani osobistych potrzeb. Posiadanie ogrodu pokazowego na terenie miejsca, na którym posiada Pani własny ogród służący dla Pani celów prywatnych nie jest okolicznością niezbędną do wykonywania przez Panią działalności gospodarczej. Nie można uznać, że bez posiadania ogrodu pokazowego na terenie miejsca, na którym posiada Pani własny ogród świadczone przez Panią usługi w zakresie zagospodarowaniem terenów zieleni  nie będą możliwe do wykonania. Poniesione wydatki na wykonanie ogrodu pokazowego nie będą przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wydatkami, które można bezpośrednio powiązać z przychodami uzyskiwanymi z działalności w zakresie zagospodarowania terenów zieleni.

Nie zachodzi tu również związek pośredni, występujący w przypadku wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, jeśli stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika. Zakupione towary i usługi dotyczące wykonania ogrodu pokazowego nie będą stanowić elementu cenotwórczego świadczonych przez Panią usług w zakresie zagospodarowania terenów zieleni, nie można ich zatem powiązać z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, jakie wykonuje Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, że istnieje grupa zakupów, które nie mogą być uznane za związane z działalnością gospodarczą, gdyż ponoszą je osoby fizyczne niezależnie od tego, czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też takiej działalności nie prowadzą. Każdy, niezależnie od tego jaki wykonuje zawód, dokonuje zakupu tego typu towarów. Są to typowe zakupy osobiste, konsumpcyjne np. dotyczące zaspokajania własnych potrzeb. Zakupy o charakterze osobistym mogą również dotyczyć funkcjonowania ogrodu. Prywatnego charakteru takiego rodzaju zakupów przeznaczonych na zaspokojenie własnych potrzeb nie zmienia również okoliczność korzystania z części ogrodu również do działalności gospodarczej.

W ocenie tut. Organu charakter wydatków opisanych we wniosku wskazuje niewątpliwie na ich prywatny użytek. Należy zauważyć, że w sytuacji, w której ogród pokazowy znajduje się w Pani własnym ogrodzie wykorzystywanym do Pani celów prywatnych nie sposób uznać, że posiadany ogród pokazowy będzie związany wyłącznie z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą. W takiej sytuacji nie sposób nie dostrzec prywatnego charakteru posiadania ogrodu pokazowego. Cel pokazowy jest w ocenie tut. Organu przesłanką niewystarczającą, aby wydatki związane z wykonaniem przez Panią ogrodu pokazowego powiązać z prowadzoną działalnością gospodarczą. To, że pod tym adresem znajduje się siedziba firmy nie przesądza o tym, że wydatki te będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wydatki te bowiem przyczynią się do tego aby uatrakcyjnić ogród będący Pani prywatną własnością.

W opisanej przez Panią sytuacji, wydatki ponoszone na wykonanie ogrodu pokazowego nie będą miały ścisłego i niebudzącego wątpliwości związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podnoszone z kolei przez Panią okoliczności sposobu prezentacji ogrodu, nie przesądzają o tym, że będzie Pani ponosić opisane wydatki jako podatnik VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i tym samym przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu tych zakupów. W okolicznościach przedmiotowej sprawy nie można uznać, iż będzie występował związek podatku naliczonego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W konsekwencji ponoszone wydatki nie będą spełniać podstawowego warunku wynikającego z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie będzie miała Pani prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków na wykonanie ogrodu pokazowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Tą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie załatwiony odrębnie.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00