Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.311.2024.2.JK
Możliwość zastosowania stawki podatku 0% dla świadczonej usługi polegające na nadzorze, inspekcji oraz kontroli procesu wykonywania zabezpieczenia antykorozyjnego, wykonywanego przy pomocy farb uprzednio wyprodukowanych przez Wnioskodawcę.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku 0% dla świadczonej usługi polegające na nadzorze, inspekcji oraz kontroli procesu wykonywania zabezpieczenia antykorozyjnego, wykonywanego przy pomocy farb uprzednio wyprodukowanych przez Wnioskodawcę. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 lipca 2024 r. (wpływ 18 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada siedzibę w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od całości swoich dochodów, a także jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej X.
Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest produkcja farb i dostawa produktów malarskich, do zabezpieczeń różnego rodzaju konstrukcji, obiektów i urządzeń.
Wnioskodawca świadczy również szeroko pojęte usługi polegające m.in. na nadzorze, inspekcji oraz kontroli procesu wykonywania zabezpieczenia antykorozyjnego, wykonywanego przy pomocy farb, uprzednio przez Niego wyprodukowanych, między innymi w odniesieniu do statków morskich.
Czasami również, omawiane usługi zawierają w swoim zakresie komponent badawczy oraz pomiarowy. Czynności te – co do zasady – mają na celu optymalizację wykorzystania stosowanych farb, poprzez indywidualne dostosowanie stosowanych środków do rzeczywistych potrzeb konserwacyjnych kontrahentów, a także mają na celu całkowite lub częściowe wsparcie projektu konserwacyjnego oraz sporządzenie dokumentacji w tym zakresie.
W kontekście powyższego, należy zaznaczyć, że Wnioskodawca świadczy m.in. usługi ujęte w następujących pakietach:
1. A
2. B
3. C
(dalej łącznie jako: „Usługi”).
Usługi realizowane są w obrębie stoczni remontowych, w odniesieniu do środków transportu morskiego, za pośrednictwem zatrudnionego w ramach struktury Spółki specjalisty, inspektora ds. powłok malarskich (dalej: „Inspektor”). Jest to osoba posiadająca odpowiednie wykształcenie kierunkowe oraz doświadczenie w branży powłok lakierniczych. Usługi świadczone są w ramach poniższych pakietów:
W ramach pakietu B, Wnioskodawca za pośrednictwem Inspektora, obecnego przy każdym etapie projektu konserwacyjnego, podejmuje m.in. następujące działania w odniesieniu do środków transportu morskiego:
1.Inspekcja przedprojektowa – w tej części Wnioskodawca wykonuje kontrolę przedprojektową w celu wyjaśnienia specyfikacji malarskiej. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac mechanicznych, dokonywana jest kontrola wizualna zastanych powłok i określenie procentowo oraz rodzajowo uszkodzenia w rozbiciu na główne obszary. Następnie dokonywana jest weryfikacja przydatności specyfikacji malarskiej, na podstawie inspekcji rzeczywistego stanu istniejącej powłoki. W razie potrzeby świadczone jest doradztwo w zakresie zalecanych korekt. Na tę część składa się również weryfikacja zamówionych farb, rozcieńczalników, środków czyszczących itp., jak również zalecanych korekt, które zostały zatwierdzone przez klienta.
2.Inspekcja przygotowania powierzchni – w ramach tej części Wnioskodawca dokonuje kontroli czyszczenia lub mycia wstępnego, nisko/wysokociśnieniowego czyszczenia wodą i odtłuszczania, czyszczenia strumieniem wody pod wysokim/ultrawysokim ciśnieniem, sprawdzenia warunków klimatycznych w jakich powłoka będzie aplikowana. Jednocześnie dokonywane jest sprawdzenie profilu chropowatości powierzchni oraz mechaniczne lub strumieniowo-ścierne przygotowywanie powierzchni. W przypadku gdyby osiągnięty poziom przygotowania powierzchni nie mieścił się w dopuszczalnym zakresie, Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie wskazania działań naprawczych.
3.Inspekcja aplikacji – w ramach tego etapu Wnioskodawca:
1)przygotowuje plan dystrybucji farby ze wskazanym zużyciem na każdy obszar dla każdej pełnej warstwy;
2)sprawdza warunki w jakich przechowywana jest farba i okres trwałości;
3)sprawdza zgodność zużycia farb z planem dystrybucji opracowanym wcześniej;
4)raportuje całkowite zużycie farby;
5)sprawdza i raportuje warunki klimatyczne w jakich farby są aplikowane;
6)dokumentuje wyniki aplikacji oraz przedstawia zalecane działania naprawcze (jeżeli takie są konieczne);
7)kontroluje prawidłowość proporcji mieszania składników i czas indukcji (w przypadku farb wieloskładnikowych);
8)sprawdza jakość utworzonej powłoki;
9)dokonuje kontroli grubości warstwy w razie potrzeby;
10)sprawdza czy odstępy czasu między kolejnymi warstwami zostały zachowane, zgodnie ze specyfikacją;
11)bada okresowo grubość powłoki.
W każdym punkcie tego etapu Wnioskodawca, w razie wystąpienia nieprawidłowości, przedstawia zalecane działania naprawcze. Ponadto, ich wdrożenie jest przedstawiane w codziennych raportach z postępu prac oraz w raporcie końcowym opracowywanych w imieniu Spółki przez Inspektora.
4.Inspekcja końcowa – w ramach tego etapu Wnioskodawca sprawdza końcową jakość nałożonych powłok, całkowitą grubość powłoki (DFT). W razie wystąpienia niezgodności ze specyfikacją, Wnioskodawca przedstawia działania naprawcze.
5.Raportowanie końcowe – Wnioskodawca w ramach prowadzonych działań, prowadzi szczegółową dokumentację, która finalnie jest przedstawiana klientowi po każdym z etapów. Po zakończeniu prac Inspektor przygotowuje raport końcowy.
Jednocześnie, w ramach pakietu C świadczone są usługi przedstawione jak powyżej, które mają jednocześnie charakter rozszerzony, gdyż:
·w etapie 1 – Inspekcja przedprojektowa – dodatkowo organizowane jest spotkanie wstępne w celu wyjaśnienia procesów i procedur, które mają być zastosowane w trakcie prac malarskich. Jednocześnie przeprowadzane jest (jeśli to konieczne) szkolenie pracowników w celu zapewnienia prawidłowej jakości wykonywanych prac. Ponadto, Inspektor organizuje i planuje cały proces prac związanych z remontem zabezpieczenia antykorozyjnego;
·w ramach etapu 2 – Inspekcja przygotowania powierzchni – realizowany jest również proces sprawdzania urządzeń mających służyć do przygotowania powierzchni i aplikacji farb;
·w ramach etapu 3 – Inspekcja aplikacji – Inspektor zarządza również magazynem farby.
W ramach omawianego pakietu, Wnioskodawca może świadczyć na rzecz klienta, za pośrednictwem Inspektora, także dodatkowe usługi (po uzgodnieniu z klientem), w tym m.in.: pomiary chropowatości kadłuba, przegląd zbiorników balastowych, raporty stanów poszczególnych obszarów, sporządzenie planu konserwacji podczas rejsu (maintenance onboard) itd.
Z kolei, w ramach pakietu A, Inspektor świadczy omawiane usługi jak powyżej w przypadku (...), jednak nie jest obecny podczas każdego etapu konserwacyjnego, a jedynie w momentach kluczowych dla nakładanych powłok (w przeciwieństwie do usług B oraz C, gdzie Inspektor jest obecny na wszystkich etapach projektu).
W związku z prowadzoną działalnością, Wnioskodawca wystawia faktury dla różnych kontrahentów za Usługi, które wykazuje do opodatkowania przy zastosowaniu stawki 23% VAT (w przypadku krajowych kontrahentów) lub oznaczenia „np” VAT (nie podlega; w przypadku zagranicznych kontrahentów). Prace w ramach ww. Usług odnoszą się do statków morskich, których dostawa lub import byłyby objęte stawką 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT. Spółka świadczy omawiane usługi w Polsce, w obrębie portów morskich. Jednocześnie, Wnioskodawca posiada odpowiednią dokumentację, na podstawie której możliwe jest stwierdzenie, że Usługi są świadczone w takim zakresie (na rzecz podmiotów posiadających statki morskie, w obrębie portów morskich). Ze względu na przedmiot działalności Wnioskodawcy, Usługi (lub zbliżone do nich zakresowo usługi) będą świadczone na rzecz ww. podmiotów również w przyszłości.
Pytania
1.Czy przy rozliczaniu świadczenia Usług, opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, na rzecz polskich kontrahentów (a także innych, analogicznych usług realizowanych przez Spółkę w przyszłości), których przeznaczenie dotyczy ściśle zindywidualizowanego celu jakim jest konserwacja morskich jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania na fakturze stawki 0%, w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 15 Ustawy VAT?
2.(w sytuacji, gdyby odpowiedź na pytanie nr 1 była negatywna) Czy przy rozliczaniu świadczenia Usług, opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, na rzecz polskich kontrahentów (a także innych, analogicznych usług realizowanych przez Spółkę w przyszłości), które mają miejsce na obszarze portów morskich i są świadczone na rzecz obsługi środków transportu morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania na fakturze stawki 0%, w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem
Ad 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Natomiast, co do zasady, przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 Ustawy VAT – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT.
Tym samym, przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Jest to zatem każde zachowanie niebędące dostawą towarów, świadczone na rzecz innego podmiotu.
Jednocześnie, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Z tego względu, w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usług na rzecz polskich kontrahentów w obrębie portów morskich (w odniesieniu do morskich jednostek pływających), miejscem świadczenia usług będzie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 Ustawy VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, oraz ich części składowych.
Co więcej, podkreślenia wymaga również fakt, że regulacja art. 83 ustawy o VAT, stanowi implementację art. 148 Dyrektywy 2006/112/WE (dalej: „Dyrektywa VAT”). Zgodnie z tym przepisem państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
a)dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład;
b)dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego okrętów wojennych objętych kodem 8906 10 00 Nomenklatury Scalonej (NS), opuszczających ich własne terytorium i kierujących się do portu lub kotwicowiska znajdującego się poza terytorium danego państwa członkowskiego;
c)dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji;
d)świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. c, na bezpośrednie potrzeby jednostek pływających, o których mowa w lit. a, oraz ich ładunków;
e)dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych używanych przez linie lotnicze zajmujące się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych;
f)dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem statków powietrznych, o których mowa w lit. e, jak również dostawę, wynajem, naprawę oraz konserwację sprzętu będącego częścią tych statków powietrznych lub służącego ich eksploatacji;
g)świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. f, na bezpośrednie potrzeby statków powietrznych, o których mowa w lit. e, oraz ich ładunków.
Wskazać także należy, że zgodnie z art. 83 ust. 2 Ustawy VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Tym samym, prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla poszczególnych usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 Ustawy VAT, w niektórych przypadkach zostało uzależnione od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie musi wynikać, że ww. czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Zatem w przypadku regulacji zawartej w art. 83 ust. 1 pkt 15 Ustawy VAT, zastosowanie stawki 0% wobec danej usługi uzależnione jest od:
1)wykonywania czynności stanowiących usługę remontu, przebudowy, konserwacji;
2)faktu, iż czynności te powinny dotyczyć jednostki pływającej wymienionej w art. 83 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT;
3)prowadzenia dokumentacji, z której jednoznacznie będzie wynikać, że zostały zachowane warunki do zastosowania stawki 0% VAT (tj. świadczącej o tym, że wykonywane usługi są świadczone na rzecz morskich jednostek pływających).
Dokonując subsumpcji przedstawionych powyżej przepisów na grunt stanu faktycznego w niniejszej sprawie, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy (1) Usługi mogą być uznane za usługi „remontu”, „przebudowy” lub „konserwacji”.
W Ustawie VAT brak jest definicji przedstawionych powyżej pojęć. W związku z powyższym, mając na uwadze zasady egzegezy tekstów prawnych, zasadnym jest sięgnięcie do potocznego znaczenia wskazanych terminów, aby stwierdzić, czy Usługa może potencjalnie wchodzić do zbioru usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 15 Ustawy VAT.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (sjp.pwn.pl):
·przez „remont” należy rozumieć „doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności”;
·przez „konserwację” należy rozumieć „zespół czynności zabezpieczających coś (np. zabytki, dzieła sztuki, produkty spożywcze) przed zniszczeniem, psuciem się, utratą wartości itp.” albo „zabiegi mające na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie” natomiast
·„przebudowę” należy rozumieć jako „dokonywanie zmian w budowie czegoś”, albo „zmiana istniejącego stanu czegoś na inny”.
Biorąc pod uwagę powyższe, w świetle charakteru czynności wchodzących w skład Usług realizowanych przez Wnioskodawcę, w ocenie Spółki, ww. Usługi mogłyby być traktowane jako „usługi konserwacji” o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 Ustawy VAT.
Należy bowiem zaznaczyć, iż są one nierozerwalnie związane z konserwacją statków, gdyż ich celem jest zapewnienie w ramach świadczonych usług efektywnego utrzymywania powłoki lakierniczej jednostek pływających w dobrym stanie. Przedmiotem Usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest m.in. inspekcja procesu nakładania powłok lakierniczych, a także określone czynności o komponencie badawczym, pomiarowym oraz raportowym. Bez przeprowadzenia powyższych działań, proces utrzymania powłoki lakierniczej w dobrym stanie (konserwacja) mógłby być wykonany nieprawidłowo. Ponadto, sama Usługa nie miałaby dla klienta żadnej wartości, gdyby nie była istotnym elementem procesu konserwacyjnego. Tym samym, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mają na celu zabezpieczenie określonej części morskiej jednostki pływającej przed zniszczeniem, psuciem się czy utratą wartości, przez co wpisują się w katalog art. 83 ust. 1 pkt 15 Ustawy VAT z uwagi na ich konserwacyjny charakter.
Przechodząc dalej, (2) kolejną przesłanką, której zaistnienie jest kluczowe dla zastosowania stawki 0%, jest to, aby jednostka pływająca podlegająca „remontowi”, „przebudowie” lub „konserwacji” była wymieniona w art. 83 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT.
Zgodnie z przedstawionym wcześniej opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, usługi świadczone przez Wnioskodawcę są jedynie na rzecz jednostek morskich określonych w art. 83 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT.
Jednocześnie, Wnioskodawca, świadcząc Usługi, (3) posiada odpowiednie dokumenty, które świadczą o tym o tym, że wykonywane Usługi są wykonywane w obrębie portów na rzecz morskich jednostek pływających.
Podsumowując, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 Ustawy VAT, dla usług polegających na „remoncie”, „przebudowie” lub „konserwacji jednostek pływających” wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 oraz ich części składowych możliwe jest zastosowanie stawki VAT wynoszącej 0%, co jest uzależnione od przedmiotu usług i ich przeznaczenia. Jednocześnie, Usługi świadczone przez Spółkę w obrębie portów morskich na rzecz morskich jednostek pływających, dotyczą ściśle zindywidualizowanego celu jakim jest prawidłowe przeprowadzenie konserwacji statku. Tym samym, Spółka stoi na stanowisku, iż w niniejszej sytuacji ma prawo do zastosowania w ramach rozliczania Usług do zastosowania preferencyjnej stawki 0% VAT.
Ad 2.
W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, Spółka chciałaby również zaznaczyć, że zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się także do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków. Jednocześnie, w nawiązaniu do art. 148 lit. d Dyrektywy VAT, Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje, tj. świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. c) (dostawa, przebudowa, naprawa, konserwacja, czarterowane, wynajem jednostek pływających), na bezpośrednie potrzeby jednostek pływających, o których mowa w lit. a) (dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem – w przypadku tych ostatnich – dostaw prowiantu na pokład), oraz ich ładunków.
Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, iż zgodnie z polskimi regulacjami VAT, zerowa stawka VAT może znaleźć zastosowanie do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na:
1)„obsłudze środków transportu morskiego” – które to usługi nie zostały sprecyzowane w Ustawie VAT oraz innych ustawach podatkowych, lub
2)„służących bezpośrednim potrzebom ładunków” tych statków – którymi zgodnie z art. 83 ust. 2a Ustawy VAT są czynności tj. załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na ładunkach niezbędne do wykonania usługi ich transportu (powyższe odnosi się do czynności logistyczno-transportowych, które z pewnością nie wchodzą w zakres świadczonych przez Wnioskodawcę Usług).
Odnosząc się zatem jedynie do pierwszego (1) przypadku, wobec braku ustawowej pojęcia „obsługa środków transportu morskiego” należy ponownie odwołać się do reguł wykładni językowej i potocznego rozumienia omawianego zwrotu.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, obsługa to „obsługiwanie ludzi lub jakichś urządzeń; też: grupa ludzi, którzy się tym zajmują”. Transport to z kolei „ogół środków i działań związanych z przewozem ludzi i ładunków”. Jednocześnie, przez pojęcie morski należy rozumieć jako „mający związek z morzem”.
W przedmiotowej sprawie świadczone Usługi są de facto „obsługiwaniem środków transportu morskiego” w powyższym rozumieniu. Wnioskodawca wykonuje bowiem czynności konieczne dla właściwego funkcjonowania środków transportu morskiego, gdyż w przypadku błędnej aplikacji powłoki lakierniczej, owe środki ulegałyby degradacji, a ich funkcjonowanie odbywałoby się w sposób nieprawidłowy bądź – w radykalnych przypadkach – byłoby uniemożliwione.
Jednocześnie, Wnioskodawca zdaje sobie sprawę, że przepis art. 148 lit. d Dyrektywy (który był podstawą implementacji art. 83 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT do polskiego porządku prawnego) zawiera częściowe odesłanie przy ustalaniu zakresu usług świadczonych dla bezpośrednich potrzeb jednostek pływających, do tych o których mowa w lit. a), tj. usług dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem – w przypadku tych ostatnich – dostaw prowiantu na pokład. Niemniej jednak, należy pamiętać, że potencjalna wykładnia prounijna nie może prowadzić do rezultatów contra legem, tj. rezultatów pozostających w oczywistej sprzeczności z niebudzącymi wątpliwości rezultatami wykładni językowej.
W doktrynie prawa podatkowego podkreśla się jednoznacznie, iż niejasne przepisy prawa nie powinny rodzić dla stron negatywnych skutków w postaci nałożenia obowiązku lub ograniczenia praw, a dokonywanie wykładni zawężającej celem osiągnięcia takiego stanu rzeczy nie ma ani normatywnego, ani też racjonalnego uzasadnienia. Nie przemawiają za tym dodatkowo ani wyraźne racje systemowe, ani też aksjologiczne (por. B. Brzeziński, Wykładnia prawa podatkowego, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2013, str. 166-167).
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, wobec Usług istnieje możliwość zastosowania stawki 0% VAT, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 Ustawy VAT (pytanie 1). Wnioskodawca uważa wskazane stanowisko za prawidłowe. Niemniej jednak, w sytuacji, w której Organ podatkowy nie zgodziłby się z powyższym, wówczas uprawnionym jest twierdzenie, że Usługi mogłyby być zakwalifikowane również jako usługi obsługi środków transportu morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT, przez co nadal możliwe byłoby zastosowanie wobec nich stawki 0% VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terytorium kraju – należy przez to rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).
Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywca usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę).
Należy przy tym zauważyć, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym – opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie. Dlatego też, w przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy (art. 28a do 28o ustawy).
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Na mocy art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem przeważającej Państwa działalności jest produkcja farb i dostawa produktów malarskich, do zabezpieczeń różnego rodzaju konstrukcji, obiektów i urządzeń. Świadczą Państwo również szeroko pojęte usługi polegające m.in. na nadzorze, inspekcji oraz kontroli procesu wykonywania zabezpieczenia antykorozyjnego, wykonywanego przy pomocy farb, uprzednio przez Państwa wyprodukowanych, między innymi w odniesieniu do statków morskich. Czasami również, omawiane usługi zawierają w swoim zakresie komponent badawczy oraz pomiarowy. Czynności te – co do zasady – mają na celu optymalizację wykorzystania stosowanych farb, poprzez indywidualne dostosowanie stosowanych środków do rzeczywistych potrzeb konserwacyjnych kontrahentów, a także mają na celu całkowite lub częściowe wsparcie projektu konserwacyjnego oraz sporządzenie dokumentacji w tym zakresie.
Świadczą państwo wskazane Usługi w następujących pakietach:
1.A,
2.B, oraz
3.C.
Usługi realizowane są w obrębie stoczni remontowych, w odniesieniu do środków transportu morskiego, za pośrednictwem zatrudnionego w ramach struktury Spółki specjalisty – Inspektora. W ramach pakietu B, za pośrednictwem Inspektora, obecnego przy każdym etapie projektu konserwacyjnego, podejmują Państwo m.in. następujące działania w odniesieniu do środków transportu morskiego:
1.Inspekcja przedprojektowa – w tej części wykonywana jest kontrola przedprojektowa w celu wyjaśnienia specyfikacji malarskiej. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac mechanicznych, dokonywana jest kontrola wizualna zastanych powłok i określenie procentowo oraz rodzajowo uszkodzenia w rozbiciu na główne obszary. Następnie dokonywana jest weryfikacja przydatności specyfikacji malarskiej, na podstawie inspekcji rzeczywistego stanu istniejącej powłoki. W razie potrzeby świadczone jest doradztwo w zakresie zalecanych korekt. Na tę część składa się również weryfikacja zamówionych farb, rozcieńczalników, środków czyszczących itp., jak również zalecanych korekt, które zostały zatwierdzone przez klienta.
2.Inspekcja przygotowania powierzchni – w ramach tej części dokonywana jest kontrola czyszczenia lub mycia wstępnego, nisko/wysokociśnieniowego czyszczenia wodą i odtłuszczania, czyszczenia strumieniem wody pod wysokim/ultrawysokim ciśnieniem, sprawdzenia warunków klimatycznych w jakich powłoka będzie aplikowana. Jednocześnie dokonywane jest sprawdzenie profilu chropowatości powierzchni oraz mechaniczne lub strumieniowo-ścierne przygotowywanie powierzchni. W przypadku gdyby osiągnięty poziom przygotowania powierzchni nie mieścił się w dopuszczalnym zakresie, wskazują Państwo działania naprawcze.
3.Inspekcja aplikacji – w ramach tego Inspektor:
1)przygotowuje plan dystrybucji farby ze wskazanym zużyciem na każdy obszar dla każdej pełnej warstwy;
2)sprawdza warunki w jakich przechowywana jest farba i okres trwałości;
3)sprawdza zgodność zużycia farb z planem dystrybucji opracowanym wcześniej;
4)raportuje całkowite zużycie farby;
5)sprawdza i raportuje warunki klimatyczne w jakich farby są aplikowane;
6)dokumentuje wyniki aplikacji oraz przedstawia zalecane działania naprawcza (jeżeli takie są konieczne);
7)kontroluje prawidłowość proporcji mieszania składników i czas indukcji (w przypadku farb wieloskładnikowych);
8)sprawdza jakość utworzonej powłoki;
9)dokonuje kontroli grubości warstwy w razie potrzeby;
10)sprawdza czy odstępy czasu między kolejnymi warstwami zostały zachowane, zgodnie ze specyfikacją;
11)bada okresowo grubość powłoki.
W każdym punkcie tego etapu, w razie wystąpienia nieprawidłowości, przedstawiają Państwo zalecane działania naprawcze. Ponadto, ich wdrożenie jest przedstawiane w codziennych raportach z postępu prac oraz w raporcie końcowym opracowywanych w Państwa imieniu przez Inspektora.
4.Inspekcja końcowa – w ramach tego etapu sprawdzana jest końcowa jakość nałożonych powłok, całkowitą grubość powłoki (DFT). W razie wystąpienia niezgodności ze specyfikacją, przedstawiają Państwo działania naprawcze.
5.Raportowanie końcowe –w ramach prowadzonych działań, prowadzą Państwo szczegółową dokumentację, która finalnie jest przedstawiana klientowi po każdym z etapów. Po zakończeniu prac Inspektor przygotowuje raport końcowy.
Jednocześnie, w ramach pakietu C świadczone są usługi przedstawione jak powyżej, które mają jednocześnie charakter rozszerzony, gdyż:
·w etapie 1 – Inspekcja przedprojektowa – dodatkowo organizowane jest spotkanie wstępne w celu wyjaśnienia procesów i procedur, które mają być zastosowane w trakcie prac malarskich. Jednocześnie przeprowadzane jest (jeśli to konieczne) szkolenie pracowników w celu zapewnienia prawidłowej jakości wykonywanych prac. Ponadto, Inspektor organizuje i planuje cały proces prac związanych z remontem zabezpieczenia antykorozyjnego;
·w ramach etapu 2 – Inspekcja przygotowania powierzchni – realizowany jest również proces sprawdzania urządzeń mających służyć do przygotowania powierzchni i aplikacji farb;
·w ramach etapu 3 – Inspekcja aplikacji – Inspektor zarządza również magazynem farby.
W ramach ww. pakietu, za pośrednictwem Inspektora, mogą Państwo świadczyć także dodatkowe usługi (po uzgodnieniu z klientem), w tym m.in.: pomiary chropowatości kadłuba, przegląd zbiorników balastowych, raporty stanów poszczególnych obszarów, sporządzenie planu konserwacji podczas rejsu (maintenance onboard) itd.
Z kolei, w ramach pakietu A, Inspektor świadczy omawiane usługi jak powyżej w przypadku B, jednak nie jest obecny podczas każdego etapu konserwacyjnego, a jedynie w momentach kluczowych dla nakładanych powłok (w przeciwieństwie do usług B oraz C, gdzie Inspektor jest obecny na wszystkich etapach projektu).
Prace w ramach ww. Usług odnoszą się do statków morskich, których dostawa lub import byłyby objęte stawką 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Omawiane Usługi świadczą Państwo w Polsce, w obrębie portów morskich. Posiadają Państwo odpowiednią dokumentację, na podstawie której możliwe jest stwierdzenie, że Usługi są świadczone w takim zakresie (na rzecz podmiotów posiadających statki morskie, w obrębie portów morskich).
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą określenia, czy świadcząc ww. Usług, na rzecz polskich kontrahentów, których przeznaczenie dotyczy ściśle zindywidualizowanego celu jakim jest konserwacja morskich jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, mają/będą mieli Państwo prawo do zastosowania stawki 0%, w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.
W analizowanej sprawie, wątpliwości dotyczą wysokości opodatkowania usług świadczonych przez Państwa na rzecz polskich kontrahentów. Tym samym miejscem świadczenia (opodatkowania) usług polegających m.in. na nadzorze, inspekcji oraz kontroli procesu wykonywania zabezpieczenia antykorozyjnego, wykonywanego przy pomocy farb, uprzednio przez Państwa wyprodukowanych, między innymi w odniesieniu do statków morskich należy ustalić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28b ust. 1 ustawy. Zatem ww. Usługi, świadczone na rzecz kontrahenta polskiego, w obrębie portów morskich, opodatkowane są/będą w kraju siedziby kontrahenta, tj. w Polsce.
Należy przy tym wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw i importu:
a)jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:
–pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich łodzi wycieczkowych oraz podobnych jednostek pływających, zaprojektowanych głównie do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego rodzaju (CN 8901 10 10),
–pełnomorskich tankowców (CN 8901 20 10),
–pełnomorskich chłodniowców, innych niż objęte podpozycją 8901 20 (CN 8901 30 10),
–pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu towarów oraz pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu zarówno osób, jak i towarów, z wyłączeniem barek morskich bez napędu (CN ex 8901 90 10),
–pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (CN 8902 00 10),
–pchaczy pełnomorskich (CN 8904 00 91) i holowników pełnomorskich (CN ex 8904 00 10),
–pełnomorskich lodołamaczy (CN ex 8906 90 10),
b)używanych na morzu statków ratowniczych morskich (CN ex 8905 90 10) i łodzi ratunkowych (CN ex 8906 90 10),
c)jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (CN ex 8902 00 90).
Natomiast w myśl art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, oraz ich części składowych.
Przy czym stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
W celu zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, należy spełnić łącznie następujące przesłanki:
1)świadczenie usług musi polegać na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających oraz ich części składowych,
2)przedmiotem tych usług musi być właściwa jednostka pływająca,
3)posiadanie przez podatnika właściwej dokumentacji.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, ma zastosowanie tylko względem usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji. Jednocześnie usługi te muszą dotyczyć jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy tym, podatnik świadczący te usługi musi prowadzić dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.
Przy czym zgodnie z art. 83 ust. 16 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:
1)dokumenty, o których mowa w ust. 5 pkt 2,
2)dane, które powinny zawierać dokumenty, o których mowa w ust. 5 pkt 3,
3)wzór dokumentu, o którym mowa w ust. 5 pkt 2,
4)dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2
– uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.
Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, dokumentacja, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy winna udowadniać, że stawkę 0% zastosowano do czynności, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 7-18 i 20-22 ustawy, z tym że dokumenty potwierdzające wykonanie tych czynności muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktycznie przez nie dowodzoną. Podatnik aby skorzystać ze stawki 0% powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji.
Analizując treść art. 83 ustawy, statuującego możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatku stwierdzić należy, że ustawodawca zawarł w tym przepisie wyłącznie te przypadki, co do których uznaje się za celowe zastosowanie stawki preferencyjnej. Stąd rozszerzająca interpretacja tego przepisu nie jest dopuszczalna, wyszczególnienie zaś okoliczności, które warunkują zastosowanie stawki 0% jest zupełne, co znaczy, że żaden z wymienionych w przepisie przypadków nie jest zbędny oraz że sytuacje nieopisane w nim wprost nie mogą być uznane za objęte dyspozycją normy prawnej zawartej w 83 ustawy.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, dlatego dokonując ich interpretacji należy zastosować wykładnię językową. Według „Współczesnego słownika języka polskiego” (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), „remont” to zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia; naprawa odnowienie czegoś. „Przebudowa” to dokonywanie zmian w budowie czegoś, przebudowywanie, przekształcenie, zmianę dotychczasowej postaci, ulepszanie. „Konserwacją” są czynności i zabiegi mające na celu zachowanie i przedłużenie wartości użytkowej lub estetycznej czegoś, konserwowanie.
Mając na uwadze wskazane przez Państwa informacje oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że względem usług świadczonych przez Państwa na rzecz polskiego kontrahenta nie znajduje zastosowania obniżona stawka podatku VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy świadczone przez Państwa Usługi realizowane są/będą w obrębie stoczni remontowych, w odniesieniu do statków morskich, których dostawa lub import są/byłyby objęte stawką 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednakże Państwa działalność nie ma/nie będzie mieć charakteru wykonywania remontu, przebudowy lub konserwacji jednostek pływających, lub ich części, lecz usług polegających wyłącznie na nadzorze, inspekcji oraz kontroli procesu wykonywania zabezpieczenia antykorozyjnego, wykonywanego przy pomocy farb, uprzednio przez Państwa wyprodukowanych. Zaznaczyli Państwo również, że czasami ww. Usługi zawierają/będą zawierać w swoim zakresie komponent badawczy oraz pomiarowy. Wykonywane przez Państwa czynności składające się na inspekcję przedprojektową, przygotowania powierzchni, aplikacji, inspekcję końcową oraz raportowanie końcowe – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – mają/będą mieć na celu optymalizację wykorzystania stosowanych farb, poprzez indywidualne dostosowanie stosowanych środków do rzeczywistych potrzeb konserwacyjnych kontrahentów, a także mają/będą mieć na celu całkowite lub częściowe wsparcie projektu konserwacyjnego oraz sporządzenie dokumentacji w tym zakresie. W konsekwencji usługi polegające na nadzorze, inspekcji oraz kontroli procesu wykonywania zabezpieczenia antykorozyjnego, wykonywanego przy pomocy farb, uprzednio przez Państwa wyprodukowanych, nie są/nie będą czynnościami o charakterze remontu, przebudowy czy konserwacji. Należy bowiem wskazać, że wykonywane przez Państwa czynności dopiero w dalszej kolejności służą/będą służyły do wykonania na statkach usług, które stanowią/będą stanowić remont, przebudowę czy konserwację, natomiast wykonywane przez Państwa czynności nie mają/nie będą mieć takiego charakteru w myśl powołanych definicji.
Zatem świadczone przez Państwa ww. Usługi realizowane w obrębie stoczni remontowych, z uwagi iż mają/będą mieć na celu optymalizację wykorzystania stosowanych farb, poprzez indywidualne dostosowanie stosowanych środków do rzeczywistych potrzeb konserwacyjnych kontrahentów, a także całkowite lub częściowe wsparcie projektu konserwacyjnego oraz sporządzenie dokumentacji w tym zakresie, niezależnie od posiadania przez Państwa odpowiedniej dokumentacji, nie spełniają/nie będą spełniać podstawowej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki w wysokości 0%, na podstawie art. 83. ust. 1 pkt 15 ustawy. Wskazane Usługi, jakkolwiek związane są/będą w pośredni sposób z remontem, konserwacją czy przebudową to same nie stanowią/nie będą stanowić usługi remontu, przebudowy lub konserwacji jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Podsumowując, przy rozliczaniu świadczenia ww. Usług, opisanych w stanie faktycznym /zdarzeniu przyszłym, na rzecz polskich kontrahentów, nie mają/nie będą Państwo mieć prawa do zastosowania na fakturze stawki 0%, w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest nieprawidłowe.
W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą określenia, czy do świadczenia Usług, na rzecz polskich kontrahentów, które mają miejsce na obszarze portów morskich i są świadczone na rzecz środków transportu morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, mają będą Państwo mieć prawo do zastosowania na fakturze stawki 0%, w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W myśl art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.
Zgodnie z art. 83 ust. 2a ustawy:
Do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17, zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków, z tym że usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku, w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:
1)20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach,
2)60 dni dla pozostałych ładunków
– zalicza się do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków.
Kierując się powyższym, wskazać należy, że przepis art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy dotyczy usług świadczonych na obszarze portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu oraz usług świadczonych na obszarze portów morskich, służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków. Przy czym stawka 0%, na podstawie wskazanej regulacji ma zastosowanie w przypadku gdy podatnik posiada dokumentację z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Zaznaczyć należy, że art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje wyłącznie te przypadki, co do których uznaje za celowe zastosowanie stawki preferencyjnej.
Zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia. Z tego względu wyszczególnienie okoliczności, które warunkują zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT 0% jest zupełne, i żaden z wymienionych w tym przepisie warunków nie jest zbędny oraz sytuacje nieopisane w nim wprost nie mogą być uznane za objęte stawką podatku 0%. Ponadto, ze względu na charakter i treść art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy, wykładnia tego przepisu (możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT) musi być ścisła, wykładnia rozszerzająca jest bowiem w takim przypadku niedopuszczalna.
Rozpatrując kwestię stawki podatku, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy wskazać, że w przepisach podatkowych brak jest zarówno definicji legalnych, jak i wyodrębnionych katalogów usług polegających na obsłudze morskich środków transportu, czy służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków. Wobec powyższego mając na uwadze, że zasadą jest ścisła interpretacja przepisów, przy dokonywaniu ich interpretacji, zasadne jest posługiwanie się głównie wykładnią językową. Stosując taką metodę wykładni należy kierować się przekonaniem, że ustawodawca racjonalnie używał takich, a nie innych słów. Wykładnia językowa jest bowiem punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa podatkowego, a także zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym. Zgodnie z definicjami zawartymi w „Słowniku języka polskiego PWN” słowo „obsługa” oznacza „obsługiwanie ludzi lub jakichś urządzeń; też: grupa ludzi, którzy się tym zajmują”, słowo „bezpośrednio” oznacza „bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost”, „potrzeba” – „to, co jest potrzebne do normalnej egzystencji lub do właściwego funkcjonowania”.
Biorąc pod uwagę powyższe, treść wniosku oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że opisane przez Państwa Usługi, polegające na nadzorze, inspekcji oraz kontroli procesu wykonywania zabezpieczenia antykorozyjnego, wykonywanego przy pomocy farb, uprzednio przez Państwa wyprodukowanych, bez względu na fakt czy zawierają w swoim zakresie komponent badawczy oraz pomiarowy, mają/będą mieć na celu optymalizację wykorzystania stosowanych farb, poprzez indywidualne dostosowanie stosowanych środków do rzeczywistych potrzeb konserwacyjnych, a także całkowite lub częściowe wsparcie projektu konserwacyjnego oraz sporządzenie dokumentacji w tym zakresie. W analizowanej sprawie, fakt, iż Usługi realizowane są w obrębie stoczni remontowych, w odniesieniu do środków transportu morskiego, nie ma tu decydującego znaczenia, istotne jest bowiem to, że świadczone przez Państwa Usługi są/będą czynnościami mającymi na celu optymalizację wykorzystania stosowanych farb oraz wsparcie projektu konserwacyjnego i sporządzenie dokumentacji w tym zakresie, a nie obsługę morskich środków transportu. Świadczone przez Państwa Usługi nie służą/nie będą służyć również bezpośrednim potrzebom ich ładunków. W analizowanej sprawie wykonywana przez Państwa inspekcja: przedprojektowa, przygotowania powierzchni, aplikacji, inspekcja końcowa oraz raportowanie końcowe nie mają na celu bezpośredniej obsługi statków morskich bowiem nie obsługują bezpośrednio Państwo statku morskiego. Celem wykonywanych przez Państwa usług – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – jest/będzie optymalizacja wykorzystania stosowanych przez Kontrahenta farb oraz wsparcie projektu konserwacyjnego, który wykonywany jest przez Kontrahenta, a nie jak wynika z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy – obsługa środków transportu morskiego.
W konsekwencji w przypadku świadczenia ww. Usług polegających na nadzorze, inspekcji oraz kontroli procesu wykonywania zabezpieczenia antykorozyjnego, wykonywanego przy pomocy farb, uprzednio przez Państwa wyprodukowanych, bez względu na fakt czy zawierają w swoim zakresie komponent badawczy oraz pomiarowy, czynności te nie są/nie będą opodatkowane stawką podatku VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Podsumowując, przy rozliczaniu świadczenia ww. Usług, opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, na rzecz polskich kontrahentów, które mają miejsce na obszarze portów morskich i są świadczone na rzecz środków transportu morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie mają/nie będą Państwo mieć prawa do zastosowania na fakturze stawki 0%, w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
–stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
–zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right