Postanowienie NSA z dnia 16 lipca 2024 r., sygn. III OSK 1609/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 16 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 lutego 2024 r., sygn. akt II SA/Wa 2182/23 w sprawie ze skargi J.K. na pismo Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 września 2023 r., nr BMON-WSiW.0503.1503.2023 w przedmiocie mianowania na stopień wojskowy równorzędny ze stopniem posiadanym w Służbie Więziennej postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, postanowieniem z dnia 27 lutego 2024 r., sygn. akt II SA/Wa 2182/23, odrzucił skargę J.K. na pismo Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 września 2023 r., nr BMON-WSiW.0503.1503.2023 stanowiące odpowiedź na wniosek o mianowanie na stopień wojskowy równorzędny ze stopniem posiadanym w Służbie Więziennej.
W motywach rozstrzygnięcia Sąd pierwszej instancji podał, że pismem z dnia 24 listopada 2022 r. J.K. wystąpił do Ministra Obrony Narodowej z wnioskiem o mianowanie go na stopień wojskowy równorzędny ze stopniem posiadanym przez niego w Służbie Więziennej. W odpowiedzi na wniosek, Dyrektor Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej pismem z dnia 1 marca 2023 r., poinformował stronę, że zgodnie z treścią art. 138 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2022 r., poz. 2305), osoba posiadająca m.in. stopień Służby Więziennej powołana na jej wniosek albo za jej zgodą do zawodowej lub terytorialnej służby wojskowej otrzymuje stopień równorzędny ze stopniem posiadanym w danej służbie. W aktualnych uwarunkowaniach prawnych brak jest możliwości mianowania i wyznaczenia strony na stanowisko służbowe o stopniu etatowym podoficer, po uprzednim mianowaniu na stopień wojskowy młodszego chorążego, ze względu na fakt, że został powołany do zawodowej służby wojskowej w ramach aktualnego stosunku służbowego w korpusie szeregowych. Ponadto, Dyrektor Departamentu Kadr MON stwierdził, że zastosowanie powołanego przepisu może mieć miejsce jedynie w sytuacji powołania do zawodowej służby wojskowej. Organ zauważył, że wymieniony przepis reguluje wyłącznie sposób nadawania stopnia wojskowego równorzędnego ze stopniem posiadanym w danej służbie osobom niepełniącym zawodowej służby woskowej w dacie jego obowiązywania. Strona, składając wniosek o powołanie do zawodowej służby wojskowej, wystąpiła o powołanie do korpusu szeregowych. Dlatego też Dyrektor Departamentu Kadr MON stwierdził, że wniosek strony nie może zostać zrealizowany pozytywnie.