Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.258.2024.3.RM

Opodatkowanie usług polegających na przeładunku towarów w portach morskich.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 21 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania usług polegających na przeładunku towarów w portach morskich z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia. Uzupełnił go Pan pismem z 1 sierpnia 2024 r. (wpływ za pośrednictwem e-Urząd Skarbowy 1 sierpnia 2024 r.) - w odpowiedzi na wezwanie z 31 lipca 2024 r. oraz pismem z 6 sierpnia 2024 r. (wpływ za pośrednictwem e-Urząd Skarbowy 6 sierpnia 2024 r.) - w odpowiedzi na wezwanie z 6 sierpnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Firma (...) o nazwie „(...)” świadczy usługi dla zagranicznej - holenderskiej firmy „A.” jaką jest transport towarów i ich przeładunek za pomocą statków żeglugi śródlądowej tylko w Europie, po europejskich drogach wodnych.

Firma „(...)” świadczy tę usługę na śródlądowych drogach wodnych w Holandii na statkach należących do holenderskiej firmy „A.” pod holenderską banderą.

Miejscem wykonania usługi transportu oraz przeładunku towarów jest Holandia, zarówno w portach śródlądowych jak i morskich.

W procesie załatwiania pracy i zapłaty uczestniczy polska agencja pośrednictwa pracy „B”.

Agencja „B” wyszukuje wykwalifikowanych ludzi/firmy takie jak „(...)” oraz pobiera procent po wykonaniu usługi na rzecz firmy „A” od wynagrodzenia firmy „(...)”.

Polska agencja „B” wystawia holenderskiej firmie „A.” fakturę z adnotacją odwrotne obciążenie za usługę wykonaną przez firmę „(...)”. Firma „(...)” po wykonaniu usługi wystawia polskiej agencji pracy fakturę pomniejszoną o procent pobrany przez agencję „B”.

Agencja „B” pobiera procent tylko od wykonanej usługi przez firmę „(...)” na rzecz holenderskiej firmy „A”. Agencja „B” w żadnym stopniu nie odkupuje usługi tylko pośredniczy w procesie załatwiania zlecenia. Agencja pracy „B” nie pobiera wynagrodzenia od firmy „A” za załatwienie wykonawcy usługi przewozu i przeładunku, tylko pobiera procent od wynagrodzenia firmy „(...)”.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na zadane pytania, udzielił Pan następujących odpowiedzi:

1)Czy podmiot wskazany w zdarzeniu przyszłym jako „(...)” oraz „(...) (...)” to ten sam podmiot (czy różne podmioty) oraz czy „(...)”/„(...) (...)” jest Wnioskodawcą?

Odpowiedź: (...) jak i (...) (...) to ten sam podmiot - wymienione podmioty to Wnioskodawca ((...) to skrót od imienia (…) oraz (...) (...) oznacza Jednoosobowa działalność gospodarcza (…).

2)Jeśli „(...)”/„(...) (...)” nie jest Wnioskodawcą (jest podmiotem odrębnym od Wnioskodawcy) prosimy wskazać/opisać kim jest ten podmiot (te podmioty), jaka jest jego/ich rola w transakcji objętej wnioskiem, w jakim kraju ma/mają siedzibę, jaki jest jego/ich status podatkowy, jakie usługi świadczy/ą lub nabywa/ją, na czyją rzecz świadczy/ą lub od kogo nabywa/nabywają te usługi itp.?

Odpowiedź: (...) jest Wnioskodawcą - (…).

Wnioskodawca ma zamiar świadczyć usługi w ramach prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na przeładunku towarów w portach morskich. Wnioskodawca zamierza przeprowadzać operację przeładunku na i ze statków żeglugi śródlądowej jako uprawniony specjalista do spraw (…), specjalista (…). Wnioskodawca przeprowadzać będzie planowanie załadunku jak i wyładunku statków żeglugi śródlądowej, operować ładunkiem, urządzeniami ładującymi i wyładowującymi statki oraz odpowiadać za bezpieczeństwo w trakcie przeładunku jak i podczas transportu pomiędzy przeładowniami. Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi wspomagające transport oraz usługi, które bezpośrednio są związane z ładunkiem, nie usługi transportu tego towaru. Usługa ta jest związana bezpośrednio z transportem międzynarodowym ponieważ towary przewożone są pomiędzy różnymi krajami w Unii Europejskiej za pomocą środków żeglugi śródlądowej. W ramach świadczonej usługi Wnioskodawca sporządza dokumenty załadunkowe, tj. plan załadunku statku, sprawdza zgodnie z wyznaczonymi normami ADN bezpieczeństwo podłączenia statku z nabrzeżem oraz napełnia zbiorniki znajdujące się na statku lub wypompowuje je za pomocą urządzeń znajdujących się na statku - pomp. Usługa wykonywana jest przez Wnioskodawcę na terenie portów morskich. Firma Wnioskodawcy ma siedzibę w Polsce. Wnioskodawca zamierza wykonywać zlecenie za pośrednictwem agencji „B” dla klientów z różnych krajów Unii Europejskiej. Wnioskodawca otrzymuje zamówienie na świadczenie usługi od polskiej agencji pracy „B” zarejestrowanej w Polsce i świadczy ją na statkach żeglugi śródlądowej na terenie portów morskich. Po wykonaniu usługi Wnioskodawca wystawia fakturę polskiej agencji AC.

3)Czy polska agencja pośrednictwa pracy „B” i agencja „(…)” to ten sam podmiot?

Odpowiedź: Tak, polska agencja pracy „B” jak i „(…)” to ta sama firma. Rozbieżność powstała w wyniku błędu Wnioskodawcy.

4)Czy jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce, jeśli tak to od kiedy i w związku z jakimi czynnościami dokonał Pan tej rejestracji?

Odpowiedź: Nie, aktualnie korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego z VAT do 200 tys. ponieważ Wnioskodawca chce ustalić prawo do rejestracji jako podatnik VAT przez otrzymanie interpretacji. Wnioskodawca chce ustalić czy świadczone przez niego usługi poprzez polską agencję pracy dla firm zagranicznych na terenie niejednokrotnie portów morskich krajów innych niż Polska jest usługą krajową, czy usługą świadczoną dla klienta zagranicznego - usługą zagraniczną.

5)Czy jest Pan zarejestrowany w innym kraju (np. w Holandii) na potrzeby podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze - proszę wskazać w jakim?

Odpowiedź: Nie, nie jest Pan zarejestrowany w innym kraju niż Polska.

6)Czy posiada Pan na terytorium Holandii stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które uczestniczy w świadczeniu usług, będących przedmiotem zapytania?

Odpowiedź: Nie, nie posiada Pan stałego miejsca prowadzenia działalności w Holandii. Stałe miejsce prowadzenia działalności jest w Polsce.

7)Na czym polega prowadzona przez Pana (Wnioskodawcę) działalność gospodarcza, na czym polegają i w jaki sposób są realizowane przez Pana usługi objęte wnioskiem?

Odpowiedź: Wnioskodawca ma zamiar świadczyć usługi w ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej polegającej na przeładunku towarów w portach morskich. Wnioskodawca zamierza prowadzić przeładunek na i ze statków żeglugi śródlądowej, jako uprawniony specjalista do spraw (…). Wnioskodawca przeprowadzać będzie: planowanie załadunku jak i wyładunku statków żeglugi śródlądowej, operacje ładunkiem i urządzeniami przeładunkowymi znajdującymi się na statku oraz odpowiadać będzie za bezpieczeństwo w trakcie jego przeładunku jak i podczas transportu pomiędzy przeładowniami. Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi wspomagające transport, tj. usługi, które bezpośrednio są związane z ładunkiem, nie usługi transportu tego towaru. Usługa ta jest związana bezpośrednio z transportem międzynarodowym ponieważ towary przewożone są pomiędzy różnymi krajami w Unii Europejskiej za pomocą środków żeglugi śródlądowej po śródlądowych drogach wodnych oraz wewnętrznych drogach morskich. W ramach świadczonej usługi, Wnioskodawca sporządzać będzie dokumenty załadunkowe, tj. plan załadunku statku, sprawdzać zgodnie z wyznaczonymi normami bezpieczeństwo podłączenia statku z nabrzeżem, dbać o zapewnienie bezpieczeństwa ludzi jak i mienia podczas przeładunku, bezpośrednio napełniać zbiorniki znajdujące się na statku lub wypompowywać je za pomocą urządzeń znajdujących się na statku - pomp. Wnioskodawca dbać będzie o czystość oraz jakość produktów. Wykonując przeładunek dbać będzie o stateczność ładowanej lub wyładowywanej jednostki. Usługa wykonywana będzie przez Wnioskodawcę na terenie portów morskich. Specjalista do spraw towarów niebezpiecznych w żegludze śródlądowej jest zobowiązany do przestrzegania przepisów ADN, tj. Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN), zawarta w Genewie dnia 26 maja 2000 r. (Dz. U. z 2010 r. poz. 1537), (...) wraz ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie.

8)Jakie postanowienia wynikają z umowy zawartej przez Pana z agencją „B”, co konkretnie jest przedmiotem tej umowy, do wykonania jakich czynności zobowiązana jest agencja w ramach ww. umowy, a także do wykonania jakich świadczeń Pan jest zobowiązany w ramach ww. umowy?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie podpisuje umowy z agencją pracy „B”, tylko zamówienie na świadczenie usługi, w którym jest nazwa statku, okres wykonywania usług świadczonych przez Wnioskodawcę, który może być kilkudniowy, nawet do 14 dni oraz wynagrodzenie w stawce po pobraniu przez agencję swojego procentu za pośrednictwo. Wnioskodawca jest zobowiązany do wykonywania czynności, które świadczy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej - tj. przeładunek towarów w portach morskich. Agencja w momencie podpisania zamówienia na usługę jest zobowiązana do organizacji przejazdu i pobytu na jednostce na czas wykonywania usług oraz zapłaty w wyznaczonym terminie za jej wykonanie przez Wnioskodawcę.

9)Czy umowa dotycząca świadczenia usług przez Pana została zawarta pomiędzy Panem i holenderską firmą „A”?

Odpowiedź: Wszelkie dokumenty podpisane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzenia działalności gospodarczej są podpisywane pomiędzy polską agencją pracy „B” oraz Wnioskodawcą przed zleceniem na konkretny okres oraz na konkretną jednostkę żeglugi śródlądowej.

10)Czy umowa dotycząca świadczenia usług przez Pana została zawarta pomiędzy Panem i agencją, a następnie pomiędzy agencją i holenderską firmą „A”, czy agencja nabywa usługę od Pana, a następnie odsprzedaje tę usługę holenderskiej firmie „A”?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie posiada wiedzy o konkretnych umowach sporządzonych pomiędzy polską agencją a innymi firmami poza swoją. Wnioskodawca nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, kto od kogo kupuje a kto komu usługę odsprzedaje. Wnioskodawca może domniemać, że polska agencja pośrednicząca „B” ma ustalenia z klientami (usługobiorcami), dla których szuka firm, tj. firma Wnioskodawcy (usługodawcy) do wykonania przez te firmy opisanych usług.

11)Czy agencja działa jako pośrednik, który doprowadza do podpisania umowy na świadczenie usług bezpośrednio przez usługodawcę (Pana) i usługobiorcę (holenderską firmę „A”)?

Odpowiedź: Agencja „B” działa jako pośrednik. Wnioskodawca (usługodawca) nie podpisuje żadnych dokumentów bezpośrednio z klientami (usługobiorcami) - takimi jak firma „A”. Wnioskodawca podpisuje dokumenty, tj. zamówienie usługi tylko z polską agencją „B”. Wnioskodawca faktury wystawia również tylko dla polskiej agencji „B”.

12)W jaki sposób jest kalkulowane wynagrodzenie należne agencji od Pana z tytułu realizacji umowy (jakie elementy/koszty składają się na wynagrodzenie agencji)?

Odpowiedź: Wynagrodzeniem polskiej agencji „B” jest procent pobierany bezpośrednio z wynagrodzenia Wnioskodawcy (usługodawcy) za zorganizowanie zlecenia. Wnioskodawca dysponuje informacjami, że polska agencja pracy nie pobiera dodatkowego wynagrodzenia od usługobiorcy, dla którego Wnioskodawca usługę świadczy. Agencja zarabia na procencie pobranym od Wnioskodawcy (Usługodawcy).

13)Co obejmuje płatność otrzymana przez agencję od holenderskiej firmy „A”, tj. czy płatność otrzymana przez agencję od holenderskiej firmy „A”, obejmuje cenę usług świadczonych przez Pana oraz ustaloną prowizję dla agencji, czy tylko prowizję lub tylko cenę usługi?

Odpowiedź: Płatność otrzymana przez agencję „B” obejmuje stawkę Wnioskodawcy (usługodawcy), którą usługobiorca deklaruje się Wnioskodawcy (usługodawcy) zapłacić za prace na statku jako osobie zajmującej się ładunkiem i związanymi z nim operacjami w porcie morskim (dla przykładu (...) euro).

Jest to stawka, która dociera na konto agencji. Po dotarciu na konto polskiej agencji „B” jest pomniejszona o ustalony procent (dla przykładu (…)%) pomiędzy Wnioskodawcą i agencją „B”. Wnioskodawca (usługodawca) wystawia fakturę dla polskiej agencji „B” na kwotę zdeklarowaną przez usługobiorcę, tj. w tym przypadku firmę „A” ((...) euro) pomniejszoną o ustalony procent (w tym przykładzie (...) euro - (…)% = (…) euro - ta kwota (…) euro widnieje na fakturze wystawionej przez Wnioskodawcę polskiej agencji „B”). Ten procent (…%) to wynagrodzenie agencji. Odpowiadając: Agencja otrzymuje kwotę obejmującą kwotę Pana usługi i wypłacając ją Panu, pomniejsza o ustalony procent.

14)Jak zostało ustalone wynagrodzenie należne Panu za wykonanie usług, w jaki sposób jest kalkulowane (jakie elementy/opłaty/koszty składają się na należne Panu wynagrodzenie), przez kogo jest wypłacane?

Odpowiedź: Wynagrodzenie oferuje Usługobiorca w tym przypadku firma „A”, agencja „B” poszukuje firm takich jak Pana firma (Wnioskodawcy), które za ustaloną kwotę usługę wykonają. Stawki różnią się w zależności od Usługobiorców. Wynagrodzenie to iloczyn stawek dziennych za wykonaną usługę i dni świadczenia tej usługi przez Wnioskodawcę. Usługodawca musi być w stanie przez 24 godziny na dobę zapewnić płynność operacji przeładunkowych oraz dbać o bezpieczeństwo ładunku. Usługobiorca oferuje stawkę za 12 godzin pracy na dobę, z zastrzeżeniem o odpowiedzialności Wnioskodawcy (usługodawcy) za ładunek w całym okresie pobytu na jednostce. Usługobiorca, w tym przypadku „A”, wypłaca Pana wynagrodzenie (Wnioskodawcy - Usługodawcy) polskiej agencji „B”, która po pobraniu ustalonego procenta przekazuje wynagrodzenie Panu.

15)Jakim/nadanym w jakim kraju numerem identyfikacji podatkowej posługuje się Pan w ramach rozliczeń z agencją i holenderską firmą „A” (polskim, holenderskim)?

Odpowiedź: Wnioskodawca rozlicza się wyłącznie z polską agencją za wykonane usługi. W ramach rozliczeń Wnioskodawca posługuje się numerem NIP. Chyba, że organ wydający nie uzna tej usługi za krajową.

16)Czy agencja jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w Polsce?

Odpowiedź: Wnioskodawca posiada informacje, że agencja jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

17)Czy agencja jest zarejestrowana w Holandii jako podatnik podatku od wartości dodanej?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie posiada informacji o zarejestrowaniu agencji w Holandii ani żadnym innym miejscu poza Polską. Wnioskodawca posiada wiedzę o tym, że w Polsce jest ona zarejestrowanym płatnikiem VAT.

18)Czy agencja posiada na terytorium Holandii stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które uczestniczy w nabywaniu usług od Pana?

Odpowiedź: Wnioskodawca wie o stałej siedzibie wykonywania działalności tylko w Polsce.

Wnioskodawca złożył wniosek o interpretację oraz jego uzupełnienie w związku z wątpliwością zastosowania stawki VAT. Wnioskodawca świadczy, a w momencie składania wniosku 22 maja 2024 r., zamierzał świadczyć usługi opisane w Ustawie o VAT w artykule 83 punkt 9a) usługi świadczone na obszarze portów morskich, związane z transportem międzynarodowym, polegające na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służące bezpośrednim potrzebom ich ładunków. Wnioskodawca posiada wymagany komplet dokumentów mogących wykazać prowadzenie takiej działalności.

Ze względu na wykonywanie działalności dla klientów zagranicznych poprzez wykonywanie zleceń od polskiej agencji pracy oraz ze względu na miejsce wykonywania tej działalności - niejednokrotnie są to porty morskie w Holandii, Antwerpii czy Niemczech, Wnioskodawca ma wątpliwości co do określenia czy usługi te są traktowane jako krajowe i można zastosować do nich określoną w ustawie stawkę VAT - w Pana przypadku stawkę VAT 0%, czy Wnioskodawca powinien interpretować to jako usługi zagraniczne.

Pytanie

Czy w tym przypadku polska firma (...) „(...)” powinna wystawiać fakturę polskiej agencji „B” bez stawki oraz kwoty VAT również z adnotacją odwrotne obciążenie za usługę wykonaną na terenie Holandii?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, firma „(...)” powinna wystawić polskiej agencji pośrednictwa „B” fakturę bez stawki oraz kwoty VAT z adnotacją odwrotne obciążenie.

Wnioskodawca argumentuje swoje stanowisko zastosowaniem art. 28b ustawy o VAT. Miejsce wykonania usługi oraz to dla kogo zostaje ta usługa finalnie wykonana wskazuje na kraj jakim jest Holandia. Charakter przewozu oraz przeładunku jasno wskazuje na kraj wykonania usługi. Do tego agencja tylko pośredniczy w usłudze nie odkupuje jej. Więc usługa wykonana jest na rzecz nie polskiej agencji a przez polską agencję na rzecz kontrahenta zagranicznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej: ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 i 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

  • terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;
  • terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Jak stanowi art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powołanych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej. Wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

Według art. 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 83 ust. 2a ustawy:

Do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17, zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków, z tym że usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku, w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:

1)20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach,

2)60 dni dla pozostałych ładunków

- zalicza się do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków.

Zgodnie z powołanymi regulacjami art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a ustawy, stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków oraz do świadczonych na obszarze portów morskich usług związanych z transportem międzynarodowym, które polegają na obsłudze środków transportu lądowego i żeglugi śródlądowej albo służą bezpośrednim potrzebom ich ładunków. Z kolei definicję usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, dla potrzeb stosowania stawki VAT 0%, zawiera art. 83 ust. 2a ww. ustawy, w myśl którego do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków. Niemniej jednak, usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku uznaje się za usługi służące bezpośrednim potrzebom ładunków w części wykonywanej w okresie nie przekraczającym 20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach lub 60 dni dla pozostałych ładunków.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 10 i 12-14 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

  • kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto (pkt 10),
  • stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9 (pkt 12),
  • sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku (pkt 13),
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (pkt 14).

Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy:

Faktura powinna zawierać - w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy:

Faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.

Z wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, która polega na przeładunku towarów w portach morskich. Nie świadczy Pan usługi transportu towaru tylko usługi wspomagające transport oraz usługi, które bezpośrednio są związane z ładunkiem. Obecnie, świadczy Pan usługę w Holandii, w portach śródlądowych i morskich, na statkach należących do holenderskiej firmy „A”. Przy czym, zamierza Pan wykonywać analogiczne zlecenia dla klientów z różnych krajów Unii Europejskiej. Pozyskiwaniem zleceń i zapłatą wynagrodzenia zajmuje się polska agencja pośrednictwa pracy „B”, która wyszukuje podmioty o odpowiednich kwalifikacjach. Zamówienie na świadczenie usługi otrzymuje Pan od agencji „B” i z agencją podpisuje Pan wszelkie wymagane dokumenty (nie podpisuje Pan żadnych dokumentów bezpośrednio z klientami takimi jak np. holenderska firma „A”). Agencja zobowiązana jest do zorganizowania przejazdu i pobytu na jednostce na czas wykonywania usług oraz do zapłaty wynagrodzenia za ich wykonanie. Natomiast zakres Pana obowiązków obejmuje: planowanie załadunku oraz wyładunku statków żeglugi śródlądowej, operowanie ładunkiem oraz urządzeniami ładującymi i wyładowującymi statki, sporządzanie dokumentów załadunkowych (plan załadunku statku), sprawdzanie (zgodnie z wyznaczonymi normami ADN) bezpieczeństwa podłączenia statku z nabrzeżem, napełnianie zbiorników znajdujących się na statku lub wypompowywanie ich za pomocą pomp znajdujących się na statku. Ponadto, będzie Pan odpowiadał za bezpieczeństwo w trakcie przeładunku i transportu pomiędzy przeładowniami.

Rozliczenia związane z wykonaniem opisanych usług przebiegają w ten sposób, że kontrahent (np. „A”) przekazuje na konto agencji „B” kwotę, jaką zobowiązał się Panu zapłacić za prace na statku. Agencja „B” pobiera z tej kwoty ustalony pomiędzy Panem i agencją procent (np. (…)%), który stanowi jej wynagrodzenie za zorganizowanie zlecenia. Po wykonaniu usługi, za usługę wykonaną przez Pana - agencja „B” wystawia fakturę z adnotacją odwrotne obciążenie na rzecz holenderskiej firmy „A”. Pan wystawia fakturę na rzecz agencji „B” na kwotę zdeklarowaną przez usługobiorcę pomniejszoną o wynagrodzenie agencji (ustalony procent).

Siedziba Pana działalności znajduje się w Polsce. Obecnie korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego z VAT do 200 tys. Nie jest Pan zarejestrowany w żadnym innym kraju na potrzeby podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze. Nie posiada Pan stałego miejsca prowadzenia działalności w Holandii.

Agencja jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy faktura wystawiana na rzecz polskiej agencji „B” dokumentująca wykonanie usługi na terenie Holandii powinna zawierać stawkę i kwotę podatku, czy adnotację „odwrotne obciążenie”.

Pana zdaniem, powinien Pan wystawić polskiej agencji pośrednictwa „B” fakturę bez stawki i kwoty podatku VAT, z adnotacją odwrotne obciążenie.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że będzie Pan świadczył usługę polegającą na przeładunku towarów na statkach żeglugi śródlądowej na terenie portów morskich na rzecz polskiej agencji „B”, która jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce.

Wskazać należy, że w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług przeładunku towarów nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia określone w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. Oznacza to, że do świadczonych przez Pana usług przeładunku towarów znajduje zastosowanie ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia wyrażona w art. 28b ustawy. W związku z powyższym miejscem świadczenia i opodatkowania usług przeładunku towarów - stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy - będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Polska. W konsekwencji, usługi przeładunku towarów świadczone przez Pana na rzecz polskiej agencji „B” będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Jednocześnie wskazał Pan, że realizowane przez Pana usługi związane są bezpośrednio z transportem międzynarodowym ponieważ towary przewożone są pomiędzy różnymi krajami w Unii Europejskiej za pomocą środków żeglugi śródlądowej. Wskazał Pan również, że świadczone usługi stanowią usługi, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy, tj. usługi świadczone na obszarze portów morskich, związane z transportem międzynarodowym, polegające na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służące bezpośrednim potrzebom ich ładunków. Przy tym, posiada Pan wymagany komplet dokumentów mogących wykazać prowadzenie takiej działalności.

Zatem, skoro jak Pan jednoznacznie wskazuje, świadczy Pan usługi, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy, to po dokonaniu rejestracji jako podatnik VAT czynny i spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 2 i 2a ustawy czynności te będą podlegały opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 0%.

W konsekwencji, faktura wystawiona przez Pana na rzecz agencji „B” dokumentująca wykonanie usług, o których mowa art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy nie powinna zawierać adnotacji „odwrotne obciążenie” natomiast powinna zawierać stawkę i kwotę podatku VAT.

Tym samym, stanowisko, zgodnie z którym przy wystawianiu faktur za świadczone usługi nie powinien Pan stosować stawki i kwoty VAT tylko adnotację „odwrotne obciążenie” jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy także, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania), w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Jednocześnie wyjaśniamy, że jako oczywistą omyłkę potraktowano wskazanie we własnym stanowisku w sprawie art. 23 ustawy uchylonego ustawą z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 1163).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:/KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00