Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. II SA/Łd 204/24

Dnia 26 czerwca 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Grosińska-Grzymkowska Sędziowie Sędzia WSA Jarosław Czerw (spr.) Asesor WSA Beata Czyżewska Protokolant St. sekretarz sądowy Dominika Człapińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 czerwca 2024 roku sprawy ze skargi M.A. na uchwałę Rady Gminy w Lgocie Wielkiej z dnia 21 maja 2019 r. nr IX/48/2019 w sprawie uchwalenia zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy Lgota Wielka 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej: § 4 pkt 2, § 4 pkt 7 lit. a w zakresie słów "(z wyłączeniem gromadzenia odpadów)", § 4 pkt 7 lit. b w zakresie dotyczącym działek nr: [...],[...],[...] i [...] położonych w obrębie [...] w gminie L.; 2. odrzuca skargę w części dotyczącej: § 3 pkt 2 – 4, § 5 pkt 1 – 2, § 6 pkt 1 – 2, § 7 pkt 1 zaskarżonej uchwały; 3. oddala skargę w pozostałym zakresie; 4. zasądza od Rady Gminy w Lgocie Wielkiej na rzecz skarżącego M.A. kwotę 780 (siedemset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

M. A. (dalej: skarżący, strona), zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi uchwałę nr IX/48/2019 Rady Gminy w Lgocie Wielkiej z 21 maja 2019 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy Lgota Wielka, wnosząc o stwierdzenie nieważności uchwały w części obejmującej § 3, § 4 ust. 1 i 2, § 5 ust. 1 i 2, § 6 ust. 1 i 2, § 7 ust. 1 oraz zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Skarżący zarzucił m.in., że plan miejscowy jest sprzeczny ze studium, przez co narusza art. 9 ust. 4 w zw. z art. 20 ust. 1 i w zw. z art. 28 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1073) (dalej: u.p.z.p.). A ponadto wywiódł, że z naruszeniem art. 20 w zw. z art. 22 w zw. z art. 87 w zw. 94 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483), wiąże się ograniczenie swobody działalności gospodarczej poprzez ustanowienie zakazu wykonywania konkretnej działalności gospodarczej, niewydanego w zakresie i na podstawie ustaw oraz, że w sprawie zostały także naruszone przepisy art. 1 ust. 3 u.p.z.p. - poprzez ograniczenie ważenia interesu publicznego i prywatnego do jednorazowej czynności przyznającej arbitralnie pierwszeństwo pewnej grupie interesów, oraz art. 14 ust. 1 u.p.z.p. - poprzez uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w celu zablokowania określonej inwestycji, podczas gdy ustawa nie wskazuje takiego celu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00