Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4019.8.2024.2.AM

Uznanie modelu współpracy z klientami za sprzedaż detaliczną i opodatkowanie podatkiem od sprzedaży detalicznej przychodu uzyskanego z tej sprzedaży.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od sprzedaży detalicznej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 9 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania stosowanego modelu współpracy z Klientami za sprzedaż detaliczną i uznania przychodu z tej sprzedaży za podlegający opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej wpłynął 7 maja 2024 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 lipca 2024 r. (wpływ 23 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X Sp. z.o.o. jest spółką prawa handlowego, zarejestrowaną w Polsce dla potrzeb podatkowych, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (…). Docelowymi odbiorcami produktów Spółki poza podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, są również podmioty spełniające definicję konsumenta w rozumieniu art. 3 pkt 3 Ustawy o PSD (dalej jako: „Klienci”), tj. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nabywające towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnicy ryczałtowi w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.). W związku z występującymi potrzebami i przyjętym modelem operacyjnym, Wnioskodawca sprzedaje swoje produkty (…) Klientom w ramach jednego z dwóch kanałów dystrybucji - sprzedaży pośredniej i sprzedaży bezpośredniej.

Przez sprzedaż pośrednią (która nie jest przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji podatkowej) należy rozumieć sprzedaż na rzecz autoryzowanych dystrybutorów, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarcze dokonują sprzedaży produktów Spółki na rzecz podmiotów trzecich.

Natomiast sprzedaż bezpośrednią realizowaną przez Spółkę należy rozumieć, jako proces składający się z dwóch etapów. Pierwszy z nich polega na nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z Klientem przez przedstawiciela Spółki, w trakcie którego przedstawiany jest zakres współpracy ze Spółką oraz podczas którego może dojść do zawarcia Umowy ramowej z Klientem (dalej jako: „Umowa ramowa”).

Zgodnie z przyjętym przez Wnioskodawcę modelem, Umowa ramowa określa ogólne warunki współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a Klientami, określając w szczególności sposób składania zamówień, nabywania towarów, termin realizacji zamówień, formę płatności oraz warunki reklamacji. Tak ukształtowana Umowa ramowa ma na celu umożliwienie Klientom złożenie zamówienia na konkretne produkty Spółki w dogodnym dla nich terminie, stanowiąc punkt wyjścia dla współpracy - złożenia zamówienia na konkretny produkt Spółki.

Następnie Klient, mając na uwadze postanowienia Umowy Ramowej, ma możliwość złożenia zamówienia bądź zamówień, według swoich preferencji i zapotrzebowania, w zakresie zgodnym z możliwościami wytwórczymi Spółki. Umowa ramowa nie określa ceny sprzedaży produktów Spółki, ich ilości czy miejsca dostaw towarów, gdyż w zależności od dalszych ustaleń dokonanych pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem dostawa może nastąpić do miejsca wskazanego przez Klienta jak również odebrana przez Klienta w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę.

Na podstawie Umowy ramowej Klientowi przysługuje prawo do dokonania zamówienia na konkretne produkty Spółki. Dopiero zamówienie określa cenę sprzedaży produktów, termin płatności, miejsce dostawy lub inne szczególne elementy wymagane dla danego zamówienia. Dokonanie zamówienia następuje w praktyce poprzez (i) kontakt telefoniczny Klienta z biurem obsługi Klienta lub przedstawicielem Spółki, (ii) w drodze korespondencji elektronicznej z biurem obsługi Klienta lub (iii) poprzez Y - aplikację, która umożliwia zdalne zarządzanie zamówieniami Klienta przez biuro obsługi Klienta Wnioskodawcy.

Zamówienia są składane przez Klientów po upływie co najmniej jednego dnia, a zwykle kilku dni (a w przypadku dalszych transz zamówień dokonywanych na podstawie Umowy Ramowej - tygodni, miesięcy albo lat) od momentu zawarcia Umowy Ramowej. Po dokonaniu zamówienia, Spółka dokumentuje sprzedaż poprzez wystawienie paragonu fiskalnego oraz faktury. Faktura jest przesyłana do Klientów jako potwierdzenie zrealizowanej sprzedaży. Jednocześnie, Spółka zachowuje paragon w swojej dokumentacji.

Spółka, w przyjętej przez siebie praktyce, dystrybuuje swoje produkty w opisanych powyżej modelach sprzedaży pośredniej oraz sprzedaży bezpośredniej. W szczególności, Spółka nie posiada żadnego wyspecjalizowanego lokalu czy też placówki pełniącej funkcję punktu sprzedaży stacjonarnej.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

- Umowy ramowe będące przedmiotem wniosku są zawierane w oparciu o dwa modele - w zależności od ustaleń zawartych pomiędzy Państwem, a Klientem. W ramach pierwszego modelu, podpisanie umowy następuje w siedzibie/miejscu zamieszkania Klienta, podczas wizyty Państwa przedstawiciela. W ramach drugiego modelu projekt umowy jest wysyłany elektronicznie na skrzynkę mailową Klienta, za pośrednictwem Państwa systemu informatycznego, natomiast podpis jest składany przez Klienta w formie elektronicznej.

Równocześnie, wskazali Państwo, że zawarcie Umowy ramowej z Klientem nie stanowi zawarcia umowy sprzedaży, z uwagi na fakt, że w ramach tej umowy nie dochodzi do wystarczającej konkretyzacji wzajemnych praw i obowiązków stron. W szczególności, w ramach Umowy ramowej nie jest przenoszona własność Państwa produktów, nie dochodzi również do skonkretyzowania danego produktu/produktów, jak również nie dochodzi do powstania stosunku zobowiązaniowego polegającego na obowiązku zapłaty przez Klienta na rzecz Państwa ceny oraz obowiązku Państwa do przeniesienia własności produktów na rzecz Klienta.

- Umowy ramowe są zawierane w następującej formie:

1. Podczas wizyty Państwa przedstawiciela w siedzibie/miejscu zamieszkania Klienta. Wówczas przedstawiciel odbiera od Klienta podpisy za pośrednictwem multimedialnego urządzenia przenośnego (tablet). Zawarcie umowy w ramach tej formy następuje przy fizycznej obecności obu stron, tj. Państwa przedstawiciela oraz Klienta w miejscu zamieszkania/siedzibie Klienta.

2. W formie elektronicznej. Wówczas projekt Umowy ramowej jest generowany poprzez Państwa system informatyczny i następnie przesłany na skrzynkę mailową Klienta. Zawarcie umowy następuje wówczas poprzez złożenie przez Klienta podpisu elektronicznego. W takiej sytuacji nie dochodzi do podpisania Umowy ramowej przy fizycznej obecności obu stron.

- zawarte przez Państwa oraz Klientów Umowy ramowe mają na celu określenie ogólnych warunków współpracy pomiędzy Państwem oraz Klientami. Zawarcie Umów ramowych umożliwia Państwu efektywną współpracę z Klientami, poprzez usystematyzowanie podstawowych warunków na jakiej podstawie mogą być składane poszczególne zamówienia, na produkty z asortymentu Klienta, w szczególności, Umowa ramowa zawiera:

1. warunki składania zamówień,

2. formę płatności,

3. termin płatności,

4. warunki reklamacji,

5. minimalny termin realizacji zamówienia,

6. sposób zabezpieczenia transportu zawierającego zamówienie,

7. zakres Państwa odpowiedzialności za jakość oraz ilość dostarczanych produktów.

Wskazali Państwo ponadto, że w ramach Umów ramowych nie są uregulowane kwestie takie jak:

1. określenie rzeczy (produktów) będących przedmiotem zamówienia,

2. ceny sprzedaży,

3. obowiązek zapłaty przez Klienta ceny,

4. obowiązek przeniesienia na rzecz Klienta przez Państwa własności rzeczy,

- z uwagi na to, że powyższe kwestia są określane dopiero na etapie składania zamówienia przez Klienta.

Wskazali Państwo, że zawarcie Umowy ramowej daje Klientowi możliwość składania zamówień u Państwa, nie kreując jednocześnie takiego obowiązku. Tym samym, w przypadku w którym Klient nie będzie zainteresowany zakupem Państwa produktów (np. z uwagi na zbyt wysoką cenę) może zdarzyć się sytuacja, w której mimo zawarcia Umowy ramowej, nie dojdzie do realizacji zamówienia na rzecz Klienta. W konsekwencji, w Państwa ocenie, z uwagi na brak uregulowania w Umowie ramowej wskazanych wyżej kwestii stanowiących przedmiotowo istotne elementy treści czynności prawnej (essentialia negotii), nie sposób uznać, że zawarcie Umowy ramowej stanowi w istocie zawarcie Umowy sprzedaży.

- Klient może dowiedzieć się o Państwa asortymencie za pośrednictwem trzech form komunikacji:

1. kontakt telefoniczny Klienta z biurem obsługi klienta lub innym Państwa przedstawicielem,

2. w drodze korespondencji elektronicznej z biurem obsługi Klienta,

3. za pośrednictwem Y - aplikację umożliwiającą także składanie zamówień przez Klienta.

Ponadto wskazali Państwo, że Klient za pośrednictwem wskazanych wyżej trzech form komunikacji może dowiedzieć się również o cenie poszczególnych towarów lub o ewentualnych rabatach i upustach oferowanych przez Państwa. Moment powzięcia informacji o cenie towaru lub oferowanych upustach jest zależny od konkretnej formy komunikacji pomiędzy Państwem a Klientem.

W przypadku rozmowy telefonicznej/prowadzenia korespondencji elektronicznej z pracownikiem biura obsługi lub innym Państwa przedstawicielem, Klient dowiaduje się o upustach i cenach oferowanych przez Państwa towarów podczas rozmowy telefonicznej/korespondencji elektronicznej. Z kolei, w przypadku skorzystania przez Klienta z Y, Klient może dowiedzieć się o upustach i cenach poszczególnych towarów w wybranym przez siebie czasie - Y jest bowiem aplikacją działającą co do zasady bez przerwy. Tym samym, powzięcie informacji o których mowa powyżej w przypadku skorzystania przez Klienta z Y, zależy wyłącznie od aktywności danego Klienta. Należy przy tym wskazać, że Y jest aplikacją zamkniętą - oznacza to, że dostęp do niej mają wyłącznie Państwa Klienci, po uprzednim uzyskaniu danych dostępowych.

W tym zakresie poinformowali Państwo, że powzięcie przez Klienta informacji o asortymencie, cenach produktów oraz upustach/rabatach może nastąpić wyłącznie po uprzednim zawarciu z Państwem Umowy ramowej.

Pytanie

Czy stosowany przez Wnioskodawcę model współpracy z Klientami, w oparciu o przedstawiony model sprzedaży bezpośredniej spełnia definicję sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ustawy o PSD, i tym samym - czy uzyskany przychód z tytułu tej sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej na podstawie art. 5 Ustawy o PSD?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, stosowany przez niego model współpracy z Klientami, w oparciu o przedstawiony model sprzedaży bezpośredniej nie spełnia definicji sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ustawy o PSD i tym samym - uzyskany przychód z tytułu tej sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej na podstawie art. 5 Ustawy o PSD.

Uzasadnienie stanowiska Podatnika

Zgodnie z art. 5 Ustawy o PSD, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest przychód ze sprzedaży detalicznej. Jednocześnie, stosownie do art. 3 pkt 5 Ustawy o PSD, przez sprzedaż detaliczną rozumie się - dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

a) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105 oraz z 2022 r. poz. 2337 i 2581; dalej jako: „Ustawa o prawach konsumenta”) albo

b) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta; - także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

Do dopełnienia podanej definicji legalnej niezbędna jest identyfikacja pojęcia konsumenta wskazanego w art. 3 pkt 3 Ustawy o PSD. Zgodnie ze wskazanym przepisem, przez konsumenta rozumie się osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm., dalej jako: „Ustawa o VAT”).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca jest osobą prawną z siedzibą na terenie Polski, prowadzącym działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem jest (…). Spółka oprócz sprzedaży swoich produktów na rzecz dystrybutorów, których zakres prowadzonej działalności gospodarczej obejmuje obrót towarami, dokonuje ich odpłatnego zbycia na rzecz Klientów, którymi są konsumenci w rozumieniu Ustawy o PSD, w tym rolnicy ryczałtowi. Tym samym, spełniona jest przesłanka podmiotowa sprzedaży detalicznej, zgodnie z którą jej beneficjentów powinni stanowić konsumenci (art. 3 pkt 3 in fine Ustawy o PSD). Sprzedaż ta również jest dokonywana na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez Spółkę.

Niemniej jednak, w ocenie Wnioskodawcy analizy wymaga okoliczność, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, model sprzedaży bezpośredniej spełnia definicję sprzedaży detalicznej w rozumieniu ustawy o PSD, tj. czy odpłatne zbywanie towarów na rzecz konsumentów następuje na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 Ustawy o prawach konsumenta bądź poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta.

W świetle powyższego należy wskazać na regulacje Ustawy o prawach konsumenta, zgodnie z którą (art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta), przez umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa, należy rozumieć umowę z konsumentem zawartą:

a) przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy;

b) w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa w lit. a;

c) w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron;

d) podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami;

e) podczas pokazu zorganizowanego przez przedsiębiorcę, w którym uczestniczy zaproszona bezpośrednio lub pośrednio określona liczba konsumentów, w którego trakcie ma miejsce promocja, składanie ofert sprzedaży lub sprzedaż towarów lub usług, bez względu na to, czy został na niego zorganizowany transport.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 3 Ustawy o prawach konsumenta przez lokal przedsiębiorstwa należy rozumieć:

a) miejsce prowadzenia działalności będące nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe;

b) miejsce prowadzenia działalności będące rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.

Co istotne, Ustawa o prawach konsumenta, w art. 2 pkt 1, określa również trzeci typ umowy, który może być zawarty z konsumentem tj. umowę zawartą na odległość. Umowa ta jest definiowana jako zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

W celu prawidłowej analizy skutków prawnopodatkowych, należy zwrócić uwagę na fakt, że w podanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w odniesieniu do sprzedaży bezpośredniej, można wskazać tylko na jeden moment, w którym dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży. Zawarcie umowy sprzedaży należy utożsamiać ze złożeniem zamówienia przez Klientów za pomocą portalu internetowego, telefonicznie lub poprzez dedykowaną aplikację dla Klientów.

Należy zauważyć, że Umowa ramowa nie może być traktowana jako spełniająca warunki umowy sprzedaży, gdyż w konsekwencji jej zawarcia nie dochodzi do powstania stosunku prawnego charakterystycznego dla umowy sprzedaży pomiędzy stronami. W tym aspekcie, w ocenie Wnioskodawcy należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm., dalej jako: „Kodeks cywilny”), regulujących umowę sprzedaży. Zgodnie z art. 535 § 1 Kodeksu Cywilnego, umowa sprzedaży jest umową, w ramach której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Zgodnie z powszechnie przyjętymi poglądami w doktrynie, aby zakwalifikować daną czynność jako umowę sprzedaży, należy ocenić, czy wystąpiły elementy niezbędne do jej powstania, tzw. essentialia negotii. W tym kontekście należy przyjąć, że takimi elementami są (i) określenie stron umowy sprzedaży, (ii) przedmiotu świadczeń każdej ze stron, (iii) określenie rzeczy będącej przedmiotem sprzedaży oraz (iv) ustalenie ceny sprzedaży.

W ocenie Wnioskodawcy, zawarcie Umowy ramowej nie tworzy stosunku prawnego, który mógłby być utożsamiany z zawarciem umowy sprzedaży, gdyż celem Umowy ramowej jest określenie wyłącznie warunków współpracy, które dają Klientowi prawo do realizacji na jego rzecz konkretnych zamówień produktów Wnioskodawcy. Odwołując się do okoliczności przedstawionych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, celem Umowy ramowej jest określenie w szczególności sposobu składania zamówień, nabywania towarów, terminów realizacji zamówień, formy płatności oraz warunków reklamacji.

Co prawda Umowa ramowa określa strony umowy, niemniej jednak, elementy niezbędne dla umowy sprzedaży (tzw. essentialia negotii) muszą być spełnione kumulatywnie, co w przedstawionym przypadku i na etapie zawarcia Umowy ramowej nie występuje. W ocenie Wnioskodawcy również postanowienia Umowy ramowej, zgodnie z którym strony uzgadniają, że „Sprzedawca sprzedaje, a Kupujący kupi produkty (…) w cenach cennikowych z uwzględnieniem ewentualnych upustów według wzajemnych uzgodnień”, nie daje podstaw do takiej oceny. W postanowieniach Umowy ramowej brak jest bowiem zobowiązania ze strony Klientów do zakupu konkretnego, zdefiniowanego produktu, za który powinna zostać uiszczona odpowiednia cena, brak jest również w niej skonkretyzowanej wartości/ilości produktów Wnioskodawcy, które mają zostać nabyte przez Klientów.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, Umowa ramowa nie powinna być utożsamiana z umową sprzedaży, gdyż jej rolą jest jedynie określenie ogólnych warunków współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a Klientami i w rezultacie jej zawarcie nie powinno być oceniane jako zawarcie umowy sprzedaży. Zatem nie jest także możliwe rozważanie Umowy ramowej w kontekście przedmiotu opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej.

W związku z powyższym stwierdzić trzeba, że zawarcie umowy sprzedaży należy utożsamiać ze złożeniem zamówienia przez Klientów za pomocą portalu internetowego, telefonicznie lub poprzez dedykowaną aplikację dla Klientów. Dopiero składając zamówienie strony określają wszystkie konieczne postanowienia, składające się na essentialia negotii umowy sprzedaży. Tym samym, złożenie zamówienia wiąże ze sobą wszystkie charakterystyczne skutki cywilnoprawne typowe dla umowy sprzedaży tzn. zobowiązanie Spółki do przeniesienia własności określonych rzeczy oraz zobowiązanie Klientów do zapłaty ceny.

Podsumowując, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym, w momencie złożenia zamówienia dochodzi do sprzedaży produktów Wnioskodawcy na rzecz konsumentów w rozumieniu ustawy o PSD. Jednak aby sprzedaż spełniała definicję sprzedaży detalicznej w rozumieniu w art. 3 pkt 5 Ustawy o PSD i tym samym stanowiła przedmiot opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej, do zawarcia umowy sprzedaży z konsumentem musi dojść w lokalu przedsiębiorstwa lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

Należy wskazać, że w praktyce stosowanego przez Spółkę modelu sprzedaży bezpośredniej, zawarcie umowy sprzedaży nie następuje w lokalu przedsiębiorstwa (lokalu Wnioskodawcy) w rozumieniu art. 3 pkt 5 lit. a Ustawy o PSD, i tym samym oceny wymaga, czy doszło do jej zawarcia poza lokalem przedsiębiorstwa, co zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 5 lit. b Ustawy o PSD spełnia definicję sprzedaży detalicznej w rozumieniu tej ustawy.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 lit. b Ustawy o PSD, odnosi sprzedaż detaliczną do zawarcia umowy „poza lokalem przedsiębiorstwa” zgodnie z art. 2 ust. 2 Ustawy o prawach konsumenta. Zatem, analizując sytuacje, w których, zgodnie z art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta, dana umowa jest zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, należy w pierwszej kolejności wskazać, iż przy składaniu zamówień nie dochodzi do fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy (art. 2 pkt 2 lit. a Ustawy o prawach konsumenta). Analogicznie, Klient, składając zamówienia, nie składa go Wnioskodawcy przy jednoczesnej fizycznej obecności w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy (Wnioskodawcy), zgodnie z art. 2 pkt 2 lit. b Ustawy o prawach konsumenta.

Wnioskodawca podkreśla również, że w tym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie zostaną również spełnione przesłanki z art. 2 pkt 2 lit. c Ustawy o prawach konsumenta, gdyż w przyjętym modelu sprzedaży bezpośredniej nie dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy (lokalu Wnioskodawcy) lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron. O ile indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy przy jednoczesnej fizycznej obecności stron został nawiązany przy zawieraniu Umowy ramowej, o tyle nie sposób twierdzić, iż zamówienia, składane za pomocą środków porozumiewania się na odległość, zostały zawarte bezpośrednio po wspomnianym kontakcie.

Przepisy polskiego prawa nie definiują pojęcia „bezpośrednio”. Poddając wskazany termin wykładni językowej, należy posiłkowo skorzystać ze Słownika Języka Polskiego PWN, który pojęcie „bezpośredniości” definiuję w następujący sposób: „w chwili następującej po czymś lub poprzedzającej coś, krótko przed kimś lub po kimś” (https://sjp.pwn.pl/szukaj/bezpo%C5%9Brednio.html, dostęp: 15.02.2024). Definicja językowa wskazuje zatem na wąski związek czasowy między zdarzeniami, których następstwo mogłoby nosić cechy bezpośredniości. Podobne rozumienie pojęcia „bezpośredniości” znaleźć można w literaturze przedmiotu: „W typowych przypadkach upływ kilku godzin oznacza, że przesłanka „bezpośredniości” nie została spełniona. W sytuacji, gdy umowę zawarto w następnym dniu po nawiązaniu kontaktu z konsumentem lub później, należy uznać, że art. 2 pkt 2 lit. c nigdy nie znajduje zastosowania” (tak T. Czech, Prawa konsumenta. Komentarz, Wolters Kluwer Polska 2020, s. 60).

Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowego stanu faktycznego, należy zauważyć, iż zamówienia są składane przez Klientów po upływie co najmniej jednego dnia, a zwykle kilku dni (a w przypadku dalszych transz zamówień dokonywanych na podstawie Umowy Ramowej - tygodni, miesięcy albo lat) od momentu zawarcia Umowy Ramowej. Konsekwentnie, zamówienia te nie są składane „bezpośrednio” po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron.

W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie dojdzie również do zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 2 lit. d i e, gdyż w omawianym modelu sprzedaży nie dochodzi do organizacji przez Wnioskodawcę wycieczki ani pokazu.

Tym samym, umowa sprzedaży w analizowanym stanie faktycznym nie spełnienia żadnej z przesłanek umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 2 lit. a-e Ustawy o prawach konsumenta. Konsekwentnie, sprzedaży tej nie można uznać za sprzedaż detaliczną, o której mowa w art. 5 lit. b Ustawy o PSD.

Zwrócić uwagę należy jednak na fakt, czy umowa sprzedaży zawierana w ramach procesu składania zamówień nie stanowi, zgodnie z art. 2 pkt 2 Ustawy o prawach konsumenta, umowy zawartej na odległość.

W ocenie Wnioskodawcy, zamówienie złożone w przyjętej formie - w drodze kontaktu telefonicznego, zamówienia w drodze korespondencji elektronicznej, czy poprzez dedykowaną aplikację dla Klientów powinno zostać uznane za zawarcie umowy sprzedaży - która w rozumieniu Ustawy o prawach konsumenta będzie stanowiła umowę zawartą na odległość.

W ocenie Wnioskodawcy, umowa sprzedaży zawarta na odległość nie spełnia definicji sprzedaży detalicznej na gruncie Ustawy o PSD i tym samym dokonanie takiej sprzedaży nie powinno stanowić podstawy do powstania obowiązku podatkowego na gruncie tego podatku. Umowa zawarta na odległość nie jest rodzajem umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa czy umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa, które składają się na przedmiot opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej. Definicje tych trzech kategorii umów są rozłączne względem siebie i zawarte w innych jednostkach redakcyjnych art. 2 Ustawy o prawach konsumenta. Konsekwentnie, umowa zawarta na odległość nie może jednocześnie stanowić umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa albo poza lokalem przedsiębiorstwa. Jednocześnie art. 3 pkt 5 Ustawy o PSD, definiując przesłanki tej sprzedaży, z której przychód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem, expressis verbis odnosi się do umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa z art. 2 pkt 3 Ustawy o prawach konsumenta oraz umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa z art. 2 pkt 2 tej Ustawy, podczas gdy umowa zawarta na odległość jest uregulowana w art. 2 pkt 1 tej Ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy, gdyby zamiarem Ustawodawcy było objęcie podatkiem od sprzedaży detalicznej także umów zawieranych na odległość, w treści definicji takiej sprzedaży w ustawie zostałoby dodatkowo przewidziane stosowne odesłanie do art. 2 pkt 1 Ustawy o prawach konsumenta. Pośrednio intencję ustawodawcy w tym zakresie można również wywnioskować z uzasadnienia projektu do Ustawy o PSD (https://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=615, w którym to projektodawca ustawy wskazał, że „Sprzedaż na odległość (m.in. przez Internet) nie będzie objęta podatkiem”. Podobne stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 marca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4019.1.2021.1.PK, wskazującej, że „Gdyby zamiarem ustawodawcy było objęcie analizowanym podatkiem także umów zawieranych na odległość, w treści art. 3 pkt 5 Ustawy o PSD zostałoby dodatkowo przewidziane stosowne odesłanie do art. 2 pkt 1 u.p.k. Na podstawie aktualnego brzmienia art. 3 pkt 5 Ustawy o PSD można jednak wysnuć wniosek, że nie taka była intencja ustawodawcy”.

We wspomnianej wyżej interpretacji indywidualnej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził ponadto stanowisko Spółki, że sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego nie stanowi sprzedaży detalicznej w rozumieniu Ustawy o PSD, podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem. W ocenie Wnioskodawcy - co zostało również potwierdzone przez organ podatkowy - umowy zawierane w ramach zorganizowanego systemu informatycznego (we wspomnianej interpretacji - w ramach Sklepu Internetowego) są umowami zawieranymi na odległość, poprzez fakt, że nie dochodzi do jednoczesnej fizycznej obecności stron i wykorzystywane są odpowiednie środki porozumiewania się na odległość. W ocenie organu podatkowego wydającego interpretację, przesłanka fizycznej obecności stron nie jest spełniona też w przypadku późniejszej fizycznej dostawy towarów do klienta lub odbioru osobistego towaru przez klienta w lokalu przedsiębiorcy. Kluczowy w tym zakresie pozostaje bowiem sposób zawarcia umowy, nie zaś późniejsza dostawa zakupionych towarów.

Podobne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Podatkowej zajął w kolejnej interpretacji podatkowej z dnia 20 września 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4019.1.2019.1.PK, w której wskazał, że opodatkowaniu podlega sprzedaż dokonana na podstawie umów zawartych w lokalu oraz poza nim, przy czym konieczna jest fizyczna obecność stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy. Tym samym, dla skuteczności zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa konieczne jest, aby do jej zawarcia doszło w wyniku przyjęcia oferty przez konsumenta. Wskazana interpretacja podkreśla stanowisko przyjęte przez Wnioskodawcę, zgodnie z którym przedmiot opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej obejmuje tylko umowy zawarte w lokalu lub poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o prawach konsumenta.

Podsumowując powyższe, w ocenie Wnioskodawcy:

1. Umowa ramowa zawarta w ramach sprzedaży bezpośredniej określa jedynie ogólne warunki współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a Klientami, a tym samym nie jest umową sprzedaży, zawartą w lokalu przedsiębiorstwa lub poza lokalem przedsiębiorstwa, kiedy to przychód uzyskany na podstawie takiej umowy jest opodatkowany podatkiem od sprzedaży detalicznej na podstawie Ustawy o PSD;

2. faktyczne zawarcie umowy sprzedaży należy utożsamiać ze złożeniem zamówienia przez Klientów Wnioskodawcy i akceptacją warunków zamówienia;

3. w ocenie Wnioskodawcy, zawarcie umowy sprzedaży poprzez złożenie zamówienia, w postaci przedstawionej we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (poprzez kontakt telefoniczny z biurem obsługi Klienta lub przedstawicielem Spółki, w drodze korespondencji elektronicznej z biurem obsługi Klienta lub poprzez Y - aplikację, która umożliwia zdalne zarządzanie zamówieniami Klienta przez biuro obsługi Klienta Wnioskodawcy), nie spełnia przesłanek sprzedaży w lokalu przedsiębiorstwa jak i poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o prawach konsumenta i tym samym nie podlega opodatkowaniu sprzedaży podatkiem od sprzedaży detalicznej w rozumieniu Ustawy o PSD.

4. w ocenie Wnioskodawcy, tryb oraz forma zawierania umowy przez Klienta z Wnioskodawcą spełnia przesłanki umowy zawartej na odległość, z której to uzyskany przychód nie podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej zgodnie z art. 5 w związku z art 3 pkt 5 Ustawy o PSD.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, stosowany przez Wnioskodawcę model współpracy z Klientami, nie spełnia definicji sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ustawy o PSD, i tym samym - uzyskany przychód z tytułu tej sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej na podstawie art. 5 Ustawy o PSD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 148; dalej jako: „ustawa”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) działalności gospodarczej - rozumie się przez to działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.);

2) kasie rejestrującej - rozumie się przez to kasę rejestrującą, o której mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) konsumencie - rozumie się przez to osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

4) sprzedawcy detalicznym - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną, spółkę cywilną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej dokonujące sprzedaży detalicznej;

5) sprzedaży detalicznej - rozumie się przez to dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

a) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105 oraz z 2022 r. poz. 2337 i 2581),

b) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

- także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej;

6) towarze - rozumie się przez to rzeczy ruchome lub ich części.

Jak stanowi art. 2 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta:

Określenie użyte w ustawie „umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa” oznacza umowę z konsumentem zawartą:

a)przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy,

b) w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa w lit. a,

c) w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron,

d) podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami,

e) podczas pokazu zorganizowanego przez przedsiębiorcę, w którym uczestniczy zaproszona bezpośrednio lub pośrednio określona liczba konsumentów, w którego trakcie ma miejsce promocja, składanie ofert sprzedaży lub sprzedaż towarów lub usług, bez względu na to, czy został na niego zorganizowany transport.

W świetle art. 2 pkt 3 ustawy o prawach konsumenta:

Określenie użyte w ustawie „lokal przedsiębiorstwa” oznacza:

a) miejsce prowadzenia działalności będące nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe,

b) miejsce prowadzenia działalności będące rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.

Zatem opodatkowaniu podlega sprzedaż dokonana na podstawie umów zawartych w lokalu oraz poza nim, przy czym konieczna jest fizyczna obecność stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy.

W myśl art. 4 ustawy:

Podatnikami podatku są sprzedawcy detaliczni.

Jak stanowi art. 5 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem jest przychód ze sprzedaży detalicznej.

Jak wynika z cytowanych przepisów, podatnikiem podatku od sprzedaży detalicznej (dalej zwanym podatkiem) jest podmiot (osoba fizyczna, osoba prawna, spółka cywilna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej) dokonujący - na terytorium Polski ‑ odpłatnego zbywania rzeczy ruchomych lub ich części na rzecz osób fizycznych (bez związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą jeżeli takową prowadzą) oraz rolnikom ryczałtowym w rozumieniu ustawy o VAT.

Zatem, już na wstępie, można stwierdzić, że nie podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej sprzedaż usług.

W świetle art. 6 ust. 1 ustawy:

Podstawę opodatkowania podatkiem stanowi osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodów ze sprzedaży detalicznej ponad kwotę 17 000 000 zł.

Stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy:

Przychodem ze sprzedaży detalicznej są kwoty otrzymane przez podatnika z tytułu sprzedaży, o której mowa w ust. 1, w tym zaliczki, raty, przedpłaty i zadatki, także w przypadku, gdy kwoty te podatnik otrzymał przed wydaniem towaru.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy:

Przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kas rejestrujących oraz sprzedaży niezaewidencjonowanej zgodnie ze zwolnieniem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy:

Przychód ze sprzedaży detalicznej nie obejmuje należnego podatku od towarów i usług.

Z ww. przepisów wynika, że podstawą opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej jest nadwyżka - ponad kwotę 17 000 000 zł w danym miesiącu - przychodów ze sprzedaży towarów uznanej za sprzedaż detaliczną w rozumieniu ustawy, zaewidencjonowana przy pomocy kas rejestrujących oraz obrotu niezaewidencjonowanego zgodnie ze zwolnieniem przewidzianym w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2023 r., poz. 2605).

Należy zauważyć, że aby dany przychód ze sprzedaży był opodatkowany podatkiem od sprzedaży detalicznej, konieczne jest aby łącznie były spełnione następujące warunki:

1. zbycie musi być dokonywana na rzecz określonej grupy podmiotów (konsumentów),

2. zbycie winno następować w ramach działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT) zbywcy,

3. zbycie musi mieć charakter odpłatny oraz musi mieć miejsce na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o prawach konsumenta,

4. przedmiotem zbycia muszą być towary (w rozumieniu ustawy).

Zatem, aby móc rozstrzygnąć czy dana działalność podlega opodatkowaniu podatkiem, konieczne jest ustalenie, czy są spełnione ww. warunki.

Pod pojęciem konsumenta rozumieć się osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz prowadzącą działalność gospodarczą, nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnika ryczałtowego.

Pojęcie rolnika ryczałtowego określono przez odesłanie do definicji zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedmiotem opodatkowania podatkiem może być przychód ze sprzedaży towarów na rzecz podmiotów:

- nie będących przedsiębiorcami,

- będących przedsiębiorcami lecz nabycie to nie jest związane z ich działalności gospodarczą,

- rolników ryczałtowych.

Przy czym, aby takie zbycie stanowiło sprzedaż detaliczną w rozumieniu ustawy - a tym samym przychód z takiej sprzedaży podlegał opodatkowaniu podatkiem - konieczne jest, aby miało ono miejsce w Polsce, na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, albo poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Zatem opodatkowaniu podlega sprzedaż dokonana na podstawie umów zawartych w lokalu oraz poza nim, przy czym konieczna jest fizyczna obecność stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy.

Warto zauważyć, że lokalem przedsiębiorstwa jest też miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przez pełnomocnika lub zastępcę pośredniego przedsiębiorcy, przy czym bez znaczenia jest tytuł prawny (własność, wynajem, dzierżawa), na podstawie którego sprzedawca korzysta z lokalu oraz to, czy w ogóle korzysta z danego lokalu na podstawie prawnej. Natomiast nie podlega opodatkowaniu sprzedaż na odległość (m.in. przez Internet, telefon).

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności dokonują Państwo sprzedaży swoich produktów Klientom (którzy są konsumentami w rozumieniu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej) w ramach jednego z dwóch kanałów dystrybucji - sprzedaży pośredniej (która nie jest przedmiotem Państwa wątpliwości przedstawionych we wniosku) oraz sprzedaży bezpośredniej.

Wskazali Państwo, że sprzedaż bezpośrednią realizują Państwo poprzez proces, który składa się z dwóch etapów. Pierwszym z nich jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu z Klientem przez Państwa przedstawiciela, w trakcie którego przedstawiany jest zakres współpracy z Państwem oraz podczas którego może dojść do zawarcia Umowy ramowej. Umowa ta określa ogólne warunki współpracy pomiędzy Państwem a Klientem, określając w szczególności sposób składania zamówień, nabywania towarów, termin realizacji zamówień, formę płatności oraz warunki reklamacji. Tak ukształtowana Umowa ramowa ma na celu umożliwienie Klientom złożenie zamówienia na konkretne oferowane przez Państwa produkty w dogodnym dla nich terminie, stanowiąc punkt wyjścia dla Państwa współpracy. Z opisu sprawy nadto wynika, że mając na uwadze postanowienia zawartej Umowy Klient ma możliwość złożenia zamówienia/zamówień według swoich potrzeb i preferencji. Nadmienili Państwo, że Umowa ramowa nie określa ceny sprzedaży produktów, ich ilości czy miejsca dostaw, gdyż w zależności od dokonanych dalszych ustaleń, dostawa może nastąpić do miejsca wskazanego przez Klienta lub zamówione towary mogą być przez niego odebrane w miejscu, w którym prowadzą Państwo działalność gospodarczą.

Umowa ta może być zawarta:

1. Podczas wizyty Państwa przedstawiciela w siedzibie/miejscu zamieszkania Klienta. Wówczas przedstawiciel odbiera od Klienta podpisy za pośrednictwem multimedialnego urządzenia przenośnego (tablet). Zawarcie umowy w ramach tej formy następuje przy fizycznej obecności obu stron, tj. Państwa przedstawiciela oraz Klienta w miejscu zamieszkania/siedzibie Klienta.

2. W formie elektronicznej. Wówczas projekt Umowy ramowej jest generowany poprzez Państwa system informatyczny i następnie przesłany na skrzynkę mailową Klienta. Zawarcie umowy następuje wówczas poprzez złożenie przez Klienta podpisu elektronicznego. W takiej sytuacji nie dochodzi do podpisania Umowy ramowej przy fizycznej obecności obu stron.

Opis sprawy pozwala ponadto stwierdzić, że Umowa ramowa zawiera:

1. warunki składania zamówień,

2. formę płatności,

3. termin płatności,

4. warunki reklamacji,

5. minimalny termin realizacji zamówienia,

6. sposób zabezpieczenia transportu zawierającego zamówienie,

7. zakres Państwa odpowiedzialności za jakość oraz ilość dostarczanych produktów.

Wskazali Państwo również, że w ramach Umów ramowych nie są uregulowane kwestie takie jak:

1. określenie rzeczy (produktów) będących przedmiotem zamówienia,

2. ceny sprzedaży,

3. obowiązek zapłaty przez Klienta ceny,

4. obowiązek przeniesienia na rzecz Klienta przez Państwa własności rzeczy,

- z uwagi na to, że powyższe kwestia są określane dopiero na etapie składania zamówienia przez Klienta.

Przy czym zaznaczyli Państwo, że zawarcie Umowy ramowej nie zobowiązuje Klienta do dokonania zamówienia. W przypadku w którym Klient nie będzie jednak zainteresowany zakupem Państwa produktów może zdarzyć się sytuacja, w której pomimo zawarcia Umowy ramowej nie dojdzie do realizacji zamówienia.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika ponadto, że na podstawie Umowy ramowej Klient ma prawo do dokonania zamówienia na oferowane przez Państwa konkretne produkty, które to zamówienie określa cenę sprzedaży produktów, termin płatności, miejsce dostawy i inne elementy wymagane dla zamówienia. Klient dokonuje zamówienia poprzez kontakt telefoniczny z biurem obsługi klienta, w drodze korespondencji elektronicznej z biurem obsługi klienta lub poprzez Y - aplikację, która umożliwia zdalne zarządzanie zamówieniami Klienta przez biuro obsługi klienta. Ponadto za pośrednictwem tych trzech form komunikacji Klient może uzyskać informację na temat oferowanego przez Państwa asortymentu, cenie poszczególnych towarów oraz ewentualnych rabatach/upustach.

Przy czym zaznaczyli Państwo, że powzięcie przez Klienta informacji o oferowanym przez Państwa asortymencie, cenach produktów oraz upustach/rabatach może nastąpić wyłącznie po uprzednim zawarciu Umowy ramowej.

Wskazali Państwo również, że zamówienia są składane przez Klientów co najmniej po upływie jednego dnia, a zwykle kilku dni (a w przypadku dalszych transz zamówień dokonywanych na podstawie Umowy Ramowej - tygodni, miesięcy albo lat) od momentu zawarcia Umowy ramowej.

Po złożeniu zamówienia przez Klienta dokumentują Państwo sprzedaż poprzez wystawienie paragonu fiskalnego oraz faktury. Fakturę przesyłają Państwo do Klienta, natomiast paragon zachowują Państwo w swojej dokumentacji.

Zaznaczyli Państwo dodatkowo, że nie posiadają Państwo wyspecjalizowanego lokalu czy też placówki pełniącej funkcję punktu sprzedaży stacjonarnej.

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą uznania czy stosowany przez Państwa model współpracy z Klientami, w oparciu o przedstawiony model sprzedaży bezpośredniej spełnia definicję sprzedaży detalicznej, a tym samym - czy uzyskany przychód z tej sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy i wyjaśnienia oraz przedstawiony przez Państwa opis sprawy w ocenie Organu stosowany przez Państwa model sprzedaży bezpośredniej nie spełnia definicji sprzedaży detalicznej.

W ocenie Organu zawieranej przez Państwa z Klientami Umowy ramowej nie można uznać za umowę kupna-sprzedaży. Jak wynika z opisu sprawy, określa ona jedynie ogólne warunki zawieranej umowy, bez wskazania w niej informacji znajdujących się w zamówieniach takich jak m.in. koszt zamówienia czy sposób i miejsce dostawy towarów. Ponadto wskazali Państwo, że dopiero po jej zawarciu Klient może zapoznać się z oferowanym przez Państwa asortymentem, otrzymać informację na temat możliwych upustów/rabatów oraz złożyć zamówienie.

Przedstawione przez Państwa okoliczności sprawy pozwalają ponadto stwierdzić, że dokonywana przez Państwa sprzedaż nie jest dokonywana na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy o prawach konsumenta - bowiem jak wskazali Państwo wprost w opisie sprawy, nie posiadają Państwo wyspecjalizowanego lokalu czy też placówki pełniącej funkcję punktu sprzedaży stacjonarnej, a zamówienia są składane przez Klientów telefonicznie, za pomocą poczty elektronicznej lub aplikacji.

Nie można również uznać, że dokonywana przez Państwa sprzedaż jest dokonywana poza lokalem przedsiębiorstwa, bowiem przedstawiona przez Państwa sytuacja nie wypełnia żadnej z przesłanek wskazanych w art. 2 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta. Co prawda zawierają Państwo Umowy ramowe, które wypełniałyby przesłanki wskazane w powyższym przepisie, jednakże nie sposób uznać tej umowy za umowę sprzedaży. Wprawdzie z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że Umowa ramowa jest podpisywana w obecności Państwa przedstawiciela, jednakże mając na względzie okoliczności sprawy, a w szczególności Państwa wskazanie, iż złożenie faktycznego zamówienia (a więc finalizacja przeprowadzanej z klientem transakcji) dokonywane jest co najmniej po upływie jednego dnia od zawarcia Umowy ramowej, nie sposób uznać, że do złożenia zamówienia dochodzi obecności Państwa przedstawiciela. W ramach zawarcia Umowy ramowej Klient nie składa bowiem zamówienia, nie dowiaduje się o oferowanym przez Państwa asortymencie, cenie tychże produktów oraz o możliwości uzyskania ewentualnych rabatów/upustów. W wyniku podpisania Umowy ramowej nie następuje również zobowiązanie Klienta do zapłaty ceny za produkty oraz nie następuje przeniesienie własności produktów z Państwa na Klienta. Finalizacja transakcji ma miejsce natomiast dopiero w chwili złożenia zamówienia, które dokonywane jest poprzez jedną z trzech form kontaktu, tj. poprzez Y, telefonicznie lub elektronicznie poprzez kontakt z Biurem Obsługi Klienta.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że stosowany przez Państwa model sprzedaży nie jest sprzedażą detaliczną w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

Oznacza to jednocześnie, że przychód uzyskiwany z tytułu tej sprzedaży nie stanowi przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

Tym samym Państwa stanowisko, w myśl którego stosowany przez Państwa model współpracy z Klientami w oparciu o model sprzedaży bezpośredniej nie spełnia definicji sprzedaży detalicznej i tym samym - uzyskany przychód z tytułu tej sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanych. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte treścią pytania nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu Organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00