Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.323.2024.2.GK

Miejsca opodatkowania dostawy towarów.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 czerwca 2024 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Pana wniosek z 19 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy w zakresie podatku od towarów i usług miejsca opodatkowania dostawy towarów. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od (…) 2024 r., pod firmą (…), prowadzoną pod adresem (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…). Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm. - dalej: „ustawa o PIT”) i rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a wybrana przez Niego forma opodatkowania to zasady ogólne. W kolejnym roku Wnioskodawca planuje zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej ma zamiar podjąć działalność polegającą na zajmowaniu się pośrednictwem w sprzedaży za pośrednictwem stron internetowych, aukcji internetowych i ofert handlowych w Internecie. Działalność skupi się na świadczeniu usług pośrednictwa (na gruncie prawa cywilnego) w zamawianiu towarów oferowanych przez sprzedawców z krajów trzecich (przeważnie krajów azjatyckich; dalej: sprzedawcy) w zagranicznych serwisach sprzedażowych (dalej określanych także jako platformy sprzedażowe) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (dalej: klienci).

Schemat będzie wyglądał w sposób następujący:

Wnioskodawca będzie wyszukiwał towary oferowane przez sprzedawców w serwisach sprzedażowych. Informacje dotyczące towarów oferowanych w serwisie sprzedażowym (inaczej: treść ofert sprzedawców) będą pobierane, modyfikowane i prezentowane na prowadzonych przez Wnioskodawcę stronach internetowych (dalej: strona internetowa bądź: strony internetowe). Strony internetowe nie mają funkcjonować jako sklepy internetowe, lecz jako portale pośrednictwa zakupowego. Modyfikacja ofert sprzedawców polega m.in. na ich tłumaczeniu na język polski, dodawaniu spersonalizowanych opisów - celem dostosowania do potrzeb odbiorcy.

Wnioskodawca nie będzie zawierać żadnych umów ze sprzedawcami - będzie to autonomiczne działanie.

Klienci (konsumenci), co do zasady będą podmiotami posiadającymi siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Będą oni składać zamówienia na towary za pośrednictwem strony internetowej. Przed złożeniem zamówienia klient jest zobligowany do zaakceptowania regulaminu strony internetowej, wypełnienia danych dostawy, które zostaną przekazane sprzedawcy oraz do wpłacenia pieniędzy w wysokości zamówienia na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Następnie Wnioskodawca w imieniu i na rzecz klienta dokona zamówienia towaru (za pośrednictwem platformy sprzedażowej) od sprzedawcy oraz uiści zapłatę za zamówiony przez klienta towar wraz z transportem towaru do klienta. W odpowiednim formularz Wnioskodawca wpisze dane klientów, które są danymi do wysyłki nabytych towarów. Sprzedawcy będą wysyłać towar bezpośrednio na adres klienta. Klient będzie informowany o wysyłce towaru z kraju spoza UE na stronie internetowej i za pośrednictwem Regulaminu strony internetowej.

Wnioskodawca nie będzie dokonywać zgłoszenia celnego, ani nie będzie występować jako przedstawiciel klienta (bezpośredni lub pośredni). Wypełnienie formalności celnych związanych z importem towaru będzie spoczywać na kliencie (ostatecznym odbiorcy), albo na sprzedawcy (organizatorze transportu) lub platformie sprzedażowej. Pakowaniem towarów i ich dostarczeniem do przewoźnika zajmie się w całości sprzedawca.

Wnioskodawca nie zamierza się zarejestrować w procedurze importu One-Stop Shop (IOSS).

Wartość towarów nabywanych przez klientów nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro.

Państwem importu będzie państwo zakończenia wysyłki tych towarów i w przypadku klientów mających miejsce zamieszkania na terytorium Polski będzie to Polska. W związku z tym, że przesyłka będzie nadawana przez sprzedawcę bezpośrednio na adres ostatecznego klienta to on będzie importerem.

Na podstawie ogólnodostępnych interpretacji indywidualnych dla analogicznych stanów faktycznych wydanych przez KIS, Wnioskodawca pragnie wskazać, że wykonywane przez Niego świadczenia będą nosiły znamiona handlu towarami, w związku z czym dojdzie do transakcji łańcuchowej.

Zawarcie umowy zakupu towaru w serwisie aukcyjnym następuje za pośrednictwem konta Wnioskodawcy na serwisie aukcyjnym.

Prawo do rozporządzania towarem przejdzie na klienta już w chwili złożenia zamówienia u sprzedawcy.

Pytanie z zakresie podatku od towarów i usług

Czy w przypadku tak przedstawionego stanu faktycznego, miejscem opodatkowania dostawy towarów do klientów będzie terytorium Rzeczpospolitej Polskiej?

Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jednakże dla sprzedaży na odległość towarów importowanych ustawa o VAT przewiduje szczególny sposób ustalania miejsca opodatkowania. Nie będzie nim państwo rozpoczęcia transportu lub wysyłki, ale kraj zakończenia transportu lub wysyłki. Będzie to miało miejsce w dwóch przypadkach określonych w ustawie o VAT w art. 22 ust. 1 pkt 1b i 1c.

Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1b, miejscem dostawy towarów jest w przypadku sprzedaży na odległość towarów importowanych na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie zaś z art. 22 ust. 1 pkt 1c miejscem dostawy towarów jest w przypadku sprzedaży na odległość towarów importowanych na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy - terytorium tego państwa członkowskiego, pod warunkiem, że podatek lub podatek od wartości dodanej z tytułu dostawy tych towarów ma zostać zadeklarowany w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom.

Zatem miejscem dostawy towarów w przypadku sprzedaży na odległość towarów importowanych będzie terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, jeżeli:

1)kraj importu jest inny niż kraj zakończenia transportu lub wysyłki towaru, przykładowo krajem importu są Niemcy, ale towar transportowany jest docelowo do nabywcy w Polsce, lub

2)kraj importu jest taki sam jak kraj zakończenia transportu lub wysyłki towaru (krajem importu jest Polska i towar transportowany jest do nabywcy w Polsce) i jednocześnie podatek VAT jest rozliczany w procedurze IOSS, zdefiniowanej w art. 138a pkt ustawy o VAT.

W stanie faktycznym niniejszej sprawy, nie zostały spełnione ww. warunki pozwalające zastosować szczególne reguły ustalania miejsca dostawy dla sprzedaży na odległość towarów importowanych, zgodnie z którymi miejscem dostawy towarów byłoby terytorium Polski.

Odnosząc się do pkt 1); przebieg transakcji wskazuje, że kraj importu jest taki sam jak kraj zakończenia transportu lub wysyłki towaru do nabywcy tzn. Polska jest krajem importu i towary są przeznaczone dla polskich nabywców (wysyłka/transport kończy się w Polsce). Oznacza to, że wyjątek od zasady ogólnej ustalania miejsca dostawy towarów (art. 22 ust. 1 pkt 1b ustawy o VAT) nie będzie mógł zostać zastosowany.

Nie mogą być również stosowane szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia z punktu nr 2 (art. 22 ust. 1 pkt 1c). Wprawdzie kraj importu jest taki sam jak kraj zakończenia transportu lub wysyłki, ale podatek VAT nie będzie rozliczony przez Wnioskodawcę w szczególnej procedurze dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych tzn. IOSS. Wnioskodawca nie zamierza się rejestrować do powyższej procedury. Procedura ta jest fakultatywna dla podatników dokonujących sprzedaży na odległość towarów importowych oraz podmiotów ułatwiających sprzedaż na odległość towarów importowych. Ponieważ warunki wymienione w pkt nr 2 należy spełnić łącznie, art. 22 ust. 1 pkt 1c ustawy VAT nie może być stosowany.

Ze stanu faktycznego wniosku wynika, że sprzedaż na odległość towarów importowanych będzie spełniała warunki do uznania jej za dostawę łańcuchową. Dostawa łańcuchowa to transakcja, w której kilka podmiotów odsprzedaje sobie ten sam towar (każdy z podmiotów uczestniczących w transakcji dokonuje kolejnej w sensie prawnym dostawy), ale występuje wyłącznie jeden transport bezpośrednio od pierwszego sprzedawcy do końcowego nabywcy. W takich transakcjach tylko jedna dostawa w łańcuchu może być uznana za transakcję ruchomą. Pozostałe transakcje są dostawami lokalnymi/krajowymi w miejscu rozpoczęcia i/lub zakończenia dostawy towarów (w zależności czy występują przed czy po dostawie ruchomej), są to tzw. dostawy nieruchome.

W analizowanej sprawie istotne znaczenie ma to, który w kolejności z podmiotów jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Wnioskodawca nie występuje jako importer towaru i nie dokonuje zgłoszenia celnego oraz nie występuje jako przedstawiciel klienta (bezpośredni lub pośredni), zaś wypełnienie formalności celnych związanych z importem towaru spoczywa na kliencie (ostateczny odbiorca) oraz sprzedawcy (organizator transportu). To klient powinien dokonać ewentualnych opłat z tytułu należnego cła i jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Klient jako trzeci w kolejności podmiot w łańcuchu dostaw i jednocześnie importer towarów, nabywa przedmiotowe towary od Wnioskodawcy, z tym, że towary trafiają bezpośrednio z kraju trzeciego. Zatem, skoro w ramach dokonywanych transakcji podatnikiem zobowiązanym do uiszczenia podatku z tytułu importu towarów dokonanego na terytorium Polski jest ostateczny nabywca (polski klient), to regulacja art. 22 ust. 4 ustawy nie ma dla Wnioskodawcy zastosowania, Wnioskodawca nie jest bowiem w tym przypadku podatnikiem dokonującym dostawy, który jednocześnie jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów.

W takim przypadku transakcję dostawy towaru na rzecz polskiego klienta, będącego jednocześnie importerem towaru, należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego. Oznacza to, że dokonywane przez Wnioskodawcę dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego do odbiorców w Polsce nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę na terytorium kraju a miejscem opodatkowania przedmiotowych dostaw towarów jest terytorium kraju trzeciego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) - zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

przez sprzedaż rozumie odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:

przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Z opisu sprawy wynika, że od (…) 2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma Pan zamiar zajmować się pośrednictwem w sprzedaży za pośrednictwem stron internetowych, aukcji internetowych i ofert handlowych w Internecie. Działalność ta skupi się na świadczeniu usług pośrednictwa (na gruncie prawa cywilnego) w zamawianiu towarów oferowanych przez sprzedawców z krajów trzecich (przeważnie krajów azjatyckich; dalej: sprzedawcy) w zagranicznych serwisach sprzedażowych (dalej określanych także jako platformy sprzedażowe) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (dalej: klienci).

Schemat będzie wyglądał w sposób następujący:

Będzie Pan wyszukiwał towary oferowane przez sprzedawców w serwisach sprzedażowych. Informacje dotyczące towarów oferowanych w serwisie sprzedażowym (inaczej: treść ofert sprzedawców) będą pobierane, modyfikowane i prezentowane na prowadzonych przez Pana stronach internetowych. Modyfikacja ofert sprzedawców polega m.in. na ich tłumaczeniu na język polski, dodawaniu spersonalizowanych opisów - celem dostosowania do potrzeb odbiorcy. Nie będzie Pan zawierać żadnych umów ze sprzedawcami - będzie to autonomiczne działanie.

Klienci (konsumenci), co do zasady będą podmiotami posiadającymi siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Będą oni składać zamówienia na towary za pośrednictwem Pana strony internetowej. Przed złożeniem zamówienia klient jest zobligowany do zaakceptowania regulaminu strony internetowej, wypełnienia danych dostawy, które zostaną przekazane sprzedawcy oraz do wpłacenia pieniędzy w wysokości zamówienia na Pana rachunek bankowy. Następnie dokona Pan zamówienia towaru (za pośrednictwem platformy sprzedażowej) od sprzedawcy z krajów trzecich oraz uiści zapłatę za zamówiony towar wraz z transportem towaru na adres klienta. W odpowiednim formularzu wpisze Pan dane adresowe klientów, które są danymi do wysyłki nabytych towarów. Zawarcie umowy zakupu towaru w serwisie aukcyjnym następuje za pośrednictwem Pana konta na serwisie aukcyjnym. Prawo do rozporządzania towarem przejdzie na klienta już w chwili złożenia zamówienia u sprzedawcy. Sprzedawcy będą wysyłać towar bezpośrednio na adres klienta. Klient będzie informowany o wysyłce towaru z kraju spoza UE na stronie internetowej i za pośrednictwem Regulaminu strony internetowej.

Państwem importu będzie państwo zakończenia wysyłki towarów i w przypadku klientów mających miejsce zamieszkania na terytorium Polski będzie to Polska. W związku z tym, że przesyłka będzie nadawana przez sprzedawcę bezpośrednio na adres ostatecznego klienta to on będzie importerem.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pana wątpliwości dotyczą ustalenia czy miejscem opodatkowania dostawy towarów do klientów będzie terytorium Polski.

Aby odpowiedzieć na Pana wątpliwości odnośnie miejsca opodatkowania transakcji w której będzie Pan uczestniczył należy w pierwszej kolejności ustalić czy w opisanym zdarzeniu przyszłym transakcja w której będzie Pan uczestniczył będzie dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.

Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Jak słusznie Pan zauważył transakcja opisana przez Pana wpisuje się w dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Czynności wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności - jak Pan również wskazał - będą wypełniały znamiona handlu towarami. Należy zauważyć, że przedmiotem nabycia przez klientów będą konkretne towary oferowane na prowadzonej przez Pana stronie internetowej, zatem będzie posiadał Pan władztwo ekonomiczne nad tymi towarami i praktyczną możliwość dysponowania nimi jak właściciel. Bowiem to Pan będzie wyszukiwał towary oferowane przez sprzedawców z krajów trzecich w zagranicznych serwisach sprzedażowych i Pan będzie decydował jakie towary zostaną zaoferowane do sprzedaży na Pana stronie internetowej. Pan też będzie dokonywał modyfikacji na swojej stronie internetowej tych ofert poprzez m.in. tłumaczenie ich na język polski, dodawaniu spersonalizowanych opisów, celem dostosowania ich do potrzeb odbiorcy. Zatem klient będzie mógł zakupić jedynie towar, który zostanie zamieszczony na Pana stronie internetowej. Nie będzie miał Pan zawartych żadnych umów ze sprzedawcami - będzie to autonomiczne działanie. Przed złożeniem zamówienia klient będzie zobligowany do zaakceptowania regulaminu strony internetowej, wypełnienia danych dostawy, które zostaną przekazane sprzedawcy oraz do wpłacenia pieniędzy w wysokości zamówienia na Pana rachunek bankowy. Następnie dokona Pan zamówienia towaru (za pośrednictwem platformy sprzedażowej) od sprzedawcy z krajów trzecich oraz uiści zapłatę za zamówiony towar wraz z transportem towaru na adres klienta. W odpowiednim formularzu wpisze Pan dane adresowe klientów, które są danymi do wysyłki nabytych towarów. Zawarcie umowy zakupu towaru w serwisie aukcyjnym nastąpi za pośrednictwem Pana konta na serwisie aukcyjnym. Sprzedawcy będą wysyłać towar bezpośrednio na adres klienta. Klient będzie informowany o wysyłce towaru z kraju spoza UE na stronie internetowej i za pośrednictwem Regulaminu strony internetowej. Zatem, mając na uwadze powyższe okoliczności należy uznać, że będzie posiadał Pan ekonomiczne władztwo nad sprzedawanymi na Pana stronie internetowej towarami.

Mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy w tym fakt, że efektem wykonanych czynności (istotą zamówienia) będzie konkretny towar w postaci produktu prezentowanego na Pana stronie internetowej, który w takiej postaci będzie dostarczany bezpośrednio klientowi (ostatecznemu nabywcy), a Pan w ramach transakcji będzie przenosił na klienta prawo do dysponowania towarem jak właściciel, świadczenie stanowi dla celów podatku od towarów i usług dostawę towarów. Czynności podejmowane przez Pana w celu zrealizowania zamówienia nie będą stanowić dla klientów celu samego w sobie, klient jest zainteresowany nabyciem konkretnego produktu.

Jak już powyżej wskazałem pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Zatem, chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość dysponowania towarem w postaci np. jego sprzedaży, a nie rozporządzania nim w sensie prawnym. Co ważne, istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy. Zatem, skoro to Pan będzie decydował jakie towary będą oferowane na Pana stronie internetowej, Pan będzie tworzył ofertę poprzez modyfikację ofert, tj. ich tłumaczenie i dostosowanie opisów, itp., Pan będzie decydował za jaką cenę towary zostaną zaoferowane do sprzedaży na Pana stronach internetowych i zapłata za towar będzie trafiała na Pana konto bankowe to realizowane przez Pana świadczenie - jak słusznie Pan wskazał - należy uznać za dostawę towarów. Bowiem z opisu sprawy wynika, że ma Pan możliwość dysponowania rzeczą pomimo braku fizycznego kontaktu z towarem i dokonuje sprzedaży (przenosi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel) na rzecz klienta końcowego.

Pana wątpliwości dotyczą natomiast ustalenia czy miejscem opodatkowania dostawy towarów do klientów będzie terytorium Polski.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:

2. w przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

2a. w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.

2b. w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.

2c. w przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.

2d. przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.

W świetle art. 22 ust. 2e ustawy:

w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:

1) pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;

2) ostatniego nabywcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.

W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:

w przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:

1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:

w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

W myśl art. 22 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).

Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:

miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Jak wynika z opisu sprawy klient (konsument z Polski) będzie zamawiał towar od Pana (podatnika prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą). To klient będzie nabywał towar oferowany przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie zamawiał go u Pana na prowadzonej przez Pana stronie internetowej, Pan następnie będzie zamawiał towar u sprzedawcy z krajów trzecich. Będzie dokonywał Pan zamówienia u sprzedawcy poprzez platformę sprzedażową, a sprzedawca z krajów trzecich będzie wysłał towar bezpośrednio na adres klienta. Zatem w przedmiotowym przypadku, jak Pan zauważył, będziemy mieli do czynienia z transakcją łańcuchową. W transakcję tą zaangażowane będą następujące podmioty: sprzedawca z krajów trzecich, platforma sprzedażowa, Pan oraz ostateczny klient. Przy czym platforma sprzedażowa będzie jedynie miejscem w którym będzie wyszukiwał Pan towary oferowane przez sprzedawców. To tutaj będzie zamawiał Pan towar u sprzedawcy poprzez platformę sprzedażową, a towar będzie wysyłany bezpośrednio z krajów trzecich do Polski (ostatecznego klienta) w łańcuchu sprzedaży. W opisanym przypadku mamy do czynienia z transakcją w której można mówić o relacji podmiotu z krajów trzecich (sprzedawcy) dokonującego sprzedaży na Pana rzecz (B2B), a Panem dokonującym sprzedaży na rzecz ostatecznego klienta (B2C), a więc jest to relacja B2B2C.

W przedmiotowej sprawie istotne jest, który w kolejności uczestnik transakcji będzie podatnikiem z tytułu importu towarów. Wskazał Pan, że importerem towarów będzie klient kupujący od Pana towar. A zatem w związku z tym, że podatnikiem z tytułu importu towarów jest klient kupujący od Pana towar to - jak właściwie Pan wskazał - miejscem świadczenia dostawy towarów dokonanej przez Pana na rzecz tego klienta będzie terytorium kraju trzeciego. Zgodzić się należy z Pana stanowiskiem, że dostawa towarów dokonana przez Pana na rzecz klienta nie będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski.

W konsekwencji Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00