Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.529.2024.1.IZ

Brak możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizacji zadania w trakcie jego realizacji, oraz po jego zakończeniu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, który dotyczy możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizacji zadania pn. „(...)ʺ w trakcie jego realizacji, oraz po jego zakończeniu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą VAT oraz działalność opodatkowanąi zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeńpodatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454 ze. zm.) 1 stycznia 2017 r. doszło do centralizacji rozliczeń VAT Powiatu i jego jednostek budżetowych.

Powiat i realizuje projekt pn. „(…)ʺ.

Przedsięwzięcie współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. Umowa o przyznaniu pomocy Nr (...) określa realizację zadania w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społecznośćʺ w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADERʺ objętego Programem w zakresie: 4.8 Promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych.

Głównym celem operacji jest promocja obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) poprzez wydanie publikacji pt. „(…)ʺ

Wydana publikacja przy jednoczesnym przedstawieniu piękna powiatu, dąży do zachęcenia do odwiedzenia tego urokliwego regionu. Zawiera informacje o miejscach noclegowych i restauracyjnych, które będąmogły być wykorzystane przez potencjalnych turystów. Publikacja obejmuje równieżswoim zakresem informacje dotyczące zabytków architektonicznych związanych z kultem religijnym m.in. bazyliki, kościołów, kapliczek, cmentarzy oraz miejsc szczególnie znanych w regionie (…). Dodatkowo publikacja przedstawia również atrakcje przyrodnicze m.in. (…).

Publikacja w formie papierowej dystrybuowana będzie nieodpłatnie wśród mieszkańców obszaru LSR oraz turystów. Uwzględniając ochronę środowiska oraz możliwości dotarcia do jak największej liczby odbiorców publikacja udostępniona będzie również w wersji elektronicznej na stronie internetowej powiatu i jego jednostek organizacyjnych, oraz kopie publikacji na nośnikach DVD.

Grupę docelową publikacji stanowiąmieszkańcy obszaru LSR, turyści, lokalne biblioteki oraz grupy defaworyzowane określone w LSR. W celu ułatwienia wspomnianym grupom oraz osobom niepełnosprawnym zapoznania sięz publikacją, tekst w niej zostałodpowiednio powiększony oraz kontrastowy. Najistotniejsze informacje zaplanowano również przedstawić za pomocą (…).

Wartość projektu ogółem: (…) zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej: (…) zł. Udział własny budżetu Powiatu: (…) zł.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, powiat jest podatnikiem podatku VAT tylko w zakresie czynności cywilnoprawnych, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 8 i 21 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m. in. kultury fizycznej i turystyki, promocji powiatu.

W ramach umowy o przyznanej pomocy, cele określone we wskazanym projekcie osiągnięte zostaną poprzez realizację wskaźników jego realizacji m. in.: liczbie nowych, oraz przebudowanych obiektów infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej, liczbie nowych miejsc noclegowych, długości wybudowanych lub przebudowanych ścieżek rowerowych i szlaków turystycznych, liczbie nowych i zmodernizowanych inkubatorów (centrów) przetwórstwa lokalnego, liczbie zabytków poddanych pracom konserwatorskim lub restauratorskim, liczbie wydarzeń, imprez.

Przedstawienie w publikacji najistotniejszych informacji za pomocą (…) związane jest z wykonywaniem przez powiat zadań publicznych o charakterze ponadgminnym w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych (art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym).

Powiat realizując ww. projekt będzie realizował zadanie własne powiatu, nałożone na JST przepisami ustawy o samorządzie powiatowym.

Jednostką bezpośrednio realizującą ww. projekt jest (…).

Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawione na Powiat (jako nabywcę), zaś odbiorcąi płatnikiem faktury będzie Starostwo. Osoby realizujące ww. w projekt są pracownikami Starostwa zatrudnionymi na podstawie umowy o pracęwe współpracy z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej spoza struktury Starostwa wykonującymi czynności na podstawie umowy zlecenia.

Zadania mieszcząsię w katalogu zadań publicznych, które należą do zadań własnych Powiatu.

Pytanie

Czy w odniesieniu do realizacji zadania pn. „(...)ʺ Powiat mógłby odzyskać podatek VAT w całości lub części w trakcie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat w odniesieniu do realizacji zadania pn. „(…)ʺ nie będzie mógł odzyskać podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu.

Realizowane zadanie mieści się w zakresie zadań własnych Powiatu i nie będą osiągane dochody za jego realizację.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.(…)

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz.107)

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5, 8 i 21 ustawy o samorządzie gminnym

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

5) wspierania osób niepełnosprawnych;

8) kultury fizycznej i turystyki;

21) promocji powiatu.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na powiat na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Zatem, powiat wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Natomiast zadania realizowane przez powiat, wskazane w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, tj. zadania własne nałożone na powiat na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizacji zadania pn. „(...)ʺ w trakcie jego realizacji, oraz po jego zakończeniu.

Jak wskazano wyżej, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że publikacja powstała w ramach realizowanego zadania pn. „(...)ʺ dystrybuowana będzie nieodpłatnie wśród mieszkańców, lokalnych bibliotek, turystów, grup defaworyzowanych. Publikacja zawiera informacje o miejscach noclegowych, restauracyjnych, które będą mogły byćwykorzystane przez potencjalnych turystów. Publikacja obejmuje również swoim zakresem informacje dotyczące zabytków architektonicznych związanych z kultem religijnym m.in. bazyliki, kościołów, kapliczek, cmentarzy oraz miejsc szczególnie znanych w regionie jak (…). Dodatkowo publikacja przedstawia również atrakcje przyrodnicze (…). Realizacja projektu mieści się w ramach zdań własnych nałożonych na Państwa przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

Tym samym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia ani w całości ani w części podatku VAT naliczonego od towarów i usług w ramach realizowanegozadania pn. „(...)ʺ w trakcie jego realizacji, oraz po jego zakończeniu W konsekwencji nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli Państwo skorzystać, jeżeli zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00