Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.406.2024.1.ZK
Wydanie interpretacji indywidualnej - dotyczy skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lipca 2024 r., wpłynął Państwa wniosek z 30 maja 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi badawczo-rozwojowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
(…) (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca” lub „(…)”) z siedzibą w (…), numer NIP: (…), REGON: (…), jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”). Rok podatkowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Wnioskodawca nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego. Ponadto, Spółka nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub na podstawie decyzji, o której mowa w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74 z późn. zm.).
(…) to celowa spółka technologiczna, stworzona w celu rozwijania innowacyjnych produktów i rozwiązań dla sektora technologii lotniczych. Główny obszar działalności Spółki to projektowanie i wdrażanie systemów IT w branży lotniczej w tym:
- Systemy lotniskowe - system meteorologiczny AWOS;
- Systemy wsparcia do zarządzania ruchem lotniczym w zakresie: projektowania struktur przestrzeni powietrznej, projektowania procedur lotniczych, statystyczno-analitycznym;
- Usługi kontroli lotniczych urządzeń naziemnych (LUN).
Wnioskodawca rozwija się w sposób dynamiczny, wykorzystując zdobyte doświadczenie w inżynierii oprogramowania i lotnictwie oraz tworzy najnowocześniejsze rozwiązania dla branży meteorologicznej i pomocy wizualnych.
Zarząd Spółki posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie w realizacji prac badawczo-rozwojowych (dalej: „B+R”) w dziedzinie zaawansowanych technologii i rozwiązań dla lotnictwa. Priorytetem Wnioskodawcy jest rozwój firmy - wykorzystanie potencjału i możliwości grupy podmiotów pozwala na uzyskiwanie najlepszych efektów w zakresie tworzenia i rozwijania systemów lotniskowych oraz kreowania nowych, innowacyjnych rozwiązań dla lotnictwa.
Wnioskodawca z roku na rok poszerza swój asortyment i sieć dystrybucyjną oraz wprowadza do swojej oferty innowacyjne, bardziej przyjazne środowisku produkty z branży lotniczej. Spółka, stawiając na ciągły rozwój oparty na innowacjach, buduje tym samym rozpoznawalność marki. Jednocześnie z uwagi na postęp technologiczny i wzrastające wymagania klientów, nieodzownym elementem prowadzonego biznesu jest prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej (dalej: „Działalność B+R”).
Realizowane przez Spółkę działania, polegają między innymi na poszukiwaniu oraz testowaniu nowych technologii, materiałów lub zamienników jako elementów produktów, tworzeniu nowych produktów, ulepszaniu istniejących rozwiązań i technologii, prowadzeniu produkcji prototypowej, a w konsekwencji wprowadzeniu nowych lub udoskonalonych produktów i rozwiązań do oferty Spółki. Obecnie (…) koncertuje się na działaniach mających na celu wdrożenie do sprzedaży efektów projektu badawczo-rozwojowego realizowanego przez Spółkę w latach (…), dotyczącego inspekcji lotniskowych świateł nawigacyjnych przy pomocy (…).
Zgodnie z przyjętą strukturą organizacyjną, działalność Wnioskodawcy jest podzielona na działy biznesowe rozumiane jako jednostki organizacyjne realizujące określone funkcje. Działalność B+R jest realizowana przez wyspecjalizowaną kadrę (…) z różnych działów, które wspólnie realizują projekty B+R, tworząc innowacje produktowe i procesowe (zakres zaangażowania pracowników poszczególnych działów uzależniony jest od rodzaju realizowanego projektu).
Działalność B+R prowadzona przez Spółkę ma charakter systematyczny, twórczy i projektowy. Oznacza to w praktyce, że w celu opracowania konkretnego produktu, rozwiązania czy innowacji tworzony jest projekt oraz wyznaczany jest pracownik/pracownicy, których zadaniem jest realizacja tego projektu tj. opracowanie danego produktu czy zmiany procesu produkcji mającej na celu poprawę efektywności działania Wnioskodawcy. Praca projektowa w zakresie działalności B+R jest realizowana zgodnie z wewnętrznymi procedurami zarządzania Spółki, które określają podstawowe zasady przebiegu, planowania i monitorowania każdego projektu.
Prowadzone przez Spółkę prace B+R, polegają w szczególności na zdobywaniu nowych zasobów wiedzy oraz tworzeniu innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań zgodnie z zapotrzebowaniem rynku (w zakresie nowych produktów) czy też zgodnie z zapotrzebowaniem wewnętrznym Spółki (w zakresie innowacji procesu produkcji). W efekcie otrzymywane są nowe, ulepszone lub zmienione kompleksowe i zaawansowane rozwiązania (produkty lub procesy).
W odniesieniu do prowadzonej działalności B+R, w ramach opisanego niżej, zrealizowanego w latach (…), projektu o charakterze badawczo-rozwojowym, Spółka zamierza dokonać odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, tj. dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych (dalej: „ulga B+R”), dokonując stosownych korekt rocznych rozliczeń podatkowych.
Opis Projektu B+R
Projekt, w ramach którego Spółka planuje skorzystać z ulgi B+R został zrealizowany w latach (…) i posiada tytuł: (…) (dalej: „Projekt B+R”).
Przedmiotem Projektu B+R, było przeprowadzenie prac B+R, w rezultacie których wytworzona została innowacja produktowa na skalę międzynarodową w formie znacząco ulepszonej technologii kontrolno-pomiarowej do obsługi wzrokowych pomocy nawigacyjnych (ALS-Approach lighting system oraz PAPI-Precision Approach Path Indicator) przy pomocy (…).
Rezultatem prac jest stworzenie czterech innowacyjnych modułów systemu do inspekcji wzrokowych pomocy nawigacyjnych w oparciu o opracowane algorytmy analizy obrazu i automatyzację procesu:
1. Moduł planowania trasy - w module zaimplementowane zostały algorytmy planowania trasy lotu wielowirnikowca, tak, żeby mógł on zrealizować misję w możliwie najkrótszym czasie i po najkrótszej drodze, zapewniając jednocześnie odpowiednią pozycję wielowirnikowca do skutecznej weryfikacji świecenia świateł. System, znając współrzędne świateł, kąty widzenia kamery i wymogi kontroli będzie mógł automatycznie zaplanować trasę. Opracowany moduł pozwoli na zdefiniowanie różnego poziomu szczegółowości usługi - od najprostszej misji (szybka kontrola w podstawowej konfiguracji, prosta trasa) do pełnej misji (realizacja wszystkich pomiarów z różnych perspektyw, skomplikowana trasa obejmująca wiele punktów przelotowych).
2. Moduł realizacji misji (współpraca z autopilotem) i sterowania kamerą/głowicą obserwacyjną - w module zaimplementowane zostały algorytmy korelacji autopilota (…) z systemem analizy wizyjnej - tak, żeby podczas misji zapewnić właściwe sterowanie kamerą. Opracowany algorytm pozwoli na takie sterowanie głowicą, żeby w danej pozycji kamera po kolei objęła wszystkie analizowane światła.
3. Moduł identyfikacji świateł - w module stworzony i zaimplementowany został algorytm automatycznej lokalizacji położenia świateł lotniskowych, tak aby automatycznie wykrywał i rozpoznawał poszczególne kategorie świateł, widoczne na zdjęciach zrobionych przez kamerę (…), korelując analizę strumienia wideo z pozycją (…).
4. Moduł analizy obrazu (weryfikacja poprawności świateł) - w module opracowany i zaimplementowany został zespół algorytmów, które będą oceniać braki świateł oraz poszczególne parametry każdego światła (intensywność, barwa, a także częstotliwość i intensywność w przypadku świateł zmiennych lub błyskowych).
Produkt adresowany jest na rynek krajowy i międzynarodowy, grupą docelową Projektu B+R są krajowe i międzynarodowe porty lotnicze, lotniska wojskowe, lądowiska dla helikopterów, specjalistyczne firmy świadczące inspekcje pomiarowe samolotem tzw. Flight Inspection Service Providers.
Obecnie na rynku brak jest rozwiązań o podobnym poziomie złożoności i funkcjonalnościach, a sam rezultat Projektu B+R stanowi odpowiedź na zdiagnozowane, dotychczas nierozwiązane problemy związane z dokładnością kontroli i pomiarów oświetlenia lotniskowego. Cel Projektu B+R, został osiągnięty poprzez realizację prac B+R dotyczących opracowania innowacyjnych modułów systemu, opartych o zaawansowane rozwiązania algorytmiczne, a wyniki realizacji Projektu B+R zostały wdrożone przez Wnioskodawcę we własnej działalności.
Projekt B+R został przeprowadzony w podziale na trzy etapy, zgodnie z wyodrębnionymi obszarami badawczymi (pokrywającymi się z kamieniami milowymi), realizacja których prowadzona była zgodnie z metodyką CRISP-DM, zakładającą następujące kroki - analizę potrzeb biznesowych, analizę dostępnych danych, tworzenie modeli, ich ewaluację i implementację.
W pierwszym etapie została zaprojektowana architektura systemu oraz wytypowane do dalszych prac algorytmy. Zostały wytypowane algorytmy przeliczania geometrycznego, które są w stanie identyfikować, gdzie dane światło znajduje się na obrazie oraz identyfikować poszczególne rodzaje światła oraz algorytmy oceniające, które mają identyfikować czy i których świateł brakuje oraz czy właściwe są parametry każdego światła. Do planowania trasy zostały wytypowane algorytmy grafowe, optymalizacji, klasteryzacji. Do analizy świateł - algorytmy morfologiczne, obrazowe, optymalizacji, sortowania.
W etapie 2 opracowane zostały już wszystkie nowe moduły planowania trasy, realizacji misji, identyfikacji świateł, analizy obrazu. W ramach etapu zostały także przebadane pod kątem dopasowania najbardziej optymalnych rozwiązać technologicznych oraz algorytmicznych świetlne systemy podejścia, oś błyskowa, wzrokowe wskaźniki ścieżki podejścia, światła progu drogi startowej, światła strefy przyziemienia, światła krawędziowe drogi startowej, światła osi drogi startowej, światła końca drogi startowej. Opracowane w 2 etapie moduły zostały ze sobą zintegrowane.
W ostatnim etapie prac B+R nastąpiła integracja poszczególnych modułów z systemem i testowanie prototypowego rozwiązania w warunkach rzeczywistych na pasie Portu Lotniczego (…). Na koniec zostały przeprowadzone jeszcze prace przedwdrożeniowe, potwierdzające zgodność założeń projektu ze stanem faktycznym, zakończone opracowaniem dokumentacji przedwdrożeniowej (min. Safety Case).
Prace badawczo-rozwojowe w ramach ww. Projektu B+R nie były związane ze standardowymi, rutynowymi i okresowymi zmianami w tworzonych produktach, zaś tworzone rozwiązania charakteryzują się wysokim poziomem innowacyjności. W ramach Projektu B+R została opracowana innowacja w postaci znacząco ulepszonej technologii (…) (ALS -Approach lighting system oraz PAPI-Precision Approach Path Indicator) przy pomocy (…)
Celem było stworzenie szybszej, bezpieczniejszej, efektywniejszej i tańszej usługi inspekcji wzrokowych pomocy nawigacyjnych dla Portów Lotniczych, zastępując najpopularniejsze dotychczasowe metody - inspekcji świetlnych pomocy nawigacyjnych z powietrza za pomocą samolotu. Rezultatem jest stworzenie systemu do inspekcji wzrokowych pomocy nawigacyjnych w oparciu o opracowane algorytmy analizy obrazu i automatyzację procesu.
Oferowana usługa to (…). Jest niezawodną i ekonomiczną alternatywą dla konwencjonalnych kontroli prowadzonych z powietrza, umożliwiając większą elastyczność i zwiększając automatyzację w kalibracji pomocy nawigacyjnych w portach lotniczych. Usługa opiera się na zastosowaniu (…) do prowadzenia inspekcji i kalibracji świateł precyzyjnego podejścia do lądowania tzw. PAPI oraz lotniskowych systemów świetlnych. Kontrola będzie prowadzona poprzez kalkulacje na podstawie analizy rejestrowanego obrazu i odczytu czujników znajdujących się na pokładzie (…). Cała operacja może być przeprowadzona w czasie nie dłuższym niż 25 min. (…) wykonując lot autonomiczny po trasie określonej przez wcześniej zdefiniowane punkty rejestrujące w odpowiednim położeniu, będzie monitorować stan lamp świetlnych poszczególnych urządzeń. Tego typu rozwiązanie technologiczne pozwoli również na znaczną redukcję kosztów (ok. 50%), skrócenie procesu inspekcji (ok. 73%) oraz obniżenie emisji CO2 (ok. 98%), gdyż proponowana usługa jest przyjazna środowisku, nie emituje zanieczyszczeń i hałasu, dzięki czemu może być prowadzona również w nocy. Poza tym system jest w pełni autonomiczny - nie będzie wymagał specjalistycznie wyszkolonego personelu.
Opracowana technologia stanowi innowację na skalę międzynarodową. W celu potwierdzenia innowacji w projekcie, Wnioskodawca dokonał analizy stanu techniki i rozeznania rynkowego. W trakcie weryfikacji, przeanalizowano kilkaset dokumentów oraz baz. Przedstawione w publikacjach wyniki badań nie rozwiązują problemów badawczych postawionych przez zespół Wnioskodawcy. Powyższe przykłady potwierdzają występowanie różnego rodzaju systemów ułatwiających procesy lądowania samolotów, metody kontroli i kalibracji tych systemów oraz zagadnienia konstrukcyjne związane z systemami oświetlenia. W analizowanych dokumentach nie odnaleziono opisów systemów do inspekcji wzrokowych pomocy nawigacyjnych z wykorzystaniem (…), w których analizie poddane zostaną różnego rodzaju systemy świetlne (m.in. PAPI, ALS, świateł na pasie startowym).
Główne przewagi konkurencyjne innowacyjnego rozwiązania Spółki to:
- Skrócenie czasu wykonania procedury (…) - skrócenie czasu będzie dotyczyło zarówno czasu trwania samej procedury oblotu jak i również czasu otrzymania rezultatu inspekcji tj. wyników pomiarowych. W związku z tym, że samolot aby wykonać każdy pomiar musi przeprowadzić procedurę podejścia do lądowania powoduje, że czas trwania takiej inspekcji wynosi ok 90 min. Skrócenie czasu pozytywnie odbija się na dostępności operacyjnej lotniska. Dla grupy docelowej rezultatów projektu, wybór rozwiązania na rynku będzie opierał się w głównej mierze o czas i skuteczność dostępnych rozwiązań. Przy zachowaniu odpowiednio wysokiej jakości usługi, argument kilkukrotnego skrócenia czasu spowoduje znaczącą przewagę nad konkurencją;
- Optymalizacja i zmniejszenie kosztów wykonania usługi pomiaru wzrokowych pomocy nawigacyjnych - w związku ze znacznie mniejszymi kosztami operacji poprzez zastosowanie (…) (tj. brak kosztów paliwa lotniczego, zastąpienie specjalistycznego personelu na wyszkolonego operatora (…), brak kosztów obsługi technicznej (…) itp.) możliwe będzie znaczne zredukowanie ceny usługi;
- Ograniczenie emisji CO2 - obecnie dostępne rozwiązania na rynku opierają się na zastosowaniu samolotów. Emisja CO2 jaką generuje samolot w trakcie prowadzenia procedury inspekcji jest wielokrotnie wyższa niż przy zastosowaniu (…). W konsekwencji rozwiązanie jest przyjazne dla środowiska naturalnego;
- Większa automatyzacja procedury inspekcji dzięki funkcjonalnościom, jakie będzie oferowało oprogramowanie i sposób integracji z (…). Dodatkowo, konkurencyjne dla Spółki rozwiązanie wykorzystuje automatyzację wyłącznie do procesu inspekcji świateł PAPI. Pozostałe światła tj. podejścia, drogi startowej etc. są analizowane przez półautomat, który podpowiada operatorowi wykryte błędy które ten następnie musi zatwierdzić ręcznie. Rozwiązanie Wnioskodawcy przewiduje automatyzację tego procesu;
- Więcej mierzonych parametrów - oferowana usługa dzieli się na inspekcję dwóch rodzajów świateł. Opracowana technologia będzie miała podobieństwo prowadzonej analizy względem jednego ze świateł tj. świateł PAPI, natomiast w przypadku świateł ALS oraz pozostałych będzie to znaczące ulepszenie zakresu usługi, dostępnej na rynku;
- Procesowanie w czasie rzeczywistym - konkurencyjny model biznesowy jest oparty na procesowaniu w chmurze, co znacznie ogranicza jego zastosowanie w lokalizacjach, gdzie są problemy z szybkim Internetem. Opracowane rozwiązanie przez Wnioskodawcę będzie się opierało na procesowaniu tzw. „on-site”. Operator (…) będzie ze sobą posiadał jednostkę procesującą, która na bieżąco, na podstawie zarejestrowanego wideo przeprowadzi analizę i wygeneruje rezultat;
- Rozpoznawanie i analiza osi błyskowej - oś błyskowa jest to charakterystyczny dla lotnisk o ll/lll kategorii operacyjnej, ciąg błyskowych świateł podejścia wskazujących kierunek lądowania w warunkach ograniczonej widoczności. Zakres rezultatu projekt będzie uwzględniał prowadzenie odpowiedniej kontroli dla wyżej wymienionych świateł. Dzięki funkcji rozpoznania i analizy osi błyskowej możliwe będzie wykonanie inspekcji dla każdej kategorii operacyjnej lotniska. Wskazana cecha rozszerzy znacząco zakres świadczonej usług o możliwości, których nie świadczy konkurencja.
Reasumując, prace B+R realizowane w ramach opisanego wyżej Projektu B+R doprowadziły do opracowania rozwiązania niewystępującego dotychczas na rynku ani w praktyce gospodarczej Wnioskodawcy, które jest na tyle innowacyjne, że w znacznym stopniu odróżnia się od rozwiązań już funkcjonujących.
Działalność B+R Spółki ma charakter twórczy i prowadzi do tworzenia nowej wiedzy lub wykorzystywania elementów wiedzy istniejącej do tworzenia nowych zastosowań. Działalność ta jest podejmowana w sposób usystematyzowany (zgodnie z opracowanym harmonogramem, w oparciu o zaplanowane zasoby osobowe, techniczne i finansowe) i regularny.
Na realizację Projektu B+R, Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie z (…) w ramach (…). Przyznanie Wnioskodawcy dotacji w osi priorytetowej „Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa” niejako potwierdza badawczo-rozwojowy charakter prac w ramach Projektu B+R. Dofinansowanie można uzyskać na realizację badań przemysłowych, prac rozwojowych (obowiązkowych w projekcie) oraz prac przedwdrożeniowych. Spółka wnioskując o powyższe dofinansowanie wykazała, że efektem końcowym Projektu B+R będzie narzędzie innowacyjne w skali kraju, a eksperci weryfikujący ten wniosek, przyznając Spółce dofinansowanie, uznali tą innowacyjność i badawczo-rozwojowy charakter prac prowadzonych przez Spółkę. Realizacja Projektu rozpoczęła się w (…) r., a zakończenie Projektu miało miejsce zgodnie z przyjętymi założeniami w (…) r. W (…) r. produkt, będący rezultatem prac B+R, został wdrożony do sprzedaży.
W odniesieniu do prowadzonej działalności B+R, w ramach Projektu B+R, opisanego szczegółowo powyżej, Wnioskodawca, jako podatnik podatku dochodowego, zamierza dokonać odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, tj. dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych dokonując stosownej korekty deklaracji podatkowych za lata podatkowe, w których działalność B+R była realizowana.
Wnioskodawca w szczególności zaznacza, że:
- Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT,
- Wnioskodawca odliczy w ramach ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 2, 2a i 3 ustawy o CIT,
- Wnioskodawca dokona odliczenia z tytułu ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o CIT,
- Koszty kwalifikowane, które Wnioskodawca zamierza odliczyć w ramach ulgi nie zostały/ nie zostaną zwrócone Wnioskodawcy w jakiekolwiek formie,
- W ewidencji rachunkowej wyodrębnia koszty kwalifikowane związane z realizacją działalności B+R i zostaną one wykazane w korektach zeznań podatkowych za lata podatkowe, w których działalność B+R była realizowana.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzone przez Spółkę prace, przedstawione w opisie stanu faktycznego, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, co uprawnia Wnioskodawcę do korzystania z ulgi B+R, o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie, w jakim koszty tej działalności nie zostały pokryte otrzymanym przez Wnioskodawcę dofinansowaniem?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzone przez Spółkę prace w ramach zrealizowanego Projektu B+R stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, co uprawnia Wnioskodawcę do korzystania z Ulgi B+R, o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie, w jakim koszty tej działalności nie zostały pokryte otrzymanym przez Wnioskodawcę dofinansowaniem.
Zgodnie z art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa to działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Definicja badań naukowych i prac rozwojowych została uregulowana w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 z późn. zm., dalej: „PSWiN”). Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 PSWiN, przez badania naukowe rozumie się:
- badania podstawowe - prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
- badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Natomiast, zgodnie z art. 4 ust. 3 PSWiN, przez prace rozwojowe należy rozumieć nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Jak wynika z powyższego, czynności podejmowane przez Spółkę, aby być uznane za działalność B+R, muszą spełniać następujące przesłanki:
- prace muszą mieć charakter twórczy,
- działalność B+R prowadzona przez Wnioskodawcę, w tym w ramach poszczególnych projektów, musi mieć charakter systematyczny,
- działalność musi mieć na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań (spełniać definicję prac rozwojowych).
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (www.sjp.pl) słowo „twórczy” oznacza „mający na celu tworzenie, odkrywczy, kreatywny”. W Objaśnieniach podatkowych z dnia 15 lipca 2019 r. dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP Box (dalej: „Objaśnienia”) we fragmencie odnoszącym się do wykładni słowa „twórczy” wskazano: „W doktrynie prawa autorskiego cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”.
W ocenie Wnioskodawcy, realizacja prac w ramach zrealizowanego Projektu B+R ma charakter twórczy - zatrudnieni pracownicy opracowali nowy produkt w postaci innowacyjnej technologii (…). Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, obecnie na rynku brak jest rozwiązań o podobnym poziomie złożoności i funkcjonalnościach, a sam rezultat Projektu B+R stanowi odpowiedź na zdiagnozowane, dotychczas nierozwiązane problemy związane z dokładnością kontroli i pomiarów oświetlenia lotniskowego. Jednocześnie, rezultat działalności podejmowanej przez Spółkę:
- jest odpowiednio ustalony (uzewnętrzniony) - rezultatem prac B+R jest wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu;
- ma charakter indywidualny - nie jest wynikiem wyłącznie mechanicznych działań, lecz określonych procesów myślowych, wymagających od pracowników Wnioskodawcy kreatywności;
- ma charakter oryginalny - wprowadzony produkt ma niepowtarzalny charakter.
Prace B+R realizowane przez cały zespół projektowy mają więc charakter twórczy i są/były ukierunkowane na stworzenie nowego produktu. Rezultatem Projektu B+R, którego dotyczy pytanie Wnioskodawcy, jest twórczy produkt - (…). Jest ona niezawodną i ekonomiczną alternatywą dla konwencjonalnych kontroli prowadzonych z powietrza, umożliwiając większą elastyczność i zwiększając automatyzację w kalibracji pomocy nawigacyjnych w portach lotniczych. Zdaniem Wnioskodawcy, prace nad realizacją Projektu B+R spełniają przesłankę twórczości.
Z kolei „systematyczność” oznacza prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. Prowadzona przez Spółkę działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona w sposób systematyczny w oparciu o uzgodniony plan oraz harmonogram (prace są prowadzone zgodnie z przedstawionym cyklem projektowym przez intencjonalnie wybrane osoby, posiadające właściwe kompetencje i wykształcenie).
Zgodnie z wydanymi Objaśnieniami, przypisanie systematyczności danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona, ani też od istnienia planu, co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczającym jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt B+R, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby (budżet). Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. Prowadzona przez Spółkę działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona w sposób systematyczny w oparciu o uzgodniony plan oraz harmonogram. Działania te mają zatem charakter regularny. W ocenie Wnioskodawcy, prowadzone prace spełniają przesłankę systematyczności.
Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, działalność (…) spełnia również definicję prac rozwojowych - Spółka wykorzystując dostępną wiedzę i umiejętności do tworzenia nowych produktów opracowała w tej sposób innowacyjną technologię (…).
Prace badawczo-rozwojowe realizowane przez Wnioskodawcę nie są nakierowane na uzyskanie rutynowych/okresowych zmian do produktów, procesów - działania Spółki mają charakter twórczy i kreatywny oraz doprowadziły do stworzenia produktu posiadającego cechę nowości.
Co więcej, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, działalność B+R Spółki obejmuje: pozyskiwanie nowej wiedzy poprzez analizy technologiczne, tworzenie nowych lub bardziej efektywnych algorytmów oraz czynności eksperymentalne ukierunkowane na wypełnienie luk w wiedzy technicznej jako niezbędny krok w procesie tworzenia nowego bądź znacząco ulepszonego systemu. Przede wszystkim cel Projektu B+R został osiągnięty poprzez realizację prac B+R dotyczących opracowania innowacyjnych modułów systemu, opartych o zaawansowane rozwiązania algorytmiczne.
W pierwszym etapie prac B+R została pozyskana nowa wiedza pozwalająca na opracowanie architektury systemu. W ramach tego etapu kluczowe było zaprojektowanie całej architektury systemu wraz z 4 innowacyjnymi modułami oraz wstępne wytypowanie i wyselekcjonowanie rozwiązań technologicznych i algorytmów do dalszych prac dotyczących budowy modułów w etapie 2. Kluczowe było przeprowadzenie badań laboratoryjnych nad poszczególnymi elementami technologii, jak również opracowanie jego poszczególnych elementów składowych (wykorzystując algorytmy dziedzin nauki takich jak sztuczna inteligencja oraz wizja komputerowa) umożliwiającymi stworzenie automatycznego systemu (…). Istotnym wyzwaniem technologicznym było opracowanie systemu w taki sposób, by posiadał wysoki stopień niezawodności, powtarzalności oraz bezpieczeństwa. Osiągnięte to zostało poprzez przeprowadzenie szerokiego zakresu badań oraz analiz w środowisku laboratoryjnym, jak również weryfikację wzajemnego oddziaływania poszczególnych elementów składowych modułów.
W konsekwencji należy uznać, że prace realizowane przez Wnioskodawcę w ramach Projektu B+R miały za cel wykorzystanie posiadanej aktualnie wiedzy do stworzenia całkiem nowego rozwiązania, przy wykorzystaniu innowacyjnych komponentów (znacząco ulepszonej technologii (…)).
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, charakter realizowanych przez Spółkę prac, w ramach przedstawionego w opisie stanu faktycznego wniosku Projektu B+R, spełnia wszystkie przesłanki działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 i pkt 28 Ustawy o CIT, oraz wynikające z definicji prac rozwojowych w PSWiN. Zrealizowany Projekt B+R wpisuje się w definicje prac badawczo-rozwojowych zawartą w ustawie o CIT, ponieważ prowadzone prace:
- dotyczyły opracowywania nowego produktu,
- polegały na wykorzystywaniu dostępnej wiedzy lub pozyskiwaniu nowej wiedzy do tworzenia nowego produktu,
- były prowadzone w sposób systematyczny, według określonego harmonogramu, zgodnie z standardowym cyklem projektu opisanym w stanie faktycznym przez pracowników posiadających odpowiednie kompetencje i wykształcenie,
- miały charakter twórczy, gdyż był nakierowany na wypracowanie lub wykorzystanie dostępnych zasobów wiedzy do tworzenia nowego produktu,
- nie wprowadzały zmian o charakterze rutynowym bądź okresowym,
- charakter badawczo-rozwojowy prac prowadzonych przez Spółkę w ramach Projektu B+R został potwierdzony poprzez przyznanie Wnioskodawcy dotacji przez (…) w ramach programów operacyjnych, których celem jest finansowanie działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że realizowana przez Spółkę działalność B+R w ramach Projektu B+R spełnia definicje wskazane w art. 4a pkt 26 oraz pkt 28 ustawy o CIT, a tym samym spełnia definicję Działalności B+R. Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy prowadzona przez Spółkę działalność w ramach Projektu B+R przedstawionego w opisie stanu faktycznego stanowi Działalność B+R, co uprawnia Wnioskodawcę do korzystania z ulgi B+R, w zakresie, w jakim koszty tej działalności nie zostały pokryte otrzymanym przez Wnioskodawcę dofinansowaniem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 26 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”, „uCIT”),
przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 27 updop,
ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:
a. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
b. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Stosownie do art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, dalej: „Ustawa SWIN”),
badania naukowe są działalnością obejmującą:
a. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
b. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
W art. 4a pkt 28 updop ustawodawca wskazał, że:
ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy SWIN,
prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Stosownie do treści art. 18d ust. 1 updop,
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z zasadą przyjętą w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe, w tym ulga badawczo-rozwojowa, są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania, tak więc przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle.
W celu stwierdzenia, czy prowadzone przez Spółkę prace, przedstawione w opisie stanu faktycznego, stanowią działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop).
Przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności - badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.
Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie w art. 4a ust. 3 ww. ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących procesów lub usług z uwagi na brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.
Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Jak podano w słowniku języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
Po drugie, z art. 4a pkt 26 updop, wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.
Pamiętać trzeba, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.). Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Co oznacza, że aktywność podatnika winna być nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym (które nie mają odtwórczego charakteru), związane z postępem naukowym, czy technologicznym.
Na powyższe kryteria wskazał także Minister Finansów w Objaśnieniach podatkowych z 15 lipca 2019 roku dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej (dalej także: „Objaśnienia MF”), które w części 3.2.1. poświęcone są pojęciu działalności badawczo-rozwojowej, która znajduje zastosowanie m.in. do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej przewidzianej w art. 18d updop – co zostało wskazane w samej treści objaśnień (por. pkt 31 Objaśnień MF).
Zgodnie z Objaśnieniami MF, przez działalność twórczą należy rozumieć zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, powstania czegoś, a twórczość działalności badawczo-rozwojowej przejawiać się może m.in.: opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
Dodatkowo, warto nadmienić, że walidacja (według Słownika języka polskiego PWN rozumiana jako ogół czynności mających na celu zbadanie odpowiedniości, trafności lub dokładności czegoś) nowego lub ulepszonego produktu/technologii/rozwiązań zwłaszcza w warunkach rzeczywistego funkcjonowania, gdzie głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne, a których ostateczny kształt nie został określony została wyróżniona w Objaśnieniach MF jako typowe przejawy działalności twórczej w znaczeniu przyjmowanym dla potrzeb definicji prac badawczo-rozwojowych (por. pkt 36 Objaśnień MF). Co więcej, jak podkreślono w Objaśnieniach MF, istotnym elementem tego rodzaju działalności jest kreatywna aktywność wynikająca z działalności człowieka.
Jak wskazano w Objaśnieniach MF (na co zwrócił już uwagę Organ powyżej), w świetle obowiązujących w Polsce znaczeń pojęcia „systematyczność”, prowadzenie działalności w taki sposób może oznaczać realizację tego rodzaju działań:
- w znaczeniu pierwszym - w sposób stały, od dłuższego czasu (regularnie), bądź
- w znaczeniu drugim - w sposób uporządkowany, według pewnego systemu (planowo, metodycznie).
Dla potrzeb definicji działalności badawczo-rozwojowej, kryterium to należy rozumieć zgodnie z drugim znaczeniem. W świetle powyższego, oznacza to, że kryterium systematyczności jest spełnione, gdy działalność prowadzona jest w sposób uporządkowany, według pewnego systemu (metodycznie, zgodnie z planem).
Należy jeszcze raz zaakcentować, że trzecim kryterium uznania danej działalności za badawczo-rozwojową jest zwiększanie zasobów wiedzy (zgodnie z Objaśnieniami MF – pkt 43, to pojęcie odnosi się przede wszystkim do badań naukowych) lub wykorzystania istniejących zasobów wiedzy (na co nakierowane są przede wszystkim prace rozwojowe, obejmujące zdobywanie, łączenie i kształtowanie wiedzy) do tworzenia nowych zastosowań (nowych, zmienionych lub usprawnionych produktów, procesów lub usług).
Jednocześnie, jak zauważono w treści cytowanych Objaśnień MF, ustawodawca nie zdefiniował sformułowania „zwiększania zasobów wiedzy, jednak przyjąć można, że sformułowanie to należy rozumieć z perspektywy danego podatnika a kluczowym jest element celowościowy (tj. zwiększenie poziomu wiedzy oraz wykorzystanie jej do tworzenia nowych zastosowań), bez względu na to, czy zdobywana wiedza stanowić będzie nowość tylko z perspektywy danego podmiotu, albo czy po jej zastosowaniu będzie służyć wyłącznie jednemu podmiotowi, czy też znajdzie szersze zastosowanie (por. pkt 45 Objaśnień MF).
Z treści wniosku wynika, że prowadzone przez Państwa prace B+R, polegają w szczególności na zdobywaniu nowych zasobów wiedzy oraz tworzeniu innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań zgodnie z zapotrzebowaniem rynku (w zakresie nowych produktów) czy też zgodnie z zapotrzebowaniem wewnętrznym Spółki (w zakresie innowacji procesu produkcji). W efekcie otrzymywane są nowe, ulepszone lub zmienione kompleksowe i zaawansowane rozwiązania (produkty lub procesy).
Prace B+R realizowane w ramach opisanego we wniosku Projektu B+R doprowadziły do opracowania rozwiązania niewystępującego dotychczas na rynku ani w Państwa praktyce gospodarczej, które jest na tyle innowacyjne, że w znacznym stopniu odróżnia się od rozwiązań już funkcjonujących.
Działalność B+R Państwa Spółki ma charakter twórczy i prowadzi do tworzenia nowej wiedzy lub wykorzystywania elementów wiedzy istniejącej do tworzenia nowych zastosowań. Działalność ta jest podejmowana w sposób usystematyzowany (zgodnie z opracowanym harmonogramem, w oparciu o zaplanowane zasoby osobowe, techniczne i finansowe) i regularny. W ramach Projektu B+R została opracowana innowacja w postaci znacząco ulepszonej technologii kontrolno-pomiarowej do obsługi wzrokowych pomocy nawigacyjnych (ALS ‑ Approach lighting system oraz PAPI-Precision Approach Path Indicator) przy pomocy (…).
Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy prowadzone przez Spółkę prace, przedstawione w opisie stanu faktycznego, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, co uprawnia Wnioskodawcę do korzystania z ulgi B+R, o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie, w jakim koszty tej działalności nie zostały pokryte otrzymanym przez Wnioskodawcę dofinansowaniem, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right