Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.130.2024.2.MAZ
Sukcesja praw w podatku akcyzowym, w przypadku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym (we wniosku pytania nr 1 i 2) jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 14 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej sukcesji praw w podatku akcyzowym, w przypadku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, wpłynął 20 czerwca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą: (…), numer NIP: (…). Przeważająca działalność gospodarcza Wnioskodawcy sklasyfikowana jest pod kodem PKD (…). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dochody uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje podatkiem liniowym. Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe (dobrowolnie). Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego na czas oznaczony do (…) r. (Decyzja o zmianie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego wydana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia (…) r., znak sprawy: …) oraz decyzję zwalniającą z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego (Decyzja zwalniająca z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego z dnia (…) r., znak sprawy: …).
Wnioskodawca zamierza dokonać przekształcenia swojej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową na podstawie art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 (dalej jako: „Kodeks spółek handlowych” lub „k.s.h.”).
W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca nabywał i wytworzył we własnym zakresie środki trwałe, w tym nieruchomości, przy których nabyciu oraz poniesionych kosztach wytworzenia przysługiwało mu prawo do odliczenia całości lub części podatku VAT. Nieruchomości zlokalizowane są na działkach gruntowych, wpisanych do księgi wieczystej pod numerem: (…). Prawo własności gruntów zabudowanych Wnioskodawca nabył w drodze umowy darowizny od swoich rodziców. Kolejno Wnioskodawca dokonał ulepszenia budynku znajdującego się w obrębie przedmiotowej nieruchomości, ponosząc wydatki, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wysokość tych wydatków była wyższa niż 30 % wartości początkowej nieruchomości.
Ponadto Wnioskodawca wytworzył we własnym zakresie nieruchomości zlokalizowane na działkach gruntowych opisanych powyżej. Od wydatków ponoszonych na wytworzenie nieruchomości Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Łącznie na przedmiotowe nieruchomości składają się:
1. budynek produkcyjno-magazynowy (data przyjęcia: … r.; amortyzowany liniowo);
2. hala magazynowa (data przyjęcia: … r.; amortyzowana liniowo);
3. hala magazynowa (data przyjęcia: … r.; amortyzowana liniowo);
4. plac przy hali usługowej i budynku magazynowym (data przyjęcia: … r.; amortyzowany liniowo); oraz związane z nimi (stanowiące odrębne środki trwałe):
5. ogrodzenie żelbetowe przy budynku magazynowym (data przyjęcia: … r., amortyzowane liniowo);
6. instalacja fotowoltaiczna (data przyjęcia: … [r.]; amortyzowana liniowo);
7. Ogrodzenie przed budynkiem biurowym (data przyjęcia: … [r.]; amortyzowane liniowo; wszystkie łącznie zwane dalej jako: „Nieruchomości”).
Nieruchomości opisane powyżej stanowią nieruchomości niemieszkalne, wykorzystywane wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
W momencie przekształcenia majątek przedsiębiorstwa stanie się majątkiem spółki. Spółce będą przysługiwać wszystkie prawa i obowiązki przekształcanego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Spółka z mocy prawa, przejmie prawa własności wszystkich składników majątkowych wchodzących w skład dotychczasowego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, ponadto wstąpi również z mocy prawa we wszelkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy. Spółka będzie kontynuować działalność Wnioskodawcy. Jednocześnie, w zakresie w jakim przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej odnosi się do skutków podatkowych związanych z działalnością spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, Wnioskodawca występuje w charakterze osoby planującej utworzenie Spółki, o której mowa w art. 14n § 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
Wnioskodawca przed dokonaniem przekształcenia, planuje wycofać z działalności gospodarczej Nieruchomości oraz związane z nimi środki trwałe do majątku osobistego, wskutek czego, nieruchomości opisane powyżej nie wejdą w skład majątku spółki przekształconej. Niezwłocznie po zarejestrowaniu przekształcenia i wpisie spółki, powstałej w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, Wnioskodawca odpłatnie odda w użytkowanie (wydzierżawi) wyżej opisane Nieruchomości do nowo powstałej spółki. Odpłatne udostępnienie nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym, tzw. najem prywatny lub w ramach nowo utworzonej działalności gospodarczej. Niezależnie od sposobu wynajmu, Wnioskodawca będzie wykonywał najem w charakterze czynnego podatnika podatku VAT.
Wnioskodawca nie będzie spełniać warunków umożliwiających do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.; dalej jako: „Ustawa o VAT”), a ponadto, ze względu na planowane przychody z tytułu dzierżawy, Wnioskodawca nie będzie korzystać w przyszłości ze ww. zwolnienia z art. 113 ust. 1 Ustawy o VAT.
Pytania (we wniosku pytania nr 1 i 2)
1. Czy w związku z planowanym przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka z dniem przekształcenia wstąpi z mocy prawa w ogół praw i obowiązków wynikających z zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego oraz zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia podatkowego?
2. Czy w powyżej opisywanym przypadku spółka będzie mogła kontynuować prowadzenie składu podatkowego w oparciu o zezwolenie uzyskane uprzednio przez osobę fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, która zostanie przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością?
Pana stanowisko w sprawie (w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2)
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powstała na skutek przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w momencie dokonania wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, tj. z dniem przekształcenia, wstąpi z mocy prawa w ogół praw i obowiązków wynikających z decyzji zezwalającej na prowadzenie składu podatkowego oraz zwalniającej z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz będzie mogła kontynuować prowadzenie składu podatkowego w oparciu o zezwolenie uzyskane przez osobę fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą.
W pierwszej kolejności, przytoczyć w tym miejscu należy odpowiednie przepisy Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z art. 5842 § 2 K.s.h., spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
Należy mieć na uwadze, iż przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie przewidują wyjątków od powyższego. Nadto, zgodnie z art. 93a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926, z późn. zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa” lub „O.p.”), jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.
Zdaniem Wnioskodawcy zezwolenia dotyczące jego działalności gospodarczej stanowią prawa, które mogą być kontynuowane przez spółkę kapitałową, powstałą w drodze przekształcenia, zatem ten wyjątek również nie będzie mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie.
Kolejno, zgodnie z art. 49 ust. 10 [pkt 1] ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. 2009 nr 3 poz. 11 z późn. zm.; dalej jako: „Ustawa o podatku akcyzowym” lub „U.p.a.”), zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Wnioskodawca wskazuje również w tym miejscu, że podmiot przekształcony spełniać będzie wszystkie warunki określone w art. 48 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym, w szczególności będzie posiadać tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.
Ponadto zgodnie z art. 49 ust. 7 i 8 Ustawy o podatku akcyzowym:
7. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1. w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10.
8. Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 10.
Mając na uwadze przepisy przytoczone powyżej, spółka powstała w wyniku przekształcenia wejdzie z dniem przekształcenia w prawa i obowiązki wynikające z decyzji zezwalających na prowadzenie składu podatkowego oraz zwalniające z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, zatem spółka nie będzie musiała ubiegać się o ponowne wydanie ww. decyzji.
Ponadto Wnioskodawca informacyjnie wskazuje, że posiada interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia (…) r., znak: (…), odnoszącą się do przedmiotowych pytań, lecz z dalece idącej ostrożności oraz wobec zmiany co do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zwraca się ponownie z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na pytania oznaczone we wniosku numerami 1 i 2.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan w zakresie podatku akcyzowego (we wniosku pytania nr 1 i 2) w zakresie podatku akcyzowego, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18, ze zm.; dalej jako: „ksh”):
Przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, 641, 803, 1414 i 2029) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).
Stosownie do art. 5841 ksh:
Przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia).
W art. 5842 wskazano, że:
§ 1.Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.
§ 2. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
§ 3. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.
Przywołane powyżej przepisy wskazują, że przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową skutkuje sukcesją uniwersalną w zakresie praw i obowiązków na gruncie prawa handlowego. Natomiast na gruncie prawa podatkowego sukcesję regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”) oraz przepisy dotyczące poszczególnych podatków.
Na podstawie art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej:
Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.
Jak stanowi art. 93d Ordynacji podatkowej:
Przepisyart. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego oraz porozumienia inwestycyjnego.
W myśl art. 93e Ordynacji podatkowej:
Przepisyart. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.
Następstwo prawne (sukcesja praw i obowiązków) w prawie podatkowym to wstąpienie we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika (poprzednika prawnego), w tym również nabyte na mocy decyzji wydawanych na podstawie regulacji podatkowych. Instytucja ta związana jest ze zdarzeniami prawnymi określanymi jako łączenie (zawiązanie), przejęcie, przekształcenie, podział. Przepisy normujące następstwo prawne należy traktować jako wprowadzające do prawa podatkowego zasadę sukcesji generalnej (uniwersalnej), doznającą ograniczeń jedynie w przypadkach, o których mowa w art. 93e ustawy Ordynacja podatkowa. Sukcesja podatkowa jest możliwa jedynie w przypadku, jeżeli dojdzie do następstwa prawnego, co oznacza wstąpienie w sytuację prawną dotychczasowego podatnika.
We wniosku, w pytaniach nr 1 i 2 dotyczących podatku akcyzowego, Wnioskodawca wyraził następujące wątpliwości:
- czy w związku z planowanym przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka z dniem przekształcenia wstąpi z mocy prawa w ogół praw i obowiązków wynikających z zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego oraz zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia podatkowego?
- czy powstała spółka będzie mogła kontynuować prowadzenie składu podatkowego w oparciu o zezwolenie uzyskane uprzednio przez Wnioskodawcę?
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
10) Skład podatkowy oznacza miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
11) podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
Stosownie do art. 48 ust. 1 ustawy:
Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;
2) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;
3) jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
4) nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
5) złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;
6) nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, 641 i 803), w zakresie wyrobów akcyzowych;
7) posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.
W art. 49 ust. 1 ustawy wskazano, że:
Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na sporządzony na piśmie wniosek podmiotu.
Na podstawie art. 49 ust. 5 ustawy:
Wniosek o zezwolenie na prowadzenie pierwszego składu podatkowego stanowi również wniosek o nadanie podmiotowi numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy.
Jak stanowi art. 49 ust. 7 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10.
W myśl art. 49 ust. 8 ustawy:
Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 10.
Zgodnie z art. 49 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym:
Powiadomienie, o którym mowa w ust. 8, stanowi jednocześnie wniosek o zmianę zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w zakresie dotyczącym zgłoszonej zmiany.
Stosownie do art. 49 ust. 10 pkt 1 ustawy:
Zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
W art. 50 ust. 3 ustawy wskazano:
Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:
1) numer akcyzowy składu podatkowego;
2) adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy;
3) rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;
4) rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym;
5) formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego, a w przypadku zwolnienia podmiotu występującego z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z obowiązku złożenia zabezpieczenia - przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego albo przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej podlegających zabezpieczeniu akcyzowemu oraz termin ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
Jak wynika z przywołanych przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz Ordynacji podatkowej, w przypadku planowanego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w spółkę kapitałową, spółka ta z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego wstąpi w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa Wnioskodawcy, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nowopowstała spółka wstąpi więc również we wszelkie prawa związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę składem podatkowym. Zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy, którym po planowanym przekształceniu stanie się spółka kapitałowa jako sukcesor Wnioskodawcy w zakresie praw związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, spółka ta nie będzie zobligowana na gruncie ustawy do ubiegania się o uzyskanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.
Wskazane konkluzje zgodne są z celem aktualnego brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy. Celem tego przepisu jest umożliwienie następcom prawnym i podmiotom przekształconym korzystania w pełni z praw i obowiązków wynikających z uzyskanych wcześniej zezwoleń. W ten sposób podmiot powstały w wyniku przekształcenia nie jest zobowiązany do uzyskiwania nowych zezwoleń.
Reasumując – po przekształceniu w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Wnioskodawca będzie mógł kontynuować prowadzenie składu podatkowego w oparciu o uzyskane uprzednio (przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, która ulegnie przekształceniu) zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W zezwoleniu tym właściwy organ podatkowy nadał podmiotowi odrębną decyzją numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy oraz wydał dla składu podatkowego zezwolenie na prowadzenie składu oraz określił numer akcyzowy składu podatkowego. Zatem Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie zobligowany do występowania o ponowne uzyskanie numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jak również numeru akcyzowego składu podatkowego. Należy jednak mieć na uwadze, że w tym przypadku konieczne jest powiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych objętych treścią zezwolenia, przed dokonaniem zmiany.
Na podstawie art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, jest obowiązany podmiot prowadzący skład podatkowy.
Jak stanowi art. art. 64 ust. 1 ustawy:
Właściwy naczelnik urzędu skarbowego zwalnia podmiot prowadzący skład podatkowy z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli podmiot ten spełnia następujące warunki:
1) ma swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
2) stosuje procedurę zawieszenia poboru akcyzy co najmniej od roku;
3) jego sytuacja finansowa i posiadany majątek zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej;
4) nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, opłaty paliwowej, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
5) zobowiązał się do zapłacenia, na pierwsze żądanie na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, kwoty akcyzy oraz kwoty opłaty paliwowej, przypadających do zapłaty z tytułu powstania zobowiązania podatkowego oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej.
W myśl art. 64 ust. 3 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest udzielane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 2 lata, w drodze decyzji, na sporządzony na piśmie wniosek podmiotu. Na sporządzony na piśmie wniosek zwolnionego podmiotu zwolnienie może być przedłużone, w drodze decyzji, na kolejne okresy nie dłuższe niż 2 lata.
Zgodnie z art. 64 ust. 4 ustawy:
Wnioski, o których mowa w ust. 3, powinny zawierać dane dotyczące podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu, a także określenie przewidywanych maksymalnych kwot zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, podlegających zabezpieczeniu akcyzowemu oraz terminu, na jaki zwolnienie ma być udzielone lub przedłużone. Wniosek o udzielenie zwolnienia, składany przez podmiot prowadzący skład podatkowy, powinien zawierać ponadto określenie rodzaju działalności prowadzonej przez podmiot w składzie podatkowym.
Stosownie do art. 64 ust. 5 ustawy:
Do wniosków, o których mowa w ust. 3, załącza się dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w ust. 1.
W art. 64 ust. 5a ustawy wskazano, że:
W przypadku złożenia przez podmiot zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego wniosku o przedłużenie tego zwolnienia, spełniającego wymagania określone w ust. 4 i 5, nie później niż 3 miesiące przed upływem terminu, na jaki zwolnienie zostało udzielone, zwolnienie to stosuje się do dnia doręczenia temu podmiotowi decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego w sprawie przedłużenia albo odmowy przedłużenia zwolnienia, nie dłużej jednak niż przez 90 dni od dnia, w którym upływa termin, na jaki zwolnienie zostało udzielone.
Na podstawie art. 64 ust. 6 ustawy:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Zasadniczym celem zabezpieczenia akcyzowego jest gwarancja pokrycia zobowiązań podatkowych. Złożenie zabezpieczenia akcyzowego jest warunkiem niezbędnym do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz skorzystania z wielu przywilejów i możliwości przewidzianych w ustawie. Możliwe jest zwolnienie podmiotu prowadzącego skład podatkowy z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Zwolnienie to nie obejmuje jednak przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Jak stanowi art. 64 ust. 8 ustawy:
Podmiot zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianach danych zawartych we wniosku o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub we wniosku o przedłużenie zwolnienia, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy w sprawie należy stwierdzić, że jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, utworzona w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, wstąpi również w – przewidziane w przepisach prawa podatkowego – prawa Wnioskodawcy, wynikające z decyzji o zwolnieniu z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla wyrobów produkowanych/ magazynowanych, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym prowadzonym przez Wnioskodawcę przed przekształceniem. W ocenie Organu oznacza to, że nie będzie ona zobowiązana do uzyskania nowej decyzji zwalniającej z obowiązku złożenia tego zabezpieczenia.
W związku ze wspomnianym przekształceniem w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, konieczne jest powiadomienie przez Wnioskodawcę właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanej zmianie danych zawartych we wniosku o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Powiadomienie należy złożyć w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
Należy jednakże zauważyć, że w przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie zdarzenia przyszłego decyzja Naczelnika Urzędu Skarbowego w sprawie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego została wydana (…) r. Trzeba mieć więc na uwadze fakt, że – na podstawie art. 64 ust. 3 ustawy – decyzja o zwolnieniu z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego jest wydawana na czas oznaczony, nie dłuższy niż 2 lata. Przy czym można – na podstawie art. 65 ust. 5a ustawy – złożyć wniosek o przedłużenie tego zwolnienia, jednak nie później niż 3 miesiące przed upływem terminu na jaki zwolnienie udzielono. Zatem przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w jednoosobową spółkę kapitałową powinno nastąpić przed upływem terminu na jaki decyzja o zwolnieniu z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego została wydana, aby ta decyzja była objęta sukcesją podatkową. Może taką sukcesją zostać objęta decyzja wydana dla Wnioskodawcy (po spełnieniu przez niego odpowiednich warunków dla jej uzyskania), przedłużająca okres obowiązywania wskazanego zwolnienia lub też nowa decyzja dotycząca zwolnienia, uzyskana przez Wnioskodawcę przed planowanym przekształceniem.
Tym samym, oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego, którego dotyczyły pytania nr 1 i 2 zadane we wniosku, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
W zakresie podatku od towarów i usług (we wniosku pytania nr 3 i 4) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (we wniosku pytanie nr 5) wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań nr 1 i 2 w zakresie podatku akcyzowego) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku i zakresem przedmiotowym wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383, ze zm.; dalej jako: Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretację indywidualną, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym tę sprawę wniosku. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.