Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.289.2024.2.SR

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. „(…)”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

- prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. „(…)” w ramach zadania „(…)” w ramach operacji „(…)”, przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT;

- prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. „(…)” w ramach zadania „(…)”, przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT;

- prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. „(…)” w ramach zadania „(…)”;

- prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. „(…)” w ramach zadania „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 sierpnia 2024 r. (wpływ 8 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 40 ze zm.) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina realizuje projekt pn. „(…)”.

Projekt obejmuje 4 zadania:

Przebudowę (…) w ramach operacji „(…)”. W ramach zadania zostanie wykonana przebudowa (…). W zakres przebudowy wchodzą, między innymi, (…).

Następnie projekt obejmuje zadanie pn. „(…)”. Zakres robót obejmuje zaprojektowanie, dostawę i montaż wraz z podłączeniem instalacji fotowoltaicznych dla ujęć wody w (…).

Kolejne zadanie pn. „(…)”. W ramach zadania zostanie wykonana rozbudowa kanalizacji sanitarnej (…).

Następnie projekt obejmuje zadanie pn. „(…)”. W ramach zadania zostanie wykonana rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej (…).

Planowany termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2024 r. Na każde zadanie wyłoniony jest wykonawca prac w zamówieniu publicznym i jest wystawiana odrębna faktura dla każdego zadania.

Infrastruktura powstała w wyniku rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej w miejscowości (…) oraz rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości (…) będzie wykorzystywana do odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców przy ul. (…) oraz w obrębie ul. (…). Z tego tytułu Gmina będzie pobierać stosowne opłaty na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz wystawiać na ich rzecz faktury, wynikający stąd podatek VAT należny wykazywany będzie w składanych przez Gminę Deklaracjach VAT-7. Infrastruktura ta jest budowana z zamiarem wykorzystywania do czynności opodatkowanych podatkiem VAT dla mieszkańców. Na terenie budowanej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie ma żadnych obiektów użyteczności publicznej, które służyłyby do wykonywania czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast zadanie dotyczące (…), a także montaż instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii (…), Gmina nie jest w stanie przyporządkować wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych, dlatego też dla potrzeb obliczenia kwoty podatku naliczonego będzie stosować sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Infrastruktura powstała w ramach zadania „(…)” w ramach operacji „(…)” będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w celu odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody na rzecz mieszkańców, przedsiębiorstw i instytucji z terenu Gminy, z tego tytułu Gmina pobiera stosowne opłaty na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz wystawia na ich rzecz faktury: wynikający stąd podatek VAT należny wykazywany jest w składanych przez Gminę deklaracjach VAT-7, jak również do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT do celów własnych związanych z dostarczaniem wody do budynku Urzędu Gminy oraz budynków wykorzystywanych przez gminne jednostki budżetowe.

Infrastruktura powstała w ramach zadania „(…)” w ramach operacji „(…)” będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w celu odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody na rzecz mieszkańców, przedsiębiorstw i instytucji z terenu Gminy, tj. dla potrzeb wykonywania czynności które stanowią działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak również do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT do celów własnych związanych z dostarczaniem wody do budynku Urzędu Gminy oraz obiektów wykorzystywanych przez gminne jednostki budżetowe.

Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków inwestycyjnych związanych z wykonywaniem zadania „(…)” w ramach operacji „(…)” wyłącznie do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych, a więc nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności zwolnionych.

Na pytanie Organu „Czy w związku z montażem instalacji fotowoltaicznych powstałych w ramach zadania „(…)”, będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.)?”, odpowiedzieli Państwo, że „Tak, Gmina (…) będzie prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015r. o odnawialnych źródłach energii (t. j .Dz. U. z 2023 r., poz. 1436 ze zm.).”

Na pytanie Organu „Czy instalacje fotowoltaiczne powstałe w ramach zadania „(…)”, stanowić będą mikroinstalacje w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?”, wskazali Państwo, że „Tak, instalacje fotowoltaiczne powstałe w ramach zadania „(…)” stanowić będą mikroinstalacje w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.”

Dla instalacji fotowoltaicznych powstałych w ramach zadania „(…)”, została zawarta umowa z przedsiębiorstwem energetycznym.

a) umowy net-billing,

b) System net-billingu zakłada odrębne rozliczenie wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej i energii elektrycznej pobranej z tej sieci, w oparciu o wartość energii ustaloną wg ceny giełdowej – ceny z Rynku Dnia Następnego. Rozliczenia energii przeprowadza się z wykorzystaniem indywidualnych kont tzw. „kont prosumenckich”, które prowadzą sprzedawcy energii.”

Na pytanie Organu „Czy w przypadku instalacji fotowoltaicznych powstałych w ramach zadania „(…)”, będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?”, odpowiedzieli Państwo, że „Nie.”

Na pytanie Organu „Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 8 jest twierdząca, to czy będą Państwo otrzymywali z tego tytułu wynagrodzenie?”, odpowiedzieli Państwo, że „Nie dotyczy”.

Na pytanie Organu „Czy w przypadku instalacji fotowoltaicznych powstałych w ramach zadania „(…)”, będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?”, podali Państwo, że „Tak.”

Instalacje fotowoltaiczne powstałe w ramach zadania „(…)”, nie mieszczą się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Na pytanie Organu „Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez ww. instalacje i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:

a) mogą/będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to należy wskazać w jakim terminie?

b) niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?”

wskazali Państwo, że „Nie, bo nie jest rozliczana energia oddana i pobrana z sieci, tylko wartość energii wytworzonej versus energia pobrana,

a) nie dotyczy,

b) nie dotyczy.”

Instalacje fotowoltaiczne powstałe w ramach zadania „(…)” będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych w celu odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody na rzecz mieszkańców, przedsiębiorstw i instytucji z terenu Gminy, z tego tytułu Gmina pobiera stosowne opłaty na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz wystawia na ich rzecz faktury: wynikający stąd podatek VAT należny wykazywany jest w składanych przez Gminę deklaracjach VAT-7, jak również do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT do celów własnych związanych z dostarczaniem wody do budynku Urzędu Gminy oraz budynków wykorzystywanych przez gminne jednostki budżetowe.

Instalacje fotowoltaiczne powstałe w ramach zadania „(…)” będą wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków inwestycyjnych związanych z wykonywaniem zadania „(…)” wyłącznie do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych, a więc nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności zwolnionych.

Instalacje fotowoltaiczne powstałe w ramach zadania „(…)” będą służyły działalności za pomocą obiektów ujęć wody, są zlokalizowane na Ujęciu wody w (…) oraz Stacji Uzdatniania wody w (…).

Obiekty ujęć wody, na których zostaną zamontowane instalacje fotowoltaiczne w ramach zadania „(…)” będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody na rzecz mieszkańców, przedsiębiorstw i instytucji z terenu Gminy, z tego tytułu Gmina pobiera stosowne opłaty na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz wystawia na ich rzecz faktury: wynikający stąd podatek VAT należny wykazywany jest w składanych przez Gminę deklaracjach VAT-7 oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (do celów własnych związanych z dostarczaniem wody do budynku Urzędu Gminy oraz budynków wykorzystywanych przez gminne jednostki budżetowe).

Pytania

1. Czy Gminie (…) przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. „(…)” w ramach zadania „(…)” w ramach operacji „(…)” przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT?

2. Czy Gminie (…) przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. „(…)” w ramach zadania „(…)” przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT?

3. Czy Gminie (…) przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. „(…)” w ramach zadania „(…)”?

4. Czy Gminie (…) przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. „(…)” „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Państwa zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych dotyczących realizowanego projektu pn. „(…)” w ramach zadania „(…)” w ramach operacji „(…)”, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do celów wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej, Gmina ma prawo zastosować sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

2. Państwa zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych dotyczących realizowanego projektu pn. „(…)” w ramach zadania „(…)”, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do celów wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej, Gmina ma prawo zastosować sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

3. Państwa zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych dotyczących realizowanego projektu pn. „(…)” w ramach zadania „(…)”, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ inwestycja ta będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki związane z infrastrukturą kanalizacyjną dotyczącą ww. inwestycji Gmina jest w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych.

4. Państwa zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych dotyczących z realizowanego projektu pn. „(…)” w ramach zadania „(…)”, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ inwestycja ta będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki związane z infrastrukturą kanalizacyjną dotyczącą ww. inwestycji Gmina jest w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Według art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

 1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

 2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Na mocy § 1 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

 1. określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

 2. wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu są m.in. jednostki samorządu terytorialnego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn. „(…)”. Projekt ten obejmuje 4 zadania:

1. „(…)” w ramach operacji „(…)”;

2. „(…)”;

3. „(…)”;

4. „(…)”.

Dla każdego zadania jest wystawiana odrębna faktura.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki w ramach zadania „(…)” w ramach operacji „(…)” oraz z faktury dokumentującej ponoszone wydatki w ramach zadania „(…)”, przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z opisu sprawy, infrastruktura powstała w ramach zadania „(…)” w ramach operacji „(…)” będzie wykorzystywana przez Państwa zarówno do celów działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, polegającej na odpłatnym świadczeniu usług dostarczania wody na rzecz mieszkańców, przedsiębiorstw i instytucji z terenu Gminy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT polegające na dostarczaniu wody do budynku Urzędu Gminy oraz budynków wykorzystywanych przez gminne jednostki budżetowe).

Z kolei w odniesieniu do instalacji fotowoltaicznych powstałych w ramach zadania „(…)” wskazali Państwo, że w związku z montażem ww. instalacji będą Państwo prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii. Będą się Państwo rozliczać z przedsiębiorstwem energetycznym w ramach systemu net-billing zakładającego odrębne rozliczenie wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej i energii elektrycznej pobranej z tej sieci, w oparciu o wartość energii. Jednocześnie instalacje fotowoltaiczne powstałe w ramach zadania „(…)” będą służyły działalności prowadzonej za pomocą obiektów ujęć wody. Instalacje te będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu).

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach ww. zadań wyłącznie w zakresie w jakim będą one wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi i zwolnionych od podatku.

Natomiast w sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Powołane przypisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy mają bowiem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Z podanych przez Państwa informacji wynika, że zarówno w przypadku zadania „(…)” w ramach operacji „(…)”, jak i w przypadku zadania „(…)”, nie mają Państwo możliwości przyporządkowania wydatków wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem w niniejszej sprawie, przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. zadań, zastosowanie znajdą regulacje art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Podsumowując, przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki w ramach zadania „(…)” w ramach operacji „(…)” oraz z faktury dokumentującej ponoszone wydatki w ramach zadania „(…)”, przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Przy czym prawo to przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki w ramach zadania „(…)” oraz z faktury dokumentującej ponoszone wydatki w ramach zadania „(…)”.

Jak Państwo wskazali, infrastruktura powstała w wyniku rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej w miejscowości (…) oraz rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości (…), będzie wykorzystywana do odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców (…). Z tego tytułu będą Państwo pobierać stosowne opłaty na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz wystawiać na ich rzecz faktury, wynikający stąd podatek VAT należny wykazywany będzie w składanych przez Państwa deklaracjach VAT-7. Infrastruktura ta jest budowana z zamiarem wykorzystywania do czynności opodatkowanych podatkiem VAT dla mieszkańców. Na terenie budowanej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie ma żadnych obiektów użyteczności publicznej, które służyłyby do wykonywania czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z wykorzystaniem przez Państwa ww. infrastruktury wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do celów odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących ponoszone wydatki w ramach zadania „(…)” oraz z faktur dokumentujących ponoszone wydatki w ramach zadania „(…)”.

Zaznaczenia wymaga, że mogą Państwo zrealizować prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 i pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Przedmiotową interpretację wydano w odniesieniu do przedstawionego opisu stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, że infrastruktura powstała w wyniku rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej w (…) oraz rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej w (…), jest budowana z zamiarem wykorzystywania do czynności opodatkowanych podatkiem VAT dla mieszkańców. Na terenie budowanej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie ma żadnych obiektów użyteczności publicznej, które służyłyby do wykonywania czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00