Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.468.2024.3.AMA

Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizacji inwestycji pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 31 lipca 2024 r. (data wpływu 31 lipca 2024 r.) oraz pismem z 8 sierpnia 2024 r. (data wpływu 8 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) będąca podatnikiem podatku VAT realizuje projekt „(…)”, nr (…) złożonego w ramach naboru (…), Priorytet II „(…)”, Działanie 2.1 „Efektywność energetyczna”, Typ projektu „(…)” Funduszy Europejskich (…) 2021-2027.

„(…)” to projekt, którego liderem będzie Województwo (…). W roli partnerów przewiduje się jst z obszaru województwa (…). Projekt ma na celu wsparcie jst we wdrażaniu Programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…). Program zakłada ograniczenie emisji i zmniejszenie stężeń: pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5, B(a)P oraz dwutlenku azotu.

Zaangażowanie jst w realizację Programu jest niezbędne, gdyż jedynie współpraca pomiędzy samorządami lokalnymi i samorządem województwa (…) pozwoli na efektywne wdrożenie strategii poprawy jakości powietrza oraz realizację neutralnej środowiskowo polityki energetyczno-klimatycznej.

Planowane interwencje będą dotyczyły w szczególności podnoszenia potencjału administracyjnego gmin w zakresie:

  • właściwego planowania działań związanych z ochroną powietrza,
  • komunikacji z mieszkańcami, doradztwa energetycznego i ekologicznego,
  • wdrażania systemów informatycznych wspierających procesy zarządzania jakością powietrza,
  • monitorowania, kontroli i egzekucji działań w zakresie poprawy jakości powietrza.

Gmina jest organem władzy publicznej, który realizuje zadania na rzecz społeczności lokalnej.

Realizacja ww. projektu będzie służyła realizacji zadań nałożonych ustawą o samorządzie gminnym i nie będzie sprzedażą opodatkowaną.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 8 sierpnia 2024 r.)

Gmina (…) jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT.

W ramach projektu „(…)” zatrudniono osobę na stanowisko ekodoradcy, która po ukończeniu szeregu szkoleń będzie realizowała doradztwo ekologiczne i energetyczne dla mieszkańców gminy (…). Będą stanowić wsparcie mieszkańców w dążeniu do poprawy jakości życia i zdrowia. Ekodoradca opracuje strategię służącą poprawie jakości powietrza, analizę potrzeb edukacyjnych, będzie monitorował stan realizacji założeń Programu ochrony powietrza i planu działań krótkoterminowych. Przeprowadzi analizę/diagnozę ubóstwa energetycznego mieszkańców Gminy. Będzie brał udział w kontrolach palenisk domowych, podnosząc przy tym świadomość mieszkańców gminy co do konieczności wymiany kopciucha na efektywne źródło ciepła, spełniające normy.

Ekodoradca będzie prowadził doradztwo mieszkańcom w zakresie wymiany źródła ogrzewania i termomodernizacji oraz pomoc w pozyskaniu środków finansowych. Celem działań będzie zwiększenie liczby wymienionych źródeł ciepła na źródła efektywne, a co za tym idzie poprawa jakości powietrza i życia mieszkańców Gminy (…).

W kolejnych etapach Programu organizowane będą wydarzenia w zakresie ochrony powietrza, skierowane do grup wymagających szczególnego wsparcia np. pokazy jak monitorować zużycie energii i jak oszczędność energii wpłynie na budżet domowy, kolportaż publikacji dotyczący uchwały antysmogowej i obowiązków z nich wynikających oraz działań wspierających efektywność energetyczną. Ekodoradca będzie organizował spotkania z grupami opiniotwórczymi tj. przedsiębiorcami, lekarzami, księżmi, Ochotniczą Strażą Pożarną, (…), organizacjami pozarządowymi, instytucjami publicznymi działającymi w obszarze ochrony powietrza/środowiska. Spotkania będą miały na celu zapoznanie z tematyką zanieczyszczenia powietrza, jego skutkami oraz oferowanymi programami pomocowymi, mającymi na celu ochronę powietrza.

Wszystkie wymienione wyżej działania mają wspólny cel, pomoc w realizacji zadań nałożonych na gminy w Programie Ochrony Powietrza, przede wszystkim poprzez wymianę jak największej liczby nieefektywnych pieców, poprawienie jakości powietrza oraz środowiska, a także zwiększenie oszczędności zużycia energii w gospodarstwach domowych.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu oraz jego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, dotyczy to również drona i samochodu służbowego, których zakup jest planowany w ramach projektu. Dron będzie wykorzystywany do kontroli/pomiaru zanieczyszczenia powietrza (pyłów PM10, PM2,5, PM1) oraz identyfikacji gospodarstw domowych, które te zanieczyszczenia powodują.

Samochód służbowy będzie wykorzystywany przez ekodoradcę do realizacji działań na terenie gminy (…), w ramach ww. projektu, np. spotkań z mieszkańcami, wizyt w gospodarstwach domowych.

Lider oraz Partner realizując projekt będzie dokonywał zakupu towarów i usług w zakresie dotyczącym jego części tj. indywidualnie. Gmina (…) będzie wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu w odniesieniu do realizowanych przez Gminę zadań.

Gmina realizuje działania w ramach projektu na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.)

W ramach projektu „(…)” Gmina (…) nie świadczy na rzecz mieszkańców usługi polegającej na wymianie urządzeń grzewczych.

Pytanie

Czy Gmina (…) nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w systemie podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Gmina (…) nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT w systemie podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu „(…)”, ponieważ projekt nie będzie związany z działalnością opodatkowaną Gminy.

Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przepisy art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) stanowią, że nie uznaje się podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Realizacja programu „(…)” jest zadaniem własnym gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 609 ze zm.) i dlatego też, w tym zakresie, Gmina nie może być traktowana jako podatnik VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku VAT w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego , którą stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wobec faktu, że Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, której służyłyby poniesione przez nią wydatki w związku z realizacją ww. projektu, to nie ma ona możliwości odzyskania - w systemie podatku od towarów i usług - naliczonego podatku zapłaconego przez Nią przy nabyciu towarów służących realizacji projektu.

Niniejszy projekt zakłada doprowadzenie do poprawy jakości powietrza poprzez zapewnienie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy jst i innymi podmiotami zainteresowanymi i związanymi z ochroną powietrza.

Zatrudnieni ekodoradcy będą wsparciem pracowników jst w zakresie energetyki i dziedzin pokrewnych ochronie powietrza. Ekodoradcy swoją postawą i działaniem będą kreowali wizerunek jst jako podmiotu wiarygodnego, kompetentnego i otwartego na mieszkańca, wychodzącego naprzeciw potrzebom mieszkańców i podejmującego się najcięższych zadań w celu ochrony zdrowia mieszkańców i ochrony środowiska w którym żyją.

Ekodoradcy będą stanowili wykwalifikowaną kadrę pracowniczą i będą posiadać kompetencje pozwalające na realizację powierzonych im działań. Warto zaznaczyć, że brak realizacji przez jst działań wskazanych w Programie ochrony powietrza wiąże się z sankcjami. Dlatego działanie ekodoradcy w tym zakresie przyczyni się do zmniejszenia konsekwencji dla jst bądź ich całkowitego wyeliminowania.

Funkcjonowanie ekodoradców będzie wiązało się z kosztami zatrudnienia, wyposażenia stanowiska pracy i przygotowania do rozpoczęcia pracy - koszt około (…) zł, koszt przeszkolenia około (…) zł, koszt wyposażenia w narzędzia doradztwa i kontroli ok. (…) zł, koszty audytów i przeglądów.

Planowany jest zakup samochodu służbowego koszt ok. (…) zł, zakup drona ok. (…) zł, wykonanie diagnozy ubóstwa energetycznego do (…) zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6l ustawy.

Z treści cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu „(…)”.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

W ramach projektuzatrudniono osobę na stanowisko ekodoradcy, która po ukończeniu szeregu szkoleń będzie realizowała doradztwo ekologiczne i energetyczne dla mieszkańców Gminy, a także organizowała spotkania z grupami opiniotwórczym. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu oraz jego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, dotyczy to również drona i samochodu służbowego, których zakup jest planowany w ramach projektu. Dron będzie wykorzystywany do kontroli/pomiaru zanieczyszczenia powietrza oraz identyfikacji gospodarstw domowych, które te zanieczyszczenia powodują. Samochód służbowy będzie natomiast wykorzystywany przez ekodoradcę do realizacji działań na terenie gminy (…), w ramach ww. projektu, np. spotkań z mieszkańcami, wizyt w gospodarstwach domowych. Celem ww. działań będzie zwiększenie liczby wymienionych źródeł ciepła na źródła efektywne, a co za tym idzie poprawa jakości powietrza i życia mieszkańców Gminy.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - nie będą Państwo wykorzystywać towarów i usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, generujących podatek należny.

Tym samym, nie mają Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”. Jednocześnie nie mają Państwo prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:/KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00